Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går alt til helvete?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 08:32   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Jeg er ikke så innmari bekymret på egne vegne kjenner jeg.

Men generelt så er jeg bekymret ja. Jeg vet ikke om det var noen spesielt god ting med disse lånene jeg heller. Det er en åpenbar mulighet at det ville vært bedre å faktisk la være å gi lån til Hellas - sånn for resten sin del.

  Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:47   #22
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Grunnen til at det har vært brukt mye penger nå er jo for å demme opp for den sviktende økonomien som har vært etter finanskrisen. Men nå strammer finansministeren kraftig til - og godt er det. Uten olje har vi nok vært rimelig sjanseløse.

Men ja, det bekymrer meg. Tenker at den krisepakken ikke er løsningen, men gir landene litt pusterom i forhold til å ta nødvendige grep for å få skuta på rett kurs igjen. Det vil nok gå hardt utover velferdsgodene i de landene det er snakk om.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:30   #23
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Vi bruker penger vi ikke har til å finansiere et overforbruk av dimensjoner, og når markedene kollapser er løsningen å forbruke mer, for å holde hjulene i gang.
Jeg må innrømme at jeg ble skremt da Kristin Halvorsen gikk ut og oppfordret til økt forbruk under forrige runde. Jeg skjønner på en måte hvorfor, samtidig som det er helt bizarro at det er disse mekanismene som skal driver verden fremover.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:34   #24
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Klart det går til helvete! Kapitalismen feiler spektakulært - og så kommer REVOLUSJONEN!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:39   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?





Maggypop: Det er ikke forbruk som skaper gjelden. Forbruk skaper jobber skaper verdier skaper arbeidsplasser skaper skatteinntekter. Det er velferdsordningene vi strengt tatt ikke har råd til. I hvert fall når man som Hellas, de late slabbedaskene, heller ikke vil betale skatt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:40   #26
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Du er ikke den eneste som bekymrer seg for dette. I tillegg er store deler av formuen til Norge i aksjer, statsgjeld i andre land og andre verdipapirer, så vi kommer til å tape big time når det smeller. Sannsynligvis den eneste måten å unngå dette er å slutte å pumpe opp oljen, for den kommer nok bestandig til å være verdt noe.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:41   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Oljeboring i nord.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:46   #28
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oljeboring i nord.

Enda mer penger i aksjer og andre staters gjeld? Jeje, da er det kanskje håp om at Norge kan låne litt mer til Island.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:47   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Jeg er helt enig med deg, Poly, og er også bekymret. Jeg kan ikke så mye om det som jeg burde, men hvis det er tilfelle at Spania nå vakler på leirføtter i like stor grad som Hellas, er det grenser for hvor lenge man kan demme opp, er det ikke? Så kommer resten av PIGGS-landene som et jordras.

Acsa, jeg er klar for revolusjon. Skal vi begynne i offentlig sektor, også tar vi AFP i samme runden?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:52   #30
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Klart det går til helvete. Jeg er klar for kutt både her og der.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:53   #31
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.





Maggypop: Det er ikke forbruk som skaper gjelden. Forbruk skaper jobber skaper verdier skaper arbeidsplasser skaper skatteinntekter. Det er velferdsordningene vi strengt tatt ikke har råd til. I hvert fall når man som Hellas, de late slabbedaskene, heller ikke vil betale skatt.

Jo da, men når skattelette og lavt rentenivå er virkemidler for å stimulere privat forbruk biter man seg litt i halen.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:58   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Å, hva heter den der kurven? Den som liksom skal vise matematisk akkurat hvordan den formelen går opp, på hvilket skattenivå man maksimerer stimulering av inntekter og skatt, slik at det som kommer inn i sum er størst mulig?

(Det viste seg visst at det ikke var SÅ enkelt å finne Den Ene Og Absolutte Sannhet, da, dessverre. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:59   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Heh, den fikk jeg til eksamen i SØB. Alt glemt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:08   #34
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å, hva heter den der kurven? Den som liksom skal vise matematisk akkurat hvordan den formelen går opp, på hvilket skattenivå man maksimerer stimulering av inntekter og skatt, slik at det som kommer inn i sum er størst mulig?

(Det viste seg visst at det ikke var SÅ enkelt å finne Den Ene Og Absolutte Sannhet, da, dessverre. )

Alle de formlene er jo basert på at man vet ting. Det var festlige matematiske øvelser med utgangspunkt i at for eksempel nytteverdi var en kjent størrelse.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:17   #35
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Jeg også tror det går på rask vei nedover. Jeg tror dog ikke Norge blir så hardt rammet som mange andre land. Og et interessant aspekt er at jeg leste en artikkel om at mye av problemet i Europa er at vi har innvandrerstopp. Det at vi hindrer innvandring gjør at vi får en populasjon som "tipper" over i forhold til gamle og syke. Vi burde - ideelt sett - hatt flere unge. Og de må man enten produsere selv eller importere. Kan ikke nok om økonomi til et ubetinget JA! eller NEI!, men jeg også skjønner jo at man bør ha flere som skaper verdier gjennom arbeid enn folk som henter ut verdier gjennom sykehus, eldresenter etc

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:22   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Hjem og pul, altså.



:stikker:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:27   #37
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg også tror det går på rask vei nedover. Jeg tror dog ikke Norge blir så hardt rammet som mange andre land. Og et interessant aspekt er at jeg leste en artikkel om at mye av problemet i Europa er at vi har innvandrerstopp. Det at vi hindrer innvandring gjør at vi får en populasjon som "tipper" over i forhold til gamle og syke. Vi burde - ideelt sett - hatt flere unge. Og de må man enten produsere selv eller importere. Kan ikke nok om økonomi til et ubetinget JA! eller NEI!, men jeg også skjønner jo at man bør ha flere som skaper verdier gjennom arbeid enn folk som henter ut verdier gjennom sykehus, eldresenter etc

Jeg finner den ikke på nett men The Economist hadde en fatastisk bra utgave med tittel "Europe - the sinking ship" som handlet om nettopp dette. At Europa, i motsetning til andre kontinenter har en aging population som det overhode ikke vil finnes arbeidskraft til å ta seg av i fremtiden og i tillegg suger vi på innovasjon og nyskapning generelt. Det var helt enorme tall på antall arbeidsmigranter vi vil være avhengi av om bare 15-20 år. Og paradokset var at vi har "fortress Europe" og ikke engang tilrettelegger eller streber etter hverken kvalifisert eller ukvalifisert arbeidskraft.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:28   #38
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Klart det går til helvete! Kapitalismen feiler spektakulært - og så kommer REVOLUSJONEN!

Og proletariatets diktatuuur!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:36   #39
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Jeg velger å ikke lese innnlegget ditt. Jeg forholder meg bare til overskriften.
I den sammenheng kan jeg bidra med : Det er vel enn viss fare for det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 11:05   #40
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Til og med Norge, med en diger pengekran som står og pumper penger ute i Nordsjøen (og som går TOM på et tidspunkt, mind you), bruker LANGT mer penger enn vi tjener om dagen. I stedet for å lasse penger på sparegrisen så har vi funnet frem hammeren og knust den.

Jeg er litt spent på hvor du får disse tallene fra? Norge hadde i 2009 et handelsoverskudd med utlandet på 325 milliarder kroner. Bare i Januar 2010 hadde vi et handelsoverskudd på 34,4 milliarder kroner. Ingen umiddelbar fare for Norge altså.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no