Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-11, 21:35   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Det begynner å bli mørkt ute og behovet for belysning over spisebordet trengs nå virkelig.
Jeg har en liten leilighet på noen og 60 kvm med åpen løsning på stue, kjøkken og gang. Har en eller annen standard farge på veggen, hvit kjøkkeninnredning, hvit høyglans skap på stua (dekker en hel vegg), hvit/beige sofa, mens spisebordet og stolene er eik. IKEA all the way bortsett fra kjøkkenet.

Jeg så for meg denne da vi diskuterte lampe til svigermor sitt hus, men vet ikke om jeg syns den passer her hos meg.


Har vel en ganske enkel stil uten dilldall.
Lurer på om det blir for mye med to lamper eller om det holder med en. Dette er både spisebord og arbeidsbord og det er 175 cm langt.
Trenger tips til hva slags type lampe(r) som kan passe her. Noen designerlampe blir det ikke, det har jeg ikke penger til.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 21:36   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.131
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Åh, dette lurer jeg også på. Jeg er fullstendig kunnskasløs på feltet.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 13:37   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Ingen altså?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 13:39   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Jeg har nettopp kjøpt denne. Veldig fornøyd. Ikke så altfor dyr heller, 754 pluss ledning til 80.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 13:43   #5
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Det første du må tenke på er styrken på lyset. Mange lamper av den typen du viser på bildet har trafo. Har du ikke dimmer så vil du få full belysning som ikke er behagelig. Da må du eventuelt gå ned på styrken på pærene.

Til et så langt bord så ville jeg kanskje sett på avlang lampe, event. tre små. Det finnes mange avlange lamper som er enkle og uten prismer.

Kanskje du finner inspirasjon her: http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article652550.ece

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 13:46   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Jeg bare henger i tråden for å evt få noen tips.
Vi mangler også lampe over spisebordet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:01   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Her er ingen dimmer nei, har tenkt den tanken allerede. Aner ikke om det er mulig å ordne noe angående det. Er kontakt i taket og bryter på veggen.

Den var fin allium, gir den godt med lys?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:02   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Ang dimmer så får man kjøpt trådløs dimmer på Clas.
Vi har hatt slik og den funker finfint.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:03   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Den var fin allium, gir den godt med lys?

Ja, det synes jeg den gjør. Den bruker en vanlig 11W sparepære.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:05   #10
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Det burde egentlig være dimmer på de bryterne der altså. Kanskje jeg kan forhøre meg med elektrikeren om hva han evt skal ha for å gjøre om.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:12   #11
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Nå har jeg surfet litt og syntes denne var ganske fin.
To slike over bordet?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:12   #12
lilium3
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
Innlegg: 137
lilium3 er litt kul
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Vi har valgt denne lampen i frostet glass fra Bohus

http://www.bohus.no/belysning/belysn.../venga-pendel/

I utgangspunktet ønsket jeg en litt avlang lampe, evnt. tre etter hverandre. Men med spot som lyser nedover gir denne et utrolig godt lys til spisebordet pluss at den gir litt almenn belysning og ikke tar for stor plass. Ble noe helt annet enn jeg hadde sett for meg i utgangspunktet. Overrasket over hvor fint det egentlig ble når jeg fikk tenkt litt

__________________
*********************************
Lilium3 og turbotrollene 01-04-04


"Never run faster than your guardian angel can fly..."
lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:17   #13
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Den var fin ja Obelix

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:21   #14
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Den idelle høyden for lampe over spisebord er 60 cm mener jeg å ha lest et sted.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:39   #15
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Ok, da har jeg forhørt meg med elektrikeren og det var ikke noe problem å få ordnet dimmere i stedenfor bryter.

Så en lang lampe, eller to?
Liker som sagt den i første innlegg, er bare usikker på om det blir litt kræsj her?
Liker også PH5 lampa, men ikke prisen

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:43   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Hva med enigma? To stykker?

  Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:48   #17
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Vi har denne, den er lekker, gir veldig fint lys og finnes også i sort, samt i to forskjellige størrelser. Vi har den minste, holder i massevis over et bord med plass til 6-12 personer. Men den store er virkelig flott den óg!



Prisen er hyggelig også; 799,- / 999,-.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:53   #18
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.897
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Lekker lampe Absalone, kjøpt hvor?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:56   #19
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Lekker lampe Absalone, kjøpt hvor?

Lampemagasinet - de har også nettbutikk.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:15   #20
natedrake
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 3
natedrake har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Trenger tips til lampe(r) over spisebordet

Jeg er helt frelst når det kommer til lamper om dagen. Bor på Majorstua, og går forbi lysforum hver dag. De selger designer lamper til billige priser. Selv om de har fullpris til 6000 kan de gi deg opptil 70% om du spør om det i butikken deres.

Butikken er en liten familie bedrift og eier, en fyr i midt 40 åra, kan lamper og installasjon så det holder. Min nye favoritt butikk!

natedrake er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no