Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 11:18   #41
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Vi vasket ikke opp bestikk. Det gikk rett i oppvaskmaskinen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:20   #42
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husker at vi kokte fisk for eksempel, etter følgende oppskrift:

1 liter vann
1 fisk

Jeg husker også utrasjoneringen av kjøtt (4 skinkebiter til et stk skinkeomelett og slikt), surmelksfromasjonen og at søsteren min sin lærer krevde at de prøvela mønsteret som de skulle pynte formkaka med på matpapiret (der kakas omriss var tegnet opp). Pynten bestod av 6 ananasbiter, så det var sannelig viktig å teste først.

Ellers husker jeg igrunnen best at guttene jagde hverandre hele tiden, kastet ting på hverandre, stengte læreren inne i tørkeskapet, kastet mat ut av vinduet og slike ting.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:21   #43
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ellers husker jeg igrunnen best at guttene jagde hverandre hele tiden, kastet ting på hverandre, stengte læreren inne i tørkeskapet, kastet mat ut av vinduet og slike ting.



Og kastet våte, skitne oppvaskkluter til hverandre tvers over rommet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:22   #44
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vi vasket ikke opp bestikk. Det gikk rett i oppvaskmaskinen.

oppvaskmaskin??

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:22   #45
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

oppvaskmaskin??

Det hadde faktisk vi også .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:23   #46
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Bortsett fra ett år med noen spesielle tilfeller så har jeg opplevd veldig lite tull på heimkunnskapen. Så si alle liker faget og alle får til noe.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:26   #47
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Både på barneskolen og ungdomskolen. Må huske at jeg er ung og blon.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:35   #48
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husker best at vi hadde en teoridel før vi begynte, og da fikk vi ganske mye sexdetaljer av læreren. Hun sa det var en bra ting, og jeg husker jeg tenkte hun måtte være rar.

Vi laget mye jeg ikke husker, men det jeg husker er:

Sagogrynssuppe
Sjokoladekake
Appelsinfromasj
Grønsakssuppe
Fiskeboller i hvit saus
Kjøttkaker i brun saus
Marmorkake (er vel omtrent det samme som sukkerbrød)

Vi hadde heimkunnskap i både 5 og 7 klasse. Jeg husker jeg klarte få G, fordi jeg aldri fikk med meg beskjeder, og derfor ble leksene ofte gjort i full fart......

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:35   #49
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mener vi hadde en del gjærdeig, det har ikke hjulpet meg senere i livet hvertfall. Det var pasta, pizza, en del fisk. Det jeg husker best var den ovnsbakte fisken med grønnsaker og pizza. Det var skikkelig godt!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:43   #50
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

De fleste oppskriftene var fra "Boller til buritos" boken.

Da den kom ut hadde jeg vært i jobb i mange år.

Hva i alle dager er marte knipe, forresten?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:44   #51
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg hadde skolekjøkken på 70-tallet.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:56   #52
Solblomst
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Boller.
Scones.
Løksuppe.
Fiskepizza.
Bønnekaker.

  Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:59   #53
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husker ikke oppskrifter, men jeg husker mye vi laget: Kokt torsk, pannekaker, ertesuppe, boller, stekt lever, kjøttkaker, brød, rundstykker, eplekake, rullekake, sukkerbrød, bakepulverwienerbrød (som var veldig gode), scones, appelsinfromasj, trollkrem, semulegrøt, marmorkake, pizza, hvit saus, brun saus, ris med fløte og rørte tyttebær, fruktgrøt, råkost som det het (revne grønnsaker), sikkert mye mer også som jeg ikke husker i farten. Dette var på 70-tallet. Vi hadde ikke oppvaskmaskin og kokte bestikket. Og det var arbeidstallerken og alt det der. (Det bruker jeg faktisk noen ganger...)

Jeg lærte mye på skolekjøkkenet, brukte det jeg hadde lært til å bake og lage mat hjemme, og har hatt mye nytte av det siden. Vi hadde en flink lærer, moren til bestevenninnen min, som var streng men kunne sine saker. Vi lærte grunnteknikker som å lage sauser, luftige gjærdeiger osv.


Sist redigert av Filifjonka : 06-06-10 kl 12:04.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:02   #54
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

De fleste oppskriftene var fra "Boller til buritos" boken.

Denne boka er faktisk veldig god. Jeg bruker mange av oppskriftene privat. Etter å ha brukt boka siden den kom ut for første gang i 1998, så har jeg rukket å teste ut de fleste av oppskriftene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:09   #55
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg var den eneste jenta på ungdomsskolen som fikk G i heimkunnksap. Resten av gjengen fikk vel S, tror jeg. Akk ja - den G'en speilet interessen min... en interesse jeg har ennå... eller skal vi kanskje si mangel på interesse?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:12   #56
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Da den kom ut hadde jeg vært i jobb i mange år.

Tror ikke burritos fantes da jeg hadde skolekjøkken heller nei .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:15   #57
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tror ikke burritos fantes da jeg hadde skolekjøkken heller nei .

Den kom ut første gang i 1998.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:18   #58
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Atte.



Jeg lager den maten derfra enda jeg. Hele tiden. Fordetatte jeg er ikke så flink til å lage mat - og det der får jeg faktisk til. Sjokoladekaken jeg alltid får skryt for forsjempel - den er fra syvende klasse skolekjøkken.

  Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:19   #59
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg kan ikke huske så mye av hva vi lagde, men det var ikke mye lever og rogn i hvert fall.
Jeg husker dog at det var grapefrukt til dessert en gang og alle fikk en halv en. Det gikk ikke ned til tross for et halvt kilo sukker på. :liker fortsatt ikke grapefrukt:

Men det gikk i fisk, pannekaker, raspeballer, grøt, empanadas og alskens.

Vi måtte koke bestikket. Og så hadde vi sånn rulle til håndklær og kluter og sånn.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:25   #60
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Kan slå et slag for "Boller til burritos" jeg også. Hadde den ikke selv, men "fikk" den av en totalt matuinteressert lillebror.

Semulegrynsgrøt! *sukk*

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no