Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 13:23   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

For noen dager siden så hørte jeg på 17.30 på P4 en diskusjon ang dette med at Kronprinsesse Victoria ønsker å bli fulgt til alters av sin far.
http://www.side2.no/underholdning/article2910127.ece

Hvorpå ene debatanten mente at signal effekten av dette har var svært, svært uheldig og det passer seg ikke for en moderne kronprinsesse å gjøre noe slikt. Fordi denne skikken symboliserer at kvinnen er en eiendel som blir gitt fra far til mann.

Jeg kjente at jeg ble litt provosert av det hele. Jeg anser meg selv virkelig ikke som noen eiendel, ei heller min far eller mann har tenkt denne tanken.
Jeg bare lurer på om det ikke er mulig for en skikk å symbolisere noe nytt. Hvorfor MÅ noe som for mange kan være en koselig skikk/handling nødvendigvis symbolisere noe negativt?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:31   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Min far fulgte meg over kirkegulvet da jeg giftet meg, og jeg følte meg ikke annet enn stolt og lykkelig, og fattern stakkar jobba som bare juling med ikke å grine.

Jeg følte meg ikke som hans eiendel da, like lite som jeg hadde følt det før, eller har følt at han har forært meg som personlig slave til mannen min i ettertid. (Stakkars gubben, det er vel heller ham som blir herjet med av meg.)

Ok - greit med en prinsipiell diskusjon, men bør man fjerne alt som er hyggelig, bare fordi det kan tolkes i en eller annen retning?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:37   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hvorfor MÅ noe som for mange kan være en koselig skikk/handling nødvendigvis symbolisere noe negativt?

Denne setningen skjønte jeg ikke. Mener du at alle "koselige skikker" forbindes med noe negativt?

Denne handlingen er basert i at ansvaret for datteren gis fra far til ektemann, det kommer man ikke unna. At man personlig ikke legger denne symbolikken i handlingen er en annen sak.

Ang. Kronprinsesse Victoria så stiller dette seg litt anderledes i Sverige, de har tydeligvis ikke hatt en like utbredt skikk med at faren følger bruden til alters som det Norge har. Det er dermed ikke snakk om å fjerne noe, det er snakk om å innføre noe. Og som kronprinsesse så er desverre ikke bryllup et privat anliggende.

Jeg personlig syns det er gammeldags, og lurer litt på hvorfor det er så koselig kontra å gå alene eller sammen med en kommende mann opp. Og hvorfor kan man ikke bli fulgt av mor?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 28-05-10 kl 20:25.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:39   #4
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg er absolutt ikke enig i utsagnet, det er derimot en fin tradisjon, flott opplevelse for den stolte pappaen og den vordende bruden.

Min pappa fulgt meg, og mamma kunne fortelle i ettertid at han hadde vært helt i ekstase da jeg spurte ham. Noe som er vanskelig å tro for de som kjenner ham. Han var nemlig en veldig rolig sjel. Før jeg spurte ham hadde han spurt mamma om hun trodde at jeg kom til å spørre. Han holdt heller ikke tilbake tårene under byllupet.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:41   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg syns det var veldig greit å ha en arm å holde fast i da jeg gikk opp langs kirkegulvet til mannen som satt og ventet sammen med sin mor. Jeg ser vel egentlig mer på det som en symbolsk "overføring" både av brud og brudgom - mor overleverer sønn, far overleverer datter fra deres respektive familier og inn i en ny familieenhet.

Pappa syns det var en utrolig stor opplevelse å føre meg opp langs gulvet. Og jeg vet at moren til mannen syns det samme om å sitte ved alteret og vente sammen med ham.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:44   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg personlig syns det er gammeldags, og lurer litt på hvorfor det er så koselig kontra å gå alene eller sammen med en kommende mann opp. Og hvorfor kan man ikke bli fulgt av mor?

Enig. Det symboliserer en overlevering fra et mannlig familieoverhode til et annet, noe som det kanskje er på tide å slutte med? Ja, det sikkert koselig og fedre som blir spurt blir rørte og glade og sånn, men gammeldags er det uansett, synes jeg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:48   #7
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

I følge Aftenposten er det ingen særlig lang tradisjon heller:

Sitat:

Ny tradisjon i Norge

I det gamle norske bondesamfunnet var det vanlig at bruden tok farvel med sine foreldre hjemme på gården og ble hentet til kirken av brudgommen.
Prosesjonen opp kirkegulvet ble ledet an av bruden, brudeparet eller kjøgemesteren.
Først rundt 1900, blant borgerskapet i byene, oppsto skikken med at far kjørte bruden til kirken og førte henne til alteret.
Det er uklart når denne skikken ble dominerende, trolig har det først skjedd fra 1960-tallet og utover.
Amerikansk film og TV nevnes som en påvirkningskilde for den nye tradisjonen.
Kilde: Kulturhistoriker Ørnulf Hodne, kirkehistoriker Hallgeir Elstad

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:52   #8
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg har ikke et supert forhold til min far, men han fulgte meg opp alteret og aldri har jeg sett han så stolt og rørt før. Jeg syns det er en fin tradisjon som ikke handler om det å være ei eiendel. For meg handler det om en fantastisk fin stund og opplevelse både for far og datter.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:52   #9
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

En kvinne blir selvsagt ikke sin manns eiendel fordi hun følges opp kirkegulvet eller hvor det måtte være av sin far, men personlig har jeg helt siden jeg var barn reagert på symbolikken i dette. Når bakgrunnen for denne skikken er så utvetydig, så er det vel ikke bare å oppkonstruere en ny symbolikk bare for å få det til å passe i det romantiske bildet mange har knyttet til akkurat bryllup? Men at mange enkeltpersoner velger å gjøre det sånn, får være deres sak. Likevel tenker jeg som Glitter, at det stiller seg annerledes når kongelige (og atpåtil kongelige som i utgangspunktet ikke har tradisjon for dette i det hele tatt) praktiserer skikken. Når et land har monarki, så må det nesten forventes at en del valg de kongelige tar også vil bli gjort til gjenstand for diskusjon.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:55   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg kjente jeg ble litt trist av den debatten som gikk for et par dager siden. Jeg tenkte; må de ødelegge denne, for meg, fine tradisjonen?

Da jeg for to år siden giftet meg, så fulgte pappa meg opp kirkegulvet. Selvfølgelig så jeg jo den at jeg og han jeg skulle gifte med, hadde vært sammen i 17 år, og vi har to barn, så sånn sett så var det jo "dumt" at pappa liksom skulle gi meg bort, men allikevel så betydde dette veldig mye for meg!

En ting er at jeg synes dette er en fin tradisjon, og så betydde det enormt mye for meg at pappa sa ja til å gjøre dette. Vi har en lang og kronglete historie bak oss, noe som vi vel har vært ferdige med i mange år, men dette at han sa ja til å følge meg opp, understreket virkelig at vi nå har et forhold som er bra, og det beviste for meg at jeg valgte riktig da jeg valgte å faktisk gi far/datter-forholdet en sjanse.

Og nei; jeg har aldri følt meg eid av hverken den ene eller den andre.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:59   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg er enig med Fnatten, Glitter og Fadese - jeg har ikke noe mot at andre ønsker å følges til alteret av sin far, og tror heller ikke disse kvinnene ser seg som sin fars eiendom av den grunn (eller som sin manns eiendom etterpå), men det er helt åpenbart hva som er den opprinnelige symbolikken bak, og for meg var dette ikke en tradisjon eller et symbol jeg ønsket å videreføre.

Og jeg synes det må være helt legitimt å si hva man mener om slike tradisjoner, i alle fall når det gjelder kongefamilien, som knapt består av annet enn tradisjoner og symboler. (Og så er det såklart like legitimt for andre å velge å ignorere symbolikken, og gi tradisjonen sitt eget innhold for sin egen del.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:01   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg kjente jeg ble litt trist av den debatten som gikk for et par dager siden. Jeg tenkte; må de ødelegge denne, for meg, fine tradisjonen?

Utsagn som dette blir jeg så stuss av. Man har en tradisjon med årelang symbolikk. Så innfører man den, og velger selv å legge noe annet i den (selv om fordomsfulle meg mistenker at endel damer syns det er romatisk å blir gitt fra far til mann på nettopp på grunn av det patriarkalske i handlingen). Også mener man at det er ødeleggende at den originale betydningen blir diskutert?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:01   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Dette var en av mine største sorger ved å gifte meg i utlandet; nemlig at pappa ikke kunne følge meg opp kirkegulvet. OK; i tidligere tider innebar dette noe annet. Nå er det (for oss) bare et utrolig koselig rituale.

Jeg ville ikke å gå opp der alene, og fikk mannens forlover til å følge meg opp. I ettertid ser jeg at det like gjerne kunne vært min egen forlover som gjorde dette, men hun var allerede engasjert som fotograf (det blir små forhold i utenlandsbryllup).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:02   #14
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Mannen og jeg gikk opp til alteret sammen. Det syntes jeg var både det mest naturlige og det mest romantiske.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:02   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

En ting er nå dette med at far tar brudgom i hånden og så overleverer bruden - da kan man snakke om å bli overlevert som en pakke.
Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på det på samme måte ved at far følger bruden inn og "dumper" henne foran alteret.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:03   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg syntes det var veldig koselig at pappa fulgte meg opp, å se mannen stå der fremme og vente var spesielt og ga kribling i magen.

Det ble av presten foreslått en løsning vi syntes var veldig fint, mannen gikk ned trappetrinnene fra alteret og kom oss i møte, så "overleverte" pappa meg der, og mannen fulgte meg det siste stykket opp. Det symboliserte i så måte sånnsett det at jeg var "overlatt" til min mann noen år før selve bryllupet. for meg handler det aldri om at jeg er en eiendel, heller hvem som er mine nærmeste. Før var det mine foreldre, nå er et min mann.

Jeg synes derfor det er trist om noen virkelig reelt anser det som at jeg er en eiendel, bare fordi jeg lot min meget stolte far få følge meg opp kirkegulvet.

Velger en naiv holdning her antakelig, stikker hodet i sanden og tror ikke noen vil se på hverken kronprinsessen eller andre kvinner som menns eiendel av denne grunn.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:04   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg synes derfor det er trist om noen virkelig reelt anser det som at jeg er en eiendel, bare fordi jeg lot min meget stolte far få følge meg opp kirkegulvet.

Jeg ville primært synes det var veldig rart om noen så på deg som en reell eiendel av noen som helst grunn. Det er ganske lenge siden man drev med slaveri i Norge.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:06   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Jeg ville gå opp med min mann, siden jeg er min egen person. Jeg er ikke en ting som skal gis vekk av min far. Jeg har selv vært veldig bevisst på denne symbolikken og ville absolutt ikke følges opp.

Jeg er enig med Hattifnatten om at dette er en snedig amerikansk skikk som handler om åh'ing og ah'ing av den hemmeligholdte kjolen og for at brudens far skal få en rolle. Og de fleste gjør bare som de andre gjør, fordi det er koselig og fint og vanlig og det de hadde sett på film og andre hyggelige grunner.

Men jeg er utrolig glad for å ha gått opp kirkegulvet sammen med min mann. Det var stort, rørende og et flott øyeblikk som markerte en overgang i vårt samliv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:09   #19
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg synes derfor det er trist om noen virkelig reelt anser det som at jeg er en eiendel, bare fordi jeg lot min meget stolte far få følge meg opp kirkegulvet.

Velger en naiv holdning her antakelig, stikker hodet i sanden og tror ikke noen vil se på hverken kronprinsessen eller andre kvinner som menns eiendel av denne grunn.

Jeg tror ikke det er så mange som tenker at du eller Victoria er noen som helst sin eiendom. Men en del av oss har vanskelig å forstå at noen vil benytte et slikt rituale (eller hva man nå skal kalle det) når bakgrunnen for det er nettopp det - at kvinner i vår del av verden var som andres eiendom å betrakte. Og all den tid kvinneundertrykkelse fortsatt forekommer verden over, så forsvinner all romantisk schvung over det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:09   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det symboliserte i så måte sånnsett det at jeg var "overlatt" til min mann noen år før selve bryllupet. for meg handler det aldri om at jeg er en eiendel, heller hvem som er mine nærmeste. Før var det mine foreldre, nå er et min mann.

Jeg er ikke gift, og selve seremonien sier vel ingenting om hvem som er ens nærmeste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no