Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Om å steke brød i jerngryte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-14, 16:06   #61
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Okay, dette må jeg prøve, men har ikke tørrgjær, går det med fersk tror dere? Eller må jeg vente til i morgen og handle tørrgjær først?

Jeg brukte en liten bit fersk gjær. Gikk helt fint.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 16:45   #62
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.180
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av LisaMay, her.

noen med en enkel og kjapp oppskrift?

Hvis du gidder å lese tråden ligger det link til en blogg med mange oppskrifter.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 16:48   #63
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg brukte en liten bit fersk gjær. Gikk helt fint.

Supert, da skal jeg blande sammen en røre i kveld!
Grave frem jerngryten min må jeg og, det er bra jeg finner noe jeg kan bruke den på, det er en av tingene jeg har på kjøkkenet som blir lite brukt...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 21:32   #64
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.407
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Hiawata liker dette brødet bedre enn kjøpebrød!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 21:49   #65
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.589
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jerngryta mi er diger. Jeg tipper to liter vann ikke fyller mer enn sånn..... 5 cm i høyden? Max.

Derved blir det lavt suppebrød, da? Noen som har prøvd større oppskrift for å få det høyere?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 22:17   #66
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Men hvis det er sånn skikkelig klissedeig, hvordan får en til å lage baguetter da? *ser for seg planen opp i røyk...eller fast i benkeplata*

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 22:20   #67
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.911
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Men hvis det er sånn skikkelig klissedeig, hvordan får en til å lage baguetter da? *ser for seg planen opp i røyk...eller fast i benkeplata*

Det går ganske greit faktisk, du bare klasker dem ut på plata. Veldig lekre blir de ikke, men de smaker godt

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 22:23   #68
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det går ganske greit faktisk, du bare klasker dem ut på plata. Veldig lekre blir de ikke, men de smaker godt

Det er lite jeg lager som ser lekkert ut, men det smaker som regel bra.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 09:22   #69
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Deigen min står og godgjør seg, jeg slumpet sammen en grov deig i går, planen er å ha brødet til middagen i dag som er potet og purre-suppe.

Jeg har og en stor jerngryte så den blir helt sikkert ganske flat, men men, satser på det blir bra.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 10:13   #70
Ninnipling
Nybegynner
 
Ninnipling sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 17
Ninnipling har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg bruker også no-knead-bread-oppskriften fra "Mat på bordet". Har ingen jerngryte ( :ønsker meg: ) men har brukt den mellomste stålgryta mi fra Nowo (3,3 liter) siden det ikke er noen plasthåndtak på den. Det funker fett!

Ninnipling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 10:24   #71
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg bruker grovt rugmel i mitt, for jeg synes det gir bedre smak enn grovt hvetemel. Og gjerne en dæsj honning i vannet. Min erfaring er at brødet blir høyere om man skjærer et snitt i deigen etter at den er hvelvet over i gryta. Men jeg liker det litt flatt da, så det blir mest mulig skorpe.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 10:24   #72
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.001
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jerngryta mi er diger. Jeg tipper to liter vann ikke fyller mer enn sånn..... 5 cm i høyden? Max.

Derved blir det lavt suppebrød, da? Noen som har prøvd større oppskrift for å få det høyere?

Jeg har laget etter dobbel oppskrift og stekt på litt lavere varme litt lenger. Ble godt, det, men jeg må nok jobbe mer med tidsbruken både på heving og steking.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 10:55   #73
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Jeg baker grovbrød etter no knead-prinsippet, men steker dog ikke i jerngryte siden jeg ønsker å bake flere brød i slengen. Men sett bort fra at deigen ikke veltes over i en varm jerngryte og heller etterheves i vanlige brødformer i stedet for å etterheve på benken etter bretting, er det mye det samme. Brødene blir utrolig saftige og gode.

Til "vanlig" no-knead bruker jeg en gammel jerngryte på ca 6 liter. Fungerer fint med 1/2 kg mel, enda bedre med 750 g mel (halvannen oppskrift). Steker noe lenger, men husker ikke helt hvor mye lenger. Jeg synes brødene blir utrolig smakfulle, også med bare hvetemel. Men nok salt er kjempeviktig.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 11:01   #74
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.589
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Det står jo på den mat på bordet- sida at amn kan bruke ildfast form med lokk, faktisk. Og det har jeg jo et par av. Tre, om vi teller leirgryta mi.

Kan jo kanskje funke.

Men det tar sånn ca et døgn å lage, eller mer? Heve en eeeevighet, og etterheve, og ja, i det hele tatt?

Kombinert med at man ikke er hjemme alle døgnets tider, så det kan være at "skal heve til klokken 14, men jeger jo ikke hjemm fra jobb før 17" så blir det... sånn halvannet døgn på å lage det, og da bare begynne på nytt emd en gang for at neste skal være klart når dette er spist opp?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 11:03   #75
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.407
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Det er jo ikke noe vanskelig å time det da, Malama. Og det er jo ikke sånn at du aktivt gjør noe de 22 timene. Jeg tror jeg brukte maks 10 minutter på å smelle sammen deigen, og ca 5 minutter på å brette den etter at det hadde gått 18 timer. Resten av tiden tenkte jeg ikke noe særlig på den.

Men seffern, syns du det er pes er det jo bare å la være å bake.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 11:08   #76
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.001
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Det er jo det at det skal stå så lenge som er digg, Malama.

Sette deigen om ettermiddagen dagen før det skal spises de dagene man er hjemme, brette/slå det ned når man står opp, steke til lunsj. Det gjør vi i helgene. I uka går det fint an å sette deigen om kvelden, slå ned/brette før man går på jobb, steike når man kommer hjem. Det går fint om dette blir litt omtrentlig.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 11:26   #77
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.589
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Det var det med å få de 18 timene til å passe, som akkurat nå ble litt tullete i hodet mitt. 24 timer er enklere, har jeg tid til å lage det etter middag i dag, har jeg tid til å gjøre neste skritt etter middag i morgen. (i praksis spiser jeg middag på jobb i dag og i morgen, men sånn i teorien)

Jeg innser dog at 18 timer etter "noe av det siste jeg gjør før jeg legger meg" er sånn "etter middag" neste dag, så joda, det går opp på et vis.

Skal vurdere å prøve. Ei helg, eller en dag når jeg har et par dager på rad hvor jeg ikke spiser middag på jobb (jeg ser snart målsterken. snaaaaart) Det å bake brød får vi nemlig ikke til. Og jeg VIL gjerne ha noe bedre enn kjøpebrød...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 12:14   #78
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

18 timer? Jeg lar brødet heve i alt fra ca 10 til 24 timer, alt ettersom. Det er jo det som er greit med kaldhevingen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 12:21   #79
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.589
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Hang meg opp i 18 timer jeg leste en plass i går kveld, ser det srtår mer varierende tidsintervaller i oppskriftene, så dette skal nok la seg gjennomføre å prøve på

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 12:44   #80
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.407
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å steke brød i jerngryte

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hang meg opp i 18 timer jeg leste en plass i går kveld, ser det srtår mer varierende tidsintervaller i oppskriftene, så dette skal nok la seg gjennomføre å prøve på

Du må jo lese oppskriftene da, ikke bare utdrag fra tråden. Jeg lot mitt brød stå 18 timer, men det var bare fordi det passet seg sånn.

Så hvis jeg f.eks. ønsker å bake ut brødet kl 17, så kan jeg sette brøddeigen før jeg legger meg dagen før, brette det kl 17 og steke kl 19, og dermed ha brød til frokost dagen etter. Eller jeg kan sette brøddeigen når jeg står opp, og bake brødet før jeg legger meg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no