Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hverdagsmat i 1980 og 2010

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-10, 11:40   #141
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

På begge mine besteforeldresider var det mye sukker, i hvert fall. Bestefar hadde sirup på de ganske lyse skivene, drakk saft og bestemor lagde dessert hver dag. Det tror jeg mormor også gjorde. Sviskegrøt og sånt.

Men som sagt, jeg trodde brusforbruket skulle veid opp for det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 11:44   #142
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Brusforbruk og andre matvarer vist her:

Vedlagte bilder
Filtype: gif 08-Forbruk-6.gif (10,5 KB, 6 visninger)
Filtype: gif 08-Forbruk-5.gif (9,1 KB, 5 visninger)
__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:46   #143
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Var sukkernivået høyere i maten på 80-tallet enn nå, sånn generelt?

Nei, kanskje ikke generelt, men hjemme og i min omgangskrets var det mer vanlig med Honni Korn, saft, O'boy og denslags til hverdags enn jeg opplever at det er i dag.
Godteri fikk vi bare på lørdager ja.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:53   #144
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Vi fikk i hvert fall veldig lite sukker hjemme. Aldri Honni Korn, Nugatti etc., ikke syltetøy sånn til hverdags (og da kun hjemmelaget), saft kun i helgene (og da ofte i stedet for brus), godteri kun på lørdager. Men jeg husker jo at mange andre hadde alle de greiene der, så den generelle trenden vet jeg ikke om passer med min oppvekst. Jeg er i hvert fall veldig glad for at vi fikk så lite sånt hjemme, særlig nå som jeg vet hva det gjør med kroppen min.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 13:44   #145
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Typiske middager vi hadde på 80 tallet:
Lasagne
Kjøttkaker
Fiskekaker med potet, brun saus og kålstuing
Fiskeboller i hvit saus
Seibiff med løk
Stekt makrell med agurksalat
Hjemmelaget pizza
Moussaka
Fiskesuppe
Lapskaus
En eller annen suppe pluss pannekaker
Risgrøt (på lørdager)
Fondue (egentlig mest 70 tallet men, men...)
Kjøttboller med spaghetti
Spaghetti bolognese
Lørdagskylling
Koteletter
Steik (oksesteik, sursteik osv)
Lammefrikassé
Hønsefrikassé
Gryterett (og ja det hendte at det ble tatt utgangspunkt i en Toro pose)
Får i kål
Komler
Pølser med hjemmelagd potetmos

Egentlig kan jeg ikke huske at middagene var spesielt dårlige i oppveksten min. Det eneste jeg husker er at vi hadde altfor mye fisk Jeg likte ikke fisk og er fremdeles ikke særlig glad i det. Ellers var moren min glad i å lage mat og nesten alt ble lagd fra bunnen av. Jeg bruker mer hel og halvfabrikata for å si det sånn. Hun var også tidlig ute med å prøve 'ny' mat.
Vi spiste mye grønnsaker og hadde ofte dessert i hverdagene også.

Dette er omtrent det vi spiser i dag... Hvis du tar vekk komlene og plusser på en del kylling. Også har vi jo taco, kinesisk og sånn i ny og ne - men vi spiser hovedsakelig potetmiddager, ja. Rett og slett fordi det er det vi alle sammen liker aller best.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 10-06-10 kl 13:50.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 17:49   #146
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dessert hver dag? Var det vanlig før i tiden det?

Jepp, veldig vanlig. Mamma vokste opp med det, hun sier det var noe "alle" hadde på femti- og sekstitallet og tidligere. Men det er jo ikke snakk om sjokoladefondant og karamellpudding da, men frukt, diverse fruktgrøter og melkedesserter osv. Mormor serverte mye appelsinfromasj.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 18:03   #147
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp, veldig vanlig. Mamma vokste opp med det, hun sier det var noe "alle" hadde på femti- og sekstitallet og tidligere. Men det er jo ikke snakk om sjokoladefondant og karamellpudding da, men frukt, diverse fruktgrøter og melkedesserter osv. Mormor serverte mye appelsinfromasj.



Vi hadde mye fruktsuppe. Fra pose.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 18:09   #148
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Jeg var ti år i 1980. Maten var ofte så-som-så (), men vi hadde alltid noe etter middag, oftest oppskåret appelsin ller det vi kalte japansk ris (puffet ris) med melk og sukker, men også annen frukt, gelé eller sjokoladepudding (fra pakke) eller is. De siste hadde vi stort sett på søndager eller etter hverdagsmiddager moren min visste at vi barna ikke var spesielt glad i (les fisk).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 18:34   #149
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Puffet ris, ja. Jeg spiste MYE puffet ris. Men helmelk og sukker eller jodbærsyltetøy på. I Trøndelag kalte vi det Puff.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 18:35   #150
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Ah, puffet ris hadde vi også av og til. Det er jo ganske godt, egentlig!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 20:58   #151
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Kan noen forklare hvorfor det i min familie het "japansk ris"?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 21:09   #152
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Kan noen forklare hvorfor det i min familie het "japansk ris"?

Nei, men det het det hos oss også. Jeg har aldri likt det, og behøvde heldigvis ikke å spise det.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 21:26   #153
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Pasta ja.. Spagetti og kjøttdeig... der kjøttdeigen ble blanda med en boks hermetisk tomatsaus elns... vel.. var jo uansett noe av det beste jeg fikk til middag. Ble imidlertid kun som regel på besøk hos mine besteforeldre (hvor ofte fikk lov å bestemme middagen... men første gangen bestemor lagde greiene ble det ikke noe særlig, ettersom spagettien ble lagt i kaldt vann...)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 21:53   #154
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, men det het det hos oss også. Jeg har aldri likt det, og behøvde heldigvis ikke å spise det.

Jeg mener å huske at posen hadde japanske/"japanske" tegn utenpå? Kanskje derfor?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no