Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Ny laptop. Hjelp?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 18:41   #41
raskall
Nybegynner
 
raskall sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 13
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hvordan sikre nettverket mitt?

Første skritt er å lese bruksanvisningen for ruteren din. Der bør det stå beskrevet hvordan du setter det opp. Der har du muligens også bruksanvisning for å sette opp pc-en. Men egentlig så tviler jeg på at bruksanvisningen har blitt oppdatert for Vista.

For å få satt opp dette må du under oppsettet koble pc-en til ruteren med kabel, eller så mister du forbindelsen med ruteren når du har satt den opp. Det du skal sette opp heter WEP eller WPA.

Hvis du forteller meg hva slags ruter du har, så kan jeg prøve å lage en liten trinn-for-trinn-liste du kan forsøke å følge.

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 18:44   #42
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Første skritt er å lese bruksanvisningen for ruteren din. Der bør det stå beskrevet hvordan du setter det opp. Der har du muligens også bruksanvisning for å sette opp pc-en. Men egentlig så tviler jeg på at bruksanvisningen har blitt oppdatert for Vista.

For å få satt opp dette må du under oppsettet koble pc-en til ruteren med kabel, eller så mister du forbindelsen med ruteren når du har satt den opp. Det du skal sette opp heter WEP eller WPA.

Hvis du forteller meg hva slags ruter du har, så kan jeg prøve å lage en liten trinn-for-trinn-liste du kan forsøke å følge.

Jeg kjøpte pc'n og routeren samtidig her om dagen.

D-link. Har bare koblet ledningene, og VIPS jeg var på nett.
Den forbannade CD'en hadde nok bare laget problemer for meg, sant?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 18:52   #43
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Ny laptop. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Man har en ekstern skjerm hjemme. Så stor man vil. Jeg ser Lefdal selger 19-tommere med god oppløsning til 1395 kroner om dagen. 12" laptoper er nydelige å ha med seg ut på tur.

Hver sin smak.
Jeg vil ikke ha så liten.
Jeg har hatt 13" før, så jeg har forsøkt. Jeg har også hatt 17", men så jeg har funnet min favoritt, i en 15".

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:02   #44
raskall
Nybegynner
 
raskall sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 13
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg kjøpte pc'n og routeren samtidig her om dagen.

D-link. Har bare koblet ledningene, og VIPS jeg var på nett.
Den forbannade CD'en hadde nok bare laget problemer for meg, sant?

Jo. CD-en ville nok ha skapt mer hodebry enn ønsket. Men for at jeg skal kunne hjelpe deg, så må jeg vite mer enn bare D-link. Må nesten vite hva slags type det er også. Det er nemlig bare slik jeg klarer å finne frem til bruksanvisningen og lage en enkel variant av hvordan du sikrer nettet ditt.

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:12   #45
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Jo. CD-en ville nok ha skapt mer hodebry enn ønsket. Men for at jeg skal kunne hjelpe deg, så må jeg vite mer enn bare D-link. Må nesten vite hva slags type det er også. Det er nemlig bare slik jeg klarer å finne frem til bruksanvisningen og lage en enkel variant av hvordan du sikrer nettet ditt.

Skal vi seeee......
DI-524?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:23   #46
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

15,4 er tingen.
Grattis med ny laptop. Min HP synger på siste verset, men jeg tror det blir HP neste gang også, sjøl om jeg er helt enig i sjuggerpløms innvendinger.

Fikk hjelp fra jobb til å sikre nettverket på vår router. Nå må vi ha ny, så jeg følger med her, jeg.

Her får jeg for øvrig routeroppsettet fram når jeg skriver ip-adressen inn i adressefeltet.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:53   #47
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Jeg skjønner liksom ikke at jeg må inn på routeren for å gjøre det jeg, da...Vil helst bare gjøre det fra pc'n...

Men skjønner at jeg sikkert må resignere...

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 20:13   #48
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg skjønner liksom ikke at jeg må inn på routeren for å gjøre det jeg, da...Vil helst bare gjøre det fra pc'n...

Vi gjorde det via pc-en.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 20:49   #49
raskall
Nybegynner
 
raskall sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 13
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Skal vi seeee......
DI-524?

1. Start Internet Explorer og gå inn på adressen http://192.168.0.1/
2. Logg på med brukernavn admin og la passordet stå blankt. Trykk OK
3. Trykk på knappen "Wireless" og fyll inn følgende

  • Network ID(SSID): <Velg navnet på det trådløse nettet ditt)
  • Velg Kanal. f. eks. 11
  • Velg Security: WEP
  • Velg WEP Encryption: 64bit
  • Velg Key Mode Ascii
  • Skriv inn en nøkkel (passord) i "Wep key 1". Denne skal være på 5 tegn
Trykk så på "Apply" og du er ferdig med oppsettet på routeren. Windows på pc-en din skal deretter finne nettverksnavnet du anga i "Network ID(SSID)". Når du får spørsmål om passord eller adgangskode eller lignende, så skriver du inn nøkkelen du anga i siste punkt ovenfor.

Og vips, så har du sikret nettet ditt.

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 01:55   #50
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

TAKK!

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 09:26   #51
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Eh...Jeg gjorde nøyaktig som du sa, og etter jeg trykket på Apply, forsvant jeg fra nett!
Hva skjer?
Ikke finner jeg det igjen, heller. Får bare opp Naboens sikrede,
Nå må jeg sitte på den stasjonære til jeg finner ut av dette.


Kan jeg bare resette routeren?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 10:22   #52
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 13:57   #53
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny laptop. Hjelp?

Feilen var at jeg gjorde dette trådløst.
Jeg resetta d-linken, og gjorde alt om igjen med kabel denne gangen.
Nå er alt i sin skjønneste orden!

Tusen takk for hjelpen!

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no