Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vask av Nøstebarn ullfleece

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-09, 21:31   #1
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Vask av Nøstebarn ullfleece

Kan den tas i maskin på ullprogram? Det står jo i grunn at den skal vaskes for hånd i vaskeanvisningen, men det hadde vært kjekt å slippe. :lat:

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:32   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Jeg vasker den på 40 graders ullprogram, men jeg har en forholdsvis ny vaskemaskin.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:33   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Jeg har alltid tatt ullfleecen fra Nøstebarn på ullprogram 30 grader med Milo. Har funket bra!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:33   #4
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Jeg vasker den på 40 graders ullprogram, men jeg har en forholdsvis ny vaskemaskin.

OK. Maskinen vår er ca. 1 mnd. gammel, så det skal ikke stå på det. Bruker du bare Milo eller noe annet?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:35   #5
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.931
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Jeg har alltid tatt ullfleecen fra Nøstebarn på ullprogram 30 grader med Milo. Har funket bra!

Samme her

Man bør derimot ikke vaske den på 'vanlig' 40 graders program, da blir den veldig liten og temmelig stiv :dårlig erfaring med LøveMann og klesvask:

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:36   #6
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Takk for svar! Det høres jo lovende ut og må definitivt prøves.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:36   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Jeg har vasket på 30 grader men IKKE med milo. Milo er fettløselig og fjerner lanolinen fra ullen.

Men det krympet litt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:39   #8
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har vasket på 30 grader men IKKE med milo. Milo er fettløselig og fjerner lanolinen fra ullen.

Men det krympet litt.

Hmm.. Hva slags vaskemiddel bruker du da? Jeg har en flaske Sonett Ullkur som jeg har kjøpt på Helios. Foreløpig er jeg litt usikker på om det er et vaskemiddel i seg selv eller om det er noe man bør bruke i tillegg til vaskemiddel. Er ikke så bevandret i denne verden av ubehandlet ull.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:41   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Bruker nøstebarn sitt akkurat nå fordi jeg har nøstebarn butikk i nærheten. Men de selger ullvaskemiddel på helsekost som ikke fjerner fettet. Ullkur skal vel bare brukes innimellom på undertøy og sånt? Jeg har aldri brukt det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 21:45   #10
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Bruker nøstebarn sitt akkurat nå fordi jeg har nøstebarn butikk i nærheten. Men de selger ullvaskemiddel på helsekost som ikke fjerner fettet. Ullkur skal vel bare brukes innimellom på undertøy og sånt? Jeg har aldri brukt det.

Ja, det tror jeg egentlig også. Æsj, da ga damen på Helios meg feil, jeg skulle jo ha vaskemiddel, ikke ullkur..

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:55   #11
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.331
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Jeg har også ullkur fra Helios, og har brukt den som vaskemiddel for ull. Tøyet ser og lukter rent, så hvis du ikke er livredd for hva nå enn ullkuren ikke tar knekken på, så ville jeg bare brukt det når du nå først har det.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:58   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Jeg har utført eksperimentet alle venter på, og kan informere om at Nøstebarn Ullbukser krymper fra 92 til 60 dersom man vasker dem på seksti grader og deretter kjører dem i tørketrommelen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 21:12   #13
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Så hjelpsomt av deg, Dragen. Og så med tørketromling i tillegg til 60-vask til og med!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 21:15   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Jeg tar det i maskinen, vi har et godt ull/håndvaskeprogram som er veldig skånsomt, har kaldt vann eller 30 grader med samme temp. på skyllevannet og ullvugge.
Bruker Nøstebarns eget ullvaskemiddel eller Ullrich ullvaskemiddel, fåes på helsekosten også. (Og gallesåpe fra helsekost på flekker.)
Det fungerer utmerket.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 21:20   #15
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Så hjelpsomt av deg, Dragen. Og så med tørketromling i tillegg til 60-vask til og med!


Best å gjøre det skikkelig.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 21:37   #16
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Vi har forresten ei ullfleecelue fra nøstebarn, den tovet seg ikke når jeg vasket den på ullprogram i maskinen, men den tovet endel når mannen vasket det for hånd. Han har nok vasket den litt ekstra grundig da, det må sies, for den var full av spy.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 21:39   #17
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har utført eksperimentet alle venter på, og kan informere om at Nøstebarn Ullbukser krymper fra 92 til 60 dersom man vasker dem på seksti grader og deretter kjører dem i tørketrommelen.

Våre ull og silkebodyer har bare krympet en størrelse ved samme behandling. :heldig:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 12:02   #18
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Jeg har også ullkur fra Helios, og har brukt den som vaskemiddel for ull. Tøyet ser og lukter rent, så hvis du ikke er livredd for hva nå enn ullkuren ikke tar knekken på, så ville jeg bare brukt det når du nå først har det.

Takk for svar.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har utført eksperimentet alle venter på, og kan informere om at Nøstebarn Ullbukser krymper fra 92 til 60 dersom man vasker dem på seksti grader og deretter kjører dem i tørketrommelen.

Godt noen gidder å ta ansvar..

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:00   #19
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Håndvask er rimelig uaktuelt her, så jeg vasker alt fra Nøstebarn i maskin på ullvaskprogram 30 grader. Plaggene kommer ut like fine. Syns forøvrig det går fint å bruke Milo uten parfyme... At lanolinmengden reduseres stemmer nok, men ullen mister ikke sine isolerende egenskaper pga dette? Synes Nøstebarns tanker om kun å lufte tøyet uke etter uke virker rimelig urealistisk. Er forøvrig veldig fornøyd med tøyet derfra, også med redusert mengde ullfett Hurra for vaskemaskinen!

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 17:23   #20
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Håndvask er rimelig uaktuelt her, så jeg vasker alt fra Nøstebarn i maskin på ullvaskprogram 30 grader. Plaggene kommer ut like fine. Syns forøvrig det går fint å bruke Milo uten parfyme... At lanolinmengden reduseres stemmer nok, men ullen mister ikke sine isolerende egenskaper pga dette? Synes Nøstebarns tanker om kun å lufte tøyet uke etter uke virker rimelig urealistisk. Er forøvrig veldig fornøyd med tøyet derfra, også med redusert mengde ullfett Hurra for vaskemaskinen!

Hvorfor synes du det er urealistisk?

Om det ikke har flekker på seg bare litt svette så synes jeg det er ganske logisk. Lanolinen blander seg med vesken fra kroppen og vasker tøyet rent selv. Det er jo på grunn av at ull er lettvaskelig at man kan få det helt reint ved å vugge det frem og tilbake i vaskevannet og.

Og så ser jeg ingen grunn til å bruke milo når det finnes mange gode vaskemidler der ute som ikke er noe særlig dyrere. De fleste går forbi en helsekostbutikk av og til. Helt greit om man bare har behandlet ull eller ikke vet om forskjellen på vaskemidlene. Jeg trodde milo var det eneste en stund. Heldig vis har jeg lært.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no