Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-20, 07:26   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

I forbindelse med litt kokkelering til etter en vinsmaking når vinen skal testes til både feil og riktig mat, «må» jeg lage noe spicy indisk, ev. thai. Jeg er ikke så glad i spicy mat. Det bare brenner i munnen, uten faktisk å smake noe særlig, synes jeg.

Så her er utfordringen om noen vil hjelpe meg; Hva kan jeg lage som er typisk spicy mat, der det er en del gode smaker også, og styrken kan reguleres ved at man ev. lar gjestene selv ha i mer krydder ved bordet?

Jeg lager et par retter som nok er inspirert av den type kjøkken, med bruk av kokosmelk, karri, chili, red curry paste etc. Kan det funke å bare rett og slett sette krydder på bordet og la folk regulere selv? Da blir jo ikke smakene kokt inn. Eller må jeg lage flere porsjoner?

Jeg glemte noe annet viktig da; oppskrifter! Vil noen dele og forsøksvis i hvert fall angi hvor sterk maten er?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 07-07-20 kl 09:39.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 09:32   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Krydre ved bordet tror jeg ikke fungerer helt optimalt med den typen mat. Jeg tror det er bedre å ta av litt før du krydrer mer, og koke videre hver for seg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 09:36   #3
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Enig med Filifjonka. Har gjort det sånn flere ganger i familieselskaper feks.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 09:38   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Takk for svar! Ja, det var det jeg mistenkte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 09:53   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Når det gjelder indisk mat, så kan du servere yoghurt/raita ved siden av for de som ønsker å gjøre den mindre sterk.

Jeg lager både indisk og thai basert på curry paste, og hvor sterkt det blir avhenger jo veldig av hvor mye paste jeg bruker. Skilpadda har delt en veldig godt indisk oppskrift som vi bruker mye. Denne kan varieres i styrken. Mitt ene barn er ikke så glad i sterk mat, så vi modererer oss i bruken av curry hvis vi skal lage denne.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 09:53   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Indisk kan man regulere styrken med sitronjuice eller yoghurt. Jeg virkelig elsker indisk mat, men blir det for sterkt klarer jeg ikke å spise. På restaurant servers mild eller medium hvis man ikke spesifiserer. Mannen elsker sterk mat, han hadde ikke sjans til å få i seg Vindaloo. De klarte å få ned styrken ved mye yoghurt, men den var likevel langt utenfor komfortsonen min.

1. mild
2. medium
3. medium +
4. sterk
5. madras (ekstra sterk)
6. vindaloo (ekstra ekstra sterk)
7. Tindaloo (ekstra ekstra ekstra sterk

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 09:57   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Ja, currypaste er ikke godt hvis det ikke blir kokt inn. Du kan jo seff rett og slett ha chili der, men da blir det jo bare å tygge chili for å få det sterkt.

Alternativt kan man lage mer type meksikansk og ha jalapeños på bordet, men det er ikke godt til vin, synes jeg.

Jeg hadde nok forsøkt 3 varianter av indisk med ulik styrke på sausen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 10:31   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Takk!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 11:46   #9
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utafor komfortsonen - spicy mat, indisk eller thai

Hvis du velger indisk så kan du regulere til enda sterkere med Julianne skåret fersk ingefær på toppen, mange restauranter bruker det. I tillegg til mengden curry paste/krydder. Søting tar ned styrken mer enn yoghurt syns jeg.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no