Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat til speidertur

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-07, 11:13   #1
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mat til speidertur

Guttungen skal på speidertur til helgen. 3 overnattinger. Han må ha med all maten sin selv, og det skal være to grillmiddager.

Vanligvis bruker vi matpakker med brødskiver. Men hvor gode er de nesten tre døgn etter at de ble smurt?

Så alle tips mottas med takk. Han spiser selvfølgelig ingenting nytt... for tiden går det mest i brødskiver med peanøttsmør eller kokt skinke, og til nød et grønt eple eller en melonbit i ny og ne.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:15   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Pakke med knekkebrød og slike engangspakninger med pålegg? Det finnes jo i alt fra leverpostei og majones til syltetøy og sjokoladepålegg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:19   #3
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat til speidertur

Ja, de har ikke vondt av å "smøre brødskiva si sjøl" hihi. Send med litt ferdig oppskjært brød og noe pålegg, smøreost på tube f.eks. Pølser og brød og sånne McDonalds ketchup-poser.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:20   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Pakke med knekkebrød og slike engangspakninger med pålegg? Det finnes jo i alt fra leverpostei og majones til syltetøy og sjokoladepålegg.

Det var det jeg visste, her kom det til å komme ting jeg ikke hadde tenkt på. Takk, jeg sjekker med ham om han kunne tenke seg noe sånt.

Litt sjokoladepålegg må man godta på tur, synes jeg.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:20   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Det finnes både ketchup og sennep på engangsposer.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:21   #6
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Mellomstebror her pleier å bake rundstykker når han skal på speiderturer med mer enn èn overnatting. Hjemmebakte rundstykker holder seg jo bedre enn brød. Ellers går det en del "rett i koppen", men da er han jo avhengig av varm vann. Kyllingvinger har han hatt med seg noen ganger. De varmer han på bålet/grillen.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:21   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det var det jeg visste, her kom det til å komme ting jeg ikke hadde tenkt på. Takk, jeg sjekker med ham om han kunne tenke seg noe sånt.

Litt sjokoladepålegg må man godta på tur, synes jeg.

Polarbrød er jo kjempegodt og holder seg ferskt lenge. Hva med noe sånt? De finnes jo i både små og store "brød" og i grovt og fint.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:24   #8
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Polarbrød er jo kjempegodt og holder seg ferskt lenge. Hva med noe sånt? De finnes jo i både små og store "brød" og i grovt og fint.

Ja, de elsker guttungen min!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:43   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Har dere ikke fått noe info om hvordan de har tenkt å gjøre det?

Da jeg var speider (og senere speiderleder) tok alle med seg et brød og noe pålegg til brødmåltidene, så ble brødet skjært opp og plassert på bordet, sånn at alle delte det som var der. Det samme gjalt pålegget som ble plassert utover bordet og så spiste ungene det de hadde lyst på -uavhenig om det var det de selv hadde tatt med. De som hadde med seg egen spesialmat (matpakker, rundstykker, frokostblanding, porsjonspakninger med syltetøy) var særinger.

Til grillmat hadde jeg kanskje laget noen grillspyd, men sannsynligvis bare sendt med pølser og pølsebrød.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:48   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Pannekaker innpakket i folie er godt, både å varme på bål og å spise kaldt med noe pålegg på.
Rett-i-koppensuppe/nudler/ting??

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:49   #11
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til speidertur

Speidergrillmat fra mine speiderdager:

Bakt eple m. rosiner, sukker og kanel
Banan m. rosiner, sjokolade og kokosmasse
Pølser m. pinnebrød (lage deig m. bakepulver så holder den lenge, sleng i litt ost, urter og skinke. Kjempegodt)
Grillet snop av alle slag

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 12:22   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Har dere ikke fått noe info om hvordan de har tenkt å gjøre det?

Infoen er "to grillmiddager og matpakker til resten av måltidene".

Tusen takk for masse gode tips til alle sammen!

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 12:24   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Infoen er "to grillmiddager og matpakker til resten av måltidene".

Jøss. Lederne vil gjøre det enkelt for seg selv.
Ja, da må du vel smøre matpakker da, selv om jeg syns det høres teit ut.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 12:48   #14
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til speidertur

Hva med pizzabolle/horn med et fyll han liker? Taco, skinke etc. Med ost på toppen blir det snadder når det varmes på grillen.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 21:29   #15
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jøss. Lederne vil gjøre det enkelt for seg selv.
Ja, da må du vel smøre matpakker da, selv om jeg syns det høres teit ut.


Fysj da! Skal ikke være sær, men husk på at speiderledere er frivillige voksne (ulønnet og betaler speiderkontigent på samme måte som speiderne) som tar med masse barn ut i skog og mark en frihelg slik at barna skal oppleve glede over naturen. Gjøre det enkelt for seg selv? Barna er vel i stand til å ordne med mat selv???? Jeg kjenner jeg blir fornærmet....

Send med ferdigoppskjært brød og pålegg etter ønske. Gjerne rett-i-koppen dersom barnet ditt liker det, da det som regel stadig er noen som varmer vann... Barna er sjeldent særlig nøye på hva de spiser på tur.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 21:35   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Det hørtes rart ut med matpakker for tre-fire dager!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 22:22   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av Gulla, her.

Fysj da! Skal ikke være sær, men husk på at speiderledere er frivillige voksne (ulønnet og betaler speiderkontigent på samme måte som speiderne) som tar med masse barn ut i skog og mark en frihelg slik at barna skal oppleve glede over naturen. Gjøre det enkelt for seg selv? Barna er vel i stand til å ordne med mat selv???? Jeg kjenner jeg blir fornærmet....

Send med ferdigoppskjært brød og pålegg etter ønske. Gjerne rett-i-koppen dersom barnet ditt liker det, da det som regel stadig er noen som varmer vann... Barna er sjeldent særlig nøye på hva de spiser på tur.

Les litt lengre opp i tråden, så ser du at jeg har vært speiderleder. Jeg kommer også til å bli det igjen når guttungen blir i speideralder. Jeg sier også lengre opp i tråden hvordan vi alltid har pleid å gjøre det.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 22:57   #18
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Har dere ikke fått noe info om hvordan de har tenkt å gjøre det?

Da jeg var speider (og senere speiderleder) tok alle med seg et brød og noe pålegg til brødmåltidene, så ble brødet skjært opp og plassert på bordet, sånn at alle delte det som var der. Det samme gjalt pålegget som ble plassert utover bordet og så spiste ungene det de hadde lyst på -uavhenig om det var det de selv hadde tatt med. De som hadde med seg egen spesialmat (matpakker, rundstykker, frokostblanding, porsjonspakninger med syltetøy) var særinger.

Til grillmat hadde jeg kanskje laget noen grillspyd, men sannsynligvis bare sendt med pølser og pølsebrød.

Slik har vi gjort det når jeg var speiderleder (fram til i fjor).

Et alternativ til pølser (pølsehatere som meg) er å lage en pizzadeig med bakepulver, og så kan han fylle oppi med det han vil. Da tenker jeg på sånn innbakt pizza (Carlzone). Pakk det inn i smurt aluminiumsfolie. Kjempegodt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 23:30   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til speidertur

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Guttungen skal på speidertur til helgen. 3 overnattinger. Han må ha med all maten sin selv, og det skal være to grillmiddager.

Vanligvis bruker vi matpakker med brødskiver. Men hvor gode er de nesten tre døgn etter at de ble smurt?

Så alle tips mottas med takk. Han spiser selvfølgelig ingenting nytt... for tiden går det mest i brødskiver med peanøttsmør eller kokt skinke, og til nød et grønt eple eller en melonbit i ny og ne.

Jeg har blitt fortalt, av de jeg kjenner som gikk i speidern, at en boks med snurring er super å hive i bålet. Det er bare å åpne og gafle fra boksen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 12:18   #20
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat til speidertur

Jeg signerer Fluke fullt og helt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no