Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-07, 16:29   #1
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Jeg har lyst å lage en god og sunn matpakke til Junior. I dag får han 1 brødmåltid med seg og et "middagsmåltid", i tillegg får han frukt og melk i bhg.

Han har bestandig vært en dårlig brødspiser, så der har det vært de 2 påleggene han liker, prim og makrell i tomat Nå spiser han litt mer brød, så jeg har utvidet med skinke og ost.... Han er virkelig kresen på påleggsfronten, men ifølge mamma spiste jeg bare skinke i mange år når jeg var liten

Middagsmåltidet har vært middagsrester eller middagsglass. Jeg syns han begynner å bli for stor til de glassene, men det er ikke bestandig vi har rester eller middag som egner seg til å ha med i bhg.

Så da håper jeg på mange ideer og tips

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 10:54   #2
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Jeg dytter på denne jeg

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 10:56   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Poden spiser omtrentlig bare leverpostei, så jeg har ikke så mye å kommet med.
Dog elsker han leverpostei, det er mer at mor er lei av å smøre det samme hele tiden.

Det går jo kanskje an å lage noen pastasalater ol? Om han spiser det?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:03   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Kokt egg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:08   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Rislapper laget på resteris og grovt mel, kokt egg, yoghurt, fiskekaker, gulrøtter, grove muffins med grønnsaker og ost, omelett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:09   #6
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rislapper laget på resteris og grovt mel

Kan jeg spørre om hvordan du lager disse?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:10   #7
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rislapper laget på resteris og grovt mel, kokt egg, yoghurt, fiskekaker, gulrøtter, grove muffins med grønnsaker og ost, omelett.

Så flink!!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:13   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Kan jeg spørre om hvordan du lager disse?

Jeg blander risrester fra gårsdagens middag med et par egg, grovt mel, bitelitt salt og melk slik at man får en litt tykk pannekakekonsistens. Stekes i små lapper.

Melblandingen kan du eksperiemntere med, jeg bruker ofte rundt 30/70 fint/grovt mel for at de ikke skal bli så tunge. Har brukt både spelt, havre, bygg og rug. Havremel er litt søtt og funker bra!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:15   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Som regel får Vesla 4 brødskiver med varierende pålegg. Små bokser med makrell i tomat eller leverposte, skinke, servelat, falukorv, gulost, brunost, kaviar baconost osv. Hun får også fruktmos (som regel frutti) siden hun ikke får yoghurt. Jeg putter oppi små pakker med oppkuttede grønnsaker av ymse slag, og cherrytomater, babygulrøtter/knaskegulrøtter etc.

Hun er veldig glad i brød, så jeg trenger ikke være så veldig kreativ for at ting skal falle i smak. Av og til får hun middagsrester, kyllingsalat, kokt egg, omelett ol.

I tillegg har hun en pakke med knekkebrød og en tube med baconost eller kaviar liggende i barnehagen til enhver tid. Hun spiser utrolig godt i barnehagen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:15   #10
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg barna?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg blander risrester fra gårsdagens middag med et par egg, grovt mel, bitelitt salt og melk slik at man får en litt tykk pannekakekonsistens. Stekes i små lapper.

Melblandingen kan du eksperiemntere med, jeg bruker ofte rundt 30/70 fint/grovt mel for at de ikke skal bli så tunge. Har brukt både spelt, havre, bygg og rug. Havremel er litt søtt og funker bra!

Takk! Dette må jeg prøve. Er stor fan av spelt jeg da, så jeg har det i alle typer, kommer nok til å prøve med dette først.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:43   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Ztjerna får med brødskiver med variert brød (hjemmebakt grovbrød, chillibrød og pestobrød, polarbrød, grove pitabrød, grove rundstykker, diverse knekkebrød etc.etc) og kjedelig pålegg (smøreost). Innimellom baker jeg grove grønnsaksmuffins og nokså ofte lager jeg grove biolavafler, rislapper eller grove gulrotvafler. Det er superpopulært.

På de dagene det ikke er varm mat i barnehagen sender jeg ofte med middagsrester (pasta med fiskepinner/fiskekaker/skinke/pølse og grønnsaker) eller grove pannekaker med pålegg, pastasalat, omelett (gjerne stekt i pepperkakeform for morsom fasong) eller grove pizzasnurrer fra fryseren.

For tiden er "vi" inne i en kresen periode så da begrenser utvalget seg noe.

I tillegg sender jeg alltid med litt tørket eller fersk oppskjært frukt. De får frukt barnehagen, men jeg vet ikke hvor nøye de er med å gi det hver dag. Om han har med yoghurt sender jeg alltid med usukret musli til å ha oppi slik at den blir sunnere og metter mer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:49   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Barnet får med seg 4 brødskiver med 4 forskjellige pålegg (1 ostepålegg, 1 kjøttpålegg/leverpostei, 1 fiskepålegg og 1 søtt pålegg - tror på variasjon). I tillegg får han fruktsalat (som regel tokomponent - druer/ananas, banan/mango, sharon/rambutan osv. osv. osv.) i egen matboks, middag og yoghurt (spiser frokost, lunsj, mellommåltid og middag hos dagmammaen).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:57   #13
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Felix har ofte med seg i matboksen i parken speltfullkorn pastaskruer og div koktegrønnsaker samt laks/skinke/pølse etc. Han drikker vann til. Alle barna spiser frukt hver dag kl 14 i parken samt rester av matboksen.

De parkansatte forteller at Felix ofte får hjelp av de andre barna til å spise opp restene kl 14

I dag våkner min sønn kl 0945 og da hadde vi litt liten tid til å lage matpakke,så i dag ble det 4 brødskiver uten skorpe med kyllingleverpostei på rugbrød.

  Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:59   #14
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Eggerøre er også en hit!!

  Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 12:07   #15
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Vi sender ofte med ham grøt som vi lager på morgenen og som blir varmet i barnehagen. Utenom vanlige brødskiver og grøt hender det vi sender med middagsrester (salater), omelett, avocado eller fiskekaker.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 12:13   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Oi, her var det mye inspirasjon. Matpakkekreativiteten min varierer fra liten til ingenting.

Vi bruker mye kaviar på skiva til tinkeliten, han eelsker prim, men det prøver jeg å begrense noe. Han spiser forøvrig i perioder så det er vanskelig å si hvor mye av de tre matpakkeskivene som kommer til å bli spist. Ellers fungerer det bra med ost og noe salami/pølse.

De får frukt i barnehagen, men innimellom sender jeg likevel med et ekstra eple eller litt rester av gårdagens salat/grønnsaker - dersom det er noe han liker godt. Grønne erter (jada han liker mye rart) eller ananas f.eks.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 13:06   #17
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Så kreative dere er. Her slipper vi heldigvis unna med frokostmatpakke, resten får de (eller får og får vi bet 100 i mnd i matpenger)i barnhagen.
Men jeg synes det er vanskelig nok med den frokstmatpakken jeg, iallefall til en kresen småspist sjel. Så det er stort sett en skive med leverpostei, prim, fårepølse eller hvitost i matpakken. Av og til youghurt, eplebiter eller gulerøtter. Men ofte kommer det meste i retur uspist.

Men i tillegg til frokosten har de smørelunsj i barnehagen i 13 tiden, og så har de et lite måltid med knekkebr og frukt/grønnsaker kl 11 og ca 15. Så han får nå i seg litt i løpet av dagen vil jeg tro.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 13:23   #18
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Har 3 barn som liker forskjellig så det er forskjellig hva de får også.

6-åringn: Et grovt rundstk. med skinke, ost og agurk. En skive med mørpølse. + frukt. Dette har han bestemt at sånn skal det være, og noe annet vil han ikke ha.

snart 4-åringen: 2 skiver med variert pålegg + et knekkebrød med brunost. Det siste er et must (pakkes i aluminiumsfolie for at det skal holde seg, også tegner jeg med glitterlim enten hjerte, stjerne eller smileansikt el. på) + noe frukt i biter. Varierer...

snart 2-åringen: en sånn fruktyoghurt som egentlig er babymat, men det er usukret og han elsker det og det har blitt en må-ha. Så da får han det. To skiver med variert pålegg. + et lite Sesamknekkebrød. Frukt i biter, som også varierer.


Før sendte jeg med mer som kjøttboller, små skinkebiter, fiskekake osv. osv. Men det ble mye "dill" for dem opplevde jeg. Altså, fikk beskjed om at de ikke spiste maten, men satt og pirket og kikket på den, og sammenlignet med andre. Derfor kuttet jeg sånt jeg nå for en periode i alle fall...

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 13:26   #19
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Stort sett brødskiver med variert pålegg på. Er jeg i slaget, så hender det jeg lager omelett med mye godt oppi.

Frukt får de i barnehagen, eldste spiser frukt hjemme. Youghurt en sjeldent gang. Melk får de også på skolen og i barnehagen.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 13:36   #20
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Hva har dere i matpakken til bhg.-barna?

Lillesnupp får kun frokstmatpakke og yogurt. De har smørelunsj i barnehagen, fruktmåltid på ettermiddagen og varm lunsj en dag i uken. På turdag får de som regel også varm lunsj.

Matpakkene er kjedelige. Brødskiver med variert pålegg.
Men det hender jeg putter oppi litt druer, tomater og oliven.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no