Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Rom med slett tapet - kan jeg male?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-20, 21:04   #1
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rom med slett tapet - kan jeg male?

Har et rom med slett tapet, med en bord øverst (tapetsert til topp, bord lagt oppå), kan jeg fjerne bord, male med noe heftgrunning og så male oppå, eller må jeg rive tapet og sparkel og i de hele tatt. Kan jeg eventuelt tapetsere oppå tapeten?

What to do? Gjesterom to be, ikke stue.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 21:05   #2
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

What to do? Gjesterom to be, ikke stue.

Siden det "bare" er gjesterom og jeg er lat, hadde jeg glatt valgt alternativ 1.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 21:07   #3
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Siden det "bare" er gjesterom og jeg er lat, hadde jeg glatt valgt alternativ 1.



Ja, jeg ønsker jo å legge minst mulig arbeid ned i det. Derav spørsmålet. Men det er jo litt dumt om malingen ikke hefter og jeg får dobbelt så mye arbeid fordi jeg ikke spurte om det var mulig.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 21:10   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Tapet kan fint males, spørsmålet er om du får bort borden uten at det blir stygt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 21:12   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Du kan male på tapet. Sjekk om det er løse skjøter og hjørner. Det bør i tilfelle limes fast først. Det kan blir noen buler mens du maler. Slike har jeg tidvis klart å limme inntil de også.
Jeg vet ikke hvordan du kan sjekke om malingen eller heftgrunnen ikke kommer til å sitte. Er tapeten veldig glatt har du muligens en utfordring, sånn nærmest plastaltig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 21:33   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Du vil nok uansett ikke få det pent der borden har vært. Det kommer til å synes. Er det typ papirtapet kan du i aller høyeste grad risikere at den bobler. Ellers bør du sjekke om det er noen småsår og rifter her og det. Det kommer sannsynligvis til å synes enda bedre etter maling. Er den veldig glatt, kan det være vanskelig å få malingen til å hefte skikkelig tror jeg.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 21:35   #7
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Tapet kan fint males, spørsmålet er om du får bort borden uten at det blir stygt.

Ja det var det da... burde vel kanskje teste ut det først. Sånn i retroperspektiv var den borden teit. Men poden skulle jo ha de haiene.

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Du kan male på tapet. Sjekk om det er løse skjøter og hjørner. Det bør i tilfelle limes fast først. Det kan blir noen buler mens du maler. Slike har jeg tidvis klart å limme inntil de også.
Jeg vet ikke hvordan du kan sjekke om malingen eller heftgrunnen ikke kommer til å sitte. Er tapeten veldig glatt har du muligens en utfordring, sånn nærmest plastaltig.

Tapeten sitter ganske godt tror jeg. Min meeeeget nøye mor som har med og hjalp da vi tapetserte for 8 år siden. Men bør nok gå over just in case. Og tapetet er litt sånn «papiraktig, så jeg håper at det går om jeg smeller på noe heftgrunning eller noe først.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 23:10   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Tror det skal gå fint. Mal ett strøk, og så sparkler, pusser og lapper du der du plages av at det er ujevnt. Ha litt tapetlim klart. Hvis det buler så kan du skjære en strek, dytt inn tapetlim og klin fast.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-20, 23:26   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Det er rimelig grei sjanse for at du kan dra av ytterste laget av tapeten, da er det god heft i det som er igjen. Gjorde dette med et rom her for ikke lenge siden. Gikk halvhjerta i gang med noe sparkling, hadde blitt finere om jeg dreit i det tror jeg. Iallfall over skjøtene.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-20, 02:05   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rom med slett tapet - kan jeg male?

Male går helt supert. Men det blir nok endel strøk for å bli kvitt borden. Du bestemmer selv hvor perfekt resultat du trenger, isforholdene til pussing og sparkling.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no