Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-12, 14:11   #41
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.809
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg synes 17.mai er en viktig dag, og jeg syns det er flott at den blir feiret som den blir, med barnetog, korps og familiemoro, framfor store militærparader o.l. Jeg håper 17.maifeiringen er en tradisjon som alltid vil vare.

For vår familie fungerer det ikke, slik det er nå, ingen av oss liker det, eller har glede av å feire på dette viset. For oss er det derfor kjekt å kunne reise bort, som i år, på hytta - og så har vi flagg på bordet, spiser pølser og potetstappe med svigers, har tv på i bakgrunnen og markerer nasjonaldagen på et stille vis som passer oss mye bedre.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:16   #42
Marlen
Superaktiv
 
Marlen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Innlegg: 332
Marlen er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg er veldig glad i 17.Mai feiring og det er heldigvis mine barn også. Vi gleder oss til å gå i tog, spise pølser og is.

__________________
Storesøster 05
Lillebror 08
Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:26   #43
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Heldigvis liker barna mine 17. mai like godt som jeg gjorde da jeg var liten. Tog er høydepunktet, og lekene på skolen er også toppen. Hele arrangementet varer to-tre timer, og resten av dagen er vi hjemme og har besøk og griller og spiser kaker.

Det kommer ikke på tale å droppe tog før de er ferdige med barneskolen (ungdomsskolen går ikke i tog her), akkurat der er jeg striks og streng. Men det ser ikke ut til å bli nødvendig med noen tvang akkurat...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:31   #44
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg synes også, som Inagh, at det er fint at vi i Norge har barna i fokus når vi feirer vår nasjonaldag. Definitivt noe helt annet en militærparader.

Men det er også viktig å forstå at all feiring og markering rundt slike dager fortoner seg forskjellige for ulike individer. Jeg synes denne tråden fint illustrerer dette.

Det er mindre en ti år siden det ble fremsatt rasistiske trussler mot Gran skole mot å gå i toget i Oslo. Det er første 17 mai etter 22 juli. Vi har så langt, takk og pris, ikke hatt noen flagg-debatt i media i år.
Jeg tror kanskje det blir en litt annerledes 17. mai i Oslo sentrum i år med alt det som har skjedd og skjer rundt oss i byen i dag. Hva en det er føles det litt ekstra viktig å markere det i år, selv om jeg som sagt, ikke er så veldig glad i dagen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:35   #45
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg er så glad for at vi ikke har det skoleopplegget som ser ut til å være så vanlig på 17. mai. Det ville gjort dagen til pyton for min del om jeg måtte henge på skolen for ungenes skyld. Vi er i skolegården på morgenen og ser barna gå til byen for å delta i det store barnetoget, men da er det også stopp på skoleaktiviteter for den dagen og vi kan være sammen med familie og venner og feire som det passer oss.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:48   #46
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17.maitog?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvis alle skal se feiringa på tv så blir det ikke mye til underholdning.

Den tanken slo meg også. Men bevares, man skal ikke ha gråtende barn i ett tog heller, så vil man ikke/føler ikke for det, så skal man selvfølgelig få slippe.

Jeg har selv spilt 9 år i korps og marsjert "halve" Oslo rundt. Det har gitt meg fantastiske barn og ungdomsminner. Jeg får fremdeles klump i halsen når jeg ser ett flott korps komme marsjerende 17. mai med ropende/syngende festkledde barn og norske flagg bak. Så joda, patrioten Fløyel stiller i tog med barna på "slep". De gleder seg til 17. mai, med eller uten ullundertøy.

Litt på siden:
Jeg har korpsbarn og blir like sjarmert hver gang jeg hører foreldre som står og sier "Åhh, herregud, jeg er såååå glad mine barn ikke spiller i korps!" i det korpset passerer 17. mai. Jeg tenker da "Korps 17. mai skarre'm ha, men bidra??" - ok, satt litt på spissen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:50   #47
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg bør legge til at militærparader ikke er av typen parader jeg synes er stas i andre land. Folkefester, parader med kostymer, korps og feiringer derimot elsker jeg.

Mine beste minner fra 17 mai er fra Stavanger hvor jeg feiret i Bjergsted flere år på rad. Alle verdens folkedrakter, flagg, flotte taler, kulturinnslag fra mange kulturer og mat fra hele verden. Det var fantastisk og da kjente jeg ekstra sterkt fellesskapet omkring de verdiene som jeg mener er 17 mais sentrum. Demokrati, frihet og fred!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:52   #48
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17.maitog?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dere som ikke liker 17 mai. Mener dere at det ikke er noe vits i å feire dagen? Hadde det vært bedre å ha det som vanlig arbeidsdag? Det er jo ingen grunn til å ha fri den dagen om den ikke betyr noe.

Jeg synes dagen i seg selv er mye verdt, jeg misliker bare "obligatorisk" familiehygge, masse folk overalt, null sitteplasser og lange køer på skolen og så videre. Pluss at vi skal rekke innom et utall steder. Så lenge ungene koser seg er det dog helt greit.

(Det er mulig jeg har skrevet det her inne før, men i mitt neste liv skal jeg gjerne være ekstrovert, glad i store forsamlinger og familieselskaper osv. Det må da være utrolig kjekt å kose seg med slike ting? )

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:53   #49
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17.maitog?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg synes dagen i seg selv er mye verdt, jeg misliker bare "obligatorisk" familiehygge, masse folk overalt, null sitteplasser og lange køer på skolen og så videre. Pluss at vi skal rekke innom et utall steder. Så lenge ungene koser seg er det dog helt greit.

(Det er mulig jeg har skrevet det her inne før, men i mitt neste liv skal jeg gjerne være ekstrovert, glad i store forsamlinger og familieselskaper osv. Det må da være utrolig kjekt å kose seg med slike ting? )

Det er det!!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:54   #50
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg skal ha gevinstansvar under 17.mai-arrangementet på skolen i år. Det betyr å måtte forholde seg til masse unger (og deres foreldre) i timesvis. :trenger lynkurs i ekstrovertisering:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:00   #51
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17.maitog?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.


(Det er mulig jeg har skrevet det her inne før, men i mitt neste liv skal jeg gjerne være ekstrovert, glad i store forsamlinger og familieselskaper osv. Det må da være utrolig kjekt å kose seg med slike ting? )

Hvorfor det egentlig? Du koser deg vel med andre ting da? Alle trenger vel ikke kose seg med det samme. For egen del syns jeg ikke det er utålelig, men likevel ikke mer enn under middels moro, og det syns jeg ikke er det minste trist for sånn er jeg og sånn er det. Så får andre nikose seg med alle former for tvangssosialisering alt de orker.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:03   #52
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17.maitog?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dere som ikke liker 17 mai. Mener dere at det ikke er noe vits i å feire dagen? Hadde det vært bedre å ha det som vanlig arbeidsdag? Det er jo ingen grunn til å ha fri den dagen om den ikke betyr noe.

For min del trenger man ikke det.

Men jeg ser at jeg ikker er så begeistret for dagen av andre grunner enn flere av innleggene her. Jeg har ikke noe i mot folkemengder, aktiviteter på skolen etterpå osv. Men av feiring av det norske.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:05   #53
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Eg likar ikkje å gå i tog, ungane likar ikkje å gå i tog. Men me stiller nok allikevel i tilfelle ungane ombestemmer seg og vil gå saman med klassane sine. Viss ikkje så trakker me nok etter, sånn bakerst på halen, lengst vekk i frå dei som spelar ( dersom det er nokon som spelar )
Sjølve feiringa på skulen synes ungane er gøy, dei springer rundt og koser seg. Eg trakker rundt og snakker med bygdefolket. Så snart ungane er lei, stikker me.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:15   #54
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.845
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg er enig med hattifnatten (som vanlig). Jeg digger 17. mai! Jeg synes det er vanvittig herlig at man fra tidlig morgen treffer på pyntede folk og vaiende flagg og marsjerende musikanter og jeg elsker 17.mai-frokost, flaggheisinger, talen for dagen i skolegården og musikken. Jeg tar på bunad og griner dagen lang. Jeg elsker små og store i bunad og syntes det var stor stas å vise frem 17.mai-feiringen til min amerikanske kusine - som forøvrig ble helt overveldet. Og som dessuten gledet et norsk morshjerte da hun på klingende californiaengelsk spurte en mamma om hun fikk lov til å ta bilde av de tre bunadkledde guttene hennes.
Men hvorfor synes du det er unorsk, fnatten? Jeg møter da mange medsammensvorne som er like rørt som meg av all pynt, stas og hormusikk 17. mai, så jeg føler meg ikke alene, akkurat og heldigvis.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:29   #55
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17.maitog?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvorfor det egentlig? Du koser deg vel med andre ting da? Alle trenger vel ikke kose seg med det samme. For egen del syns jeg ikke det er utålelig, men likevel ikke mer enn under middels moro, og det syns jeg ikke er det minste trist for sånn er jeg og sånn er det. Så får andre nikose seg med alle former for tvangssosialisering alt de orker.

Det går mer på at det hadde vært fantastisk å hente energi fra folk rundt seg, eller i alle fall en mellomting, å ikke bli tappet av barna, barnas venner, folk som stikker uanmeldt innom, kollegaer som er uvanlig pratesyke osv. (Det har lite med 17. mai å gjøre for så vidt. Men det er leit å sitte og vente på at slektning med baby skal reise hjem, for de har sittet i tre timer, og barna er aktive, babyen skal bæres og sutrer, og jeg greier nesten ikke å følge med i samtalen med så mye støy rundt. ) :introvert til de grader:

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 16:04   #56
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Her i byen er jo skolenes flaggtog kun for skolene. Jeg husker jeg gledet meg VELDIG før jeg begynte på skolen fordi jeg da fikk gå i tog. Jeg tror Mazungen har sett på det på samme måte.

Jeg har aldri helt forstått poenget med tog alle går i. Forventning er noe av det som gjør slikt til stas.

Men det er selvsagt helt frivillig, det er da fullt lovlig å droppe dagen. Som barn av mennesker som har opplevd å ikke få lov å gå i tog, er det for meg ingen selvfølge.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 19:44   #57
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Jeg synes 17. mai og barnetog er en fin tradisjon, men jeg har ikke noen illusjon om at alle liker det. Jeg synes imidlertid det har verdi selv om det går endel barn i det toget som ikke synes det er det morsomste de gjør. Faktisk synes jeg fokus blir litt feil hvis det presenteres for barna som om dette er noe de gjør fordi det er så morsomt. Man gjør det fordi det er viktig og fordi det er den måten Norge har feiret friheten sin på i alle år. At noen synes det er morsomt blir på et vis bonus. Mine barn liker det. Men vi hadde bedt dem gå i tog i småskolen selv om de ikke hadde lyst. Folketoget har jeg imidlertid aldri helt skjønt poenget med.

Jeg er ikke så glad i 17. mai for min egen del, men det er fordi det er en eneste lang dugnad. Ofte i dårlige klær og dårlig vær.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 22:38   #58
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?

Vi gleder oss til å gå i tog og å se på de som går i tog.
Vi gleder oss til å pynte oss og feire Norges bursdag.
Vi gleder oss til kaffe og rundstykke på Bjørns.
Vi gleder oss til lapskaus og flatbrød på Vear.
Vi gleder oss til å spise masse is!

Vi er både voksne og barn.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg skal ha gevinstansvar under 17.mai-arrangementet på skolen i år. Det betyr å måtte forholde seg til masse unger (og deres foreldre) i timesvis. :trenger lynkurs i ekstrovertisering:

Vi skal også ha ansvar for premier i år, i tillegg skal vi ha vakt ved blikkboksene.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no