Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-18, 12:00   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

Jeg har bare meg selv som referanse, så jeg lurer litt på hvordan dere andre "administrerer" kroppene deres ifht mat.
Mulig dette er diskutert før, men jeg er oppriktig nysgjerrig på andres tankegang.
Så hvis du orker å svare, så blir jeg glad.

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?

Takk for hjelp

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 12:04   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter? Fast rytme, vi spiser med barna på jobb og har egen kokke som lager mat til oss.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise? stort sett blir jeg sulten ja

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"? Litt begge deler tror jeg. Tror det er bra å ha sultfølelsen, for min egen del iallefall

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser? Ja, absolutt. Går selvsagt litt i perioder men prøver å ha et bevisst forhold til det

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det? Ja.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 12:11   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?

Definitivt freestyle.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?

Hvis jeg er sulten (noe som ikke skjer så ofte) spiser jeg.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?

Har sjelden sultfølelse, og den bekymrer meg ikke så veldig når den er der.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?

Forbrenner nok jevnt og trutt mer enn jeg spiser, og prøver derfor å spise så kaloritett som mulig.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?

På ingen måte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 12:31   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Mest mulig fast. Jeg blir mannevond hvis jeg ikke får skikkelig mat jevnlig.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Ja, jeg spiser frukt, sjokolade, kjeks, marsipan. Er likevel ofte skikkelig sulten, og småspisinga går ikke utover matinntaket. Jeg er dog generelt småspist, så jeg spiser lite og ofte.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Nja - tenker ikke så aktivt på det, men tror jeg vinner på å aldri ha forstyrret den naturlige følelsen av sult/metthet med slankekurer av noe slag. Det tror jeg bidrar til at jeg holder en stabil vekt. Kroppen har alltid regulert sult og metthet selv.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Nei - men jeg trener hver dag og beveger meg mye, så dette går stort sett rundt av seg selv.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?
Det kan hende, men det er svært sjelden. Det hender jeg takker nei til kaker og godteri fordi de er "feil" i den forstand at jeg ikke liker akkurat den typen søtsaker. F.eks. sjokoladecookies, stekt ostekake og kaker med mye nøtter. (Det var vel det. Resten går i grisen.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 12:39   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?

Veldig freestyle. Jeg prøver i blant å lage en god rytme, men det funker ikke for meg.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?

Saken er vel at jeg ikke blir veldig sulten? Ikke sånn som andre beskriver, at de bare MÅ ha mat NÅ. Og selv om jeg er sulten, så er det ikke alltid det frister meg å spise. Men jeg foretrekker å småspise på noe, sånn uansett.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?

Jeg må ofte minne meg på at sultfølelse betyr noe. At kroppen trenger mat, f. eks. Problemet er vel at jeg noen ganger foretrekker sultfølelse fremfor en hel del andre følelser. Og når jeg heller ikke har så god matlyst, så er det lett å bare overse den.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?

Ja, en viss kontroll.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?

Veldig ofte. Jeg er nokså nøye på hva jeg spiser, ikke minst fordi jeg spiser lite i perioder. Og så hjelper det på formen min å spise «rett».

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 13:29   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Ca 50/50 freestyle. Ikke alltid frokost, som oftest lunsj på jobb, men til ulike tider, som oftest middag rundt 5-ish, men ikke alltid (kommer an på barnas aktiviteter), som oftest etellerannet til kvelds, men kommer an på.

Jeg pleier å være ganske passe sulten før mat, egentlig. Nok til å kjenne at nå skal det bli godt med mat, men ikke skrubb.

2) Ja, blir jeg sulten og det er mat tilgjengelig, så spiser jeg som oftest. Jeg er litt som en bensinbil, da, jeg trenger bare litt påfyll, så kan jeg gå noen km til. Så en banan eller et par twist holder lenge.

3) Sult: Som noe som er helt greit, og gjør det ekstra godt med mat når man kommer så langt.

4: Tja, vet jo sånn røffly hvor vilt og crazy jeg kan leve før jeg legger på meg, men jeg teller ikke og måler sånn vanligvis. Har jeg levd for vilt og crazy så skjer det at jeg må ta grep, og da blir det litt mer kontroll.

5: Veldig sjelden. Jeg justerer på mengde ut fra en "er det verdt kaloriene?"-tankegang (jeg gidder ikke hive i meg masse kalorier på en halvvondt nøttebunn med krem, liksom), men sier veldig sjelden "nei takk" helt og holdent.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 13:59   #7
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Ja, har rimelig fast måltidsrytme. Spiser hver 2-3 time.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Mellom hovedmåltidene er det stort sett mellommåltider. Blir stort sett ganske sulten mellom hvert måltid fordi det er ganske små porsjoner.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Det har jeg ikke tenkt over, den bare kommer. For meg er det en hjelp og påminnelse på at nå bør jeg tenke på å få i meg noe næring.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Det er i tankene hver dag, men det er ikke alltid det skjer i praksis. Å ha kontrollen altså.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?
Ja, det skjer flere ganger i uken.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 14:39   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Ganske fast måltidsrytme.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Det hender jeg spiser mellom måltidene ja. Jeg liker ikke å være romlesulten så det unngår jeg.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Jeg tenker at sultfølelse er ubehagelig og noe jeg vil unngå. Jeg ser ingen grunn til å gå rundt og være sulten.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Nja, en viss kontroll.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?
Nei.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 14:44   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Jeg har ganske fast måltidsrytme på hverdagene. I helgene kan det bli mer flytende.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Jeg har 1-2 mellommåltider i løpet av dagen, på jobb. Men i hverdagene rekker jeg stort sett å bli skikkelig sulten. Jeg forsøker i alle fall å bli det.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Jeg må egentlig ha det ellers går jeg opp i vekt, og i alle fall ikke ned. Akkurat nå har jeg vært for raus med meg selv og merker at jeg forbrenner mindre enn før, så nå øver jeg meg på å være sulten igjen. Jeg hater det da.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Jeg forsøker det på hverdager ja, i alle fall i perioder jeg prøver gå ned. Jeg vet ca hva jeg skal spise.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?
Ja. Mange ganger i uka, men dessverre sier jeg også for ofte ja.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 14:56   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Temmelig fast.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Hvis jeg blir kjempesulten, jeg spise noe, ellers blir jeg sint, ond og ubrukelig. Og magen min romler høyt.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Jeg har en veldig uttalt sultfølelse til vanlig, og liker det ikke når jeg en sjelden gang får dårlig apetitt pga. sykdom.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Ja, jeg har en godt innarbeidet følelse for hvor mye jeg bør spise pr. dag.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?
Ja, jeg gjør det noen ganger for å hindre at dagsinntaket skal bli altfor høyt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 16:06   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

Så hvis du orker å svare, så blir jeg glad.

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Faste måltider. Frokost-lunsj-middag-kvelds. Kvelds er mest flytende.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Spiser mellom, f.eks yoghurt/frukt.


3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
At jeg bør reparere, men jeg burde vært flinkere å tåle det.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Ja

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?

Ja, men sannsynligvis ikke ofte nok.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 16:25   #12
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Jeg har faste måltider med nøyaktig tre timers mellomrom. Får jeg ikke mat på de faste tidspunktene så blir jeg gretten. Jeg kan skyve på tidene på ferie.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Jeg prøver å ikke spise mellom måltidene, men tar av og til litt frukt.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Jeg hater å være sulten og får litt småpanikk når jeg blir det, men prøver likevel å vente til neste måltid.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Altfor mye bevissthet på det. Jeg vet hvor mye jeg kan spise for å holde vekten.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?
Ja, jeg vurderer om jeg synes det er verdt det.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 16:58   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1. Ja takk, begge deler. Når jeg skal på skolen eller praksis spiser jeg frokost og lunsj til faste tider. Ellers blir det freestyle. Går ofte for lenge uten å spise. Ikke fordi jeg ikke blir sulten, men fordi jeg ikke orker/gidder/har lyst til å spise.

2. Det kommer an på. Jeg foretrekker å spise 3-4 ganger om dagen og ikke ha mellommåltider. Sjelden og mye altså.
Men det hender jeg må ha mellommåltid, eller jeg bare er fysen på noe.

3. Tja, jeg tror det kan være greit å ha sultfølelse slik at man ikke går for lenge uten å spise, eller spiser for lite generelt. Men det må man finne ut av selv. Tror ikke nødvendigvis det er noen fasit.

4. Nei, egentlig ikke. Jeg er mer opptatt av å få i meg nok og riktig næring. Har aldri vært overvektige, og stoler på at kroppen styrer det fint selv.

5. Ja, ofte. Jeg har Ibs, og reagerer på mye forskjellig. Men og fordi jeg prøver å være sunn.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 16:59   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

Misforstod jeg spørsmål 3?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 18:59   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Ja. Lett frokost, lunsj på jobb, middag og lett kveldsmat.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Jeg spiser nok innimellom mellom måltidene ja, og ikke nødvendigvis sunt.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"? Synes det er normalt å kjenne sultfølelse. Men jeg kjenner det sjelden selv. Jeg spiser litt etter klokka, eller når jeg blir kvalm pga medisiner.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser? Forbrenner ikke det jeg spiser nei, men det har mer med lite trening å gjøre enn inntak som regel.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det? Ja, da jeg gikk på Grete Roede blant annet. Nå er viljestyrken dårligere.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 20:08   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Stort sett veldig fast. Frokost - lunsj - middag. Av og til noe ekstra mellom lunsj og middag hvis lunsjen var for liten. En veldig sjelden gang noe på kvelden, men ikke type kvelds, heller nøtter e.l.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Prøver å la være å spise for mye mellom måltider, men helt romlesulten i flere timer orker jeg ikke.



3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Det kommer litt an på. Hvis jeg for eksempel har spist mye til lunsj i ferier, blir jeg veldig mye mer sulten enn vanlig når jeg er hjemme og dropper sånne lunsjer. Da er sultfølelsen grei å ha i noen dager frem til kroppen har vent seg til vanlig mengde mat. Ellers bør man vel spise nok til å slippe å være veldig sulten.


4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Ja, særlig hvis jeg slanker meg, men egentlig generelt sett. Jeg vet at jeg må passe på hvis jeg skal unngå å legge på meg.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?
Ja, så lenge jeg ikke risikerer å bli sett på som veldig uhøflig.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-18, 22:00   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?

Fast rytme, men i helgene kan det variere noe. Spiser frokost, lunsj, middag, kvelds og 1-2 mellommåltider i løpet av dagen.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?

Som sagt, som regel 1-2 mellommåltider (noen ganger et ekstra hvis jeg trener og det er lenge til neste måltid), men er likevel sulten til hovedmåltidene. Romlesulten er det vel ikke alltid, men mer enn sulten nok, om en kan si det sånn.

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Tja, jeg er ikke særlig god på å være sulten, så det hender jeg må jobbe med hodet og lære meg at det ikke er farlig å være sulten en stund. Samtidig er jeg utsatt for svingninger i blodsukkeret, så hvis det går lenge kan det bli ubehagelig.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?

Ja, akkurat nå har jeg ganske grei kontroll siden jeg går til ernæringsrådgiver og har fått en del gode råd både om mengde og sammensetning av måltider. Jeg trener også relativt ofte, så balansen er nok ganske grei der nå for tiden.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?

Ja, det gjør jeg. Hovedsakelig til mat jeg faktisk ikke tåler, men også ellers. Men hvis det er noe jeg tåler og har lyst på, hender det jeg spiser, altså. Kommer litt an på balansen i forhold til resten av dagen. Jeg er generelt ikke veldig opptatt av søtsaker og godteri, men kommer noen med salt potetgull er det hardt å si nei.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-18, 14:20   #18
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?
Ja, jeg spiser fire måltider og et mellommåltid om dagen.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?
Supplerer med mandler og eple hvis jeg blir veldig sulten.


3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?
Jeg har slitt med lavt stoffskifte, så jeg er glad for at jeg kjenner sult - det er et tegn på at jeg er riktig medisinert.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?
Ja, jeg holder på å gå ned i vekt, så jeg logger hva jeg spiser, så jeg kan følge med på forholdet mellom inntak og forbrenning.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?

I og med at jeg spiser lite og ofte, er det ikke så ofte jeg har lyst på noe mellom, men jeg takker nei til kjeks, kaker, is, brus, godteri, fordi jeg vet at valg har konsekvenser.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-18, 20:29   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

1) Har du en noenlunde fast måltidsrytme som du prøver å følge eller opererer du litt freestyle fra dag til dag ettersom hva dagene inneholder av aktiviteter?

Noenlunde fast i hverdagene, litt mer freestyle når jeg har fri.

2) Spiser dere noe mellom måltidene dersom dere blir veldig sultne? Eller lar dere kroppen rekke å bli skikkelig romlesulten før dere skal spise?

Jeg er ikke veldig god på planlegging, og dårlig på å merke at jeg er sulten, så svaret her blir "litt av alt".

3) Tenker du på sultfølelse som noe man "skal" ha, eller noe man bør "reparere"?

Jeg tenker at sultfølelse er normalt, og noe jeg egentlig skulle ønske jeg hadde mer av. Jeg føler mer på mangel på energi enn på sult, og løser det litt for ofte med en sjokolade eller noe annet søtt.

4) Har du noen som helst daglig kontroll på (eller tanke for/bevissthet rundt) om du klarer å forbrenne mer enn du spiser?

Ja, jeg vet godt hva som er sunt og godt og hva som bare er tomme kalorier, men som mange andre skulle jeg ønske at jeg var flinkere enn jeg er til å alltid velge rett.

5) Sier du noengang bevisst neitakk til mat du tilbys FORDI det er "feil" mat, selv om du har lyst på det?

Noen ganger. Ikke så ofte som jeg burde ha gjort når det er ting jeg virkelig liker og jeg er sulten, men om det er mat der jeg tenker "ikke verdt kaloriene" (en kategori som alle kjeks, ganske mange kaker og noen sjokolader er i, etter min mening) er det lett for meg å takke nei

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 08:51   #20
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir dere skikkelig sultne før måltidene?

Jeg har en fast tanke om når måltider bør inntas, men styres endel av form der og da. I perioder er det vanskelig med middagsmat. Blir jeg sulten utenom måltidene, har jeg frukt eller nøtter som nødmat. Sånn skikkelig nødsulten som mange beskriver blir jeg aldri, jeg kan gå lenge uten å spise.

Feil mat sier jeg ofte nei til, både som allergiker og for å passe på kaloriene. Det siste året har jeg gått ned ganske mye av overvekten ved å være mer bevisst på når jeg er sulten og hva jeg da dytter inn.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no