Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 09:47   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Inspirert/spin-off av tråden om middager på 80-tallet. Hva lagde dere på skolekjøkkenet? Oppskrifter?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:49   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Fiskeboller og fiskekaker fra scratch. Kalvefrikasse. Ekkel pizza med grov bunn den ene gangen vi fikk lage noe "nytt og spennende" (ikke noe galt med grov bunn, altså - det var ikke den som gjorde pizzaen ekkel).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:49   #3
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Marte knipe. Jeg elsket den desserten, og holdt på å drive hele familien til galskap ved å lage den hver helg...Pappa var riktignok fornøyd, men han var vel den eneste....

Jeg har mistet oppskriften - og ville bli lykkelig om noen skulle ha den liggende, og kan dele...Min hadde ikke rosiner i seg, og en ting i oppskriften skulle blandes med eggedosis mener jeg?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:51   #4
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Sei i karrisaus.
Leverkaker.
Stekt rogn.
Fiskegrateng.
Appelsinfromasj (som jeg fikk S på da det var tentamen )
Lettvinte wienerbrød.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:51   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Sukkerbrød og neslesuppe er det eneste jeg husker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:51   #6
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Fiskekaker i brun saus, appelsinris, sånn russedessert eller hva det heter for noe, grøt, ostesmørbrød... Kommer faktisk ikke på mer.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:51   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Marte knipe, ja. Og hvalbiff. Og "risotto", den bruker jeg med stor suksess fortsatt selv om den ikke ligner særlig på risotto.

Enkel oppskrift, surr ris og hakket løk i litt smør, tilsett buljong, kok til den er ferdig. Samtidig stekes kjøttdeig og tilsettes tomatpuré. Alt blandes med revet ost. Ungene elsker det.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:51   #8
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Det må jo være derfor jeg har valgt nicket mitt, når jeg tenker meg om

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:51   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Sild som vi sløyet og fileterte.
Skoleboller.
Grov pizzabunn med ettellerannet oppå, vi tok feil og brukte griljermel, det ble kjempegodt.
Rødgrøt.
Pannekaker.

Det var ikke slik at det fristet å ta vare på oppskriftene, jeg husker vi måtte skrape gulrøttene med kniv, for det var slettes ikke alle som hadde gulrotskreller.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 09:53   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Appelsinris, og bønneragu med én svinekotelett på fire personer, og kidneybønner som ikke var bløtelagt og bare fikk koke i 20 minutter. det var rett og slett noe av det kjipeste jeg har spist. Men det jeg husker best var at vi måtte spise alt på tallerkenen, og at en gutt i klassen måtte sitte igjen og ble hentet av foreldrene fordi han nektet å spise mais, siden han syns det var så vondt at han brakk seg. Heimkunnskapslæreren vår var en 60 år gammel mann som var skummel

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:01   #11
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husket at vi laget blodpannekaker og at vi bakte en kake som het solskinnskake. Også husker jeg at vi vasket opp. Mye og veldig grundig.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:01   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Vi hadde en kjempeflink heimkunnskapslærer. Og vi bodde i en kommune med budsjetter gode nok til å kunne lage mat. Det var selvsagt margarin og fokus på lite fett, Ja-mat og nei-mat, men sånn var 80-tallet.

Jeg vokste opp i en kommune der alle flytter på hybel når de er 16, og det å kunne lage bittelitt mat var faktisk viktig.

Vi lagde (som jeg kan huske)

  • boller
  • eplekake
  • rullekake
  • sukkerbrød
  • sjokoladekake
  • scones
  • muffins
  • trollkrem
  • fruktbowle (fruktsalat med litt brus oppi)
  • wienerbrød
  • vafler
  • sagogrynsgrøt med rød saus
  • pizza
  • pannekaker
  • kålrotbiff
  • spaghetti med kjøttsaus
  • kjøttkaker
  • fiskekaker i brun saus
  • stekte røkepølser med potetmos
  • pannepizza (pizza med bakepulverbunn i stekepanne. )
  • smørbrød med speilegg og ost som hadde et mystisk navn, patentsmørbrød? Eller noe?

Jeg hadde også heimkunnskap som valgfag, da hadde vi tre timer og fikk lage mye mer og læreren blomstret, for da var det bare de aller mest interesserte (12 stykker fra 4 - 7) og vi hadde det kjempegøy. Jeg har fremdeles kontakt med heimkunnskapslæreren og sender mail når jeg trenger oppskrift på tradisjonskost fra Østerdalen. Hun er helt gull, altså!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:07   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Eplekakeoppskriften bruker jeg fremdeles, men har selvsagt byttet ut margarinen med smør.

250 g mykt smør
250 g sukker
250 g mel
4 egg
2 ts bakepulver
2 ts vailjesukker eller litt vaniljepulver

Alt mikses sammen og has i en form, skrell 4-5 epler og skjær i båter, ha i så mange båter (stapp litt ned i deigen) og strø på kanel og sukker.

Stekes på 175 C i 30-35 minutter. Prøv med pinne og se om de er gjennomstekt.

Jeg bruker denne som basis for den kjempegode blåbærkaken, der man bare bytter ut eplene med frosne blåbær.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:09   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Det eneste jeg husker var noen aldeles grusomme sildekaker og kålrabi stekt i tran, fordi vi skulle lære hvordan det var under krigen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:09   #15
MillyMollyMandy
Aktiv
 
MillyMollyMandy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 292
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husker vi hadde ANT-uke, da lærte vi å lage alkoholfrie drinker, med Roses Lime. Kan ikke si jeg har lagd det etterpå...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:14   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Den eplekakeoppskriften bruker jeg og - arvet den etter min mor, og du verden så god den kaka blir.

... Og må jammen meg prøve den med blåbær!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:14   #17
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Appelinsris husker jeg også. Og grønnsakspizza, med grov bunn.

Og ett eller annet der de pakket oppi kanel i noe, som ikke skulle være kanel.

Det er alt jeg husker. Og jeg elsket heimkunnskap, og hadde det som valgfag på ungdomsskolen. Eneste jeg husker fra de timene var at vi plukket rips og kokte saft.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:16   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Vi hadde fire timer når vi hadde heimkunnskap (mulig det var annenhver uke da, eller over færre år?) så vi hadde god tid. Vi lagde mye rart og det meste var ok, men jeg husker veldig lite. Faktisk er det oppvasken jeg også husker best. Særlig at alt måtte tas i riktig rekkefølge, og at bestikket skulle skylles i kokende vann.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:17   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Vi hadde fire timer når vi hadde heimkunnskap (mulig det var annenhver uke da, eller over færre år?) så vi hadde god tid. Vi lagde mye rart og det meste var ok, men jeg husker veldig lite. Faktisk er det oppvasken jeg også husker best. Særlig at alt måtte tas i riktig rekkefølge, og at bestikket skulle skylles i kokende vann.

Vi måtte koke bestikk og glass.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:19   #20
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg tror ikke vi kokte glassene. Men de måtte vaskes først, det husker jeg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no