Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 19:59   #21
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

De sier vel at når barnet er over året, bør ikke melkemengden (uansett om det er morsmelk eller kumelk) være mer enn 5 dl/døgn, for at barnet skal spise annet også.

Den regelen sier max 5dl kumelk, men det er fordi kumelk kan hindre jernopptaket. MM er ikke farlig.
I følge mat for spedbarn fra SEF. (tror det var den, kan sjekke)

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 20:20   #22
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Den regelen sier max 5dl kumelk, men det er fordi kumelk kan hindre jernopptaket. MM er ikke farlig.
I følge mat for spedbarn fra SEF. (tror det var den, kan sjekke)

Gjør gjerne det. Den beskjeden fikk vi nemlig da vi var på ettårskontroll med lillebror, fordi jeg ammet ganske mye da.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 20:24   #23
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Mengden kumelk og kumelksprodukter bør begrenses til små barn (til maksimalt ca.
5-6 dl pr. dag, inkludert yoghurt), for at ikke melk skal fortrenge mer jernrike matvarer fra
kosten. Husk at fruktvariantene av yoghurt ofte kan inneholde en god del sukker.


Dette har jeg klippet ut av SEFs fantastiske hefte "Mat for spedbarn" (Fra side 55.), som kan lastes ned i PDF-format fra www.sef.no

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 20:26   #24
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Min helsesøster sier forresten helt fjerne ting om (mot) amming, som nesten har klart å få meg til å søke helsesøsterudanning bare for å kunne være en motvekt.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 20:30   #25
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Takk det var informativt!

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 20:32   #26
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Vel bekomme, alltid hyggelig å sitere min favorittbok.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 20:38   #27
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

I WHO's anbefalinger om fullamming til 6 måneder står det da at man bør introdusere fast føde gradvis etter 6 mnd for at behovet for energi og næringsstoffer dekkes.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 20:45   #28
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

I WHO's anbefalinger om fullamming til 6 måneder står det da at man bør introdusere fast føde gradvis etter 6 mnd for at behovet for energi og næringsstoffer dekkes.

Det stemmer det, men det går an å dekke energi og næringsbehovet til et barn over 6 måneder med fullamming også, dersom mor er motivert til å amme tilstrekkelig. Det er allikevel ingen, ellers svært svært få, som frivillig fullammer utover 8-9 måneder. Det som skjer, er at barna selvregulerer både ammingen og annen spising. Og da er det en del barn som foretrekker morsmelk og fortsetter å spise mye av den lengre enn hva som er vanlig. Og det går helt fint. Det kjenner jeg mange eksempler på.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no