Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Rauma finull

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-20, 00:56   #1
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Rauma finull

Noen som har erfaringer med dette garnet? Jeg strikker mest med tynn merino og silk mohair, men har lest så mye om Rauma finull og syns de har så mange fine farger. Men syns ulla kjennes så "hard" ut, og er redd den skal klø. Erfaringer?

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 05:06   #2
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rauma finull

Jeg bruker den mye! God å strikke med! Brukt til kofter , votter, barnejakker, genser, lue, tepper og sokker sammen med forsterkningsgarn. Den blir mykere etter en vask med milo.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 10:20   #3
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rauma finull

Finull vil aldri bli så mykt som merinoull og silkmohair, men det er et veldig bra garn! 😃 Føles hardt i forhold til Merino, men blir mye mykere etter en vask og i bruk.

Ikke superwashbehandlet, så det er supert til f.eks votter (holder bedre på varmen, særlig hvis de blir fuktige), holdbart og stødig og har et fantastisk fargekart.
Veldig fint til toving også!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 11:51   #4
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rauma finull

Det blir absolutt mykere når det har vært i bruk og ved vask. Jeg strikker votter i Finull (selv om jeg vet Rauma har et garn de lager for sånt bruk, så har jeg alltid likt Pt2, som det het før, til det). De blir myke og deilige etter å ha vært i bruk en stund. Jeg syns også det egner seg godt til noen type kofter, da det er et helt annet hold i det sammenliknet med mange av de virkelig myke garnene.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 12:16   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rauma finull

Nydelig garn som holder fasongen tiår etter tiår. Kofta jeg strikket i alpakka/merino-miks derimot, ble en formløs sekk etter noen få måneder. Den var nok litt for løst strikket, men det blir uansett aldri flere i slikt garn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 13:18   #6
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rauma finull

Den tover og krymper mye på ullvask i maskina

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 15:10   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rauma finull

Jeg har strikket mye med dette garnet (og lignende som Ask og Embla fra Hillevåg som også har nydelige farger) . Skal du strikke strømper anbefaler jeg å strikke med 1 tråd rennegarn og 1 tråd finull på hælkappen, da har du stømper som tåler mye.

Jeg vasker alltid rene ullplagg i maskinen med milo på ullprogram, har pt ikke krympet eller tovet noen plagg.
Holder seg utrolig godt i fasongen og blir bare bedre og bedre ved mye bruk.

Jeg klør ikke av denne type garn.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 16:41   #8
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Rauma finull

Hvordan er den til f.eks gensere? Har sett på genserne til Witre, og har så lyst til å strikke Collett sweater der det er brukt finull i kombinasjon med mohair. Men er redd den skal klø så mye at jeg ikke vil bruke den hvis jeg strikker i dette garnet.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 16:44   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rauma finull

Jeg har strikket kofter og gensere fra Hillevåg og Rauma.
Dette er plagg jeg ikke har direkte på huden, har gjerne en tynn genser eller ullundertøy under.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:12   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rauma finull

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Den tover og krymper mye på ullvask i maskina

Dersom du vasker den feil gjør den det. Vasker du den på ullvask i en maskin hvor du er sikker på at ullprogrammet er godt, går det helt fint.
:lager ingenting som ikke kan vaskes i maskin!:

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:19   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rauma finull

Dette er mitt desiderte favorittgarn. Det fluffer seg opp og blir mjukt og godt i vask. Eg pleier å legge ferdig plagg i isvatn og la det koke opp til kokepunktet når det er ferdig strikka, deretter tørke det forsiktig, slik at det ikkje tover. Då blir det veldig mjukt og deilig (eg kan prikke deg instruksjoner på insta om du vil).

Det er litt stivt og hardt å strikke med, som all ubehandla ull, men i motsetning til merino og andre superwashbehandla garn, har det veldig mange av dei gode, naturlege eigenskapene som ubehandla ull har.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:32   #12
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rauma finull

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Dersom du vasker den feil gjør den det. Vasker du den på ullvask i en maskin hvor du er sikker på at ullprogrammet er godt, går det helt fint.
:lager ingenting som ikke kan vaskes i maskin!:

Hadde den som vanlig i maskin på kinoprogrammet jeg bestandig bruker. Vet ikke hva som kan ha skjedd.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 18:58   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rauma finull

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Hadde den som vanlig i maskin på kinoprogrammet jeg bestandig bruker. Vet ikke hva som kan ha skjedd.

Beklager, men jeg måtte.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 19:45   #14
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rauma finull

Haha ha ha der vet vi jo hva som har gått galt.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-20, 21:15   #15
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rauma finull

Jeg er veldig glad i finull fra Rauma. Bruker det til mye og det blir mykere ved bruk. Fungerer like godt til kofter som til tovede votter og sokker. Jeg har ikke problemer med at ull klør, så jeg bruker den rett på huden med en singlet under. Holder seg i evigheter.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-20, 02:32   #16
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Rauma finull

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Dette er mitt desiderte favorittgarn. Det fluffer seg opp og blir mjukt og godt i vask. Eg pleier å legge ferdig plagg i isvatn og la det koke opp til kokepunktet når det er ferdig strikka, deretter tørke det forsiktig, slik at det ikkje tover. Då blir det veldig mjukt og deilig (eg kan prikke deg instruksjoner på insta om du vil).

Det er litt stivt og hardt å strikke med, som all ubehandla ull, men i motsetning til merino og andre superwashbehandla garn, har det veldig mange av dei gode, naturlege eigenskapene som ubehandla ull har.

Ja, takk, gjerne
Nå frister det mer og mer å teste dette garnet, hvis det kan bli så mykt at det er mulig for meg å bruke i en genser jeg bruker rett på kroppen så ønsker jeg det. Strikket nylig en i sisu og mohair, og det går helt fint for meg å bruke, så jeg er ikke veldig sensitiv.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no