Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er du kresen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Er du kresen eller altetende?
Jeg er superkresen / Jeg er bare kresen på noen matvarer (med dårlig grunn) 6 3,68%
Jeg er kresen 21 12,88%
Jeg er litt kresen 23 14,11%
Jeg er bare kresen på noen matvarer (med god grunn!) 21 12,88%
Jeg er altetende, med unntak av noen få matvarer (med god grunn!) 57 34,97%
Jeg er altetende, med unntak av hederlige intoleranseårsaker 5 3,07%
Jeg er altetende 25 15,34%
Jeg er altetende (inkl. værtestikler etc.) 5 3,07%
Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-10, 14:39   #141
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du kresen?

Jeg regner meg ikke som kresen. Spiser det aller meste, men enkelte matvarer unngår jeg/lager det ikke selv. Det jeg får servert spiser jeg. Er det noe som er helt uspiselig legger jeg det til siden på tallerkenen og lager ikke noe oppstyr rundt det.

"Vanlige" ting jeg ikke liker/helst ikke spiser: Oliven, ansjos, sild, Thousand Island, og alkoholholdige drikker.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Spiser du ål så er du ikke kresen uansett hva du ellers ikke spiser.

I følge smilefjes sin definisjon er jeg ikke kresen. Da familien var i Nederland for et par år siden bestilte jeg en spesialitet fra området på en kafe: Smørbrød med røkt ål. Det var godt!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 15:25   #142
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Er du kresen?

Ja jeg er kresen. Jeg har store problemer med å få i meg mat/drikke jeg ikke liker.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 16:15   #143
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Det som kanskje er grunnen til at kresenhet kan bli oppfattet som barnslig er at mange matvarer er "an aquired taste" - det må en liten innsats til i form av villighet til å smake både én og to ganger før man liker det nye.

Ingenting av følgende likte jeg ved første forsøk - jeg syntes til og med det kunne smake ganske forferdelig. Men etter å ha prøvd noen ganger, liker jeg det kjempegodt:

Vin, kaffe, oliven, parmesan, brie, chevre, kapers, ingefær - og sikker mye mer, det jeg kom på i farta.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 16:17   #144
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Vi bør ha en ny poll på kva vi anser som kresent.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 16:45   #145
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Er det forresten her jeg skal fortelle om min onkel, som ikke liker grønnsaker og ost? Hans kone er vegetarianer, og spiser altså ikke kjøtt, fisk eller egg. Det er festlig å få de på middagsbesøk, kan du tro.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 16:56   #146
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Jeg er egentlig ikke kresen for jeg liker det meste når maten er godt tilberedt. Men jeg blir gjerne oppfattet som kresen fordi jeg ikke er glad i ihjelkokte grønnsaker, tørre biffer og Torogryteretter. Jeg velger å si at jeg ikke er kresen, men kvalitetsbevisst. Ja, jeg er litt matssnobb.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 17:00   #147
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Er du kresen?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det forresten her jeg skal fortelle om min onkel, som ikke liker grønnsaker og ost? Hans kone er vegetarianer, og spiser altså ikke kjøtt, fisk eller egg. Det er festlig å få de på middagsbesøk, kan du tro.

Da blir man litt fortvilt ja... Omtrent som når jeg og en venninne skal spise sammen med barna våre, hennes spiser ikke fisk, grønnsaker, saus, eller noe som er blandet sammen, min spiser ikke kjøtt eller melkeprodukter

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 17:02   #148
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du kresen?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det som kanskje er grunnen til at kresenhet kan bli oppfattet som barnslig er at mange matvarer er "an aquired taste" - det må en liten innsats til i form av villighet til å smake både én og to ganger før man liker det nye.

Ingenting av følgende likte jeg ved første forsøk - jeg syntes til og med det kunne smake ganske forferdelig. Men etter å ha prøvd noen ganger, liker jeg det kjempegodt:

Vin, kaffe, oliven, parmesan, brie, chevre, kapers, ingefær - og sikker mye mer, det jeg kom på i farta.

Alkohol ser jeg ikke poenget med å lære meg å like, jeg drikker ikke, done deal. Kaffe brakk jeg meg av, takla ikke lukta i et år etterpå, jeg som pleide elske kaffelukt synes nå det lukter bare.. greit. Rosenkål og brokkoli og paprika ser jeg poenget med å lære meg, så jeg prøver, men det har ikke gått hittil. Hvor mange ganger må jeg prøve meg (hvilket jeg velger å gjøre hjemme uten gjester, ettersom det å brekke seg ikke ser så høflig ut...) før det slutter å være barnslig å ikke like det da?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 17:15   #149
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Alkohol ser jeg ikke poenget med å lære meg å like, jeg drikker ikke, done deal. Kaffe brakk jeg meg av, takla ikke lukta i et år etterpå, jeg som pleide elske kaffelukt synes nå det lukter bare.. greit. Rosenkål og brokkoli og paprika ser jeg poenget med å lære meg, så jeg prøver, men det har ikke gått hittil. Hvor mange ganger må jeg prøve meg (hvilket jeg velger å gjøre hjemme uten gjester, ettersom det å brekke seg ikke ser så høflig ut...) før det slutter å være barnslig å ikke like det da?



Det er en ærlig sak å ikke like noe, da! Og har du prøvd mange ganger uten hell, så er det jo sånn at vi alle har ulike preferanser og det er jo mer enn greit.

Men jeg har en mann som nektet å prøve alle nye greier da vi ble sammen (da var vi 20) - han kommer fra et hjem der det kun har blitt servert husmannskost (- fisk) og det eneste krydderet var salt og pepper. Han "likte" ikke veldig mye greier. Men etter å ha reist og levd og erfart litt mer, så liker han nå det aller meste - det er han veldig glad for selv.

Om man er uvillig til å smake fordi det ser ekkelt ut eller ikke lukter greit, så kan man gå glipp av noen framtidige favoritter. Tenk bare på parmesan - INGEN i hele verden kan like den lukta, men det hever jo et pastamåltid til nye høyder!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:46   #150
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det kommer nok an på øynene som ser, glitter, for jeg tenkte også, som Zoe, at de tingene er helt streite saker. Og i min verden er man kresen om man ikke liker slikt.

Tuller du? Er man kresen om man ikke liker kufett blandet med sukker pøst sammen i en stor klump som heter kremkake/bløtkake/marsipankake?

Selv blir jeg alltid skuffet når jeg oppdager at en kake som ser knallgod ut (brownies, for eksempel), er ødelagt med mengder av nøtter. Det smaker jo faktisk veldig vondt!

Det er da helt naturlig at folk liker HELT forskjellige ting (bare se den "hva liker du ikke"-tråden), og jeg syns det er utrolig rart å kalle folk som misliker noe som en selv syns er "normal mat" for kresne.

Folk som har veldig MYE de ikke liker, de er kresne. Men for meg handler det om hvor mye man ikke liker, ikke om hva det er man ikke liker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:47   #151
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men for meg handler det om hvor mye man ikke liker, ikke om hva det er man ikke liker.

Enig, og litt om måten man presenterer det på. Man MÅ ikke gjøre det til et samtaleemne ved bordet eller en problemstilling ved middagsinvitasjoner om man er litt mindre glad i paprika.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:56   #152
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Absolutt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:44   #153
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kresen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tuller du? Er man kresen om man ikke liker kufett blandet med sukker pøst sammen i en stor klump som heter kremkake/bløtkake/marsipankake?

Nå fikk du det til å høres fristende ut, du!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 01:28   #154
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er du kresen?

Jeg spiser det aller, aller meste, men er ikke særlig glad i sterk mat (blir fort kvalm da). Jeg er heller ikke særlig begeistret for biff eller bernaise, men hadde spist det om det ble servert for det smaker jo godt :matvrak: (Når det gjelder biffen skyldes min mangel på begeistring i hovedsak konsistensen, men dette avhenger jo av type biff.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 09:50   #155
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du kresen?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Og Svartadaudir er helt pyton.

Det fjerde smaker ganske godt. Ikke fullt så godt når den kommer opp igjen.

Jeg mener selv jeg ikke er kresen, men har skjønt at andre syns det. Det er ganske mye jeg ikke spiser. Jeg spiser ikke skalldyr, mugne/spesielle oster, krem, rosiner, rosenkål, lungemos, blodpudding, røykalaks, gravlaks, torsk, spekesild, tunfisk og sikkert flere ting jeg ikke kommer på.

Jeg smaker på det meste, men jeg har ingen interesse av å trykke i meg mat jeg ikke liker for å være høflig. Det går fint an å legge ting til siden.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ta et stykke kake man ikke liker bare for å være høflig. Kake er da ikke noe man må spise.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no