Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-07, 20:44   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Langtidsamming er jo flott, og morsmelken inneholder mange stoffer som er suverene for småbarn i barnehage osv. Men hvor lenge er det ok at barna drikker så mye mm at de mister lysten på annen mat? På et annet forum leste jeg om barn på 2-3 år som fortsatt ble ammet så mye at de orket lite vanlig mat. Jeg tenkte at så store barn trenger mer variert kost, og at mm bør komme i tillegg til vanlig mat. Men det er jo bare hva jeg tror. Er det noen her inne som har litt mer greie på dette?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:00   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Det er ikke sikkert moren gir mm som hovednæring fordi hun mener det er best, men fordi ungen ikke spiser særlig mye av annen mat, og at hun derfor ønsker at ungen skal få i seg noe.

Jeg fullammet til ungen nærmet seg året, ikke fordi jeg mente at det var nødvendig med så mye mm, men fordi hun ikke ville ha annet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:05   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Jeg vil tro at når barn passerer året så har kroppen godt av litt mer variert kost enn bare morsmelk.

Jeg regner med de fleste som så og si fullammer etter et år gjør det av grunner som Skremmern nevner.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:05   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er ikke sikkert moren gir mm som hovednæring fordi hun mener det er best, men fordi ungen ikke spiser særlig mye av annen mat, og at hun derfor ønsker at ungen skal få i seg noe.

Jeg fullammet til ungen nærmet seg året, ikke fordi jeg mente at det var nødvendig med så mye mm, men fordi hun ikke ville ha annet.

Neida, i den aktuelle diskusjonen var det flere som sa at barnet spiste mye bedre om h*n ble ammet mer sjelden, men de mente at mm var mye mer viktig enn annen mat. Jeg synes dette høres rart ut da barnet er så gammelt som 2-3 år, men det er som sagt bare hva jeg tror. Hadde det vært snakk om babyer hadde jeg ikke reagert.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:07   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Det kommer sikkert noen innom tråden snart med litt fakta om emnet.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:09   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Neida, i den aktuelle diskusjonen var det flere som sa at barnet spiste mye bedre om h*n ble ammet mer sjelden, men de mente at mm var mye mer viktig enn annen mat. Jeg synes dette høres rart ut da barnet er så gammelt som 2-3 år, men det er som sagt bare hva jeg tror. Hadde det vært snakk om babyer hadde jeg ikke reagert.

Det sier seg selv at så store unger ikke kan livnære seg på flytende væske alene.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:12   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Langtidsamming er jo flott, og morsmelken inneholder mange stoffer som er suverene for småbarn i barnehage osv. Men hvor lenge er det ok at barna drikker så mye mm at de mister lysten på annen mat? På et annet forum leste jeg om barn på 2-3 år som fortsatt ble ammet så mye at de orket lite vanlig mat. Jeg tenkte at så store barn trenger mer variert kost, og at mm bør komme i tillegg til vanlig mat. Men det er jo bare hva jeg tror. Er det noen her inne som har litt mer greie på dette?

Dette høres et som et veldig spesielt enkelttilfelle og ikke noe som er et generelt problem for barn i alderen 2–3 år. Eller var det virkelig mange barn på dette forumet som ble matet på det viset?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:19   #8
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Jeg synes problemstillingen blir for oppkonstruert til å klare å mene så mye. Det er fint å amme lenge, men i løpet av første leveår bør jo kornprodukter, plante- og dyreriket bli en del av kostholdet i tillegg til melken. Akkurat hvor mye det skal være av hver til enhver tid, blir helt umulig å svare på.

Absolutt bare melk og absolutt ingenting annet til en treåring høres ikke særlig sunt eller normalt ut, det tror jeg ikke heller er spesielt vanlig i norge.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:26   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Min yngste lever av luft og kjærlighet i følge barnehagen. Og morsmelk vil jeg si. Hun er småspist og har alltid vært det. Fram til hun var 1,5 år levde hun i hovedsak på morsmelk, det var hennes valg. Jeg har aldri greid å få i henne mer en to teskjeer med grøt, eller tre tygg av brødskiva. Da hun var 1,5 år begynte hun i barnehagen, og jeg var spent på hvordan det ville gå i forhold til spisinga. Vel, det hendte hun ikke spiste fra jeg leverte til jeg hentet henne. Og dersom hun spiste var det smuler. Gradvis har hun begynt å spise litt mer, men jeg har knapt opplevd at hun har spist en halv brødskive enda. Nå er hun snart 2 år. Og nå ammer jeg naturlig nok en del mindre enn før siden vi ikke er sammen på dagtid. Men som de sier i bar


Sist redigert av ElinM : 24-01-07 kl 21:34.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:27   #10
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Anbefalingen er vel å fullamme til barnet er 6 måneder, og så gradvis introdusere fast føde. Fullammes det for lenge, er det vel i første omgang jernlagrene som kan bli for lave.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:31   #11
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Jeg tror forresten ikke det er så vanlig å amme treåringer så mye at de spiser lite annen mat.

Men for å ta meg selv som eksempel igjen. Jeg tandemammer de to yngste. Den eldste av dem var ca tre år da den yngste kom. Hun begynste straks å die veldig mye mer da jeg fikk masse melk igjen. I sommerferien da vi var sammen hele tiden, ville hun die veldig mye, det var ikke så langt i fra fullamming vil jeg si. Hun ble også betydelig rundere på den tiden, og det var tydelig at hun ikke led noen nød.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:37   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Min nestminste ble så godt som fullmmet til hun var 1 1/2 år.
Fikk ikke i henne noe annet.
Hun spiste litt mat, men ingen hele måltider.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:38   #13
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Jess, ElinM er her også!

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 21:38   #14
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hun ble også betydelig rundere på den tiden, og det var tydelig at hun ikke led noen nød.

Vesla mi ble bare rundere og rundere frem til 1 1/2 år. Da ble hun ammet masse.
Når vi sluttet med det gikk vekten litt nedover gitt

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 22:26   #15
Buffe
Bare svada..
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 60
Buffe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Vet ikke hva som er sunt el ikke jeg, men panikken tar hvertfall meg når jeg sliter med å få i minsta mat... Fullamme i mange år er ikke meg!!

Buffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 22:31   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av Buffe, her.

Vet ikke hva som er sunt el ikke jeg, men panikken tar hvertfall meg når jeg sliter med å få i minsta mat... Fullamme i mange år er ikke meg!!

Du trenger ihvertfall ikke fullamme i flere år, det er vanlig med småspiste barn, de vokser opp. Men det er jo viktig å prøve å få i de variert og sunn mat. Ingen barn sulter ihjel i Norge. Jeg har eldste som alltid har vært småspist, utrolig hvor man kan bekymre seg over dette. Men så lenge de er sunne og aktive, så er det veldig vanlig at unger er småspiste og kresne.
Jeg er av den tro at små barn bør introduseres for fast føde og variert føde gradvis fra 6-12 mnd-alderen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 00:03   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Når man skal introdusere mat, en gang i annet levehalvår, så gir man jo morsmelk først. Når man så etterhvert skal få barnet til å spise mer fast føde, gir man denne først, og så morsmelken på slutten av måltidet. Hvis man har en 2-3-åring som ikke har plass til mat, så må vel det bety at man har gitt morsmelk først?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:28   #18
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man skal introdusere mat, en gang i annet levehalvår, så gir man jo morsmelk først. Når man så etterhvert skal få barnet til å spise mer fast føde, gir man denne først, og så morsmelken på slutten av måltidet. Hvis man har en 2-3-åring som ikke har plass til mat, så må vel det bety at man har gitt morsmelk først?

Ikke nødvendigvis. Vi er en del som ammer selvregulert, også når barnet er større. Da gir man ikke nødvendigvis morsmelk rett før et måltid. Yngste jenta mi er som sagt småspist, det er hun uansett om hun får morsmelk kort tid før et måltid eller ikke. Jeg er glad for at hun får den morsmelken hun får, da får hun iallefall i seg litt næring. Det er dessuten mye bedre enn å fore henne med youghurt, kjeks, ost, kake og is, som vel er de få tingene hun kunne tenkes å spise mer enn smuler av.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 11:52   #19
Buffe
Bare svada..
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 60
Buffe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

Vi holder på å introdusere mat nå, men hun vil ikke ha grøt om hun får melk først. Puppen er hun så glad i at når grøten kommer først drikker hun likevel masse melk etterpå.

__________________
Storebror -05 og Lillesøster -06
Buffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 12:00   #20
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det ok at morsmelk fortrenger annen mat?

De sier vel at når barnet er over året, bør ikke melkemengden (uansett om det er morsmelk eller kumelk) være mer enn 5 dl/døgn, for at barnet skal spise annet også.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no