Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-09, 15:28   #1
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Jeg er hemmafru og titter innimellom på Rachael Ray som lager mat på TVN. I dag var det snakk om fantastiske crock pot, som visstnok brukes til såkalt slow cooking.


(Kilde: youtube.com)


Noen som har erfaring med en slik en? Er det å få kjøpt i Norge? Man skal visstnok kunne hive ting i gryta 4-12 timer før maten skal spises, reise på jobb og få nydelig mørt kjøtt når man kommer hjem. Jeg blir litt skeptisk og litt nysgjerrig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 18:34   #2
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Det stemmer det. Man kan smekke oppi en stek, poteter, løk, gulrøtter, krydder og litt vann. Sette den på før man går på jobb og så kommer du hjem til ferdig middag. Jeg personlig liker ikke å gå fra ting som står på på denne måten, uten tilsyn. Men, jeg har laget masse god mat i min Crock-pot opp gjennom årene. Har ikke brukt min siden vi flyttet fra Amerika.

En annen favoritt i vår vennegjeng var: Små (svenskelignende) kjøttboller, et glass Grape Jelly (fåes vel ikke i Norge), og masse ketchup. La de stå i crock-poten i noen timer. Herlig fingermat!

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 19:18   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Ingen erfaring, men veldig nysgjerrig på overskriften. Og jeg må innrømme at jeg trodde det handlet om noe ganske annet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 19:36   #4
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 21:12   #5
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Må innrømme at jeg også trodde det handlet om noe annet.

Men en slik Crock pot kunn jeg gjerne tenkt meg. Herlig å komme hjem til ferdig middag..

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 00:25   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Jeg hadde mine mistanker om diverse assosiasjoner ja. Takk for tilbakemelding Trollmor.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 09:08   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Jeg har sett at noen av sjappene på Grønland selger sånne elektriske crock pots (likner litt på riskokere), men jeg aner ingenting om kvaliteten på dem. De er av merker jeg aldri har hørt om.
Men du kan jo gjøre det samme i stekeovnen, med jerngryter med lokk. Det er det som er de originale slow cookers, ikke de elektriske. Det er en moderne oppfinnelse. Jeg tør aldri å gå fra slike ting, og ville nok ikke gått i fra en sånn her heller.

Men jeg lagde en pot roast på "gamlemåten" i helga, jeg slang en svinestek, grønnsaker, portvin og litt buljong i ei jerngryte, satte på tett lokk og i ovnen på 165 grader i 4-5 timer på søndag. Det ble megagodt.

Greia er at man skal ha en gryte som holder godt på varmen rundt hele, jerngryter er geniale sånn, ikke at det bare skal være varme under i fra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 09:20   #8
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men du kan jo gjøre det samme i stekeovnen, med jerngryter med lokk. Det er det som er de originale slow cookers, ikke de elektriske.

Eller leirgryter. Ikke glem den gode gamle leirgryta! Fire timer på 125 grader gjør det meste ganske så mørt og godt.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 09:21   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Eller leirgryter. Ikke glem den gode gamle leirgryta! Fire timer på 125 grader gjør det meste ganske så mørt og godt.

jeg ønsker meg egentlig en sånn, men innser at så lenge jeg har en jerngryte og ikke så veldig stor plass så kommer sambo aldri til å gå med på en diger leirgrytesak i tillegg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 11:53   #10
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Jeg har både leirhryte og jerngryte så da ville en slik Crock pot egentlig være overflødig. Jeg skal jammen prøve meg på langtidssteking i påsken altså. Det er jo egentlig en veldig lettvint måte å lage middag på.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 12:18   #11
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Jeg skal jammen prøve meg på langtidssteking i påsken altså. Det er jo egentlig en veldig lettvint måte å lage middag på.

Veldig lettvint de dagene man har mulighet til å vente i timesvis mellom matlagingen og spisinga. For oss betyr det stort sett at det må skje på helg eller andre fridager.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 12:23   #12
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Vi lager mye mat ute sommerhalvåret, og jeg ser for meg at det vil føles tryggere å sette en slik dings ute på glassbordet på terrassen noen timer, enn å bruke stekeovnen. Jeg er også sånn som deg glitter, som ikke er glad i å forlate huset med stekeovnen på. Vi har både leirgryte og jerngryte, så litt slow cooking skal vi nok fikse hvis vi får ånden over oss.

Hun ene på TV-showet brukte faktisk pose oppi crock poten, og bare løftet posen ut når det var ferdig. Finurlige greier.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:22   #13
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Aner ikke noe om denne potta.
Prinsippet bak slow-coocking er at man lager mat med en stabil temperatur... det er mest sannsynlig det som gjør at denne potta er noe annet enn en vanlig kjele.
Et tips er, om dere vil lage mat på denne måten, å ikke gå over hundre grader.
det suverent beste er å steke på den eksakte temperaturen dere vil at maten skal opp på, til den er på den temperaturen.
For eksempel, om du skal ha en biff av indrefilèt opp i 57 grader(noe som er perfekt, etter min smak) så steker man biffen på denne temperaturen, til kjernetemperaturen er den samme. Da må kjøttet selvfølgelig forsegles først, men det tar 2 minutter å få gjort.
Prinsippet bak det er at maten ikke taper fuktighet. Vann fordamper som kjent på temperaturer over 100 grader celsius, dermed gjelder det å holde temperaturen under det.

Kan vel legge til, at om man steker kjøtt på denne måten er det en god ide å smelte smør, med hvitløk og rosmarin, pepper og salt,(saltmengde kommer an på smøret/smak) og helle det over/rundt biffene før det går inn i ovnen.
So That.

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:43   #14
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Takk for tips Zappa.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:49   #15
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

vær så god, men husk at de fleste vanlige ovner ikke er så stabile. så på vanlige ovner, kan dere safe på noe dere tror er ca 5-10 grader over ønsket kjernetemperatur, og steke (med steketermometer!!!!!!) til ønsket temp.
Ikke dropp smøret, forresten, for all del. Selv om det høres utrolig usunt ut, så er det sikkert ikke så ofte dere gjør dette. Og fett er smaksbærer nr 1, så det frakter smaken av kryddere og lignende fantastisk bra.
det er derfor, om dere bruker f. eks safran, som er psykt dyrt, er det lurt å frese det i smør før dere bruker det. Det vil kutte mengdebehovet(dermed også kostnaden) betraktelig

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:50   #16
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Jeg innser at jeg har sett for mange amerikanske dopfilmer, for jeg leser stadig "crack" og "pot" i overskriften og skal herved rusle ut av tråden igjen, da jeg ikke har noe konstruktivt å komme med.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:25   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Filmer, du liksom. Riiiiight.


__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 08:16   #18
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Filmer, du liksom. Riiiiight.


__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 08:42   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Hvordan er det med bakteriedannelse når man steker på så lav temepratur over lang tid? Jeg ser at crock pots har ca 70 grader som laveste temperatur, og 79-90 som høyeste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 12:27   #20
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen som har erfaring med crock pot og/eller slow cooking?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvordan er det med bakteriedannelse når man steker på så lav temepratur over lang tid? Jeg ser at crock pots har ca 70 grader som laveste temperatur, og 79-90 som høyeste.

Mange som ville mene det er farlig.
Mattilsynet krever jo at mat under oppvarming skal varmes opp til 60 grader i løpet av 2 timer.
Jeg velger nå å ta den risikoen.
"Mat er en risk, uansett. Kroppen er en fornøyelsesplass, ikke et tempel, hvorfor ikke nyte den mens man kan?"
-Anthony Bourdain

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no