Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 11:10   #121
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg har gått fra læreryrket til offentlig forvaltning, og det er et herlig liv. Selvsagt savner jeg undervisningen og elevkontakten, men nå føler jeg faktisk at jeg gjør en god jobb innenfor en reell 100% stilling. I perioder jobber jeg tilnærmet de antall timer jeg jobbet som lærer, og da hoper det seg opp med plusstid på fleksikontoen. Skal ha 5 uker sommerferie i år, men det hadde vært helt uproblematisk å ta ut 3 uker avspassering i tillegg. Hadde fri i påska, og tviler ikke på at jeg vil klare å få nok timer til å ta fri både høstferie og jul, hvis jeg ønsker det. Lederen min ser logikken i å ta fri de periodene det er rolig på jobb.

Det er den største forskjellen fra å være lærer: jeg har en leder som det er mulig å forholde seg til. H*n er ansvarlig for 8-10 stk, ikke 50-100.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:11   #122
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Og nå har jeg ikke lest artiklene det refereres til (siden jeg, med unntak av på FP, åpenbart, symptomatisk nok ikke har brydd meg nok), men min Face-feed flommer over av syrlige kommentarer om en undersøkelse som viser at ungdomsskolelærere ikke jobber de oppsatte timene når man egenrapporterer. Som sagt, jeg har ikke vurdert validiteten, men et lite eksempel på omdømmeproblemet kan det kanskje være.

En av de utallige kursene jeg har hatt den blandede glede av å være på, poengterte at den største feilen nesten alle bransjer gjorde, var å se på seg selv som svært spesiell, særlig med tanke på omdømmehåndtering. Nå mener jeg jo fortsatt at MIN bransje er svært spesiell, men jeg antar at Verden ser mer likheter enn forskjeller der også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:13   #123
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

CD: det er en tråd om rapporten her inne.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:14   #124
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Der kan man se. Har ikke brydd meg nok selv her, altså.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:16   #125
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg har selvsagt fått det med meg. Jeg avspaserer jo for tida.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:16   #126
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Zulu, jeg skjønner at det ikke har noen relevans for konflikten som sådan, men jeg tror dessverre (for lærerne) at det er høyst relevant for streiken, gitt at min antagelse om sympatibehov for en streik i denne fasen stemmer. Men nok om det, for min del.

Det er mulig jeg ikke tar støtte i befolkningen-aspektet alvorlig nok. Jeg betrakter nemlig dette som en mye mer faglig og «intern» konflikt, enn de tradisjonelle lønnskonfliktene. Denne konflikten handler, fra mitt perspektiv, ikke om lærernes betingelser, men om elevenes. Om hvordan øke kvaliteten i skolen. Derfor er den heller ikke en «legmannsdebatt», etter min mening. Så selv om alt som berører skole raskt populariseres i mediene, vil jeg gjøre mitt for å debattere med faglig utgangspunkt, ut fra pedagogiske og didaktiske argumenter. Og jeg skulle ønske at Udf generelt også ivaretok det faglige perspektivet når de debatterer skole, og ikke bare er på lønns- og arbeidsvilkårsbarrikaden.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå  
Gammel 26-06-14, 11:23   #127
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og nå har jeg ikke lest artiklene det refereres til (siden jeg, med unntak av på FP, åpenbart, symptomatisk nok ikke har brydd meg nok), men min Face-feed flommer over av syrlige kommentarer om en undersøkelse som viser at ungdomsskolelærere ikke jobber de oppsatte timene når man egenrapporterer. Som sagt, jeg har ikke vurdert validiteten, men et lite eksempel på omdømmeproblemet kan det kanskje være.

Klassisk eksempel på misvisende popularisering av en forskningsrapport. Den internasjonale OECD-rapporten sauser sammen rapport arbeidstid for lærere i full stilling og deltidsstilling. Da vil naturlig nok snittet bli feil. I den norske rapporten har de silt ut lærere med mindre enn 90 % stilling, og undervisningstiden er da i samsvar med arbeidstidsavtalen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå  
Gammel 26-06-14, 11:26   #128
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg har ikke satt meg inn i saken (siden det rett og slett ikke interesserer meg), men jeg kjenner en god del lærere og får newsfeeden på FB pepret med innlegg, bilder og annen propaganda.
Av det jeg gidder å lese har jeg hengt meg mest opp i at fellesnevneren i disse innleggene er at lærere ikke kommer til å fortsette å jobbe som lærere dersom de mister dette godet og får mer tid bundet på skolen. Og da blir jeg så kynisk at jeg tenker at da er det vel kanskje arbeidstiden som var grunnen til valg av yrke allikevel da? Det underliggende budskapet for oss som ser det helt utenfra kan til tider virke å være at det er så kjipt å være lærer at fleksibel arbeidstid er den eneste grunnen til å stå i yrket.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:32   #129
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.601
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg har ikke satt meg inn i saken (siden det rett og slett ikke interesserer meg), men jeg kjenner en god del lærere og får newsfeeden på FB pepret med innlegg, bilder og annen propaganda.
Av det jeg gidder å lese har jeg hengt meg mest opp i at fellesnevneren i disse innleggene er at lærere ikke kommer til å fortsette å jobbe som lærere dersom de mister dette godet og får mer tid bundet på skolen. Og da blir jeg så kynisk at jeg tenker at da er det vel kanskje arbeidstiden som var grunnen til valg av yrke allikevel da? Det underliggende budskapet for oss som ser det helt utenfra kan til tider virke å være at det er så kjipt å være lærer at fleksibel arbeidstid er den eneste grunnen til å stå i yrket.

Det blir en veldig barnslig måte å se ting på. Dersom du (så vidt jeg vet er du sykepleier?) plutselig måtte jobbe hver helg, antar jeg du hadde revurdert yrket ditt du også. Det betyr vel neppe at arbeidstiden som sykepleier på noen måte var grunnen til at du vurderte det yrket i det hele tatt.

Jeg utdanner meg til lærer nå og ser på det komprimerte arbeidsåret som en stor ulempe, men mener selvfølgelig at så lenge elevene har et komprimert arbeidsår må åpenbart lærerne også ha det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:34   #130
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg har ikke satt meg inn i saken (siden det rett og slett ikke interesserer meg), men jeg kjenner en god del lærere og får newsfeeden på FB pepret med innlegg, bilder og annen propaganda.
Av det jeg gidder å lese har jeg hengt meg mest opp i at fellesnevneren i disse innleggene er at lærere ikke kommer til å fortsette å jobbe som lærere dersom de mister dette godet og får mer tid bundet på skolen. Og da blir jeg så kynisk at jeg tenker at da er det vel kanskje arbeidstiden som var grunnen til valg av yrke allikevel da? Det underliggende budskapet for oss som ser det helt utenfra kan til tider virke å være at det er så kjipt å være lærer at fleksibel arbeidstid er den eneste grunnen til å stå i yrket.

Eller at lærerne mener de ikke kan gjøre en god nok jobb med de betingelsene KS legger fram. Og kan de ikke levere forsvarlig kvalitet vil de heller la være. Det er mange av dem også.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå  
Gammel 26-06-14, 11:38   #131
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.418
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg har ikke satt meg inn i saken (siden det rett og slett ikke interesserer meg), men jeg kjenner en god del lærere og får newsfeeden på FB pepret med innlegg, bilder og annen propaganda.
Av det jeg gidder å lese har jeg hengt meg mest opp i at fellesnevneren i disse innleggene er at lærere ikke kommer til å fortsette å jobbe som lærere dersom de mister dette godet og får mer tid bundet på skolen. Og da blir jeg så kynisk at jeg tenker at da er det vel kanskje arbeidstiden som var grunnen til valg av yrke allikevel da? Det underliggende budskapet for oss som ser det helt utenfra kan til tider virke å være at det er så kjipt å være lærer at fleksibel arbeidstid er den eneste grunnen til å stå i yrket.

Mulig det blir lettere å forstå dersom du tenker at fleksibiliteten gjør at man makter å stå i yrket.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:41   #132
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Mulig det blir lettere å forstå dersom du tenker at fleksibiliteten gjør at man makter å stå i yrket.

Mener du virkelig det? Er det så grufullt og fælt å være lærer? Det er sånn martyrisme som driver meg over i jajawhateverland, kjenner jeg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:59   #133
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Som lærer får jeg fullestendig fnatt av "hvis jeg skal orke denne jobben, så må jeg ha fleksibilitet" eller "den fleksible arbeidstiden og avspaseringen/ferien/den familievennlige arbeidstiden var hovedårsaken til at jeg ble lærer". Ja, fleksibilitet er et gode, men om DET er alt som holder en til jobben bør en søke seg ny jobb. Evt ta noen år i turnus (som faktisk enkelte lærere preseterer å kalle arbeidstiden sin) og deretter ta en revurdering av arbeidstid/fritid/fleksibilitet/what ever.

007 er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 12:01   #134
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det blir en veldig barnslig måte å se ting på. Dersom du (så vidt jeg vet er du sykepleier?) plutselig måtte jobbe hver helg, antar jeg du hadde revurdert yrket ditt du også. Det betyr vel neppe at arbeidstiden som sykepleier på noen måte var grunnen til at du vurderte det yrket i det hele tatt.

Jeg utdanner meg til lærer nå og ser på det komprimerte arbeidsåret som en stor ulempe, men mener selvfølgelig at så lenge elevene har et komprimert arbeidsår må åpenbart lærerne også ha det.

Jeg vil nå påstå at det er langt mer barnslig å prøve å sammenlikne 7,5 timer bundet tid på skolen (på hverdager i kontortid) med å måtte jobbe hver helg.

Poenget mitt er at dette er budskapet som kommer frem av innleggene og bildene som florerer for tiden. Senest i går kom dette bildet. Det er ingenting her som sier noe om at jobben ikke kan gjøres godt nok og at det er elevene som er i fokus.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (244,8 KB, 53 visninger)
__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 12:01   #135
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg har jobbet turnus i helsevesenet og som lærer. Begge deler har fordeler og ulemper.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 12:04   #136
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Det er jo den samme greia hver gang. Jeg tror ikke egentlig det er en slik manglende sympati blant Folk Flest for læreres til tider kompliserte og utmattende arbeidshverdag, jeg for min del har masse sympati (ovenfor de lærerne som faktisk fremstår som dyktige i jobben sin, that is), men det butter kraftig i hvordan Saken kommuniseres.

Klart det er kjipt å miste goder man har og som alle setter pris på, og klart det kan være svært gode argumenter (flere nevnt i denne tråden) for hvorfor nettopp de godene ikke bør fjernes, men når den tabloide klagesangen igjen går på "vi har det så grusomt og verre enn alle andre for alle andre har super arbeidsdag men vi stakkars, stakkars lærere får INGENTING!", (jada, satt på spissen), så vinner man altså ikke et stort publikum. Og det er jo ikke spesielt strategisk lurt.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 12:07   #137
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Det med å trenge fleksibilitet for å orke å stå i jobben er ikke så far out synes jeg. Selvsagt ikke som eneste faktor,men som en av flere faktorer i en sammenheng. B

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 12:09   #138
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Den såkalte Mannen i Gata er blendet av lærer"ferier" og "korte arbeidsdager" og til og med her inne, hvor vi fornøyd erklærer oss osm bevisste, nysgjerrige og kunnskapssøkende mennesker, dreier argumentasjonen seg rund "jeg må også..." og "alle andre må også...." og "det er ikke bare lærerne som...".

Jeg ønsker at debatten flyttes opp til samfunnsnivå. Dette dreier seg ikke om hvorvidt f.eks CD synes det er rimelig at f.eks jeg går hjem kl. 14.30 og tar opp igjen arbeidet kl. 20.00 - sett opp mot hennes egen kanskje mangel på fleksibilitet i arbeidsdagen.

Dette dreier seg om kvaliteten på norsk skole.

Jeg har enda til gode å høre et eneste godt argument mot at det er superlurt at jeg kan planlegge og vurdere på tidspunkter som gir aller best utbytte for elevene mine.

Generelt tror jeg denne debatten får en langt bedre kvalitet om lærere slutter å argumentere utfra at vi har det verre enn andre og at våre jobb er viktigere enn andres (jeg gremmes) og om andre som deltar i debatten stopper opp og sjekker hva de drives av når de argumenterer og forhåpentligvis løfter blikket fra "Jammen jeg har jo heller ikke...." til "Hva er best for den norske skolen?"

Nå har partiene ulike oppfatninger om hva som vil gjøre den norske skolen bedre, og det har sikkert vi som debatterer her inne også. Men felles for oss alle, er et ønske om å gjøre skolen stadig bedre. KS sitt forslag er drevet av økonomiske hensyn heller enn pedagogisk kloke tanker og vil gjøre skolen verre. Hør på oss når vi roper ut om det.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 12:10   #139
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.980
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Det er vel noen lærere som har det vi i gamle dager kalte yrkesstolthet også, når de ser at de ikke vil klare å gjøre den jobben de har valgt (med sine fordeler og ulemper) på like bra måte er det bedre å finne noe annet å gjøre.
Det skjønner jeg veldig godt, og jeg håper ikke dette fører til at det blir enda færre dyktige lærere her i landet.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 12:10   #140
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Mulig det blir lettere å forstå dersom du tenker at fleksibiliteten gjør at man makter å stå i yrket.

Jeg tillater meg en liten personlig betraktning når jeg har vært kjedelig prinsipiell så lenge.

For meg opplevdes læreryrket som så meningsfylt at det var verdt en temmelig rigid og infleksibel hverdag. Pre-skolebarn var ferie bundet til skoleåret, obligatorisk avvikling av avspasering i skoleferie, null rom for å forskyve arbeidsdagen en halvtime, ikke akkurat betraktet som fordeler. Fleksibilitet og opplevde fordeler i arbeidstidsorganisering er ganske kraftig knyttet til livsfase. Det er lett å glemme i et diskusjonsmiljø nesten utelukkende bestående av foreldre med skolebarn. Arbeidstiden var imidlertid ikke årsak til at jeg hverken valgte å gå inn i eller ut av læreryrket.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no