Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste kjøttkakeoppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-09, 18:53   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Din beste kjøttkakeoppskrift

Vi snakker tradisjonsrike norske husmannskost-kjøttkaker. Jeg lager nok verdens beste brune saus til kjøttkakene, men kjøttkakene uten sausen er ganske smakløse har jeg funnet ut. Hvordan lager du dine kjøttkaker?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 18:57   #2
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Porsjon som passer til oss 4:

250 g kjøttdeig
1 ss potetmel
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
litt mindre enn 1/2 ts ingefær
litt mindre enn 1/2 ts muskat
ca 1 dl melk

Smaker NYYYYDELIG synes vi ihvertfall!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 19:10   #3
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Jeg blander deigen med melk, hvetemel ,egg, salt og pepper. I tillegg har jeg en liten dæsj med oregano. Ikke så mye at man smaker oregano, en nok til at det setter en liten spiss på de.
Deretter bruner jeg de i panna og legger de deretter i en kjele med vann, salt, pepper og en dæsj smør. Der får de trekke/koke til de er gjennomkokte.
Vannet/kraften bruker jeg til å lage saus av.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 19:18   #4
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Jeg har 1 kg kjøttdeig, 4 egg, litt melk, salt, pepper og hvetemel oppi. Og litt piffi. Bruker igrunnen ikke noen oppskrift. Slumper bare.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 20:01   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Bruker ca 250 gr. kjøttdeig.
Lært av min bestemor.

Først er det viktig å røre kjøttdeigen og salt slik at fettet i kjøttdeigen blir "trådete"
Så har jeg oppi vann for å jevne ut litt
Ca 0,5 dl ca.
1 ts salt, ca.
1/2 ts pepper, kvernet. Kanskje litt mer.
Så 2/3 barneskjeer potetmel.
1-2 egg. Kommer litt ann på størrelsen på eggene.

Kjempegode, akkurat som mors sier min kjære.

Finhakket løk glemte jeg, et must.

__________________
Angelique

Sist redigert av Angelique : 09-09-09 kl 21:08.
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 20:26   #6
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Jeg slumper.

Bruker en pakke kjøttdeig (400 eller 500 gram)
Tar en god klype salt og rører sammen med hendene til deigene blir seig
To egg
Pepper - ganske masse
Farris (lært her inne, det blir skikkelig saftig og digg)
Potetmel
Revet løk, på fineste rivjernsdel - ikke for mye, da smaker det bare løk, men litt revet løk gir en kraftig og god smak.

Brunes i masse smør, trekkes i saus jeg har laget på forhånd eller kraft, som jeg senere bruker til å lage saus av.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 20:29   #7
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Først er det viktig å røre kjøttdeigen og salt slik at fettet i kjøttdeigen blir "trådete"
Så har jeg oppi vann for å jevne ut litt
Ca 0,5 dl ca.
1 ts salt, ca.
1/2 ts pepper, kvernet. Kanskje litt mer.
Så 273 barneskjeer potetmel.
1-2 egg. Kommer litt ann på størrelsen på eggene.

Kjempegode, akkurat som mors sier min kjære.

Jeg synes kanskje det hørtes litt ... vel ... tørt ut?

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 20:31   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Bruker ca 250 gr. kjøttdeig.
Lært av min bestemor.

Først er det viktig å røre kjøttdeigen og salt slik at fettet i kjøttdeigen blir "trådete"
Så har jeg oppi vann for å jevne ut litt
Ca 0,5 dl ca.
1 ts salt, ca.
1/2 ts pepper, kvernet. Kanskje litt mer.
Så 273 barneskjeer potetmel.
1-2 egg. Kommer litt ann på størrelsen på eggene.

Kjempegode, akkurat som mors sier min kjære.

Prøver å se for meg kjøttkaker med 273 skjeer potetmel

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 20:36   #9
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Kjøttdeig
potetmel
salt
pepper
egg
melk
løk

Etter et tips fra en venninne som er kokk har jeg begynt å steke de inni stekeovnen.

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 20:36   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

800 gram kjøttdeig. Av enten storfe, eller en blanding av svin og storfe
2,5 dl blå farris
litt potetmel, ca 2 ss tenker jeg
1 ts bakepulver
Salt og pepper
En finhakket løk
Eventuelt litt Aromat

Steker dem på middels varme, lar dem deretter trekke i sausen.
Kjdempegode og egg melkefrie!!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:09   #11
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg synes kanskje det hørtes litt ... vel ... tørt ut?

Haha, / eller 7 , samme tasten. Gikk litt fort her.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:14   #12
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Lager de stort sett som de andre her, men tilsetter 2 ss tomatpesto! Da blir de kjempegode! Innimellom en finhakket sylteagurk også.....

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:14   #13
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Karbonadedeig
omtrent halvparten med medisterdeig
egg
melk
potetmel
litt salt
muskat
salt/pepper

Noen ganger finhakker jeg løk og blander i.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:17   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Minekjøttkaker:
en pakke svenske kjøttboller fra ica i sverige.
medsvensk sky\melke saus til
Liker ikke brunsaus og liker ikke kjøttkaker

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 21:36   #15
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste kjøttkakeoppskrift

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg lager nok verdens beste brune saus til kjøttkakene...

Jeg ble veldig nysgjerrig på dette...jeg er nemlig en sånn som aldri får til dette med saus. Finnes det en oppskrift på verdens beste brune saus?

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no