Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Drikker FP-ere vin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-08, 06:42   #21
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er ikke spanske og chilenske viner de med MEST garvesyre? Svigerfar sverger til italienske viner, men så er han jo italiener og da.

Garvesyreinnholet er ikke avhengig av land, men druetype og produksjonsmetode. Druer som nebbiolo og aglianico har naturlig mye garvesyre, men ettersom garvestoffene sitter i drueskall, stilker og steiner vil også tiden fra druene knuses til mosten siles spille inn. En barolo ligger f.rks. mye lenger i kontakt med drueskall og stilker enn en Nebbiolo d'Alba, og har således mer garvestoffer selv om det er samme drue. Du finner også garvestoffer i treverk, så fatlagrede viner har mer garvesyre enn de som kun har ligget på ståltanker.

I Spania og Chile dominerer tempranillo, garnacha, cabbernet sauvignon, merlot. Dette er alle druer med en del garvesyre. Liker du ikke garvesyre bør du se etter viner laget av barbera eller gamay (Beaujolais).

  Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 06:53   #22
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Når jeg kjøper vin nå, så går det hovedsakelig i røde italienere (og jeg er fortsatt på Ripasso-kjøret jeg har nevnt tidligere her inne), hvite franske (Sancerre, Chablis og ymse Alsace), og Tokayer og Sauternes (og gjerne naboene som ikke får lov å kalle seg Sauternes).

Når man drikker ripasso er det som regel et tegn på at man synes valpolicella er for lett. Hvorfor ikke ta spranget til amarone med én gang?

Jeg er også glad i dessertvin, men holer meg til italienske og tyske. Jeg synes både tokaji og sauteres blir litt flate, men så har ikke min lommebok råd til å ta meg av de virkelig dyre fra de områdene. Ben Ryé kan for øvrig anbefales på det varmeste. Synes den er uten konkurranse i sin prisklasse.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 07:27   #23
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Jeg drikker vin, men er på ingen måte en vinkjenner. Drikker både rødt og hvitt. Den røde skal helst være kraftig og derfor drikker jeg mye spansk og den hvite skal helst være tørr. Utenom det har jeg ikke mange krav, men kjøper sjelden noe som er dyrere enn 100 kr flasken. Med min manglende interesse ville jeg regne det for å kaste perler for svin. :ærlig:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 07:28   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Åhhh.. Vin!

Rød italiensk eller spansk går det mest i her. Champagne når det passer sånn.
Hvitvin må være tørr.

Gleder meg til sommeren, da kan jeg endelig ta et glass igjen.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 07:42   #25
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Jeg drikker rødvin. (Ikke nå når jeg er Gravid altså)
Hvithvit og cava har aldri grepet meg - ei heller rosévin.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 07:49   #26
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Rød, er ikke veldig glad i hvitvit.
Liker vin med litt "snerp" - cabernet savignon er en favorittblanding.
Akkurat nå er favorittvinen Mezzomondo - italiensk, og Banrock Station - australsk.
Går mye i pappvin. Enkelt, men den blir kanskje litt fort tom

  Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 07:54   #27
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Når man drikker ripasso er det som regel et tegn på at man synes valpolicella er for lett. Hvorfor ikke ta spranget til amarone med én gang?

Hehe. Nå drikker jeg jo en god del Amarone også, da. Og Valpolicella, jeg liker godt lettere italienere også. Alt til sin tid.

Nå kom jeg forresten på at jeg har 4-5 forskjellige Brunello di Montalcino liggende, kanskje på tide å drikke Brunello snart. :slurp:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 07:56   #28
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Jeg er veldig glad i rødvin, men hvitvin drikker jeg praktisk talt aldri. Av favorittene blant de røde er en italiensk som heter Sasella, og jeg liker godt den franske Chateau St André. Jeg har også smakt en libanesisk rødvin som var svært god, men den husker jeg ikke navnet på i farta (jeg har en flaske i kjelleren).

Jeg har en "minivinkjeller" (de står i hvert fall i kjelleren ) med 30-40 flasker røde og 5-10 hvite. Den blir fylt på ved utenlandsbesøk, vinlotterigevinster, gaver osv. Det er ikke ofte jeg kjøper vin på polet. Siden jeg i stor grad har vært gravid eller ammet de siste årene har det kommet betydelig mer inn enn det har gått ut derfra.

For noen år siden førte jeg liste over hvilke viner jeg drakk og hvor gode jeg syntes de var, slik at jeg kunne blir mine vinvalg mer bevisst. Imidlertid rota jeg bort lista.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:25   #29
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

J Jeg har også smakt en libanesisk rødvin som var svært god, men den husker jeg ikke navnet på i farta (jeg har en flaske i kjelleren).

Ch. Musar? Eneste libaneseren jeg kjenner til, har hatt noen årganger av denne. Enkelte årganger har vært helt greie, andre veldig bra. (Akkurat med Ch. Musar har jeg opplevd ganske stor flaskeforskjell. Av tre flasker av samme år som jeg mente var innkjøpt samtidig, smakte den ene kokt syltetøy, den andre var falt helt sammen og den siste var veldig bra og kunne nok tålt å ligge lengre. Det er selvsagt mulig at jeg har kjøpt dem forskjellige steder, og at de to dårlige har vært lagret for varmt eller ustabilt før salg).

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:30   #30
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Ååå, vin! Gleder meg til sommeren!

Rødvin: Jeg har en spesiell forkjærlighet for amarone og chateauneuf-du-Pape.
Hvitvin: Chablis og Alsace-viner er favorittene - spesielt gewürtztraminer. Dessuten er moscato d'asti noe som alle liker, selv om de ikke liker vin.
Champagne: Ja!
Dessertviner: Favorittene er mas amiel og ben rye.
Prisnivå: Rundt 200. Har ikke funnet god vin under 100-lappen i Norge.
Snobbefaktor: Kjøper ikke lodd i vinlotteriet på jobben.

Min gamle liste over "best buys" som jeg drar frem i tide og utide:

Røde:

Italia:
Amarone: Santa Sofia, kr 300
Barolo: Fontana Fredda, kr 260 (tror jeg)
Chianti Classico Riserva: Felsina, kr 240
Barbaresco: Produttori del Barbaresco, kr 210
Brunello: Fattoria del Barbi, kr 280

Frankrike:
Chateauneuf-du-Pape: Chateau La Nerthe, kr 250
Bordeaux: Domaine de la Chevallier, kr 330
Côte-Rôtie: Guigal, kr 390

Spania:
Rioja: Bodegas Campillo Grand Reserva, kr 250
Priorato: Rotllan Torra Amadis, kr 340
Ribera del Duero: Condado de Haza, kr 260

Hvite:

Italia:
Friuli: Alle Jermann-viner (Jermann er en produsent) - ca. kr 200
Campania: Alle Feudi di San Gregorio-viner (Faudi di San Gregorio er en produsent) - ca. kr 130-250

Frankrike:
Alsace: "Alle" Riesling-viner, Gewürtztraminer-viner og Pinot Gris-viner nesten uavhengig av produsent (veldig bra produsenter er Trimbach, Adam, Dopff & Idion, Zind-Humbrecht og Marcel Deiss) - ca. kr 130-300
Chablis: "Alle" Premier Cru- og Grand Cru-viner (veldig bra produsenter er Jean Marc Brocard, Moreau, La Chablisienne og Laroche) - ca. kr 180-350

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:30   #31
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Holder meg unna ja.

Mat og alkohol hører ikke sammen i min gane.
*grøss*

Vin har en spesiell ettersmak jeg ikke takler.
Har prøvd vin uten alkohol, men det var ikke noe bedre.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:30   #32
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Ja!

Både rød og hvit, Champagne er fantastisk godt, det finnes noen veldig gode musserende også, men det er helst til spesielle anledninger.
Som kosedrikk på fredagskvelden blir det gjerne en rød fordelt på mannen og meg.
Det er egentlig ikke så nøye for meg hvor den er fra, selv om jeg har fått en forkjærlighet for spansk og portugisisk.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:33   #33
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Drikker FPere vin?

Jeg liker ikke rødvin,dessverre. Har prøvd og prøvd. Hjalp ikke å bikke 30 heller gitt.
Elsker lukten, men det blir med det.
Hvitvin som ikke er alt for tørr er derimot helt ok. Et par glass er max hva magen min tåler før det blir for mye syre. Musserende vin ( bla.martini asti) er veldig godt, men får dundrende hodepine.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:33   #34
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Jeg er glad i vin, spesielt til mat, og kjenner igjen god vin når jeg treffer den, men har ikke så veldig systematiske vinkunnskaper at det gjør noe. Jeg har en hang til italiensk og portugisisk rødvin, knastørr hvitvin, champagne, velmatchede dessertviner og portvin.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:33   #35
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Ja takk! Både rød, hvit, musserende og rosé.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:39   #36
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Min gamle liste over "best buys" som jeg drar frem i tide og utide:

Imponerende liste (husker du alt dette i hodet?), mange gamle kjenninger der, ja. Jeg vil slå et slag for Villalta når det gjelder Amarone (260,-), syns den er et enda bedre kjøp enn Santa Sofia.

Ellers vil jeg dra fram Tommasi og Zenato som to italienske produsenter som jeg syns har jevnt over mye bra.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:41   #37
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Jeg er ikke så nøye på vin... (Altså det vil si at jeg liker det egentlig ikke...)

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08


Sist redigert av Helle : 17-01-08 kl 08:42. Årsak: Bla bla
Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:43   #38
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Amarone er godt!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:46   #39
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Vi drikker masse vin her på FP

Jeg liker lette rødviner stort sett, men også en tung, kraftig iblant. Heller mye mot Italia og Sør Afrika, en god Chianti duger alltid og Pinotage feks.

Hvitvin og rosèvin går det litt av om sommeren, men ellers lite. Da liker jeg halvtørre viner, iskalde. Chablis og Alsace er favoritter.

Champagne duger hele tiden, men blir for sjelden. :skal bli flinkere:

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:49   #40
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drikker FP-ere vin?

Hvitvin er best, kan til nøds ta et lite glassrødvin.

Når det gjelder musserende vin liker jeg best Martini Asti.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
rødvin, vin


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no