Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-10, 12:29   #81
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg ser at feks m^2 kan ha et behov for dette. Personlig er det nok ikke noe vi kommer til å saffe oss. Vi har ikke det behovet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:33   #82
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vi er nå uansett der at hun er for liten til å gå noe sted alene, annet enn til venner i borettslaget. Og det er et godt stykke å gå til nærmeste trafikkerte vei her, altså. Såppass landlig bor vi også. Og hva som er tryggest av "landlig" og smågater med fortau kan jo også diskuteres.

Kanskje vi burde gjøre en befaring på begge steder, (dog kanskje ikke samme dag), for å se hvem som har "rett"; eller om vi har samme forståelse.
Vi terper stadig på at han må gå i sida, og passe på for biler.
Der vi har bruk for det mest, er mellom to blindveier, som er forbundet med en trapp.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:37   #83
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Det finnes flere nok muligheter til å overvåke folk allerede. Har jeg hørt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:38   #84
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Men bønna - hva skal denne softwaren gjøre i denne forbindelsen? Den beskytter ikke mot å bli påkjørt eller noe som helst. Den får ikke ungen til å passe seg heller. Den gir deg kun adgang til å se på nett at det går galt.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:44   #85
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Vi hadde stor aksjon på gang ifjor. Politi kom og hele nabolaget var på jakt etter lille jenta mi og jenta til søsteren min. Vi trodde rett og slett dem hadde blitt bortført.
Fant dem langt ute i skogen. Dem var ute og plukket blåbær og fant ikke veien hjem- Hadde vi ikke funnet dem før det ble mørkt så hadde det tatt langt tid før vi hadde funnet dem. Det var mine verste timene i hele mitt liv. Trodde virkelig at jeg hadde mistet henne. Vi var på besøk hos foreldrene mine og jenta mi var ikke kjent der heller.

Vi har pratet masse med henne etter det. Hun skjønte jo sjøl alvoret når hun så alle de politifolka. Men likevel, jeg kommer aldri til å glemme det som skjedde.

Dette har nå ingenting med Bipper å gjøre. Men akurrat den opplevelsen som gjør at jeg er for Bipper.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:45   #86
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.484
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om du ringer et nødnummer så får de jo faktisk opp hvor du er. De peiler deg. Det var slik de nettopp fisket inn ett stk kjiping i Polen med en liten unge i bilen.

Jeg tror - med vekt på tror - at dette er ting som gjøres i samband med telefonselskapene. Jeg tror ikke det finnes noen automatikk i dette, og hvis peilingen går via telefonselskapene sine sentraler er de mye mer grove enn med innebygget software. Men dette er jo uansett et sidespor. Teknologien er der. Og jeg fasineres av den. (Men jeg fasineres av all teknologi, så det er ikke spesielt merkelig.)

Men jeg heller er ikke positiv til å overvåke barn, mest fordi jeg mener det er unødvendig og unyttiig. Men om det er så krenkende er jeg usikker på. Kommer veldig an på alderen til barna, synes jeg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:46   #87
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg synes også teknologien er kul altså - for all del. Jeg bare har sterke innvendinger mot å bruke den på grunn av faren og sannsynligheten for misbruk.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:46   #88
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Men du er positiv til å overvåke voksne, him?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:48   #89
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men bønna - hva skal denne softwaren gjøre i denne forbindelsen? Den beskytter ikke mot å bli påkjørt eller noe som helst. Den får ikke ungen til å passe seg heller. Den gir deg kun adgang til å se på nett at det går galt.

Vi skal til å begynne å lære 5-åringen å begynen å gå litt selv.
Og dermed trenger vi å vite at han kommer dit han skal, selv om han går alene.
Vi kan jo sjekke på andre måter. Dvs å kjøre rundt selv; og da se at han kommer fram, for eksempel. Eller å be de som han skal komme til; ringe når han kommer frem.
Det blir en fin mestringsfølelse for han å gå noe sted alene.
Men i starten føler vi behov for å kontroll.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:51   #90
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg synes at det er en vesentlig bedre metode å sjekke med de han går til at han kommer frem de første gangene. Det ville jeg for min del gjort uansett, da jeg slettes ikke ville slappet av med at teknologien fikset dette.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:51   #91
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Men det blir jo et kunstig kontrollbehov som skapes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:52   #92
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg er lettere sjokkert over hvor mange som later til å syns det er helt greit og uproblematisk å totalovervåke andre. Jeg er liksom ikke helt i stand til å se at det er noe særlig å diskutere en gang. Dere som vurderer å overvåke barna deres; når har dere tenkt å slutte med det? Og tror dere faktisk på at dere kommer til å slutte med det hvis dere først begynner? For meg indikerer en slik mangel på forståelse for hva som er greit å gjøre mot andre at det er heller tvilsomt.

Når det gjelder folk med spesielle behov forholder det seg naturligvis noe annerledes, og jeg kan se at overvåkning kan være forsvarlig i enkelte tilfeller da, men selv for demente og andre som ofte/alltid ikke kan ta vare på seg selv mener jeg man virkelig bør vurdere grundig om slik overvåkning er den beste løsningen, selv om det virker hensiktsmessig for de som har ansvaret for dem.

Ben "out of touch" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:53   #93
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Smilefjes, det kan godt være. Det var nå det vi tenkte å gjøre. Eller å kjøre rundt selv.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:55   #94
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

"Det er jo greit å vite hvor barna er når de er så små og ikke kan ta avgjørelser selv. Det er jo for deres egen trygghets skyld."
"Det er jo greit å vite hvor ungdommene er, uff, det er jo så mye fælt der ute. Det er jo for deres egen trygghets skyld."
"Det er jo greit å vite hvor dama er, hun kan jo finne på noe dumt i fylla. Det er jo for hennes egen trygghets skyld."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:56   #95
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes at det er en vesentlig bedre metode å sjekke med de han går til at han kommer frem de første gangene. Det ville jeg for min del gjort uansett, da jeg slettes ikke ville slappet av med at teknologien fikset dette.



Forøvrig: dersom man er bekymret for ulykker osv i forbindelse med trafikk: En sånn sporings-greie viser deg jo ikke hva som skjer, i tilfelle ulykke vil jo bare den du overvåker bli stående helt stille. Resultat: Full panikk. Sannsynlig årsak: poden har funnet en fin snegle som han har blitt litt oppslukt av, og har derfor ikke flyttet seg på en stund.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:03   #96
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

For å avklare litt for alle som synes å konkludere med at ønsket om en slik ordning kommer fra et behov for til en hver tid å ha muligheten til å kontrollere hvor barnet er - Vesla har i dag enormt mye mer frihet enn da vi bodde bare i byen. Hjemme ("på landet") kan hun gå ut når hun vil, dra hvor hun vil, til hvem hun vil - bare hun sier fra først. Området begrenser seg naturlig geografisk. Da vi bodde i byen, og fremdeles de dagene vi bor i byen, har hun flere begrensninger, hun må komme inn og si fra om hun går inn til A istedet for B, mer begrenset område hun kan bevege seg i osv. Hvorfor? Fordi trafikksituasjonen og menneskemengde er svært forskjellig på det ene stedet i forhold til det andre.

Jeg er ikke primært, og har aldri vært, interessert i å tracke Vesla til enhver tid. Det ville heller ikke ha noen hensikt, all den tid jeg antar trackingen forteller hvilket område du er i, og ikke konkret hvor du er.

Men - jeg vil ha muligheten til å sperre for enkelte nummer (både inn og ut) jeg vil kunne bestemme (enda ett år eller to) hvem hun kan ringe til/motta telefoner fra (og den listen vil være lang, men det vil fremdeles være begrenset i forhold til "hele verden"), og ikke minst, av personlige grunner vil jeg vite hvorvidt enkelte ringer mye til Vesla. Fordi det finnes nære personer som ikke alltid klarer å se at voksenproblemer ikke bør deles med barn, og endel psykiske situasjoner gjør at jeg vil kunne gripe tak i det dersom enkelte har "for mye" kontakt med henne.

Ville jeg bruke GPS-muligheten dersom hun plutselig var borte en dag, og jeg har lett så lenge at jeg kontakter politiet? Ja, uten tvil. Vil jeg bruke den ellers? Hvorfor skulle jeg det - jeg ringer henne og spør hvor hun er, og stoler på svaret. Som jeg ville gjort med en vanlig mobil.

Ting kan være så uendelig mye mer komplekst enn hva man ønsker å forklare i detalj. Den tillit Vesla har til meg, betyr enormt mye for meg, og jeg håper hun aldri tror at grunnen til at jeg velger dette er fordi jeg ikke stoler på henne. Jeg håper hun skjønner at jeg av og til må ta valg fordi jeg vil at hun skal slippe å ta valg selv - som feks å be noen man er glad i om ikke å ringe så mye fordi man blir lei seg når vedkommende alltid gråter i telefonen. Det er min jobb som mamma å beskytte henne mot slike situasjoner, i alle fall i noen år fremover. Hvis det å ha et slikt system gir meg den muligheten, så ja takk. Om noen vil kategorisere meg som paranoid, så vær så god.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:04   #97
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Muligheten for telefonscreening har jeg full forståelse for, men det får man også helt fint til på telefoner uten trackingsystem.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:11   #98
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg synes man tar alt for mye ansvar fra barna på veldig mange områder nå. De er for små for det ene og det andre og det tredje, må overvåkes og hjelpes.

Når har man tenkt at de skal ta ansvar for ting selv? På magisk vis den dagen de flytter hjemmefra?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:13   #99
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Når har man tenkt at de skal ta ansvar for ting selv? På magisk vis den dagen de flytter hjemmefra?

Ja, det er jo da man gir de den magiske trylledrikken. Har du ikke en sånn?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:15   #100
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men det blir jo et kunstig kontrollbehov som skapes.

Denne skjønte jeg ikke? Hvis den var til meg?

Eller så kan det være: ja jeg skaper et kunstig kontrollbehov fordi jeg lar gutten få lov til en ting som er i grenselandet for hva han klarer.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no