Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 08:46   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Jeg synes det er så snedig at noen skulle bli overrasket over dette, men det er kanskje annerledes når man er oppvokst på gård og faktisk vet hva det koster å fø opp en gris på skikkelig fôr, mens bonden skal ha et par kroner for jobben og hva den da vil koste oppdelt og klar i butikken pr. kilo.

Det er denne merkelige norske ideen om at mat ikke skal koste noe, om at bønder ikke skal ha lønn (er noen klar over hva en bonde får pr. liter melk? Og kyrne skal stelles, avles frem, melkes, fôres, luftes i et fjøs som skal vedlikeholdes) og at billig er det viktigste, ikke smak, kvalitet, dyrevelferd eller miljøhensyn.

Til høsten skal jeg kjøpe et par hele dyr av min far, så jeg kan vite nøyaktig hva jeg spiser og ha fryseren full. Jeg er veldig glad i de bitene man ikke så lett får tak i, bein, haler og sånn som gir god kraft, gode supper og gode gryter. I tillegg synes jeg vi skal kutte ned på kjøttspisingen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:20   #22
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Enig med deg der Harriet. Men så er det slik at trenden er så vanskelig å snu, for ettersom både klær og mat har blitt så latterlig billig, så har forbruksmønsteret i samfunnet ellers snudd. Vi har 10 ganger så mye boliggjeld som mine foreldre hadde på samme alder, uten å mukke. Og vi tjener på ingen måte ti ganger så mye. Og de var i besteforeldregenerasjonens øyne fullstendig nedynget i gjeld.
Vi bruker veldig mye på å bo, enda vi ikke bor så sentralt, og vi har blitt vant med å kunne kjøpe mye mer til enhver tid. Samtidig så koster en kg kjøttdeig en brøkdel omregnet i dagens penger. En kg kjøttdeig kostet i 1973 24,- kr!

Men hvordan skal man snu denne trenden og få alle til å omprioritere?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:42   #23
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes det er så snedig at noen skulle bli overrasket over dette, men det er kanskje annerledes når man er oppvokst på gård og faktisk vet hva det koster å fø opp en gris på skikkelig fôr, mens bonden skal ha et par kroner for jobben og hva den da vil koste oppdelt og klar i butikken pr. kilo.

Det er denne merkelige norske ideen om at mat ikke skal koste noe, om at bønder ikke skal ha lønn (er noen klar over hva en bonde får pr. liter melk? Og kyrne skal stelles, avles frem, melkes, fôres, luftes i et fjøs som skal vedlikeholdes) og at billig er det viktigste, ikke smak, kvalitet, dyrevelferd eller miljøhensyn.

Til høsten skal jeg kjøpe et par hele dyr av min far, så jeg kan vite nøyaktig hva jeg spiser og ha fryseren full. Jeg er veldig glad i de bitene man ikke så lett får tak i, bein, haler og sånn som gir god kraft, gode supper og gode gryter. I tillegg synes jeg vi skal kutte ned på kjøttspisingen.

Stjålet fra FB:

Sitat:

1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet den kr 5,79/l.
I 2010 fikk bonden kr 4,43/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet 187,68 per kilo.
...
Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import?

Vis solidaritet,
støtt de som produserer maten vi spiser,
støtt bøndene!

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:50   #24
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Veldig bra innlegg Java! Det betyr vel egentlig bare at vi er i lomma på noen veldig få men store matvarekjeder.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:53   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Og der forklarte Java hvorfor jeg ikke tar over odelsgården. Jeg har ikke råd.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:56   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Veldig bra innlegg Java! Det betyr vel egentlig bare at vi er i lomma på noen veldig få men store matvarekjeder.

Jepp. Og nå har Rema1000 kjøpt opp Stangekylling.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:58   #27
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Kjempenyttig innlegg, java. Er det noe jeg gjerne betaler penger for, er det å støtte matproduksjon i Norge. Jeg tenker med gru på hvordan vi ville takle en situasjon hvor matleveransene til landet av en eller annen grunn stoppet opp.

Ja til anstendig betaling av bønder!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 10:05   #28
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Det er bare trist. Og et godt eksempel på at forbrukerene ikke alltid evner å se konsekvensene på sikt av egne valg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:05   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes det er så snedig at noen skulle bli overrasket over dette.

Jeg er enig. Jeg skjønner ikke at folk ikke visste at det er saltvann i kyllingfileter og i bacon og skinke, og at kyllingkjøttdeig ikke bare består av kyllingfileter og slike ting. Det står på ingredienslisten, det er bare å lese. At det er hestekjøtt i burgere er noe helt annet, det er jo umerkede ingredienser.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:12   #30
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Det Harriet sa. Fokuset på at maten først og fremst skal være billig har fått frem noen produksjonsmetoder i matbransjen som er helt hinsides. At folk blir overrasket over snarveiene når man får kjøpt kjøtt og fisk til en slikk og ingenting, overrasker meg også.

Rochermannen driver med jakt, så vi har fryseren full av hjort og litt rådyr. De er jo både økologiske og kortreist og så får man lære seg litt om hva man kan bruke de ulike delene av dyret til.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jepp. Og nå har Rema1000 kjøpt opp Stangekylling.

Har de? Der er jo virkelig nitrist. Som om det vi trengte nå var enda færre aktører i markedet.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:26   #31
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Signerer HV.
Min søster og mannen tok over gården for en del år siden. De har begge høyere utdanning og bra inntekt tilsammen. De byttet da liv til mye mer arbeid og ekstremt lavere inntekt. Ikke akkurat fem ukers ferie og gode vikarordninger ved sykdom eller syke barn i den bransjen. Ingen av oss andre i søskenflokken krevde noe da de overtok fordi vi anså at videre drift har stor verdi i seg selv. Jeg liker at mine barn kan komme på besøk og kjøre for til kyrne, se på lammene, boltre seg ute, sitte på traktor og lære seg hvor maten kommer fra og hva som ligger. bak.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:28   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Har de? Der er jo virkelig nitrist. Som om det vi trengte nå var enda færre aktører i markedet.

Ikke sant? Stange sier at kvaliteten ikke skal endres, men det hjelper jo ikke når det sitter tre selskaper med fullstendig matvaremonopol i Norge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:28   #33
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jepp. Og nå har Rema1000 kjøpt opp Stangekylling.

Nei!?!

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 12:40   #34
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Og ingen nøkler i Nøkkelosten.

Og ingen sjokolade i sjokoladekake.



Eller forresten - det er jo det!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:00   #35
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Og der forklarte Java hvorfor jeg ikke tar over odelsgården. Jeg har ikke råd.

Jeg har tatt over odelsgården men har ikke råd til å drive den selv, forpakter og leier ut melkekvote og jord. Selv som statlig ansatt har jeg en mye bedre lønn enn om jeg skulle hatt mitt daglige virke som bonde.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:06   #36
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Men jeg må spørre om baconet igjen - er det sprøytet med røksmak og vann eller bare fylt med vann? Tenker spesiellt på "Godt kjøp" baconet - da ifører jeg meg nesten rustning hvis vi en sjelden gang kjøper og steker det.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:21   #37
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Mamari - jeg tror det sprøytes vann inn i kjøttet (kan selges til lavere kilospris, vann er jo billig)

Så blir det på et tidspunkt dusjet i 'røyk'

Her kan dere lese litt om den 'røykeprosessen'

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:46   #38
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Fy-lurt igjen.Men jeg gir ikke opp. Prøver så langt det er mulig å kjøpe så ublanda og rene produkter som mulig.Kun Rema og en annen kjedebutikk her hvor jeg bor.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:50   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Hvis baconet spruter er det vann i det. Rent bacon spruter ikke. Men igjen, les innholdsfortegnelsen.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:59   #40
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Samtidig så koster en kg kjøttdeig en brøkdel omregnet i dagens penger. En kg kjøttdeig kostet i 1973 24,- kr!


Hva koster egentlig en kilo kjøttdeig nå?

SSB sier følgende:

Sitat:

24 kr. i 1974 tilsvarte 131.40 kr. i 2012.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no