Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-11, 08:54   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Jeg har alltid tenkt at vi ikke er så tradisjonsbundne, men det er vi visst allikevel. Når vi selv feirer julaften så skjer det på følgende måte:

- ungene får julestrømpe i kalenderen på julaften. Den inneholder et julehefte, litt godteri, en liten leke som skal pusles med.
- jeg vil gjerne se 3 nøtter til Askepott. Det har skjært seg tidligere år, men kanskje er de store nok i år?
- vi spiser risengrynsgrøt til lunsj. Det er en mandel og den som får mandelen får marsipangrisen (som må deles med alle andre senere på kvelden). Vi har ofte små gjester/venninner av snuppa til grøten.
- Jeg og ungene går i kirken hvis vi skal feire med min mor eller svigermor. Pappa er svært overbevist humanetikere, så hvis vi feirer med ham så går vi ikke i kirken. Jeg liker egentlig kirken veldig godt den dagen, men er litt usikker nå som vi har fått ny prest. Mannen min er hjemme og lager klar julematen.
- Maten serveres når sølvguttene synger julen inn. Vi har pinnekjøtt med vossakorv til og mengder med kålrabistappe.
- Etter at alle er ferdige med å spise, så rydder man av bordet og setter på kaffe. Dette tar litt ekstra lang tid for utålmodige unger.
- Pakkeåpning - minste barn som kan lese finner frem presanger og deler ut til rett person. Gavene åpnes en og en. Det kan ta en liten evighet.
- Dessert og kaker spises mens man åpner pakker.
- Ungene får være oppe lenge. Mine har pleid å holde ut til 22-23. De er av typen som da sover lenger morgenen etterpå.

1. juledag har min nevø bursdag. Hvis han feirer jul hos sin far (min bror), så er det bursdagsselskap den dagen. Da stiller alle med gave som IKKE er pakket inn i julepapir. I selskapet knuses det pepperkakehus.

Selv om jeg har vokst opp med skilte foreldre, så har de hatt veldig like juletradisjoner (rent bortsett fra kirkebesøket). Så det avviker i liten grad hvis vi feirer hos dem. Svigers gjør det helt forskjellig. Mannen min er mer tilpasningsdyktig enn meg, så vi feirer langt oftere jul med min familie. Men mye av grunnen til det ligger også i reiseavstanden. Vi har ofte hatt jul hjemme hos oss. Mine foreldre kan komme til oss og kjøre hjem etterpå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:20   #22
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Vår største julaftenstradisjon er vel nesten at vi aldri feirer den i eget hjem.

Vi reiser bort, annethvert år til mine foreldre/svigerforeldre.
I år er det hos mine svigerforeldre. Det blir en mer rolig jul enn hos mine foreldre, for mannen min har kun en bror (og han bor i utlandet, og er ikke hjemme hvert år vi er der, heller ikke i år).
Selv har jeg to søstre som har hver sin mann, og to barn hver. Som regel er vi hjemme alle søstrene om det er "vårt" år, og det blir ganske trangt i et husbankhus fra 70-tallet. Vi har ett bad (?!), heldigvis med eget dorom.
Det villeste kaos egentlig, men fantastisk koselig likevel. Det er jula for meg.

Jul hos svigers er helt allright, men ikke _min_ jul.
Det jeg alltid gjør er å gå i kirken på julaften, og det har heldigvis svigers respekt for og tilrettelegger for. Det setter jeg veldig stor pris på, mens ungene har vært små har jeg vi fått barnevakt også, slik at gudstjenesten har gitt mer refleksjon og ettertanke for meg.

Ellers er vel tradisjonene ganske like på et vis.
Vi står opp når ungene våkner, har ordnet med julestrømpe og en gave som de kan få åpne. Så er det julemorgen og tegnefilm og diverse.
Svigers pleier å ha risgrøt til lunsj, og det setter ungene veldig stor pris på (det har vi ikke hjemme).
Så bærer det etter hvert sted til kirke. Middag ca kl 17, begge steder spiser vi ribbe.
Det "verste" hos svigers er riskrem til dessert, det er jo altfor mektig!

Pakker etter litt rydding, og så blir det småkaker og slikt etterhvert.

Det blir koselig kjenner jeg, selv om jeg alltid lengter litt heim te jul.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:29   #23
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Julaften for meg er å reise ut av huset. I min barndom reiste vi alltid til bestemor og bestefar. De bodde langt inne i skogen, og å kjøre dit var magisk. Bestefar var kirketjener, og derfor spiste vi aldri middag før han var ferdig med å ringe i kirken. Det vil si at maten var på bordet ca klokka halv sju på kvelden. Så spiste vi, vasket opp, gikk rundt juletreet - og så kom pakkene. Vi var aldri mindre enn 10 mennesker, ofte 13-14, så det var mange pakker. Vi pakket opp en og en, så hadde vi kakepause, og vi var vel ferdige mellom ett og to på natta. Ingen lekte med gavene sine på julaften, den tanken er fremmed for meg.

Som voksen har vi to vidt forskjellige juler. En med svigers: Mange mennesker, starter tidlig, om å gjøre å bli fortest mulig ferdig med middag og pakker = maaaaas. En med mine foreldre og gjerne tanta og onkelen min med sin familie. Onkelen min er også kirketjener, så der blir det på samme vis som i barndommen. Vi starter seint, har goooood tid og er ferdig langt ut på natta. Minstemann skal i år legges før pakkene, så han åpner sine neste dag. De to andre holder nok kvelden ut!

Jeg hadde krepert om vi måtte sitte alene bare oss i kjernefamilien en jul...

Formiddagen tilbringes med litt godteri, Askepott og de tre nøttene, Donaldtegnefilmer og kirkegang.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:29   #24
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Vi har feiret julaften hjemme siden vi fikk storebror for over 18 år siden, og vi har våre foreldre annet hvert år. Noen sjeldne ganger er mine søsken med familier med også.

Julen hos oss starter lille julaften. Da er det sossiser, hjemmelaget potetstappe og rosenkål med hele mannens familie hjemme hos oss. DA senker julefreden seg. Når gjestene er kastet ut () og alt er ryddet og shinet er det på med pysj, rødvin, eller noe annet godt, i glasset og julemusikk og vi kan sitte og prate ut i de små timer.

Julaften er det julestrømer, matlaging, Askepott, Reisen til julestjernen, borddekking og pakkeklemming. Middag blir inntatt presis kl. 17, og etter en rask opprydning og bortstabling av mat er det klart for gaver. Etter gaveåpning er det kaffe, noe godt i glassene, dessert og litt snacks. Gjestene går hjem rundt 23, og mannen og jeg rydder vekk resten og hiver på oss pysjen igjen. Deilig.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:05   #25
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Julen hos oss starter på lillejulaften. Da pynter vi juletreet og så spiser vi god middag og ser på en julefilm som vesla velger. Når vesla sovnet tar jeg og mannen og legger pakkene under treet. Etter det ser vi Love actually i pysjen og spiser ost og kjeks.

Julaften starter med julestrømpe med julekjole og julehefte til vesla.
Så er det god frokost. Vi har en rolig dag med Askepott og Disney jul på tv. I år skal vi hjem til svigers for første gang på mange år, men vi gjør samme der som vi gjør hjemme og feirer med de samme. I år så er svigerfar syk så da er det bedre og være der.
Klokken 15.30-16.00 spiser vi middag. Ser på sølvguttene som ringer inn julen 17.00 og spiser dessert. Så er det besøk av nissen som har en pakke hver til alle.
Pakkene som ligger under treet deles ut og vi åpner de en og en.
Etter det er det litt kaffe og godt.
I år blir det oss tre, svigers og svigerinne med mann og to barn. Til sammen 9 stykker.
Gleder oss!


Sist redigert av Christa : 06-12-11 kl 10:33.
Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:10   #26
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Vi har litt forskjellige..

Om vi ferier hos svoger og familien så er vi 24 stk til sammen, der er det middag når den er ferdig, pakkene lempes i fanget å det råder fullstendig kaos.

Er vi hos min søster eller mine foreldre, så er det kirke tidlig , middag kl 17, kaffe og kaker rundt 19 så åpner vi pakker rundt 20. Det åpnes en og en pakke.

Er vi hjemme hos oss er det frokost rundt 10, etter det ser vi på Askepott og tegnefilmer, gørt eller noe annet kl 13,spiser middag kl 17 og åpner pakker fra 19.Nissen kommer rett etter middagen.

Poden får julestrømpe på julaften, den inneholder klementin, litt godteri og juleblad.
Poden får være oppe så lenge han orker, som regel legger han seg rundt 23.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:36   #27
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Den største forskjellen mellom mine og mannen sine tradisjoner er selve pakkeåpningen. (og maten)

Jeg er vandt med at vi tar oss god tid. Ungene leser og deler ut pakke så ser vi alle på at den pakken blir åpnet. Altså en og en pakke, da får vi med oss hva folk får og hvem de får fra. Det er koselig og ungene syns det er kjekt å finne pakke og dele ut.

Hos sambo er det helt kaos og jeg mistrivdes veldig de første årene, men har bare mått innsett at sånn er det der.
De deler ut alle gavene i full fart så alle har hver sin haug, så river de opp gavene hver for seg. Jeg pleier som regel sitte igjen med alle mine når de andre er ferdige. Jeg må jo få med meg hva ungene får og fra hvem. Det syns jeg er ganske viktig.

Elles er har de pinnekjøtt og vi ribbe. Resten er temmelig likt. Med grøt lille julaften, julestrømpe, julefilmer, julenisse, julekos

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:59   #28
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Vi feirer hjemme når jeg får det som jeg vil, men ca hvert 3. år drar vi til svigermor i utlandet. Når vi feirer hjemme er julaften nesten identisk med når jeg var liten, tilogmed i samme hus, siden jeg har kjøpt barndomshjemmet.

Ungene får strømpe når de våkner, den har litt godis, et julehefte og noen småpakker (OK da, litt for mange småpakker, det hender mor tar av litt. Som regel noe som kan underholde dem i løpet av dagen, som perler, aktivitetshefter osv). Til lunsj spiser vi grøt med mandel i. Vi ser på tegnefilmer på NRK, og legger pakkene under treet. Gjestene kommer ca halv fem, og middagen begynner etter at julen ringes inn kl 5. Vi spiser pinnekjøtt og ribbe, og etter maten får ungene åpne en pakke hver, så rydder vi, lager kaffe, setter frem kakene, og begynner på pakkene. Vi åpner en og en pakke - hvertfall en stund, men i 10/11 tiden har det en tendens til å skli ut litt. Julenissen kommer med gaver til ungene fra nissen en eller annen gang i løpet av pakkeåpningen, merkelig nok samtidig som broren min drar for å hilse på samboeren sin.

De som vil får komme, i år blir vi 10 stykker tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no