Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vanskelig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-11, 08:32   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vanskelig

Jeg prøver å finne en roligere og balansert hverdag.

Selv klarer jeg fint å spise sunt, men for Vetle synes jeg det dukker opp "lørdager" titt og ofte og det er så synd.

Bare denne uken f.eks:

Tirsdag: kino - jeg var med så de fikk dele baconcrisp også hadde jeg med oppskjært frukt.

Onsdag: FOtballkamp - da kjøper alle seg noe godt/brus av kameratene og jeg synes det er for vanskelig å si at Vetle er den eneste som ikke får, han kjøpte seg smil

Torsdag gikk vi på cafe med mamma - sjelden vi gjør og Vetle fikk dele gulrotkake med mamma.

Fredag feiret vi mamma sin bursdag - "heldigvis" likte ikke Vetle kakene, eller kanelbollene jeg hadde bakt. og på kvelden var vi på kick off angående en utstilling - der vanket det brus, potetgull og litt snacks.

I dag er det jo lørdag da.

Og på søndag skal de med skolen og foreldre ha utedag og jeg regner med at det dukker opp noen tilfeller av søtt.

Nå har jo denne uken vært passe redda fordi jeg må være streng endel, samtidig så skjønner jeg ikke hvordan noen klarer å bare gjennomføre lørdagsgodt når man er sosial på den måten og "alle andre spiser" jo, ellers hadde jo ikke jeg gitt Vetle. Jeg er strengere enn de andre i klassen føles det jo ut som. Hvordan får dere det til å gå opp?

Er dette en normal uke for andre, eller er er folk ikke ute på farten sånn... det hadde jo vært lettere om vi bare var mye hjemme og med oss selv - men selv da dukker det jo opp litt selvskaper.
Hvordan kan man slappe av med noe sånnt? Eller burde jeg bare være strengere.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:36   #2
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vanskelig

Bruker dere å feire bursdager, gå på kafe, og være på kino hver uke? Denne uken hørtes i mitt hode ut som en skikkelig koseuke, og med mindre dere har det slik hver uke, så ville jeg ikke vært spesielt bekymret for kostholdet til poden. I vanlige uker har jeg skjønt det slik at selv pannekaker er å tøye strikken for hva som er greit i deres kosthold, så jeg har deg misstenkt for å ha søtinntaket under kontroll.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 01-10-11 kl 08:45.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:42   #3
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vanskelig

Dette var vel en spesiell uke, ellers tenker jeg at når du tenker "heldigvis" når sønnen din ikke liker kakene, ja, da tenker du helt annerledes enn meg om å være gjest i et selskap.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:45   #4
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Bruker dere å feire bursdager, gå på kafe, og være på kino hver uke? Denne uken hørtes i mitt hode ut som en skikkelig koseuke, men med mindre dere har det slik hver uke, så ville jeg ikke vært spesielt bekymret for kostholdet til poden. I vanlige uker har jeg skjønt det slik at selv pannekaker er å tøye strikken for hva som er greit i deres kosthold, så jeg har deg misstenkt for å ha søtinntaket under kontroll.

Nei, helt klart ikke kino og cafe, heller ikke bursdag feirer vi hver uke. Langt ifra - men er det ikke det så dukker det opp andre ting som barnebursdager, hos kamerater får de nesten alltid is, saft eller lignende, så kommer fotballkamp, fotballavslutning, kick off i forbinelse med utstilling, så kommer høstferien der han skal til pappan sin (som Vetle sier er det lørdag der hhver dag). osv - det dukker alltid opp noe, hver eneste uke. Er det ikke det ene så er det noe annet.

Jeg vet ikke hva som er vanlig jeg da, men vi liker helt klart å finne på ting sammen, men når det er andre i bildet er det nærmest umulig å gjennomføre uten at det er godteri eller søtsaker av noe slag i bildet.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:45   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Dette hørtes litt ekstraordinært ut i mitt hode også, så det hadde jeg nok ikke reagert veldig på. Alle uker er da neppe slik?

Her er det f.eks tre fotballkvelder i uka, men det er sjelden noe kioskkjøp involvert (for noen). Kinobesøk og bursdager er også nesten utelukkende i helgene. Forresten merker jeg at situasjoner oppstår oftere jo større barna blir og da må man i større grad satse på at grunnkunnskapen omkring kosthold ligger i bakhodet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:49   #6
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Dette hørtes litt ekstraordinært ut i mitt hode også, så det hadde jeg nok ikke reagert veldig på. Alle uker er da neppe slik?

Her er det f.eks tre fotballkvelder i uka, men det er sjelden noe kioskkjøp involvert (for noen). Kinobesøk og bursdager er også nesten utelukkende i helgene. Forresten merker jeg at situasjoner oppstår oftere jo større barna blir og da må man i større grad satse på at grunnkunnskapen omkring kosthold ligger i bakhodet.

Nesten alle uker blir litt som denne.

Han er som regel hos en kamerat en gang i uka - nå har jeg prøvd å få han til å spise hjemme bare fordi de alltid får saft, og aldri frukt og grønt.

Fotballkamper er jo bare denne sesongen, han har vel bare vært på 3-4 - men "alle" får kjøpe seg noe godt, burde jeg da nekte sønnen min det, nekte han å dra?

Bursdager kommer ofte i forbinelse med helg, men ikke alltid.

Det hadde vært gøy å se andre uker, for å sammenligne. Jeg er fortsatt strengere enn de andre foreldre virker det som, men jeg kan jo ikke si om de er like "aktive" på sosialfronten heller... men det er jo de samme som ofte er med på fotballkvelder, avslutninger osv...

Sliter på meg fordi jeg synes det er så viktig med kosthold og lest så mye om det.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:50   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Vi har slutta med lørdagsgodt forlengst. Litt godt i ny og ne, og heller måtehold når muligheten byr seg. Jeg synes lørdagsgodt er en ganske typisk norsk ide, litt sånn som helgefylla.
Vi kan ha uker iblandt som du nevner Nip, men det kan også plutselig gå 14 dager siden sist det var noe som helst mer enn sukker i tomatsausen. Men mulig det er enkelt med mine to, for de er veldig lite opptatt av godteri, de sparer og så blir det liggende i en skuff til det må kastes. Spesielt godteposer som deles ut i bursdag, blir nesten ikke rørt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:52   #8
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Vi har slutta med lørdagsgodt forlengst. Litt godt i ny og ne, og heller måtehold når muligheten byr seg. Jeg synes lørdagsgodt er en ganske typisk norsk ide, litt sånn som helgefylla.
Vi kan ha uker iblandt som du nevner Nip, men det kan også plutselig gå 14 dager siden sist det var noe som helst mer enn sukker i tomatsausen. Men mulig det er enkelt med mine to, for de er veldig lite opptatt av godteri, de sparer og så blir det liggende i en skuff til det må kastes.


Ja, vi også kutter nesten alltid ut lørdagsgodtet, bare fordi det skjer andre ting som han da velger å ta istedet. jeg bare synes det er så vanskelig, og det sjelden går en uke uten at det er flere punkter der det dukker opp sukker.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 08:55   #9
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Nei, helt klart ikke kino og cafe, heller ikke bursdag feirer vi hver uke. Langt ifra - men er det ikke det så dukker det opp andre ting som barnebursdager, hos kamerater får de nesten alltid is, saft eller lignende, så kommer fotballkamp, fotballavslutning, kick off i forbinelse med utstilling, så kommer høstferien der han skal til pappan sin (som Vetle sier er det lørdag der hhver dag). osv - det dukker alltid opp noe, hver eneste uke. Er det ikke det ene så er det noe annet.

Jeg vet ikke hva som er vanlig jeg da, men vi liker helt klart å finne på ting sammen, men når det er andre i bildet er det nærmest umulig å gjennomføre uten at det er godteri eller søtsaker av noe slag i bildet.

Blir du ikke skrekkelig stresset av å være så opptatt av hva han får servert hos andre? Jeg synes det virker som du bruker mye tid og energi på å være oppgitt over hva andre tillater, og hvordan det påvirker dere negativt. Du må sette dine grenser, men jeg tror det er greit å stikke fingeren i jorda og innse at de grensene gjelder hjemme hos dere, sammen med deg. Hva han får lov til hos far, må være fars ansvar. Hva han får hos kameratene får du ikke gjort mye mer med enn å prate med han om det og håpe han lærer av deg med tiden, eller så må du altså gjøre en innsats for at han og kompisene skal ønske å være mer hos dere, tenker jeg. På fotballkamp, kickoff, kino, kafe eller hvahardu er det jo du som legger føringene for hva som er greit, eller så kan det kanskje være greit å begrense antallet slike steder dere besøker i løpet av uka, rett og slett.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 09:01   #10
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Blir du ikke skrekkelig stresset av å være så opptatt av hva han får servert hos andre? Jeg synes det virker som du bruker mye tid og energi på å være oppgitt over hva andre tillater, og hvordan det påvirker dere negativt. Du må sette dine grenser, men jeg tror det er greit å stikke fingeren i jorda og innse at de grensene gjelder hjemme hos dere, sammen med deg. Hva han får lov til hos far, må være fars ansvar. Hva han får hos kameratene får du ikke gjort mye mer med enn å prate med han om det og håpe han lærer av deg med tiden, eller så må du altså gjøre en innsats for at han og kompisene skal ønske og være mer hos dere, tenker jeg. På fotballkamp, kickoff, kino, kafe eller hvahardu er det jo du som legger føringene for hva som er greit, eller så kan det kanskje være greit å begrense antallet slike steder dere besøker i løpet av uka, rett og slett.

Nja, klart det plager meg - men jeg klarer jo ikke la være heller da jeg ikke får gjennomført et kosthold jeg synes er bra. Det som er kjedelig er jo at jeg hele tiden da må legge så mye føringer. Jeg hadde jo med meg 4 gutter her på kino og alle hadde fått med godteri-penger. Jeg hadde laget fruktboks til de og de gikk med på å spare de pengene, mot at de plukket med seg noe smågodt fra godteriboksen her hjemme (som stadig blir fylt opp av ting vi får overalt som aldri blir spist :P). Det jeg synes er kjedelig er at jeg hele tiden må være så streng og kjip å si "ikke mer nå" "nå er det bra", "Nei"

På samme måte som jeg synes det er skikkelig kjipt når Vetle "henger" med de som bare går å banner og lager uro - det påvirker han jo dårlig, heldigvis er han mest med de rolige. Men ja, det plager meg.

Takk for at dere svarer. Jeg må si jeg synes det er vanskelig altså. SKulle nesten ønske jeg aldri hadde begynt å lese om kosthold og bare vært uvitende til det hele...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 09:01   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Er sønnen din sunn og frisk, velfungerende og tilpasset?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 09:18   #12
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vanskelig

Vi er og opptatt av å spise sunt og ha et balansert kosthold. Vi har gjerne grønnsaker og hjemmelagd dip som lørdagskos og kutter ut godteri og annet med sukker i den dagen. Det er mange måter å kose seg på.

Men, når vi velger at Vesla får dra på besøk, når vi velger å la henne delta på forskjellige arrangemang så lar vi henne og ta del av det sosiale livet. En del av det er iblandt å kose seg med noe godt. Da kan det skje at det vanker litt mer kos som innholder mer sukker enn det vi hadde valgt å servere hjemme. Vi har da tatt et bevisst valg at de dagene hun er på sosiale ting med noe å spise, så sender vi med enda litt mer frukt og grønnt i matboksen og serverer næringsrik middag/ kvelds hjemme, alt etter hvilket måltid hun spiser hjemme den dagen. På den måten er vi sikkre på at hun får i seg det hun trenger, og vi slipper bruke masse energi på at legge føring for henne og hun får kost seg på lik linje som vennene.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 09:26   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Dette likner helt på en vanlig uke da jeg hadde mindre barn i alle fall.
Mye som skjer med bursdager, fritidsaktiviteter som man må eller bør delta på.

Jeg har vel lest i alle trådene du tar opp dette og blir litt oppgitt over måten du fremlegger det på.
Direkte eller indirekte gir du omgivelsene skyld eller ansvar for at gutten din får så mye søtt/usunt.
Det er ikke deres ansvar, det er ditt,- og greier du ikke ta det ansvaret bør du rett og slett roe deg ned og innse at sånn er det og sånn blir det.
Greier du å ta det ansvaret har du en ting å gjøre, og det er å sette grenser for når slikt spises, og sørge for at gutten din ikke spiser det du mener han ikke burde spise.
Slik denne uka ser ut kunne dere glatt kuttet ut både kake på kafè, smil på fotball, og sørge for å ha med det du anser for akseptabel mat i morgen.


Sist redigert av Nextlife : 01-10-11 kl 09:32. Årsak: skrivefeil
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 09:32   #14
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vanskelig

Hvis dette var min uke hadde jeg sagt til barna at de fikk velge noe av maten på kaféen, slik at de spiste rundstykke/foccacia eller noe tilsvarende. Jeg hadde sagt nei til ting fra kiosken, og argumentet er: Det er ikke lørdag i dag. Vi er sjelden på kino, jeg er litt usikker på hva jeg ville tillatt der.

Det er du som er sjefen, og jeg syns du tillater mye. Det er du som må sette grenser.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 09:36   #15
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vanskelig

Nextlife, der skrev du det jeg tenkte men glemte skrive.
Når vi velger å la Vesla dra hvor det enn måtte være, så er det mitt og mannens valg. Vi kan ikke da forvente at alle andre skal legge opp livet etter hva vi ønsker. Og så er det opp til oss å begrense det sosiale hvis vi synes det går helt over stokk å stein av en eller annen grunn, i ditt fall kostholdet. Men heldigvis skjer det ikke her.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 09:38   #16
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg syns du skal slappe av om sukkeret (som er det du vil unngå?) ikke går på bekostning av ordentlig mat. Og han ikke har problemer med å være overaktiv eller er truet av diabetes, eller noe. Kan bare snakke for meg selv, så klart. Husker fra da jeg var liten, at de barna som ble nektet søtt hjemme, var de som var ekstra opptatt av å få i seg godteri når de var borte. Og det klarer barn. De tigger, henger med venner som har slikkeri hjemme og panter flasker. Hos oss var det liberalt, og vi ble kresne og lite opptatt av sukker. Det der kan så klart være tilfeldig, men tror ikke du hjelper han til et sunt forhold til mat om du nekter han ting de andre får.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:16   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Det er vi som bestemmer hvor mye søtt gutta får i seg når vi er sammen med de. Hva de spiser når de er hos kompiser og besteforeldre legger vi oss ikke opp i. Det er ikke hverdagen uansett.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:21   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg sier ofte nei til godteri selv om andre unger får. På kafe spiser vi grove rundstykker/baguetter, på kino tar vi med en vannflaske hjemmefra om det ikke er på en lørdag, og lørdagsgodtet dropper vi dersom vi har spist godteri på fredagen eller vet at det kommer på søndagen. Det jeg ikke får gjort så mye med er at de får servert is og annen snop hos naboer støtt, og vi har såpass med naboer at når ungene først har bestemt seg for at de vil ha is, så spør ungene hjemme hos alle, og får tilslutt hos en. Ei heller får jeg gjort noe med svigers som tror de er bedre besteforeldre jo mer sukker de får i ungene.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:23   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Dette likner helt på en vanlig uke da jeg hadde mindre barn i alle fall.
Mye som skjer med bursdager, fritidsaktiviteter som man må eller bør delta på.

Jeg har vel lest i alle trådene du tar opp dette og blir litt oppgitt over måten du fremlegger det på.
Direkte eller indirekte gir du omgivelsene skyld eller ansvar for at gutten din får så mye søtt/usunt.
Det er ikke deres ansvar, det er ditt,- og greier du ikke ta det ansvaret bør du rett og slett roe deg ned og innse at sånn er det og sånn blir det.
Greier du å ta det ansvaret har du en ting å gjøre, og det er å sette grenser for når slikt spises, og sørge for at gutten din ikke spiser det du mener han ikke burde spise.
Slik denne uka ser ut kunne dere glatt kuttet ut både kake på kafè, smil på fotball, og sørge for å ha med det du anser for akseptabel mat i morgen.

Jeg er veldig enig i dette.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:26   #20
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vanskelig

Vanlig "søtsak"-uke hos oss:

En bursdag for en av ungene.
En koseaktivitet i løpet av uka sammen med oss (kakebaking, bollebaking, vafler e.l)
Dessert på søndagene
Lørdags"godt" - gjerne frukt med vaniljeyoghurt eller jordbær med krem. Av og til "ekte" godteri, men sjelden.

Ellers er det unntakstilstander når vi er hos besteforeldre...

Stresser ikke med dette til tross for at eldste var mer enn lubben da han var liten. Vi må begrense ham, men han er nå høy og slank og har etter hvert fått et bevisst forhold til dette selv.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no