Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vanskelig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-11, 10:26   #21
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg kan også synes at det blir mange is-og-kaker-og-brus-og-sjokolade-fordi-vi-må-jo-kose-oss-situasjoner i perioder. Jeg forsøker å være streng på at man skal spise mat før man spiser snop og is og kaker, dvs at jeg forsøker lære ungene at de ikke skal si ja takk til is fra naboer før middag f.eks. (Joda, det er like mye sukker og fett i en is om du spiser den klokka 14:00 som 17:00, men da går den i alle fall ikke på bekostning av næringsrik mat.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:28   #22
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg hadde ikke kjøpt smil til gutta mine midt i uka etter en fotballkamp. Samme hva andre får. Vi bestemmer, og lar sjelden andre få styre valgene våre når det gjelder feks godterier.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:31   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg hadde ikke kjøpt smil til gutta mine midt i uka etter en fotballkamp. Samme hva andre får. Vi bestemmer, og lar sjelden andre få styre valgene våre når det gjelder feks godterier.

Det kunne jeg gjort, men da hadde beskjeden vært at det var "lørdagsgodtet"

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:35   #24
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Tja, noen uker er slik her også.

Men vi er sjelden på kino og da får de alltid en godteriting (type liten sjokolade eller noen smågodting i en pose) og popcorn hvis de vil.
På fotballcuper får de en kake og evt en pølse. Vi har med vann.
På treninger får de ikke kjøpe noe i kiosken selv om kiosken er åpen og selger vafler og sjokolade o.l.
Bursdager forekommer jo en gang i blant og de spiser det de får. Yngste liker sjelden godteriet, så det kastes når vi kommer hjem.
Lørdagsgodt, jada vi har det også, men ingen av de er spiser noe særlig og det er alltid noe som ligger igjen. Yngste får en liten sjokolade (liker bare melkesjokolade) og Eliaspotetgull og eldste får en liten sjokolade og en ting til - han velger som oftest kjærlighet på pinne. + potetgull. De får ikke brus.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for noe av dette. De spiser grovt brød og sunt pålegg hele uken og middager med grønnsaker hver dag. Vann er drikke både på skolen og til middag.

Begge er forøvrig tynne som streker.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:39   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det kunne jeg gjort, men da hadde beskjeden vært at det var "lørdagsgodtet"

Ja det hadde i så fall vært et krav. Heldigvis er gutta enn så lenge veldig med på godterier er på lørdager.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:40   #26
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Ja det hadde i så fall vært et krav. Heldigvis er gutta enn så lenge veldig med på godterier er på lørdager.

Mine også. Nå er det sjelden de er på fotballkamp, eldste er av og til med bestefar, og da har jeg skjønt at det han får er en pølse med brød. Uansett så er det så sjelden at om han hadde fått en sjokolade så hadde det ikke betydd så mye.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:47   #27
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Mine også. Nå er det sjelden de er på fotballkamp, eldste er av og til med bestefar, og da har jeg skjønt at det han får er en pølse med brød. Uansett så er det så sjelden at om han hadde fått en sjokolade så hadde det ikke betydd så mye.

Jeg snakker om egne kamper. De kommer rimelig ofte for 3. / 4. klassinger og regner med det ikke avtar med årene.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:47   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg hadde ikke latt ungene mine få kjøpe godteri på fotballtrening, selv om de andre får. Til det er mitt standardsvar at "Jeg er ikke mammaen deres, og jeg bestemmer ikke hva de får lov til". Da hadde jeg enten kompensert med noe godt på fruktfronten, eller jeg hadde bare sagt kontant nei, hvis jeg ikke hadde vært forutseende nok.

For et par år siden hadde vi en ordning der vi kjørte tredje hver gang til en fritidsaktivitet, og en av de andre foreldrene la seg til en vane med å stoppe å kjøpe snop på vei hjem. Dette syntes jeg var irriterende og unødvendig. Det var heller ikke helt lett å stå i mot presset fra ungene om å følge opp "tradisjonen", men så er det slik da, at man ikke er nødt til å gjøre det ungene vil eller forventer, og det gikk ikke mer enn tre-fire ganger før ungene godtok at når jeg kjørte, så var det ikke noe snop, og sånn var det med den saken.

Jeg har for lengst sluttet å bekymre meg for hva ungene mine spiser når de er borte. Her hjemme er kostholdet førsteklasses, og det er det som teller i den store sammenhengen. (Never mind at jeg har bestukket mine egne unger og hun vi har hatt på lån i natt med pannekaker til frokost for å la meg få sove lenger enn til kl. 8. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:49   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg syns det der hørtes ut som en spesiell uke, vår hverdag ser ikke slik ut. Ut i fra det du skriver tenker jeg litt forskjellig:

For det første, du virker så overdrevent opptatt av kosthold at det høres sykelig og manisk ut. Jeg er veldig bekymret for hvordan dette påvirker sønnen din.

For det andre virker du usikker i rollen din som forelder. Det tror jeg vi alle gjør til tider, og man må bare prøve å finne noe som funker. Jeg kjenner igjen følelsen når alle andre får, i sommer var vi på ferie med en liten slektning som hadde søtsaker i munnen hver eneste våkne time. Det førte selvsagt til at Hiawata fikk mer enn han pleier, men ikke i de mengdene slektningen fikk. Ved spørsmål svarte vi helt ærlig at vi syns det ble for mye.

Jeg ville skai begrenset sønnen min sine besøk på grunnlag av at de fikk saft der, men jeg hadde ikke kjøpt brus og kake til ham på cafe i en uke som er slik du beskriver.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:49   #30
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg snakker om egne kamper. De kommer rimelig ofte for 3. / 4. klassinger og regner med det ikke avtar med årene.

Når den tid kommer så får de ikke kjøpe sjokolade nei.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:51   #31
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg skjønner også godt hva HI vil frem til. Synes selv det kan bli altfor mange anledninger der vesla spiser "godt" eller noe med mye sukker i midt i uka. Og det er jammen sant, dette har utviklet seg mer og mer nå som hun blir større og har et generelt mye mer aktivt sosialt liv.

Men jeg må også si jeg synes det høres ut som om du har et litt for anstrengt forhold til det hele, Nip. Når du sier du skjærer opp fruktbiter og tar med på kino, altså, hvor ofte går barnet ditt på kino? Jeg synes det høres veldig spesiellt ut må jeg si, både for liten og stor.

Jeg tror ikke ikke jeg hadde regnet et kakestykke på cafe med bestemor som del av "godteriet" ila ei uke. Jeg ser på det som helt normal hverdag å gå på cafe, og det gjør vi ofte to ganger i løpet av ei uke. Jobben min innebærer en del arrangementer som vesla deltar i stadig oftere (nettopp pga serveringen mistenker jeg ), men det blir liksom også del av hverdagen.
Godt mulig jeg burde være mer bekymret men hun er en sunn og frisk 8 åring som jeg tror jeg mener helt fint tåler et par kakestykker på cafe og evt is til dessert når hun er hos venner i løpet av uka.

Jeg har nok blitt mer avslappet av å se og oppleve hva som er "normalen" hos andre mennesker vi omgås med. Og siden jeg annser de som oppegående og kloke folk har jeg ved flere anledninger valgt å ta det standpunktet at det kanskje er jeg som har et anstrengt forhold til noe, om det så måtte være sukker i hverdagen eller det å la vesla få lov til å gå ute alene.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:16   #32
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg har en gutt i 4 klasse, som har spilt fotball siden 1. klasse, og sjokolade i forbindelse med kamper og trening er heldigvis ikke et tema engang. Jeg ville heller kjøpt gutten en sjokolade på kino enn på kamp.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:53   #33
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Hvis dette var min uke hadde jeg sagt til barna at de fikk velge noe av maten på kaféen, slik at de spiste rundstykke/foccacia eller noe tilsvarende. Jeg hadde sagt nei til ting fra kiosken, og argumentet er: Det er ikke lørdag i dag. Vi er sjelden på kino, jeg er litt usikker på hva jeg ville tillatt der.

Det er du som er sjefen, og jeg syns du tillater mye. Det er du som må sette grenser.

Jeg synes jeg tilater lite iforhold til andre rundt oss. Derfor synes jeg det er vanskelig. Mens Vetle ofte må velge mellom f.eks brus og vaffel får andre i pose og sekk. Han er vandt med at han ikke får brus selvom andre drikker det... og istedet for en hel kake på cafe fikk han 1/3 del av mormor sitt stykke og måtte spiste litt brødskive og av suppen min.

Jeg synes det er vanskelig å si til sønnen min at, selvom alle andre får godteri i kiosken så får ikke han kjøpe seg noe som helst der... Ville du gjort det?

Mulig jeg tillater mye, men jeg føler seg jeg er mye strengere enn de fleste jeg kjenner. Samtidig som jeg ikke vil være for streng heller...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:54   #34
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg har en gutt i 4 klasse, som har spilt fotball siden 1. klasse, og sjokolade i forbindelse med kamper og trening er heldigvis ikke et tema engang. Jeg ville heller kjøpt gutten en sjokolade på kino enn på kamp.

Det var ikke snakk om når de selv var på kamp da, de så på hamkam kamp.

MEN det er virkelig ikke uvanlig at gutta får både muffins og brus etter turneringer og slikt her... :S Desverre, jeg prøver å unngå det mest mulig men...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:55   #35
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg synes det er vanskelig å si til sønnen min at, selvom alle andre får godteri i kiosken så får ikke han kjøpe seg noe som helst der... Ville du gjort det?

Ja, og det gjør jeg stadig vekk. Og det er sannsynligvis ikke "alle andre" som får kjøpe heller, det bare føles sånn. Jeg sier også til ungene mine at de må inn kl 19.00 selv om nabogutten på 2 er ute til 20.00 og en annen nabogutt på 5 er ute til 20.30. Du bestemmer over ditt barn, jeg bestemmer over mine barn.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:56   #36
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg skjønner også godt hva HI vil frem til. Synes selv det kan bli altfor mange anledninger der vesla spiser "godt" eller noe med mye sukker i midt i uka. Og det er jammen sant, dette har utviklet seg mer og mer nå som hun blir større og har et generelt mye mer aktivt sosialt liv.

Men jeg må også si jeg synes det høres ut som om du har et litt for anstrengt forhold til det hele, Nip. Når du sier du skjærer opp fruktbiter og tar med på kino, altså, hvor ofte går barnet ditt på kino? Jeg synes det høres veldig spesiellt ut må jeg si, både for liten og stor.

Jeg tror ikke ikke jeg hadde regnet et kakestykke på cafe med bestemor som del av "godteriet" ila ei uke. Jeg ser på det som helt normal hverdag å gå på cafe, og det gjør vi ofte to ganger i løpet av ei uke. Jobben min innebærer en del arrangementer som vesla deltar i stadig oftere (nettopp pga serveringen mistenker jeg ), men det blir liksom også del av hverdagen.
Godt mulig jeg burde være mer bekymret men hun er en sunn og frisk 8 åring som jeg tror jeg mener helt fint tåler et par kakestykker på cafe og evt is til dessert når hun er hos venner i løpet av uka.

Jeg har nok blitt mer avslappet av å se og oppleve hva som er "normalen" hos andre mennesker vi omgås med. Og siden jeg annser de som oppegående og kloke folk har jeg ved flere anledninger valgt å ta det standpunktet at det kanskje er jeg som har et anstrengt forhold til noe, om det så måtte være sukker i hverdagen eller det å la vesla få lov til å gå ute alene.

Grunnen til at jeg velger å skjære opp frukt å ha med, så er det egentlig bare for vise at man kan gjøre andre ting enn å kjøpe masse godt.
Virket som alle gutta ble glade for å få hver sin kopp med frukt i og de spiste det alle sammen Bare for å være litt kreativ

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:58   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg syns det er helt greit å ta med frukt på kino, særlig når man ser man har en uke ned mye snop foran seg. Her i huset er dealen en liten popcorn på deling, og en liten juicekartong. En gang fikk han fiskekake også, for vi kom rett fra barnehagen og hadde ikke spist middag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:04   #38
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Som flere nevner her ser jeg også at mange barn ser på både frukt og andre sunne alternativer som godteri, det er en fin utvikling. Det er synd ikke idretten følger mer med på dette, en dag i håndballhallen ser jeg for noen barn er en dag med endeløs potetgull og vaffelspising. Samt pølser. Men dette er jo inntekter klubben baserer seg på, og de vet det drar penger, så da blir det vel slik.

God mat og kanskje litt kake er jo ofte en del av en sosial setting som bursdag, og jeg synes det er helt greit. Jeg begrenser ikke barna her heller, men som sagt hadde det kanskje vært annerledes om jeg så de spiste veldig store mengder hver gang muligheten bød seg. Det høres ikke ut som gutten din gjør det Nip, så var jeg deg ville jeg hatt en litt mer laidback holdning. Som Teo sier, det er de store linjene som er viktig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:06   #39
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg leste for et par-tre år siden en artikkel skrevet av en kostholdsekspert (husker ikke navnet hennes) og hun beskrev en filosofi som sammenfaller med min egen. Hun stresser ikke med mat, tilbyr et sunt og variert kosthold og tilbyr barna en is på mandag om de har veldig lyst på det. Hun mente at det forhindret et tabubelagt og anstrengt forhold til mat og at barna selv velger mat som er bra for dem.

Jeg opplever det samme med egne barn. Jeg tilbyr på ingen måte alt mulig rart av mat og kaker på daglig basis, men de skulle komme over en pastilleske i en skuff på en helt vanlig torsdag, så får de gjerne forsyne seg av den.

Resultatet er at guttene mine i sum spiser ganske lite kaker og godteri. De kan gjerne la en godteriskål på bordet stå urørt en hel dag. De har ikke noe hamstringsinstinkt og ting med sukker i er ikke noe tabubelagt og Pure Evil - og dermed fryktelig spennende og ettertraktet. De har besteforeldre som propper i de usunne saker, men de har selv funnet ut at de får vondt i magen om de spiser alt som blir tilbudt der, så de ber ofte om frukt istedet for bollen som blir tilbudt under besøk.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:13   #40
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Du er jo mer enn middels opptatt av sånt, men det her må da være en ekstremuke? Hvis ikke skjønner jeg faktisk at du opplever det som et problem. Bursdager får man ikke gjort så mye med, men det er jo ikke hver uke for de fleste. Ellers er det en ting jeg vil utfordre deg litt på; det virker som om du synes du er kjip når du må sette grenser ute når det er flere andre som får søtsaker. Dette harmonerer lite med holdningene dine ellers, du ser jo ut til å mene at man kan leve utmerket godt uten også som barn. Sett de grensene og vær trygg på dem. Hvis de alltid får is og søtt hos kamerater ville jeg sett det som et problem tror jeg. Det liker ikke jeg heller, ikke når det blir mye av det. Men det er ikke noe problem sånn her, kanskje bortsett fra midt på varmeste sommeren og det varer ikke så lenge.

Når det gjelder slike fotballkamper og hyppig gjentagende arrangementer lever jeg veldig greit med å si nei selv om "alle andre får". Ikke er det alle andre som får heller, man bare legger merke til de som får. Barna mine vet at jeg ikke vil de skal spise søtsaker midt i uka og slett ikke på idrettsarrangementer. Men det er klart jeg da må ha med noe hjemmefra, for det er fantastisk lite ok mat på sånne steder. Og når det gjelder cafebesøk er det også jeg som legger premissene. Det er ikke nødvendig å kjøpe kake hvis man ikke vil, og er barna forberedt på at det skal spises mat og ikke kake, går jo det greit.

Jeg tror du skal slutte å tenke på deg selv som kjip når du setter grenser ut fra hvor mye annet snop som inntas i løpet av uka. Joda, ungene opplever det som litt kjipt, men de lærer etterhvert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no