Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å la ett av barna feire jul borte

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-11, 17:53   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Å la ett av barna feire jul borte

I for spurte besteforeldrene om eldste barnet vårt ville feire hjul med dem i ene hytta/hus deres 3 t kjøring herfra, sammen med eine ta ta, noe han sel føyelig ville. VI sa nei. Jeg sa også ganske klart fra at det var kjipt at de satte oss i situasjonen om at vi måtte si nei. For meg er det vanskelig å kjenne på at det ene barnet ikke skal være sammen med resten av familien julaften.

I helga kom spørsmålet opp igjen. Denne gangen var det ene tanta som spurte han, og han spurte meg igjen dagen etterpå. Han har veldig lyst. De (hun, mannog baby) skal feire i samme hus som sist, sammen med mine foreldre. 13,5 åringen vil være med og jeg vet jammen ikke hva jeg skal si.
Jeg skal mest rolig jobbe natt til julaftenog natt til 1. Juledag, så det er utelukket at vi kan reise sammen med dem.

Inspill?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 17:59   #2
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Ikke greit at de spør barnet direkte uten å ha avklart med deg. Hva er det for noe?

Skjønner godt at du ikke vil feire jul uten det ene barnet uten at det er nødvendig.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:01   #3
leaht
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 95
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Nei det hadde vært uaktuelt. Men om de ville feire jul sammen med oss skulle vi nok fått det til. Bedre å invitere dem til å delta i julefeiringa med hele familien.

__________________
Det vonde drep du ikkje med øks...
leaht er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:02   #4
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Vi må dele oss siden faren ikke bor her. Men jeg skulle ønske barnet alltid kunne være hjemme. At de spør barnet først er helt uakseptabelt. Hatt det litt her, men ikke om julaften, heldigvis. Kjenner jeg hadde blitt lite blid da.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:04   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Er det noen spesiell grunn til at han vil feire med andre deler av familien?

Jeg tenker vel uansett at han ikke burde fått spørsmålet direkte, de burde tatt det med dere først.

Hadde det vært meg som sto i en slik situasjon, og min sønn var helt sikker på at det var det han ville så hadde jeg nok latt han få lov. Selv om det selvsagt hadde vært litt leit at han ikke ville være sammen med meg på julaften.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:10   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Tenker på alle de barna som må feire jul sammen med foreldrene annen hvert år. Det er ingen ønskesituasjon for noen, men må man så man.

Om barnet virkelig har lyst til å feire jul med andre deler av familien, så for all del la det gjøre det.
Selv har jeg feiret jul med besteforeldre mens mor og far var hjemme alene (ventet baby) Det var 50 mil og en flytur unna. Jeg hadde det strålende med den oppmerksomheten jeg fikk. Jeg var da 3,5 år.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:12   #7
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

For min del hadde det vært uaktuelt. Spesielt siden de spør barnet direkte, uten å høre med foreldre først.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:14   #8
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Enig i det at foreldrene bør spørres først.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:26   #9
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Høres ut som noe som kunne ha skjedd ha her. Ikke en god situasjon. Jeg ville ha sagt nei. Det er dårlig gjort av de voksne som spørr! (Selv om jeg helt klart ser at sviger lett kunne gjort det samme.)

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:31   #10
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Jeg hadde sagt nei.
Ikke at jeg på død og liv må feire sammen med de (noe som utgår siden de er hos faren hver 2 jul) men ungene skal være sammen på julaften.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:32   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Jeg syns det er direkte dårlig gjort å spørre barn som slikt, uten å avklare dette med dere først. Det ender opp med at dere blir "de slemme" som sier nei, og jeg skjønner godt at dere ikke vil at barnet skal feire jul et annet sted enn dere og søsken.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:43   #12
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Dårlig gjort å spørre ungen uten å ha har avlkart det med dere først.

Jeg hadde likt veldig dårlig at en av ungene hadde feiret jul borte fra oss men hadde ikke nektet, tror jeg. Vanskelig å si når jeg ikke har vært i situasjonen.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:45   #13
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Men hvorfor vil de bare ha med det ene barnet?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:52   #14
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Synes det er direkte utenksomt og ufint å spørre barnet direkte - uten å ha tatt det opp med dere først. Og hvorfor bare det ene barnet?

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:53   #15
Trultesnippen
Fersk trulte
 
Trultesnippen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 192
Trultesnippen er litt kul
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Jeg forstår ikke helt hvorfor de bare vil ha med seg eldstemann på julefeiring? Er det mine-dine-våre barn, eller har ikke barna dine samme foreldre slik at besteforeldrene ikke er besteforeldre til alle sammen?

Selv er jeg i en situasjon hvor et av barna mine feirer jul hos faren sin annethvert år. Jeg synes det er vondt at han ikke er her, og at han ikke får feire jul med lillebroren sin, men forstår selvfølgelig at han vil feire hos faren sin også.
Synes derfor det høres litt merkelig og unødvendig ut å splitte ungeflokken på julaften uten "god" grunn.

Og selvfølgelig hadde det vært mest riktig at de spurte deg først! Rett og slett litt ufint å legge byrden på din eldste.

__________________
Trultesnippen og gutta
Trultesnippen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:54   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Why not? Det er da nok av juler up coming i mange år til, så ser ikke helt det store problemet med at han feirer en jul av mange, sammen annen del av familien. Særlig siden det er noe han har lyst til selv.
Men at de spør barna først sånn at dere blir de slemme når dere sier nei er ikke noe ok i det hele tatt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:28   #17
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.837
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Ikke greit at de spør barnet før de spør deg! Det er nok til at jeg hadde sagt nei.
En annen ting er at jeg ikke hadde villet feire jul uten et av barna mine uten at jeg måtte. (Tenker da de som har annen hver jul, de har jo ikke så mye valg.)

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:31   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Utrolig dårlig gjort å spørre barnet direkte, synes jeg. Hva er det for slags oppførsel.

Jeg for min del hadde sagt blankt nei, men jeg hadde ikke syntes det var rart eller dumt å si ja heller, hvis man ønsker det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:35   #19
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Jeg hadde sagt nei.
Det er da gasnke frekt å spørre barnet om det synes jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:36   #20
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å la ett av barna feire jul borte

Her er alle tre barna våre felles.
Hun søstre mi som spurte er Over 30, og har nettopp fått første. Jeg har ikke snakket med henne om dette. Min mor spurte i fjor, og fikk veldig klar beskjed om at slikt spør man ikke barnet om uten å ha avklart.
Jeg ser dermed for meg at dette er et spørsmål tatt litt ut av intet fra min søster, og at de sikkert har snakket om jul eller plassen huset er på, og så datt spørsmålet ut. At de bare spør en er vel kanskje fordi de enten snakket akkuratt med han om det, evnt om de har tenkt på det før; at de regnet med at ikke alle barna fikk reise samtidig.
De vet at jeg mest trolig skal jobbe (mener jeg, tror jeg har sagt det før), dermed regner jeg med at det er grunnen til at de "tilfeldigvis" (?) spurte barnet.

Jà,men om jeg vet hva vi gjør.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no