Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-10, 11:36   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3875612.ece

Jeg skal si litt mer om dette, men akkurat nå er hendene mine runde som hveteboller av vann så jeg får komme sterkere tilbake. Bør helst sitte med henda rett opp for å få vannet ned fra hender.......

Jeg er i ferd med å bli trygdet eller gå på arbeidsavklaringspenger og ser nå konsekvensen av den nye ordningen som heter arbeidsavklaringspenger. For mange av oss kronisk syke er det en ordning som gjør hverdagen vanskeligere for oss og det kreves mer fra NAV.

Sett i gang debatten


Sist redigert av Jessica : 20-11-10 kl 21:37.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:17   #2
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Systemet skal ikke være fristende å utnytte, sies det. Problemet er at det rammer de syke. De andre ordner seg. På meg virker det som vi går mer og mer over mot at det er avgjørende å treffe riktig person i NAV. Hvorfor er det bedre enn at fastlege/lege får komme med avgjørelsen?

Må legge til at jeg bare har vært i kontakt med hyggelige mennesker i NAV.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:22   #3
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Tusen takk for at du bringer opp dette, Jessica. Jeg hadde funnet den artikkelen du viser til leseverdig før jeg nå ser at du har linket til den her inne. Jeg ble sint, lei meg og frustrert da jeg leste den. Det finnes ikke grenser for hvor kaldt det skal bli i vårt samfunn.

De skrevne ord er veldig gode og det gjorde stort inntrykk på meg.

Jeg sitter i gropa for å komme ut i samme uføre selv og klamrer meg til håpet om at det ikke må skje. Det går bare ikke. Rett og slett. En skal være frisk for å være syk.

Du skriver at det er godt at du er dødssyk....for det kunne ha vært værre... Dine ord griper meg i hjerterota, og dessverre er det endel sannhet i akkurat det.

Vi er i ferd med å få et samfunn hvor de som er friske og sterke, får det bedre og bedre. De andre, bryr "eliten" seg fint lite om. De er jo snyltere med sugerør inn i statskassen og må bli tatt has på med alle midler.

Kronikerenes hverdag har defintivt blitt mye værre de siste årene. Nå skal det visst bli enda værre. Jeg kjenner frustrasjonen og motstanden vokse i meg. Det går rett og slett ikke an!

At Norge vises til som det beste landet å bo i, er virkelig en sannhet med store sprekker. Jada! For alle som er "heldige" å ikke bli rammet av sykdom! Fy søren!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:32   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Kan dere si litt om hva konsekvensene er av den nye ordningen? For dere syke, altså?

Ellers er jeg for at man strammer inn uten at det blir urettferdig for de som er syke, arbeidsuføre etc. Vi har et dyrt velferdssamfunn og for at det skal gå rundt videre i mange år framover så er man avhengig av å spare inn. Og jeg har selvfølgelig noen eksempler i nær krets som utnytter systemet, og det gir et litt "slepphendt" inntrykk (som sikkert er avhengig av personer i NAV du møter). Jeg kunne også tenke meg, veldig gjerne faktisk, å utdanne meg i 3 år "gratis" fordi jeg er drittlei og deprimert av jobben. Eller pga gjentagende muskelbetennelser i arm og skuldre.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:46   #5
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kan dere si litt om hva konsekvensene er av den nye ordningen? For dere syke, altså?

Jeg tror vi må innse at det alltid vil være noen som utnytter systemet. Uten at det på noen måte er greit, altså.

En ny ting er at man ikke får utbetalt arbeidsavklaringspenger om man jobber mer enn 60%. Det virker ikke mot trygdemisbruk, tror jeg. Det gjør at man A: går konkurs, B: jobber svart eller noe ved siden av, C: jobber mindre enn man egentlig er i stand til, eller D: andre økonomiske midler man har tilgang til gjør at det går helt fint.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 14:24   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kan dere si litt om hva konsekvensene er av den nye ordningen?

En av konsekvensene er at alle de som tidligere mottok rehabiliteringspenger, attføring eller midlertidig uføretrygd blir behandlet på samme måte friske og arbeidsføre. Dvs. meldekort annenhver uke, harde sanksjoner hvis man skulle levere meldekortet for sent osv. Det er mye mer detaljerte krav, noe som for f.eks kronisk og/eller alvorlig syke kan være en stor belastning. Energi som er tiltrengt tilfriskning eller rehabilitering blir brukt på masse NAV-surr. Et eksempel jeg hørte om var en kvinne som søkte om fritak fra å innlevere meldekort, fordi hun var alvorlig syk (dødelig). Hun fikk fritak fra å sende meldekort, men måtte i stedenfor møte opp personlig på NAV annenhver uke. Hurra lizzom. En annen jeg kjenner til leverte meldekort til rett tid (dokumenterbart), men NAV mente at det ble levert for sent. Vedkommede fikk derfor ikke utbetalt stønad i det hele tatt. Da avgjørelsen ble påklaget fikk vedkommede til svar at det var 6 måneders behandlingstid på klagen. For mange vil noe slikt medføre en økonomisk krise. Hvor er rettssikkerheten?

Jeg er for tett oppfølging fra NAV sin side, med særlig fokus på tettere oppfølging av de brukerne hvor man ser håp om bedring. (Hva f%&# tjener det samfunnet at en dødssyk person må sende inn meldekort?!?) Jeg synes at ressursene bør brukes med personlig oppfølging og tiltak, ikke automatiserte kontrolltiltak a la meldekort som uansett er enkeltpenkelt å svindle. Jeg vet om tilfeller hvor de man har vært i kontakt med NAV i rundt tre år (sykemelding/rehab.penger/AAP) uten en eneste personlig oppfølgingssamtale med etaten! Energien som brukes på å følge opp meldekortsystemet for kronisk og alvorlig syke burde heller bli brukt til personlig oppfølging, med fokus på de med størst arbeidsevnepotensiale. Det er nå min mening.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:34   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nå er jeg heldigvis ikke rammet av dette - så dette blir en liten betraktning fra utsiden.

Men den lille erfaringen jeg har med NAV er at man like gjerne kan sloss mot vindmøller som å prøve å få noe gjennom der - det sier meg at det er rimelig vanskelig å vinne fram fordi som faktisk trenger hjelp - det er jo de som er de svakeste.

Så å gi NAV MER ansvar virker litt tullete i mine ører så lenge de ikke takler det ansvaret de allerede har.

Og uten at jeg har satt meg inn i systemet - så virker det da helt tullete at du Jessica skal gå på noe som heter arbeidsavklaringspenger. Ditt forhold til arbeid er da som jeg forstår forlengst avklart. At du sansynligvis (med mindre det dukker opp kurer som ikke finnes) ikke vil være i stand til å jobbe mer. Da må en da finne en varig løsning for deg nå med det samme.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 01:20   #8
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Vi er i ferd med å få et samfunn hvor de som er friske og sterke, får det bedre og bedre. De andre, bryr "eliten" seg fint lite om. De er jo snyltere med sugerør inn i statskassen og må bli tatt has på med alle midler.

Den holdningsendringen du beskriver her observerer jeg også. Og det gir meg rett og slett frysninger. Når man attpåtil begynner å diktere forskere for hva de skal skrive i forskningsrapportene sine får jeg inntrykk av at man virkelig ikke har grenser for hvilke virkemidler man kan ta i bruk for å få gjennomslag for forslag som går hardt utover enkelte grupper.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 08:32   #9
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Ja, det straffer seg å vere syk hører jeg rundt omkring. Jeg synes dette er en merkelig ordning? Når man er kronisk syk, ikke kommer seg ut i arbeidslivet igjen etter 1 år, - da skal man "straffes" med å bare få 66%lønn av den opprinnelige!? Tenk hvor mye mange går ned i inntekt. Har man ikke allerede nok bekymringer med sykdom, så skal mange altså pålegges økonomiske bekymringer i tillegg. Denne ordningen burde endres på et vis...

Dette er da ikke en straff, det er et pokker så bra velferdsgode. Riktignok ikke like bra som at alle får beholde full lønn livet ut, men temmelig bra likevel. Særlig med tanke på at uføretrygden kostet 44 milliarder i 2009, en fordobling fra 2000. http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6639122

Har man en velferdsstat er svindel og utnyttelse av systemet uunngåelig, det er baksida av velfredsmedaljen og vi kommer aldri til å få så gode kontrollrutiner at vi blir kvitt det. Det finnes mennesker som ikke trives med å jobbe, og som prøver å løse dette "problemet" ved å utnytte vondtsamlinga si. Selvsagt skal dette bekjempes, og en metode kan være å balansere uføretrygda slik at den sikrer reellt uføre en ok inntekt, samtidig som den ikke er høy nok til å tiltrekke seg for mange snyltere. Fra undersøkelsen jeg linket til lenger oppe:

Men studien viser også noe annet og langt mer oppsiktsvekkende - nemlig at det er en klar sammenheng mellom størrelsen på uførepensjonen og hvor mange som velger uføretrygd isteden for å fortsette i arbeidslivet.

- Studien viser at en prosent økning i stønadsnivå, gir minst en prosent økning i antall uførepensjonister. Og kanskje betydelig mer, sier forsker Christian Brinch, som står bak studien fra SSB.
På samme måte viser studien at dersom en kutter uførepensjonen med fem prosent, vil mellom 5 og 20 prosent sannsynligvis bli værende i jobb istedenfor å gå over til uføretrygd.

Ut fra hvordan mange beskriver møtet med biske og mistenksomme saksbehandlere i NAV, virker det i hvert fall som disse står på for å bekjempe enhver utnyttelse av systemet.

At pensjonister skal kunne heve full pensjon og heve dagpenger samtidig (dagpenger som i arbeidsledighetstrygd???) høres helt ubegripelig ut. Forøvrig er jeg for at alle trygdede kan tjene et visst beløp uten at trygda kuttes. Jeg aksepterer også at vi må leve med den uunngåelige snyltergruppa, jeg trekker pragmatisk på skudrene og fortsetter mitt privilegium med å betale skatt med glede. Men den gruppa må ikke vokse og bli stor.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 15:50   #10
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

At pensjonister skal kunne heve full pensjon og heve dagpenger samtidig (dagpenger som i arbeidsledighetstrygd???) høres helt ubegripelig ut.

Jepp.

Sitat:

Regjeringen har foreslått endringer i regelverket på korttidsytelser fra 1. januar 2011. Dette er en del av pensjonsreformen.
Sykepenger til deg som er mellom 62 og 70 år

  • Er du mellom 62 og 67 vil du ha rett til sykepenger i ett år hvis du:
    Mottar alderspensjon fra folketrygden
    Mottar ny avtalefestet pensjon (AFP) i privat sektor
    Mottar gradert gammel AFP i privat sektor
    Mottar gradert AFP i offentlig sektor
    Er over 65 år og arbeider i privat sektor og har avtalefestet pensjon
    fra kommunal pensjonsordning, eller
    Ikke mottar noen av disse pensjonsytelsene
  • Er du mellom 62 og 67 vil du ikke ha rett til sykepenger hvis du:
    Mottar 100 prosent gammel AFP i privat sektor
    Mottar 100 prosnt AFP i offentlig sektor
  • Er du mellom 67 og 70 og har en arbeidsinntekt på mer enn to ganger grunnbeløpet (kr 151 282 per 01.05.10), vil du ha rett til sykepenger i maksimalt 60 dager.
Dagpenger

  • Regjeringen har forslått at dagpenger til personer mellom 62 og 67 år skal utbetales fullt ut selv om du tar ut alderspensjon. Det samme gjelder ny avtalefestet pensjon i privat sektor.
  • Særregler for dagpengemottakere over 64 år oppheves. Dette gjelder bl.a. dagpengeperiode, inntekt fra egen næring og minsteytelse. Overgangsordninger ut 2011 skjermer deg som allerede er inne på ordningen.
  • Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger foreslås likestilt med arbeidsinntekt slik at de vil gi rett til dagpenger.
Arbeidsavklaringspenger

  • Regjeringen har forslått at arbeidsavklaringspenger til personer mellom 62 og 67 år skal utbetales fullt ut selv om du tar ut alderspensjon. Det samme gjelder ny avtalefestet pensjon i privat sektor.
Uførepensjon

  • Stortinget har allerede vedtatt at uførepensjon og alderspensjon maksimalt kan gis med 100 prosent. For eksempel: Hvis du har 60 prosent uførepensjon, kan du ta ut inntil 40 prosent alderspensjon.

http://www.nav.no/Pensjon/Alderspens...jon/258171.cms

Når det gjelder snylting: Jeg tror ikke noen her er for snylting, altså. Det er mer holdningene og "jakten på snylterne" som slår så utrolig feil ut. De som er syke får det kjipere og de som man er ute etter bryr seg antageligvis ikke noe særlig. I tillegg ser man jo bare i denne tråden at også vanlig bruk av ordninger for noen også kommer i "kjeltring-kategorien". Og det er en skummel utvikling.

At syke folk, eller folk på vei fra syk til frisk (her er det jo gjerne en gradvis utvikling), får brukt den arbeidskapasiteten de til enhver tid har er jeg enig i at er en Bra Ting. Både for samfunnet, men spesielt for den enkelte. Når f.eks. en revmatiker med en hverdag som dette klarer å skape sin egen deltidsstilling på nett blir det for teit om samfunnet kommer med "Aha! Du klarte å jobbe allikevel, din snik!" og mistenkeliggjør hele uførheten. Istedet mener jeg man bør lytte til hva de som faktisk har fått til noe til tross for uførhet har å si. Slik at man kanskje kan gjøre veien lettere for andre. For den veien kan per i dag ta motet fra en underveis, altså. Ikke bare fordi det er vanskelig å få et gammeldags regelverk til å passe, men fordi mange blir mistenkeliggjort når de prøver å gjøre det de kan.

Selv er jeg utrolig priviligert. Jeg er gift og vi har to inntekter. Det gir meg muligheter til å ta en sjanse og prøve å gjøre noe til tross for at behandler mener jeg har 1-2 år igjen før jeg kan jobbe. Jeg er altså blant de heldige som kan prøve meg med min nåværende reduserte arbeidsevne uten at vi dør av sult dersom det innebærer at NAV ikke er med på dette. Ikke alle har den muligheten. Slik systemet fungerer i dag ville det helt klart ha vært "lurest" for meg å forholde meg passiv og bare nikke enig når behandler sier jeg må ha 1-2 år til. Jeg kunne ha hevet fulle AAP uten å bli trukket stadig mer fordi jeg logger timer på meldekortet osv.

Det ville ikke først og fremst vært best på grunn av økonomiske motiver, men på grunn av tryggheten. Der tror jeg nemlig mange misforstår folk som ikke bare dropper stønader eller tar sats og "klarer sjøl". Det er tryggheten i det å vite at du alltid har råd til husleia selv om du er syk, som er vanskelig å gi slipp på. Hvordan i huleste kan jeg, som har en ektefelle å dele forsørgeransvaret med, se ned på de som ikke har det og derfor ikke tør å gi slipp? Eller; hvordan kan forsørgede kvinner som liksom har "klart selv" innbille seg at det er noe alle kan?

Vil vi virkelig tilbake til en tid der mulighetene for å klare seg til tross for sykdom avhenger av om man har en mann som kan forsørge en eller ikke? Vil vi virkelig gjøre det så forbannet utrygt å gjøre noe annet enn å gifte seg med en mann som tjener godt?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 19:31   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Dette er da ikke en straff, det er et pokker så bra velferdsgode. Riktignok ikke like bra som at alle får beholde full lønn livet ut, men temmelig bra likevel. Særlig med tanke på at uføretrygden kostet 44 milliarder i 2009, en fordobling fra 2000......

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese alle innleggene her.
Ja det er et bra velferdsgode i fht de fleste andre land. Men 1 år er ikke lenge når man får en kronisk sykdom. Og når man da i tillegg går ned til 66%lønn etter dette året, så får mange økonomiske bekymringer i tillegg. Som om man ikke har nok bekymringer allerede vil jeg tro? Jeg synes at dette er en ordning som ikke virker god nok, dette året burde vert forlenget på et vis, eller at man feks gikk ned i 80%lønn etter 1 år, og 70% etter det? Det er ikke mye å leve av iallfall vil jeg tro. Kanskje det burde funnes flere støtteordninger? Jeg snakker nå om dem som er skikkelig syke... ikke dem som "latersom".
Kanskje man burde se mer på diagnosen den enkelte får? legene burde ha mer å si? :vet ikke: Ville det da vert enklere å sile ut "bedragerene"?
Det er kanskje for lett å bli uføretrygdet her i landet...!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:31   #12
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.618
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Dette er en vanskelig og nesten umulig debatt. Det handler om enkeltmennesker og deres historie samtidig som det handler om samfunnsøkonomien og velferdsstaten i et lengre perspektiv.

Det er krav om likebehandling i lovs form og det er krav om at man skal kunne se hver enkelt sak og ikke være så firkantet. Altså krav om å bruke skjønn og krav om at det ikke skal være mulig å bruke skjønn for sakbehandlere.

Norge har mange på trygd og løsningen på å få tallene er vanskelig å komme frem til. Noen er rett og slett så syke at man ikke kan være i ordinær jobb i noe form, mens noen nok har en restarbeidsevne man kunne ha brukt. Arbeidsmarkedet vårt gir ikke plass for mange som ikke yter hundre prosent og vi har veldig få "lavterskel-jobber". Nå trenger man jo ofte fagbrev for å gjøre hvilken som helst jobb. Dette er blant annet gjort for å heve statusen på såkalte "lavstatusjobber" , men kanskje gjør det at en del folk aldri får innpass. Det er ikke tvil om at det finnes folk som mottar uføretrygd som kunne ha jobbet i en eller annen form. Dette bør man prøve å gjøre noe med slik at de som er syke og trenger det kan beholde de velferdsordningene vi har i dag lengst mulig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 12:27   #13
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Jeg VIL jobbe!!! Jeg vil ikke ha trygd http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7387972

Jeg syns dette er helt forferdelig (se link). Hva tenker dere om dette?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 17:33   #14
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Må bare si meg så innmari enig med Irma. Jeg er dødssyk, altså jeg blir ikke frisk fra kreften. Jeg har hatt 40 cellegiftkurer siste 1,5 år. Siden mai i år har jeg fått cellegift hver uke fram til forrige uke. Jeg spurt på starten av året om jeg kunne slippe meldekort siden det ikke er aktuelt med å jobbe slik ting ser ut. Jeg fikk til svar at det var omtrent umulig så lenge jeg kunne bruke en datamaskin. Jeg snakket med en sosionom på sykehuset. Hun sa at det var fortvilte pasienter der som ble lagt inn og som ikke fikk sendt meldekortet. Da var det sosionomen måtte ordne opp.

Jeg har fra 1. november gått fra overgangsordningen med Tidsbegrenset uførestønad. Fra 1. november fikk jeg vedtak om Arbeidsavklaringspenger. Det medfører at jeg mister 4500 kroner brutto i måneden. Dette på grunn av at jeg har barnetillegg fra Statens Pensjonskasse, men siden Arbeidsavklaringspenger er en annen ordning enn Tidsbegrenset uførestønad så har jeg ikke krav på barnetillegg fra dem.

Idag har jeg brukt dagen til å søke Varig uførepensjon. Fastlegen min overtalte meg. Det er et stort nederlag og jeg har grått noen tårer de siste dagene, men for å få ro i situasjonen når det gjelder NAV og alt rundt det så har jeg innsett at det er hva jeg må gjøre. Jeg håper likevel på å kunne jobbe senere, men med det første så går det nok ikke. Jeg er for nedkjørt nå av all kreftbehandlingen men den virker så det er jo bra, men det er knalltøft. Det er mange sorger på denne veien.......

Autofil: Jeg syns den kronikken beskriver det utrolig godt. For en som er frisk så kan dette virke som unødig sutring, men når en lever i det kaoset og den sorgen ved å bli alvorlig syk så er det så langt mer enn småting dette. Ikke lett å forstå før en har kjent på det selv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 13:50   #15
Sol Daler Stafsnes
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 3
Sol Daler Stafsnes har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har fra 1. november gått fra overgangsordningen med Tidsbegrenset uførestønad. Fra 1. november fikk jeg vedtak om Arbeidsavklaringspenger. Det medfører at jeg mister 4500 kroner brutto i måneden. Dette på grunn av at jeg har barnetillegg fra Statens Pensjonskasse, men siden Arbeidsavklaringspenger er en annen ordning enn Tidsbegrenset uførestønad så har jeg ikke krav på barnetillegg fra dem.

Til Jessica: Jeg svarer deg på vegne av Statens pensjonskasse. Jeg ser at du skriver om barnetillegg fra Statens pensjonskasse i innlegget ditt. Hvis du er usikker på om du får det du får fra oss er riktig beregnet vil jeg gjerne at du sender meg en e-post på denne adressen: sol.stafsnes@spk.no. Hvis du gir meg navn og fødselsnummer (i e-posten altså) kan jeg få noen til å dobbeltsjekke at alt er riktig. Og hvis det er noe du ikke forstår kan jeg få noen til å ringe deg og forklare - hvis du vil. Med vennlig hilsen Sol Daler Stafsnes, kommunikasjonsrådgiver i Statens pensjonskasse.

Sol Daler Stafsnes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 14:04   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Sol Daler Stafsnes, her.

Til Jessica: Jeg svarer deg på vegne av Statens pensjonskasse. Jeg ser at du skriver om barnetillegg fra Statens pensjonskasse i innlegget ditt. Hvis du er usikker på om du får det du får fra oss er riktig beregnet vil jeg gjerne at du sender meg en e-post på denne adressen: sol.stafsnes@spk.no. Hvis du gir meg navn og fødselsnummer (i e-posten altså) kan jeg få noen til å dobbeltsjekke at alt er riktig. Og hvis det er noe du ikke forstår kan jeg få noen til å ringe deg og forklare - hvis du vil. Med vennlig hilsen Sol Daler Stafsnes, kommunikasjonsrådgiver i Statens pensjonskasse.

For det første er dette helt useriøst. Statens pensjonskasse vil ikke oppfordre noen til å sende mail med personnummer på denne måten. Og dersom en eller annen tulling med mailkonto der skulle finne på noe sånt, så håper jeg dette gjelder fint som oppsigelse.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 14:04   #17
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Sol Daler Stafsnes, her.

Til Jessica: Jeg svarer deg på vegne av Statens pensjonskasse. Jeg ser at du skriver om barnetillegg fra Statens pensjonskasse i innlegget ditt. Hvis du er usikker på om du får det du får fra oss er riktig beregnet vil jeg gjerne at du sender meg en e-post på denne adressen: sol.stafsnes@spk.no. Hvis du gir meg navn og fødselsnummer (i e-posten altså) kan jeg få noen til å dobbeltsjekke at alt er riktig. Og hvis det er noe du ikke forstår kan jeg få noen til å ringe deg og forklare - hvis du vil. Med vennlig hilsen Sol Daler Stafsnes, kommunikasjonsrådgiver i Statens pensjonskasse.

WTF??

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 14:06   #18
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Det er nok reelt. Det er rette vedkommendes mailadresse, og den finner man lett på google.

__________________
Du vet du har sittet for lenge ved PC'en,
når du dobbeltklikker tampongen opp i...
Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 14:08   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Det er nok reelt. Det er rette vedkommendes mailadresse, og den finner man lett på google.

Da håper jeg vedkommende får en tilbakemelding fra sin arbeidsgiver om denne metoden for å be folk oppgi personopplysninger. Om det skulle være henne da. Det er jo ikke noe vanskelig for hvem som helst å skrive at de kan nås her og der.

Jeg feks: Martha.louise@slottet.no

  Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 14:16   #20
Sol Daler Stafsnes
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 3
Sol Daler Stafsnes har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Sol Daler Stafsnes, her.

Til Jessica: Jeg svarer deg på vegne av Statens pensjonskasse. Jeg ser at du skriver om barnetillegg fra Statens pensjonskasse i innlegget ditt. Hvis du er usikker på om du får det du får fra oss er riktig beregnet vil jeg gjerne at du sender meg en e-post på denne adressen: sol.stafsnes@spk.no. Hvis du gir meg navn og fødselsnummer (i e-posten altså) kan jeg få noen til å dobbeltsjekke at alt er riktig. Og hvis det er noe du ikke forstår kan jeg få noen til å ringe deg og forklare - hvis du vil. Med vennlig hilsen Sol Daler Stafsnes, kommunikasjonsrådgiver i Statens pensjonskasse.

Hei igjen! Som noen ganske riktig har påpekt bør du av sikkerhetsmessige grunner ikke sende fødselsnummeret ditt i e-post direkte til meg. Derimot kan du trygt bruke kontaktskjemaet som du finner på våre nettsider: https://www.pensjonskassa.no/medlem/kontaktskjema.html

Skjemaet ligger på en sikker server, og kan trygt brukes.

Beklager, jeg var nok litt rask der i sted. Men tilbudet om å kontakte oss står altså fortsatt ved lag. Hvis du vil ha henvendelsen din via meg skriver du bare det i beskjeden i kontaktskjemaet, så hjelper jeg deg i kontakt med rette vedkommende. Mvh. Sol Daler Stafsnes, kommunikasjonsrådgiver, Statens pensjonskasse

Sol Daler Stafsnes er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no