Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Barnehagebursdag

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-07, 10:18   #1
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Barnehagebursdag

VI skal ha med noe spiselig i barnehagen, da vår sønn fyller tre år. Han går på småbarnsavdelingen 0-3 år. Jeg vil i den grad det er mulig unngå sukkerholdige ting. Er det noen som kan hjelpe meg?

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:21   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Pizzasnurrer eller grove rundstykker stukket ut med pepperkakeformer eller gulrotscones?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:21   #3
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnehagebursdag

-Grove frokostmuffins med ost/skinke?
-Lage smoothie og fryse i isformer?
-Stikk fruktbiter på grillspyd og stikk pinnene i en halv melon som settes opp ned?

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:31   #4
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Pizzasnurrer eller grove rundstykker stukket ut med pepperkakeformer eller gulrotscones?


I fare for å virke litt dum... hvordan stikker du ut med pepperkakeform lager du bare rundstykker og trykker ut? vil formen holde seg da? blir det ikke litt tykt? skal jeg servere de uten pålegg?

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:35   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

I fare for å virke litt dum... hvordan stikker du ut med pepperkakeform lager du bare rundstykker og trykker ut? vil formen holde seg da? blir det ikke litt tykt? skal jeg servere de uten pålegg?

Jeg kjevler eller trykker deigen ut ganske tykt (2-4 centimeter), og trykker ut med former og steker som vanlige rundstykker. Formen holder seg ikke helt, og de "tynneste" formene egner seg ikke så veldig, men f.eks. hjerter og stjerner vil fremdeles se ganske ut som hjerter og stjerner.

Gutten min er så glad i bakverk (særlig ting han har bakt selv ) at han spiser dem gjerne uten noe på, men det er jo ikke sikkert alle i barnehagen vil like det like godt. Du kan jo lage en deig med revet ost i, f.eks., eller ha i litt sukker og mer fett for å få noe som ligner på grove boller.

Scones og slikt kan man selvsagt også godt lage med pepperkakeformer. Sikkert kjøttboller også, for den del.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:43   #6
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kjevler eller trykker deigen ut ganske tykt (2-4 centimeter), og trykker ut med former og steker som vanlige rundstykker. Formen holder seg ikke helt, og de "tynneste" formene egner seg ikke så veldig, men f.eks. hjerter og stjerner vil fremdeles se ganske ut som hjerter og stjerner.

Gutten min er så glad i bakverk (særlig ting han har bakt selv ) at han spiser dem gjerne uten noe på, men det er jo ikke sikkert alle i barnehagen vil like det like godt. Du kan jo lage en deig med revet ost i, f.eks., eller ha i litt sukker og mer fett for å få noe som ligner på grove boller.

Scones og slikt kan man selvsagt også godt lage med pepperkakeformer. Sikkert kjøttboller også, for den del.

aha trykke ut først ja flott tips forresten. Jeg tror nok min sønn spiser de uten noe på, men hadde vært artig å ha noe som de andre spiser også. Spesielt siden jeg gjentatte ganger har tatt opp at jeg ikke synes noe om at det serveres så mye søtt i barnehagen. Hadde vært gøy om noe sunnere hadde slått an i barnehagen også. Men tusen takk for tips begge to! Smoothie i en litt knæsj farge hadde kanskje gått an også..

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:44   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Toern skal straks ha bursdag, og jeg skal lage pigs in blankets. Det er altså minipølser rullet i sconesdeig og stekt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 10:51   #8
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Toern skal straks ha bursdag, og jeg skal lage pigs in blankets. Det er altså minipølser rullet i sconesdeig og stekt.

Har du oppskrift på scones?

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 11:07   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

Har du oppskrift på scones?

Jeg har dessverre bare den engelske boken til Nigella, og der bruker hun self-raising flour, det er noe man ikke får tak i her i Norge. Men det er ikke annet enn mel med bakepulver i, så man kan bare ha i et par ts bakepulver, tenker jeg.

375g self-raising flour
1 toppet ts salt
25 g revet cheddar
250 ml H-melk
1 egg
3 ss olje

1 pakke (50 stk) coctailpølser

Så kjevler du bare ut leiven (det kan hende du trenger mer melk/mel for å få den mulig å kjevle ut) og deler opp i passe ruter sånn at hver rute rommer en pølse. Legg pølsen på midten av firkanten og snurr rundt sånn at det ser ut som den har teppe på. Legg skjøten ned. Pensle gjerne med litt egg før du steker på 220 grader i 12-15 minutter.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 11:23   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Det går også helt fint å lage "pigs in a blanket" uten egg i deigen og uten å pensle dem med egg. Jeg har gjort det mange ganger. Fint hvis det er noen av barna som har eggallergi, de blir helt sikkert glade for å kunne få det samme som de andre.

Jeg tror det er bakepulver i den norske oppskriften, søk litt for jeg tror faktisk jeg har lagt den ut her tidligere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 12:23   #11
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: Barnehagebursdag

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det går også helt fint å lage "pigs in a blanket" uten egg i deigen og uten å pensle dem med egg. Jeg har gjort det mange ganger. Fint hvis det er noen av barna som har eggallergi, de blir helt sikkert glade for å kunne få det samme som de andre.

Jeg tror det er bakepulver i den norske oppskriften, søk litt for jeg tror faktisk jeg har lagt den ut her tidligere.


Jeg søkte og fant takker og bukker!

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no