Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fyrverkeri!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-06, 21:22   #41
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Høres flott ut med forbud. Men da må hver by/kommune fikse kul felles opplegg! Ellers blir det svært kjedelig overgang mener nå jeg da!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 23:58   #42
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Jeg har alltid ment at alkohol og sprengstoff er en veldig dårlig kombinasjon, så ja, jeg er helt for forbud av salg av raketter til privatpersoner.

Trondheim kommune tok endelig til vettet og nedla forbud mot privat fyrverkeri i sentrum i fjor. I stedet organiserte de kommunalt fyrverkeri på Festningen: et kl. 18 og et 24. Det er en knakende god løsning, synes jeg. For ikke snakke om så mye flottere det er med et skikkelig, proft fyrverkeri i forhold til alt det dillet som folk ellers sender opp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 00:06   #43
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Et forbud hadde ikke gjort meg noe. Så klart er det fint å se på, og vi opplever få ulykker her i bygda jeg bor iallefall Men har vært i Trondheim sentrum en nyttårsaften, og synes ikke det var SÅ stas med raketter som fløy både hit og dit!

Men synes det kan være lov med stjerneskudd da (eller "frøskjærring" som vi sier ) - nekter å tro at det er like ille som raketter.

Gubben min opplevde en kjip opplevelse med rakett som liten, så han er uansett ikke særlig gira

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 00:09   #44
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Jeg har mange dårlige erfaringer med nyttårsfester og fyrverkeri, og har opplevd flere nestenulykker der kun ren flaks har gjort at man har unngått større personskader. Så ja - forby gjerne elendigheten for min del. Offentlig oppskyting er et mye bedre alternativ. Jeg syns også det er helt idiotisk at det skytes opp raketter for millioner av kroner hvert år, men det er jo en annen diskusjon.

Selv greier jeg meg lenge med et par stjerneskudd.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 00:10   #45
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Ja til forbud og ja til felles oppskyting. Send gjerne et fyrverkerishow på tv så kan de som ikke vil fryse ute også se.

Fyrverkeri er mye penger rett i lufta og utallige ulykker som kunne vært unngått.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 08:18   #46
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Et forbud i bysentrum synes jeg er helt ok, for der kan det gå vilt for seg.
Men et forbud som gjelder for landet generelt synes jeg ikke noe om.
Om man skal begynne å ha felles oppskyting i kommunesetrum så vil jo det utelukke mange mennesker. For alle i hver komune bor ikke ved rådhuset, de fleste bor vel heller et stykke unna.
Rakettene kjøper vel ganske mange barnefamilier (ikke de med babyer da) for barnas skyld, og noe av sjarmen blir borte om man skal sitte inne og se på.
Eller man må kjøre en halvtime og ender opp med unger som sovner i bilen.....
Noe av sjermen med fyrverkeri er jo også det å stå ute og skravle med naboer mens man sender opp raketter. Dele ut klemmer til store og små mens man ønsker hverandre godt nytt år.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 08:26   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Det er forbudt å sende opp raketter i vårt bysentrum allerede.

I fjor var ei skummel nyttårsaften. Vindstille og tørt. Vi var fire voksne (edru) og tre unger i hagen vår. Ei av bakkerakettene bestemte seg for å gå vannrett og laget en liten brann i vår hage. (Vi har alltid tatt vår forholdsregler og aldri hatt ulykker, likevel kan man ikke være sikker på at alt går bra.)

Bare i vårt distrikt var det rundt hundre småbranner på grunn av veldig tørt og snefattig gress. Kostnadene for brannvesenet (hørte sirener hele kvelden) påbeløpte seg nok hva en felles oppskytning ville koste.

Jeg er for forbud. Fyrverkeri i fri dressur koster samfunnet mer enn det smaker.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 08:33   #48
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Et forbud i bysentrum synes jeg er helt ok, for der kan det gå vilt for seg.
Men et forbud som gjelder for landet generelt synes jeg ikke noe om.
Om man skal begynne å ha felles oppskyting i kommunesetrum så vil jo det utelukke mange mennesker. For alle i hver komune bor ikke ved rådhuset, de fleste bor vel heller et stykke unna.
Rakettene kjøper vel ganske mange barnefamilier (ikke de med babyer da) for barnas skyld, og noe av sjarmen blir borte om man skal sitte inne og se på.
Eller man må kjøre en halvtime og ender opp med unger som sovner i bilen.....
Noe av sjermen med fyrverkeri er jo også det å stå ute og skravle med naboer mens man sender opp raketter. Dele ut klemmer til store og små mens man ønsker hverandre godt nytt år.

Går sikkert ann å søke om å få til en felles oppskytning ved skoler, kulturhus, ell i nærheten sammen med brannvesenet osv.

Det finnes muligheter.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:20   #49
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Et forbud i bysentrum synes jeg er helt ok, for der kan det gå vilt for seg.
Men et forbud som gjelder for landet generelt synes jeg ikke noe om.
Om man skal begynne å ha felles oppskyting i kommunesetrum så vil jo det utelukke mange mennesker. For alle i hver komune bor ikke ved rådhuset, de fleste bor vel heller et stykke unna.
Rakettene kjøper vel ganske mange barnefamilier (ikke de med babyer da) for barnas skyld, og noe av sjarmen blir borte om man skal sitte inne og se på.
Eller man må kjøre en halvtime og ender opp med unger som sovner i bilen.....
Noe av sjermen med fyrverkeri er jo også det å stå ute og skravle med naboer mens man sender opp raketter. Dele ut klemmer til store og små mens man ønsker hverandre godt nytt år.

Men det er ikke fullt så koselig alle de maaaange gangene noen blir skadde. Og det skjer også der barnefamilier sendes opp. Klemme kan man gjøre uten raketter også. Og ja, man kan helt fint sette seg i bilen og kjøre til fyrverkeriet! Det er dessuten utrolig mye flottere å se på større, arrangerte oppskytinger enn alle tusen gassilioner småraketter som hviner rundt ørene på en.

I Norge har vi tradisjon for at hvermansen har lov å sende opp raketter, i andre land er dette utenkelig og hårreisende. Det er jo farlig, ingen tvil om det! Vi gjør alt vi kan for å beskytte barna våre med bilstoler og sykkelhjelmer osv. og blir akk så sinte av fyllekjøring og annet som setter andres liv i fare, men vi klarer ikke å se at dette er farlig!? Den skjønner jeg bare ikke jeg...

At vi på en måte "forventer" og synes at sånn skal det være for sånn har det alltid vært. Vi tar det faktisk som en selvfølge at "alle" skal få sende opp raketter. En veldig sær og merkelig ting, synes no eg.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:53   #50
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Forby det!!

Er det noen som absolutt må skyte opp på egen hånd; lag egne oppskytningsplasser, og la folk sende opp der. Dersom de har søkt og kan det de skal gjøre.

Helt greit dersom det er felles fyrverkeri i hver kommune.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:55   #51
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er for et generelt forbud mot fyrverkeri - og for en offentlig oppskyting av raketter.

Jeg også¨

En nabogutt fikk en rakett rett i ansiktet det overbeviste meg totalt.
Vi bor så tett her i feltet at jeg gruer meg til hver nyttårsaften.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 13:13   #52
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Jeg vet ikke jeg. Jeg liker fyrverkeri. Selv om det av og til er megaskummelt når fulle folk sender opp slikt. Det kommer an på hvor du bor tenker jeg også.

Der jeg bodde når jeg var liten stod folk å skjøt opp raketter mot hverandre altså rett opp, men de havna like mye mot andre, som opp. Hørte ingen ting om skader da heller, utrolig nok.

Bodde et sted som voksen og da hadde det vært megakjedelig hadde det ikke vært for de 3-4 rakettene og bakkefyrverkeriet vi hadde. Så ingen andre raketter på himmelen, vi. For langt mellom husene.

Hvis det skulle bli forbud, så må det bli en felles oppvisning av fyrverkeri, på flere mindre steder, hvor noen er ansvarlige for dette. Ja, det syns jeg.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 16:37   #53
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Jeg har fullforståelse for at man nå ønsker et forbud mot fyrverkeri. Har selv sett mange idiotiske oppskytninger av fulle idioter.

Hvis man kan søke om tillatelse hadde jo det vært greit, så kunne man fått se raketter på bygda også

En annen ting er da, hvordan skal de som gir ut tillatelsene kunne vite at personene som mottar tillatelsen foretar en sikker oppskytning?

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 17:53   #54
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Min nabo mistet øyet pga en rakett når jeg var en 10-12 år gammel. Husker det vrælet godt. Det var tredje juledag.

Etter det og diverse ulykker senere i tenårene mistet fyrverkeri interessen for meg.

Ja til at en bør ha sertfikat. Jeg tror ikke stjerneskudd har samme potensialet for skader. Selv om det nok heller er ufarlig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 17:56   #55
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Offentlig oppskyting bør det bli i byene. Men hva med oss på "bygda"?
Bor langt unna sentrum så blir vel en mørk nyttårsaften her om man ikke får kjøpt raketter.


Samme tenkte jeg også.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 17:57   #56
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fyrverkeri!

kjempe god ide. Men kansje ikke helt gjennomførbart da det er gjerne lang avstand mellom hus og hjem. Men det kan jo da kansje søkes om tillatelse og kansje bevis på at man kan litt om fyrverkeri. Man kan ha kurs eller no sånt.

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 18:04   #57
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg er absolutt i mot forbud. Det er lite ulykker i forhold til antall ulykker. Men kan ikke forby alt!

Hæ?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 18:31   #58
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hæ?

Hun mente nok at antall ulykker er få i forhold til antall raketter…:hjelpsom:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 18:32   #59
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hun mente nok få antall ulykker i forhold til antall raketter…:hjelpsom:

Åh! Det burde jeg vel egentlig ha skjønt.

Jeg er for forbud i byene.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 18:47   #60
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fyrverkeri!

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg er for forbud i byene.

Helt med på det. Hvis de syns det er så om å gjøre med fyrverkeri, er det helt greit for meg om de brenner ned noen hus på landet.

Ben "Fint om de tar ungene ut av huset først da" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no