Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bør forbud mot synlig godteri og brus i butikkene innføres?
Ja, det hadde vært bra. 42 31,34%
Nei. 86 64,18%
Vet ikke. 6 4,48%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 12:00   #41
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.


Skal vi ikke også innføre restriksjoner på dårlig musikk og smakløse klær når vi først er i gang?


Ja! :går i tog:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:08   #42
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Er det ikke lengre refleksjonene kommer enn: "Folk bør styre seg" ?
Ikke en millimeter med refleksjoner ut over dette? Istedenfor å se verden så svart-hvit, så kan man prøve på et litt mer helhetlig overblikk.

Hva med poenget om utviklingen nordmenn (både uskyldige barn, og voksne med og uten personlige problemer) har nå? Er butikkeierene eneste gruppe å ta hensyn til?




Virkeligheten er ikke perfekt.
Selv om det er lett å si at barn og voksne burde med selvfølgelighet styre seg, så er jo ikke virkeligheten slik. Det finnes et helseproblem til befolkningen vår som på ingen måte er avtagende. Det er økende i alle høyeste grad.

Tobakk og alkohol har vi restriksjoner på i Norge. Alle har full mulighet til å kjøpe produktene, men synligheten av de i reklamer og daglige fristelser er tonet bort. Dette er skjedd ut i fra hensyn til befolkningens helse. Fordi virkeligheten er jo at alle har ikke styrke nok til å styre seg. En andel av befolkningen ødelegger kroppen sin av disse produktene. Det samme gjelder for gruppen som ikke klarer å ta de beste valgene med næring.

Det er å ta skylappene på, om en velger å overhodet ikke reflektere over dette. Uskyldige barn ødelegges i Norge nå. Om jeg måtte gå gjennom en korridor for å komme til ei rendyrket snop-avdeling i butikken, så hadde jeg sett det som et svært lite offer opp i mot å skånet de som har kostholdsproblemer mot daglige fristelser. Hadde gjort det gledelig.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:20   #43
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Lukk alt inne, og ta gjerne med alt av mennesker, dyr og alt annet som potensielt kan irritere. :hormonell:

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:23   #44
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Er problemet at folk ser godteriet da? Var jo både mat og godteri å gå tak i før også. Da jeg vokste opp, var lørdagsgodt regelen. Og brus dyrt, ikke noe vi fikk på hverdager. Ikke juice heller. Tenker det har vært en holdningsendring i befolkningen, at det er der ting kan endres fra. Ikke tilgang.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:33   #45
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Er det ikke lengre refleksjonene kommer enn: "Folk bør styre seg" ?
Ikke en millimeter med refleksjoner ut over dette? Istedenfor å se verden så svart-hvit, så kan man prøve på et litt mer helhetlig overblikk.

Hva med poenget om utviklingen nordmenn (både uskyldige barn, og voksne med og uten personlige problemer) har nå? Er butikkeierene eneste gruppe å ta hensyn til?




Virkeligheten er ikke perfekt.
Selv om det er lett å si at barn og voksne burde med selvfølgelighet styre seg, så er jo ikke virkeligheten slik. Det finnes et helseproblem til befolkningen vår som på ingen måte er avtagende. Det er økende i alle høyeste grad.

Tobakk og alkohol har vi restriksjoner på i Norge. Alle har full mulighet til å kjøpe produktene, men synligheten av de i reklamer og daglige fristelser er tonet bort. Dette er skjedd ut i fra hensyn til befolkningens helse. Fordi virkeligheten er jo at alle har ikke styrke nok til å styre seg. En andel av befolkningen ødelegger kroppen sin av disse produktene. Det samme gjelder for gruppen som ikke klarer å ta de beste valgene med næring.

Det er å ta skylappene på, om en velger å overhodet ikke reflektere over dette. Uskyldige barn ødelegges i Norge nå. Om jeg måtte gå gjennom en korridor for å komme til ei rendyrket snop-avdeling i butikken, så hadde jeg sett det som et svært lite offer opp i mot å skånet de som har kostholdsproblemer mot daglige fristelser. Hadde gjort det gledelig.

'
Når det gjelder å selge en lovlig vare - så mener jeg at man ikke kan sette begrensninger og styre dette fra statens sin side. Vi kan ikke forvente at staten skal fikse alle våre problemer og skjerme oss for alle livets utfordringer. Problem med overvekt er ikke et problem man kan komme ut av ved å styre seg. Det vet jeg alt om, jeg er overvektig så det holder og har problemer med det. Men, å mene at dette kan avhjelpes ved at produktene jeg ikke har godt av skal pakkes vekk og ut av synet for meg - mener jeg er betydelig større overforenkling enn de som påstår at man kan bli kvitt overvektproblemer ved å styre seg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:34   #46
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Er problemet at folk ser godteriet da? Var jo både mat og godteri å gå tak i før også. Da jeg vokste opp, var lørdagsgodt regelen. Og brus dyrt, ikke noe vi fikk på hverdager. Ikke juice heller. Tenker det har vært en holdningsendring i befolkningen, at det er der ting kan endres fra. Ikke tilgang.

Reflekter litt lengre.
F.eks reflekter litt over effekten av reklameeffekter. Produktene var ikke like synlige før.


Det er en grunn til at embalasjene til disse produktene er like synlige som et tivoli med technomusikk. Det er en grunn til at leverandørene velger å betale store summer for å havne på best synlige plassene i butikken, der kundene ikke vil ha mulighet til å unngå å se dem. Både når det gjelder område i butikken og høyde. I tillegg så har vi reklameeffektene som nå er på skilt og i media.


Virkeligheten er ikke den samme lengre, som den var på 60-tallet. Hverken hverdagen, butikkene, media, familieliv, aktivitetsnivå eller kostholdsproblemer. Erkjenner en ikke det, så er det umulig å forholde seg til situasjonen som er rett fremfor oss.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:36   #47
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.


Om jeg måtte gå gjennom en korridor for å komme til ei rendyrket snop-avdeling i butikken, så hadde jeg sett det som et svært lite offer opp i mot å skånet de som har kostholdsproblemer mot daglige fristelser. Hadde gjort det gledelig.

Eh, tror du virkelig at de med reelle kostholdsproblemer hadde latt seg stoppe av å måtte gå inn i et annet rom eller bak et forheng? Hallo. De hadde likevel gjort det. Den eneste forskjellen er at skammen de følte ved å kjøpe godteri hadde blitt enda større.

Hadde mine problemer med søtbehov forsvunnet ved at sjokoladen ble gjemt bak et forheng, så hadde jeg ropt halleluja. Men tenk: så enkelt er det altså ikke.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:42   #48
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eh, tror du virkelig at de med reelle kostholdsproblemer hadde latt seg stoppe av å måtte gå inn i et annet rom eller bak et forheng? Hallo. De hadde likevel gjort det. Den eneste forskjellen er at skammen de følte ved å kjøpe godteri hadde blitt enda større.

Hadde mine problemer med søtbehov forsvunnet ved at sjokoladen ble gjemt bak et forheng, så hadde jeg ropt halleluja. Men tenk: så enkelt er det altså ikke.

Eh, tror du virkelig at de med reelle alkohol og tobakksproblemer hadde latt seg stoppe av å måtte gå inn i et annet rom eller bak et forheng? Hallo. De hadde likevel gjort det. Den eneste forskjellen er at skammen de følte ved å kjøpe alkohol og tobakk hadde blitt enda større.

Get real.
Tenk litt lengre. Se et litt større virkelighetsbilde enn dette.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:43   #49
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eh, tror du virkelig at de med reelle kostholdsproblemer hadde latt seg stoppe av å måtte gå inn i et annet rom eller bak et forheng? Hallo. De hadde likevel gjort det. Den eneste forskjellen er at skammen de følte ved å kjøpe godteri hadde blitt enda større.

Enig i dette. Å gjøre usunne varer mindre synlige, ville bare hjulpet på de som likevel rasker med seg noe mens de står ved kassen. Folk som virkelig har et avhengighetsforhold til sukker, ville likevel kjøpt det de ville/måtte ha. Og hva med frossenpizzaen, hvit pasta og ferdigretter av ulike slag? Skal dette også gjemmes bort? Skal det til slutt bare være frukt, grønt og knekkebrød som er synlig i butikken? Jeg har ikke tro på at et slikt forslag kommer til å funke. Effekten av det kommer i så fall til å bli minimal.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:46   #50
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Reflekter litt lengre.
F.eks reflekter litt over effekten av reklameeffekter. Produktene var ikke like synlige før.

Så om man organiserer butikkene mer til sånn de var før og tar bort blikkfanget og reklamen, blir folk sunnere og tynnere? Hvorfor ikke gjøre det da, i stedet for å forby, avgiftsbelegge og gjemme bort?

Tror reklamen mister effekten, derfor de må pøse på med mer og mer.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:50   #51
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Eh, tror du virkelig at de med reelle alkohol og tobakksproblemer hadde latt seg stoppe av å måtte gå inn i et annet rom eller bak et forheng? Hallo. De hadde likevel gjort det. Den eneste forskjellen er at skammen de følte ved å kjøpe alkohol og tobakk hadde blitt enda større.

Get real.
Tenk litt lengre. Se et litt større virkelighetsbilde enn dette.

Eh, nei jeg tror ikke at de med reelle alkohol- eller tobakksproblemer lar seg stoppe av et forheng. Hva er det egentlig du vil fram til?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:51   #52
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Eh, tror du virkelig at de med reelle alkohol og tobakksproblemer hadde latt seg stoppe av å måtte gå inn i et annet rom eller bak et forheng? Hallo. De hadde likevel gjort det. Den eneste forskjellen er at skammen de følte ved å kjøpe alkohol og tobakk hadde blitt enda større.

Get real.
Tenk litt lengre. Se et litt større virkelighetsbilde enn dette.

Du skriver veldig ofte "Get real", "tenk litt lengre" og slike ting, hva med å heller argumentere her? Jeg skjønner faktisk ikke det første avsnittet ditt i det hele tatt. Er det et poeng at folk skal skamme seg? Hvis du hadde hatt noe som helst å gjøre med alkoholikere, ville du visst at skamfølelsen er fortrengt av andre og sterkere følelser for lenge siden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:54   #53
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Så om man organiserer butikkene mer til sånn de var før og tar bort blikkfanget og reklamen, blir folk sunnere og tynnere? Hvorfor ikke gjøre det da, i stedet for å forby, avgiftsbelegge og gjemme bort?

Tror reklamen mister effekten, derfor de må pøse på med mer og mer.

Hva har forandret seg i disse årene? Hva har egentlig endret seg?


Vi vet at for noen tiår tilbake hadde ikke befolkningen dette helseproblemet med fedme til voksne og barn. Hva har skjedd? Kan det være mulig at tilgjengengeligheten på produktene er en faktor? Viktig faktor? Både synligheten til produktene på hver butikktur og i media er en faktor som har forandret seg i løpet av disse årene. Det var ikke slik før.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:55   #54
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig i dette. Å gjøre usunne varer mindre synlige, ville bare hjulpet på de som likevel rasker med seg noe mens de står ved kassen.

Nemlig. Sukkerfrie kasser har virkelig ikke hjulpet MEG det spor. Kanskje det hindrer de som tenker "nah ... jeg gidder ikke gå to meter tilbake til sjokoladehylla for å hente noe, da lar jeg heller være" fra å kjøpe en liten sjokolade, det er jo mulig, men jeg tror ikke det har den helt store samfunnsmessige betydningen. Pluss at det hjelper på maset fra ungene når man står i kø. Men samtidig kan det jo hende ungene begynner å mase om de sukkerfrie alternativene i stedet, og jeg vet ikke om det er å foretrekke, akkurat.

Men å tro at at sukkerfrie kasser og skjulte godterihyller skal hjelpe noen fra alvorlige kostholdsproblemer, er utrolig naivt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:56   #55
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Hva har forandret seg i disse årene? Hva har egentlig endret seg?


Vi vet at for noen tiår tilbake hadde ikke befolkningen dette helseproblemet med fedme til voksne og barn. Hva har skjedd? Kan det være mulig at tilgjengengeligheten på produktene er en faktor? Viktig faktor? Både synligheten til produktene på hver butikktur og i media er en faktor som har forandret seg i løpet av disse årene. Det var ikke slik før.

Nuvel - jeg mener å erindre kjøpmannsbutikkene, og hva sto fremme på de diskene? Vel, snop, godteri og kaker, hvis jeg ikke erindrer helt feil. Det er vel helt andre ting som har endret seg siden den gang. Økonomi f.eks.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 12:59   #56
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg skjønner faktisk ikke det første avsnittet ditt i det hele tatt. Er det et poeng at folk skal skamme seg? Hvis du hadde hatt noe som helst å gjøre med alkoholikere, ville du visst at skamfølelsen er fortrengt av andre og sterkere følelser for lenge siden.

Nei.
Er skam en grunn til at synligheten på alkohol og tobakk er borte? Nei.

Leser du innlegget, sammen med hva jeg har quotet fra Devine, så ser du poenget. Det er hun som trekker frem skam. Jeg har ikke tatt opp det, og er så vist ikke enig i ressonemanget hennes.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:01   #57
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Nuvel - jeg mener å erindre kjøpmannsbutikkene, og hva sto fremme på de diskene? Vel, snop, godteri og kaker, hvis jeg ikke erindrer helt feil. Det er vel helt andre ting som har endret seg siden den gang. Økonomi f.eks.

Jeg tror nok det hadde hjulpet en del på om usunne varer ble dyrere og de sunne ble billigere, ja. Det er jo ikke uten grunn at det er en sammenheng mellom økonomi og usunt kosthold og overvekt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:03   #58
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Hva har forandret seg i disse årene? Hva har egentlig endret seg?


Vi vet at for noen tiår tilbake hadde ikke befolkningen dette helseproblemet med fedme til voksne og barn. Hva har skjedd? Kan det være mulig at tilgjengengeligheten på produktene er en faktor? Viktig faktor? Både synligheten til produktene på hver butikktur og i media er en faktor som har forandret seg i løpet av disse årene. Det var ikke slik før.

Nei, tilgjengeligheten kan ikke forklare hvorfor vi legger på oss. Vi lever mer stillesittende og sitter inne og eter fete og søte ting i stedet for å gå tur i skogen.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:05   #59
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Er skam en grunn til at synligheten på alkohol og tobakk er borte? Nei.

Hva mener du egentlig her? Skal dette ha noe å gjøre med det JEG skrev?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:06   #60
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Er det ikke lengre refleksjonene kommer enn: "Folk bør styre seg" ?
Ikke en millimeter med refleksjoner ut over dette? Istedenfor å se verden så svart-hvit, så kan man prøve på et litt mer helhetlig overblikk.

Hva med poenget om utviklingen nordmenn (både uskyldige barn, og voksne med og uten personlige problemer) har nå? Er butikkeierene eneste gruppe å ta hensyn til?

Virkeligheten er ikke perfekt.
Selv om det er lett å si at barn og voksne burde med selvfølgelighet styre seg, så er jo ikke virkeligheten slik. Det finnes et helseproblem til befolkningen vår som på ingen måte er avtagende. Det er økende i alle høyeste grad.

Det er sant, men det er ikke dagligvarebransjens ansvar å ta tak i, og staten kan heller ikke pålegge dem å gjøre det.

Hadde vi hatt statlige dagligvarebutikker, slik vi har statlige vinmonopol, hadde dette vært lett som en plett. Da kunne vi regulert hvor maten skulle stå i butikkene, hva som var lov til å selge og nøyaktig hva hver varegruppe skulle koste. Slik er det ikke, og da kan staten heller ikke gripe inn på slikt detaljnivå.

Det har ikke noe med hvilken type kosthold som er bra for barn; det har noe med hvor grensa for statlig inngripen kan gå. Og jeg er sosialist på min hals, så det er ikke akkurat normalt for meg å vifte høyt med liberalismeflagget altså, men hallo!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no