Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-09, 10:33   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Sitat:

I en amerikansk undersøkelse der mer enn 5.000 voksne amerikanere deltok framgår det at de som drakk lettbrus daglig hadde 67 prosent større sjanse for å utvikle type 2-diabetes i løpet av få år.

Kilde.

Sitat:

Det er imidlertid uklart om det er lettbrus i seg selv som er årsaken, ettersom mange av dem som drikker lettbrus kan være overvektige fra før, og allerede ha en usunn livsstil.

Altså, om det er uklart om det er det som er årsaken, så bør man vel formulere seg en smule annerledes?

Jeg drikker for øvrig ikke lettbrus, men jeg har vært på Pepsi Max-kjøret og dit skal jeg aldri igjen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 10:35   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Jeg er på pepsi max-kjøret og har fått presentert denne undersøkelsen midt i fleisen av mannen hele helgen. Jeg synes også den virker ganske latterlig, men jeg også skjønner jo at det er ugunstig for helsen. Det er bare så latterlig godt og mye mindre fetende enn andre ting som er ufattelig gode.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 10:40   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Jeg har bare kuttet max-en, Pepsi-kjøret er jeg fortsatt på.
Det er dog lettere å kutte ned på Pepsi enn det var å kutte på Pepsi Max, for å ikke nevne den vanndrivende effekten på Max-en.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 10:47   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Jeg reagerte også på den overskriften (som alle avisene greide å skrive i går), i og med at undersøkelsen ikke viser noe som helst, bortsett fra at mange med høyt forbruk av lettbrus ikke har så sunn livsstil ellers heller. Og det er vel ingen bombe. Uten at jeg impliserer at det gjelder noen av dere, altså.

Sånn bortsett fra det er jeg skeptisk til lettbrus, å drikke brus hver eneste dag er jo ekstremt usunt, uansett om den inneholder fake eller ekte sukker. OGså virker det som lettbrusen er mye mer avhengighetsskapende enn vanlig brus.

Mythbusters i går kunne for øvrig også vise at det er de skumleste stoffene i lettbrusen (aspartamen, koffeinet og konsreveringsmiddelet) som gir den voldsomme geysireffekten når man stapper mentos i den.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 10:49   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Det er flere endokrinologer som sier de har erfaring med at dersom diabetikere kutter ut lettbrus så blir det lettere å regulere blodsukker etterpå. Men jeg tror ikke det er noen som kan si med sikkerhet hvorvidt det er sukkererstatningene eller det at hjernen får et søtsmak-kick så ofte som er årsaken.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 10:52   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Men ... men ... Brus med sukker er jo ikke noe godt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 10:54   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men ... men ... Brus med sukker er jo ikke noe godt.

Godt poeng.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 10:55   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Tror ikke akkurat sukkerbrus fører til noe mindre diabetes, for å si det sånn. Men som sagt over så er det mange faktorer her, for mange til at det går an å si at "lettbrus kan føre til diabetes".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:01   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tror ikke akkurat sukkerbrus fører til noe mindre diabetes, for å si det sånn. Men som sagt over så er det mange faktorer her, for mange til at det går an å si at "lettbrus kan føre til diabetes".

Alternativet er jo ikke at folk skal drikke litervis med sukkercola. Men jeg tror nok at folk som sliter med diabetes, overvekt, PCOS og liknende bør nok vurdere å kutte ut lettbruser også.

Jeg tror personlig at man ikke skal venne seg til å putte søte ting i munnen hele tiden, for man kan venne seg av med det, helt klart, selv om det er kjipt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:03   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Gidder ikke kutte ut lørdagsbrusen min bare fordi jeg er feit altså. Ærlig talt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:07   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Gidder ikke kutte ut lørdagsbrusen min bare fordi jeg er feit altså. Ærlig talt.

Hvem har sagt noe så dumt? Si det til meg så skal jeg banke dem for deg!

Det var ikke det jeg mente altså. Det er de som drikker 6-7 liter PepsiMax om dagen som bør vurdere å kutte ned.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:07   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Jeg tror mange som drikker lettbrus heller i seg ikke ubetydelige mengder på daglig basis, fordi det lizzom er så mye sunnere, og alle jeg kjenner som drikker lettbrus daglig har lagret mange flasker i kjøleskapet til enhver tid, og er helt avhengig av å drikke flere flasker hver dag.
Jeg drikker kun vanlig brus, aldri lightprodukter, men det også kun til kos, selv om det blir hver uke, og jeg lagrer aldri i kjøleskapet slik at det drikkes dagen lang. Det er usunt uansett, å drikke for mye brus enten det er light eller max eller vanlig, og man blir utrolig fort avhengig. Jeg merker det veldig godt når jeg har drikket brus i flere dager etter hverandre, så går jeg å higer etter sånn drikke hele tiden.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:08   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvem har sagt noe så dumt? Si det til meg så skal jeg banke dem for deg!

Lykke til.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:13   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Denne undersøkelsen var vel av mennesker som drakk lettbrus hver eneste dag, ikke dem som har det som lørdagsgodt. Alt med måte, også lettbrus.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:15   #15
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Det var ikke det jeg mente altså. Det er de som drikker 6-7 liter PepsiMax om dagen som bør vurdere å kutte ned.

Puh, jeg drikker heldigvis bare 4.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:15   #16
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Jeg har vært på Pepsi-max kjøret, og hadde egentlig tenkt å begynne igjen (lave ambisjoner, tenkte jeg ikke ville kunne stå i mot). Saken er at jeg sluttet ifm amming av lillebror. Det gikk overraskende greit når jeg måtte ta hensyn til noen andre enn meg selv (indirekte meg selv også da, unngikk dårlige netter). Var hos tannlegen for noen uker siden og hun spurte strengt: "Du drikker brus? Mye brus?" Fikk gurglet frem at jeg forsåvidt ikke gjorde det nå, og at jeg hadde sluttet pga ammingen (sa ikke at det var midlertidig, men hun så det kanskje på meg?). Fortsatt strengt: "Du bør ikke begynne igjen!". Så kom det en lang tirade med ting jeg egentlig vet fra før. Tynn emalje osv. Men jeg trodde jo ikke at jeg hadde tynn emalje (bare alle andre osv). Coladrikker er i tillegg mye verre enn andre brusdrikker. Lett eller ikke spiller vel ingen rolle i denne sammenhengen. Derfor: Jeg skal ikke begynne igjen! Etter snart 6 mnd uten er det velkjente suget helt borte (selvom jeg selvfølgelig kan fremkalle den fantastiske følelsen når man tar seg en god støyt rett fra halvannenlitersflaska før frokost oops, det hørtes kanskje litt vulgært ut ).

Tror jeg lettere tar hensyn til tenna mine (emaljen kan ikke reparere seg selv) enn kroppen (den får man jo alltids lappa litt på), og da slipper man forholde seg til diverse suspekte undersøkelser som den linket til i hovedinnlegget. Hurra!

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:17   #17
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Litt av greia er vel at det fortsatt finnes mennesker som tror det er sunnere å drikke lett-brus enn vanlig?
Noe som er himla feil, aspartam er ikke akkurat vist seg å ha en.. helsebringende effekt..

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:18   #18
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Ja ja, jeg er på cola zero-kjøret jeg da!
Men jeg tror nok det kan ha en sammenheng med lettbrus og diabetes, kroppen tror jo det kommer sukker, og skiller derfor ut insulin, men det kommer ikke noe sukker...så da.....?
Men tror nok at tannproblemet kommer før diabetes problemet, når det gjelder pepsi og cola!

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:18   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Jeg tror de færreste tror det er sunnere, men heller mer slankende. Og det er det jo for mange, men sikkert ikke alle. Uten at det forsvarer litervis med drikking, selvsagt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:18   #20
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Jeg har vært på Pepsi-max kjøret, og hadde egentlig tenkt å begynne igjen (lave ambisjoner, tenkte jeg ikke ville kunne stå i mot). Saken er at jeg sluttet ifm amming av lillebror. Det gikk overraskende greit når jeg måtte ta hensyn til noen andre enn meg selv (indirekte meg selv også da, unngikk dårlige netter). Var hos tannlegen for noen uker siden og hun spurte strengt: "Du drikker brus? Mye brus?" Fikk gurglet frem at jeg forsåvidt ikke gjorde det nå, og at jeg hadde sluttet pga ammingen (sa ikke at det var midlertidig, men hun så det kanskje på meg?). Fortsatt strengt: "Du bør ikke begynne igjen!". Så kom det en lang tirade med ting jeg egentlig vet fra før. Tynn emalje osv. Men jeg trodde jo ikke at jeg hadde tynn emalje (bare alle andre osv). Coladrikker er i tillegg mye verre enn andre brusdrikker. Lett eller ikke spiller vel ingen rolle i denne sammenhengen. Derfor: Jeg skal ikke begynne igjen! Etter snart 6 mnd uten er det velkjente suget helt borte (selvom jeg selvfølgelig kan fremkalle den fantastiske følelsen når man tar seg en god støyt rett fra halvannenlitersflaska før frokost oops, det hørtes kanskje litt vulgært ut ).

Tror jeg lettere tar hensyn til tenna mine (emaljen kan ikke reparere seg selv) enn kroppen (den får man jo alltids lappa litt på), og da slipper man forholde seg til diverse suspekte undersøkelser som den linket til i hovedinnlegget. Hurra!

Jeg går på mitt 8 "ikke-brus" år, og tanken er idag frastøtende! Amming var sluttårsak her også, og du oppdager såå mye annet nam å drikke!
Gratulerer med avgjørelsen!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no