Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Sjiraffen skal føde!

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-17, 16:20   #621
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

HUN!!! Jeg driter i hva rettskrivingsregelene sier altså. HUN!!! Hun er et levende individ av hunkjønn og skal omtales som HUN (eller ho)!!!
Jeg grøsser på ryggen at du kan få deg til å omtale et levende individ med fastsatt kjønn som motsatt kjønn. Det er så respektløst at jeg (nesten) blir uten ord.

Grøsser du om man sier "den" også?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 16:23   #622
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Altså, nå kan ikke vi sitte her på vår lille tue og være så bastant sikre på om denne sjiraffen helt har funnet seg selv heller da, så jeg foreslår at vi går for "hen".

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 16:32   #623
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Grøsser du om man sier "den" også?

Litt. Men det er mer over i crazy catlady kategorien, så det holder jeg mer for meg selv.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 17:10   #624
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

HUN!!! Jeg driter i hva rettskrivingsregelene sier altså. HUN!!! Hun er et levende individ av hunkjønn og skal omtales som HUN (eller ho)!!!
Jeg grøsser på ryggen at du kan få deg til å omtale et levende individ med fastsatt kjønn som motsatt kjønn. Det er så respektløst at jeg (nesten) blir uten ord.

Sånn er det på nynorsk, og sånn er det på tysk. Språklig korrekt. Ordet SJIRAFF er hankjønn og derfor skal den refereres til med HAN. Har ingenting med respekt å gjøre.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 17:12   #625
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Sånn er det på nynorsk, og sånn er det på tysk. Språklig korrekt. Ordet SJIRAFF er hankjønn og derfor skal den refereres til med HAN. Har ingenting med respekt å gjøre.


(denne) Sjiraffen er et levende individ av hunkjønn.
Det har alt med respekt å gjøre.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 17:15   #626
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Enig med Floksa. Det er en sjiraff, men den en sjiraff-ku.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 17:20   #627
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Sånn er det på nynorsk, og sånn er det på tysk. Språklig korrekt. Ordet SJIRAFF er hankjønn og derfor skal den refereres til med HAN. Har ingenting med respekt å gjøre.

Sjiraff er et hankjønnsord på bokmål også. Selv om det kanskje språklig er korrekt, så er det ingenting som sier at han SKAL referere til en helt bestemt sjiraff som han. En sjiraff av ukjent kjønn er han.

Og jo, det har med respekt å gjøre. Det ville kanskje vært språklig korrekt om jeg kom til deg og sa "Kamilla (oppdiktet barn) har gjort x, du må be det slutte." Men det ville på ingen måte vært greit å gjøre det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 17:32   #628
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Enig med Floksa. Det er en sjiraff, men den en sjiraff-ku.

Og denne sjiraffen skal føde, og er et pattedyr, ergo er det en hun.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 17:38   #629
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sjiraff er et hankjønnsord på bokmål også. Selv om det kanskje språklig er korrekt, så er det ingenting som sier at han SKAL referere til en helt bestemt sjiraff som han. En sjiraff av ukjent kjønn er han.

På bokmål har man pronomenet "den" som ofte brukes om ting og dyr. På nynorsk har man ikke det, der bruker man kjønnsbestemte pronomen "han" eller "ho" i stedet, som følger grammatikalsk kjønn (ikke biologisk). Man sier også "han" om bilen, "ho" om boka. Man SKAL ikke skrive verken "den" (på bokmål) eller "han" (på nynorsk) om en sjiraff, man kan også bruke pronomen som følger biologisk kjønn, om man vet kjønnet på dyret og har et personlig forhold til det. Det er valgfritt. Så begge deler er riktig.

Om det er respektløst eller ikke i tilfellet sjiraffen April kan selvsagt diskuteres. Men ingen diskusjon som jeg gidder å gå inn på i alle fall.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 18:15   #630
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Kanskje April faktisk er en han? En skikkelig felt utgave av en mannesjiraff. Det kan forklare at vi sitter her på andre måneden og venter..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 18:15   #631
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 18:19   #632
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Kanskje April faktisk er en han? En skikkelig felt utgave av en mannesjiraff. Det kan forklare at vi sitter her på andre måneden og venter..



Neida, hun har spener. Med melk.
De har fire. Det er gøy, jeg gikk automatisk utfra at de hadde to.
Kameler har også fire, det forbauset meg også da jeg så en film om kamelmelking.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 18:56   #633
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

HUN!!! Jeg driter i hva rettskrivingsregelene sier altså. HUN!!! Hun er et levende individ av hunkjønn og skal omtales som HUN (eller ho)!!!
Jeg grøsser på ryggen at du kan få deg til å omtale et levende individ med fastsatt kjønn som motsatt kjønn. Det er så respektløst at jeg (nesten) blir uten ord.

Oj. Då håpar eg det er varmt der du er, så grøsset vart ein deilig avveksling Altså eg blingsa på både det eine og det andre, ho og den og han må vel vere ny rekord i blinsgar frå ein norsk lærar?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 18:57   #634
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Oj. Altså eg blingser på både det eine og det andre, ho og den og han må vel vere ny rekord i blinsgar får ein norsk lærar?

Var det ikke med vilje?

Da må jeg bare unnskylde den ubehøvlede utblåsningen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 20:21   #635
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Oj. Då håpar eg det er varmt der du er, så grøsset vart ein deilig avveksling Altså eg blingsa på både det eine og det andre, ho og den og han må vel vere ny rekord i blinsgar frå ein norsk lærar?

I og for seg tilgivelig, men særskrivingen i "norsk lærar" tror jeg faktisk er straffbar. Fengselsstraff.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 20:22   #636
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I og for seg tilgivelig, men særskrivingen i "norsk lærar" tror jeg faktisk er straffbar. Fengselsstraff.

Bare med mindre det er i motsetning til en utanlandsk lærar.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 20:33   #637
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I og for seg tilgivelig, men særskrivingen i "norsk lærar" tror jeg faktisk er straffbar. Fengselsstraff.

Håpte å skape litt oppstandelse med den (den som i påpeikande pronomen) fryktelige formuleringa der ja.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-17, 00:07   #638
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner ikke at det går an å faktisk skrive "han føder". At man ikke har språket mer i ryggmargen enn at det føles umulig.

Det går jo an å skrive feil da. Mobilene foreslår jo ord og det er lett å få feil ord i setningen.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-17, 00:09   #639
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Det går jo an å skrive feil da. Mobilene foreslår jo ord og det er lett å få feil ord i setningen.

Joda, men akkurat dette har jo blitt diskutert før i denne tråden.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-17, 00:12   #640
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Input: Det visste jeg ikke. Har ikke lest hele diskusjonen fra start.

Forresten, så har April ikke født enda og 159.000 ser på nå.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no