Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftenproblem

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-11, 22:43   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Julaftenproblem

Vi vet ikke hvor vi skal feire jul.... ingen blir fornøyd uansett. Nå håper jeg at dere kan hjelpe meg litt med hva dere ville gjort?

Saken er den at vi skal egentlig feire med mine foreldre (ifjor feiret vi med svigers osv). Men nå har min søster, mann og 3 unger plutselig ingen å feire jul med for foreldrene hans vil være helt alene denne jula og så ha alle 5 søsken med et lass barnebarn neste år. det er visst uaktuelt å være med min søster i år også da svigers reiser bort.

Så altså dette er alternativene mine:

1. Vi feirer oss 4 sammen med mine foreldre. Min søster, mannen og ungene må feire jul alene, noe de ikke ønsker.

2. Vi feirer jul alene (vi har ingen problem med det, synes det kan bli koselig). Mine foreldre er med min søster og familien. Problemet er at mine foreldre ønsker å feire jul med mine barn siden det er 2 år siden sist. (de var med min søster i fjor)

3. Alle sammen feirer jul hos mine foreldre. Jeg og mannen min ønsker ikke dette da det blir fort kaos, ungene til søsteren min er ganske små og krevende. Meg og mannen ønsker å ha en rolig jul sammen med våre barn.

4. En bedre løsning?

Neste år skal vi være hos oss sammen med svigers. Min søster har da gitt klar beskjed om at våre foreldre er mitt ansvar. Min søster med familie skal da til hennes svigers og der er de godt over 20 stykker og det er uaktuelt å ha med mine foreldre (noe som jeg forstår godt). Saken er den at søsteren min og mannen helst vil unngå å feire jul med alle hans søsken pga 14 unger under 8 år!!!! (= totalkaos og krangling om julegaver osv) De ønsker egentlig å ha jul sammen med svigers dette året og med mine foreldre neste år. Men dette nekter altså svigermoren hennes pga de skal ha "voksenjul" på hytta si.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:53   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: julaften-problem

Jeg hadde helt klart valgt å feire alene, selv om foreldrene mine ønsket å feire jul med barna. Julekaos er virkelig ikke koselig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:55   #3
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: julaften-problem

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg hadde helt klart valgt å feire alene, selv om foreldrene mine ønsket å feire jul med barna. Julekaos er virkelig ikke koselig.

Gjør som dere føler mest for, ikke bekymre deg for de andre.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:55   #4
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: julaften-problem

Ja, ta en stille og rolig julaften, bare dere.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:56   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: julaften-problem

Vi har tatt valget om å feire jul hjemme hos oss selv. Samme hvem som kommer og feirer sammen med oss, eller om det ikke kommer noen. En overkommelig, koselig og avslappende julaften for oss og barna, trumfer andre hensyn. Jeg orker ikke flere kaosjulaftener.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:59   #6
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: julaften-problem

Jeg ville valgt å feire jul alene hjemme, det er kjempekoselig.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:01   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: julaften-problem

Vær hjemme på julaften, vær tydelig på at dine foreldre er velkomne - det er 'deres jul', men om det kommer ting i veien, så ønsker dere heller å være alene enn å feire sammen med en hel bataljon.

Neste år er det svigers sin jul igjen.

Søsteren din kan ikke bare gjøre om på alles planer fordi det ikke går helt som hun så for seg. Og gjør hun det, så må hun bare finne seg i at ikke alt ble helt som hun tenkte seg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:04   #8
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julaftenproblem

Hvorfor kan ikke søsteren din feire hjemme alene? Hvis ikke de vil det, hadde jeg gjort det selv, for å slippe kaoset.. Hvor mange barn er det snakk om til sammen, ettersom det høres ut for at det kan bli så kaotisk??

Selv hadde jeg sikkert valgt å feire hjemme med mann og barn, hvis jeg hadde hatt muligheten da. Bare tanken på å åpne pakker i pysjen og tøfler på kvelden, høres herlig ut

Hos oss blir det delvis kaos i år, iflg noen i familien, men nå har de selv valgt å gjøre det på denne måten, så da blir det slik. Med to besteforeldre, fem voksne og fem barn, synes jeg det er helt overkommelig, og vi legger opp kvelden så det ikke blir stress.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:09   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftenproblem

Det er mange år siden vi bestemte at jula skulle være hos oss. De av foreldrene som ville komme var hjertlig velkomne.

Stressjul er ikke noe vi driver med, og jeg ville valgt hva som helst som ga en hyggelig jul fremfor noe som var stress/slitsomt/lite hyggelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:13   #10
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: julaften-problem

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg hadde helt klart valgt å feire alene, selv om foreldrene mine ønsket å feire jul med barna. Julekaos er virkelig ikke koselig.

Derfor har vi sluttet å feire jul borte, spesielt hos svigers for der hersker det alltid det gale kaos og svigermor blir stressa, kjefter og alt blir ukoselig. I år blir mamma alene siden broren min og dame med bonussønn skal feire jul sammen med pappaen min, samboer og farmor. Derfor har jeg planer om å foreslå for mannen og mamma at mamma kommer til oss på julaften. Hun bor 1 mil unna oss, så hun kan selv velge om hun vil overnatte eller kjøre hjem utpå kvelden.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:14   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftenproblem

Skal dere ikke til Knerten da?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:16   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.897
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftenproblem

Nå virker det jo som om dere egentlig har avtalt at dere skal feire jul hos dine foreldre. Jeg synes vel da at det virker en smule sært å ombestemme seg fordi din søster med familie også kommer. Såfremt du ikke har et veldig vanskelig forhold til søsteren din, må det vel bare være kjekt at de også kommer?

:muligens noe farget av at jeg, av naturlige nok årsaker, sjelden feirer jul med min bror og familien hans, noe jeg synes er veldig trist.:

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:22   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftenproblem

Jeg hadde definitivt ikke feiret jul på en måte vi ikke ønsker selv. For oss betyr det i praksis at vi ca. annethvert år må feire jul bare oss, selv om vi har familie vi kunnet feire med.

Jeg ville tatt diskusjonen med dine foreldre. Sagt at det er to alternativ som er aktuelle for dere, og det er å feire alene eller kun dere og foreldrene dine. Det er opp til dem å avgjøre hva de synes passer best for dem.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:24   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julaftenproblem

Ta den løsningen du og din familie selv ønsker, uavhengig av hva alle andre ønsker og forventer.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:44   #15
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftenproblem

Kose dere hjemme julaften, og dra på besøk til foreldrene dine 1. juledag?

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:45   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftenproblem

Jeg hadde valgt julaften hos noen andre any day, og gått til dekket bord

Og bare tatt gavene mine når jeg syns det var nok, takket for en hyggelig kveld og reist hjem til hus uten oppvask

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:54   #17
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julaftenproblem

Hadde jeg vært din søster, hadde jeg enkelt og greit valgt å feire jul hjemme alene med mann og barn. Svigers har endret planer og da blir det sånn.
Så hadde jeg glatt droppet den svigersjulen neste år (som høres ut som et mareritt) for da hadde jeg allerede hatt planer om å feire med mine foreldre, tradisjonen tro.

Hvorfor i all verden går de med på å feire slik jul neste år, og dermed endre alle planer, når de har en tradisjon med å feire jul annethvert år hos deres foreldre, og de i utgangspunktet ikke ønsker å feire så mange neste år ?

Det burde jo ikke være sånn at alle andre må endre sine planer/tradisjoner fordi hennes sviger plutselig i år finner ut at de vil feire alene ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:56   #18
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julaftenproblem

Lyckliga gatan...

Jeg stemmer på de alternativene som tilsier at deres behov (din nærmeste familie) blir dekket. Hvis du og mannen er sånn rimelig enige så er jeg litt misunnelig. Ta hensyn til hvordan dere ønsker å feire, ha det på julaften... Og HVIS dere klarer å please noen andre innenfor deres ønsker, ja da er det bonusoeng.
Det er ingen garanti at noe blir hyggelig hvis andres forventninger skal overstyre hva dere ønsker.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 00:03   #19
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftenproblem

Tenk på dere selv først
Men jeg synes det blir rart å diktere at din søster m/fam ikke skal få komme til deres foreldre til jul altså, jeg synes det... Det er vel opp tul dine foreldre å velge.
Så høres det jo ut som konsekvensen hvis dine foreldre sier at din søster kommer er at dere ikke kommer. Har dere divatakter og drama i familien skaper jo slilt fort litt "stemning", så jeg ville kommet d i forkjøpet og bestemt meg for hjemmejul først som sist tror jeg :dramafamilieskadd:

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 00:20   #20
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftenproblem

Jeg synes som de andre at dere skal velge det dere kjenner blir hyggelig for dere som familie.

Jeg lurer samtidig litt på hvorfor feiring med søsterens familie blir "kaosjul"? Det er mulig jeg er farget av å ha stor svigerfamilie, altså - for mannen har fem søsken og når vi har feiret med alle der har det vært tilløp til kaosjul. men dere og søsteren din har kanskje ulike opfatninger om feiringen?

Selv ville jeg valgt alternativ 3. Jeg kan nok ikke se for meg at jeg hadde klart å si at vi ikke vill ekomme nå som søsteren med familie også skulle komme. Men jeg vet jo ingenting om din familie, så jeg synes helt klart at dere skal feire hjemme om dere vet med dere selv at det er det beste for dere.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no