Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-14, 15:07   #41
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, for hovedgrunnen til at folk blir mobbet er jo som kjent klærne de har på seg. Nok et dusteutspill fra høyresiden.

Du mener arbeiderpartiet? En av dem som har initiert dette her er en bekjent av meg, som er svært rød AP-mann.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 15:14   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Hva med de familiene som har så dårlig råd at de ikke kan sende barn i bursdag grunnet penger til gave, så dårlig råd at de arver alt av klær, så dårlig råd at mor og far har vondt i magen hver gang det kommer info fra skole om pølse til grilling eller skøytedag eller hva det nå måtte være? De skal bare få det til fordi noen innfører det?

Det er ikke uvanlig at det finnes stønadsordninger for skoleklær til fattige barn.

Å arve klær blir ikke mulig for de første som evt blir utsatt for dette, men det vil nok være enklere å bruke skoleklær som er arvet enn å alltid henge noen år etter i motebildet fordi man arver klær fra andre.

Jeg tror praktiske og økonomiske utfordringer er løsbare også her til lands. Man klarer å få det til svært mange steder i verden og da tror jeg også det er mulig her.
Spørsmålet går mer på om det vil ha noen hensikt å innføre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 15:48   #43
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Fordi foreldre har ansvar for at barna har klær.
Skolen utstyrer ikke barna med innesko, svømmeklær, gymtøy og annet som forventes å være på plass. Jeg regner derfor heller ikke med at man kan forvente at det offentlige betaler drakter ved evt. kleskode heller.

I andre land betales vel stort sett uniformer av foreldre selv om man har offentlig betalt skole?

Spørsmålet er vel om i hvilken grad skolen kan bestemme kleskode for elevene og hvilke sanksjoner som evt kan følge ved brudd, men det finnes det sikkert løsninger for dersom dette er noe det er politisk vilje til å innføre.

Hvor lurt det er er jeg usikker på, men jeg tror ikke man kan forvente at kleskode/uniform betyr gratis klær til barna.

Hvis det stilles helt spesielle krav til tøyet som skal brukes, vil jeg anta at dette etter norsk lovgivning må dekkes av det offentlige. Som det ellers også har vært nevnt i tråden her - problemet er nødvendigvis ikke bukse og genser, men vel så mye sko og jakker.

Hvis man stiller krav til at klærte skal være etter visse "egenskaper" i forhold til form og farge, men kan være fra forskjellige leverandører, blir det raskt likevel forskjeller.

Norsk klima gir her en del utfordringer som en del andre land med uniformer ikke har. Kombinert med hvordan man ellers kjenner norsk administrasjon og byråkrati, er det ingen tvil om at dette kommer til å koste _mye_.

Så vidt jeg har fått med meg går flere land som har hatt uniformer bort fra dette. Og man ser også endringer der man har uniformer, men de kan ikke tvinge elevene å bruke dem.

På landsbasis vil det også pga. klima være forskjeller i kravene til uniformene. Og man må evt. også ta kulturelle og religiøse hensyn til uniformene vil jeg anta.

Skal eventuelt hver kommune sitte å styre dette selv vil man jo også sikkert rote bort ekstra mye ressurser på dette.

For meg framstår det bare som en lettvint løsning som egentlig ikke løser det egentlige problemet.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 15:54   #44
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Svarer uten å ha lest tråden.

Personlig er jeg imot uniform men klarer fint å se for meg at det ville være fint for de som ikke har så romslig økonomi. Jeg kjenner flere foreldre som synes det er slitsomt med alt maset fra særlig jentene sine om å ha spesifikke merkeklær. Dette trenger ikke være annet en f.eks WOW men det kan være dyrt nok for mange.

Jeg vet det er individuelt og svært forskjellig fra skole til skole men jeg synes det er påfallende hvor opptatt de er i dag av visse type merker fra svært tidlig alder. På skolen vår er det veldig "synlig" hvem som har og ikke har de rette klærne. Uniform hadde vært flott selv om jeg personlig ikke ønsker det for mitt barn.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 16:05   #45
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg tenker at dette blir behandlig av symptomer, i stedet for å ta tak i de egentlige problemene. Grunnene til mobbing er jo mye, men ofte går de jo etter de som skiller seg ut på en eller annen måte. Ja, de kan da velge noen utifra klærne de går i, men det kan like godt være ting man ikke like enkelt kan endre. Som kroppsspråk, utseende, familiebakgrunn osv.... Barn og ungdommer kan være eksperter på å gjenkjenne hva som gjør noen annerledes, selv om det i voksnes øyne er snakk om bitte små forskjeller.

Jeg vil tro at dersom de innfører skoleuniform, så vil det fortsatt være ting som blir gjenkjent som kult. Eller skal de sette standard for hårfrisyrer og nekte dem accesorier? I tillegg lever jo ungdommene i en verden der de bruker mye sosiale nettverk. Er det forskjell på å bli mobbet pga. klærne du hadde på deg på skolen eller klærne du hadde på deg på bildet du postet på nettet i går? Og hvilket signal sender det om toleranse for ulikheter når voksne plutselig skal gjøre alle prikk like for å unngå mobbing?

Jeg ble mobbet på barneskolen, og det hadde ingenting med klærne mine å gjøre.

Skoleuniform hadde sikkert vært praktisk for enkelte, men det hjelper ikke mot mobbing.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 16:11   #46
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg ble mobbet på barneskolen, og det hadde ingenting med klærne mine å gjøre.

Skoleuniform hadde sikkert vært praktisk for enkelte, men det hjelper ikke mot mobbing.

Hvordan kan du være så bastant på det? Hvordan vet vi at det ikke hjelper på mobbing?

Da jeg gikk på skolen ble folk som ikke hadde Ball-bukser eller Poco Loco gensere mobbet. På skolen til barnet mitt er det "hun som har fake UGGS og fake Converse". Tenker det hadde vært kjekt for alle barna som ikke kan gå med Fjallreven jakke eller ekte UGGS at det var uniform.

Noen ganger er det nyttig å prøve å sette seg inn i andres sin situasjon. Det er sikkert kjekt for hun mora med tre unger og 7200 kr å leve på i mnd å slippe evige maset om klær fra x, y og z av unga tenker jeg.

Så igjen, om mobbing ikke handler om klær kan det jo være en årsak i et sammensatt bilde som bidrar til at barn ikke er med i den "kule" gjengen. Det er mange koder for å være innenfor og klær er definitivt en av dem, nå og før.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 16:30   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hvordan kan du være så bastant på det? Hvordan vet vi at det ikke hjelper på mobbing?

Da jeg gikk på skolen ble folk som ikke hadde Ball-bukser eller Poco Loco gensere mobbet. På skolen til barnet mitt er det "hun som har fake UGGS og fake Converse". Tenker det hadde vært kjekt for alle barna som ikke kan gå med Fjallreven jakke eller ekte UGGS at det var uniform.

Noen ganger er det nyttig å prøve å sette seg inn i andres sin situasjon. Det er sikkert kjekt for hun mora med tre unger og 7200 kr å leve på i mnd å slippe evige maset om klær fra x, y og z av unga tenker jeg.

Så igjen, om mobbing ikke handler om klær kan det jo være en årsak i et sammensatt bilde som bidrar til at barn ikke er med i den "kule" gjengen. Det er mange koder for å være innenfor og klær er definitivt en av dem, nå og før.

Å fjerne merkeklær kan kanskje hjelpe dem som blir mobbet for mangelen av dette (men ikke dem som blir mobbet av andre grunner) på kort sikt. Jeg tenker først og fremst at det hadde vært kjekt for alle barna som ikke kan gå med Fjellraven jakke eller ekte UGGs at mobberne ble tatt tak i og stilt til ansvar. I ytterste konsekvens at mobberne ble fjernet fra skolen og tatt ut av sitt miljø. At de som ikke tør å si fra og stå opp mot mobberne, men som stilltiende ser på og aksepterer, også blir stilt til ansvar.

Jeg gikk også på skolen da det var kult med Ball og Poco Loco, og Millet dunjakker, noe jeg aldri fikk. Jeg ble ikke ertet for dette. Det tror jeg heller ingen andre ble, på min skole. Jeg ble ertet fordi jeg hadde en annen dialekt enn resten. Lurer på hvordan uniformering skulle hjulpet meg med dette.

Alle trenger ikke være med i den "kule" gjengen. Det trenger absolutt ikke å være noe mål i seg selv. Jeg ønsket ikke engang å være en del av den gjengen, jeg likte dem ikke, og hadde det gøy med mine ukule venner. Jeg ser at min datter som nå går i tredje også distanserer seg fra de "kule" jentene, og ønsker ikke å være som dem, være kledt som dem eller gjøre det samme som dem. Men utestenging og mobbing er ikke greit, uansett om grunnen er klær, dialekt eller noe annet. Å innføre like klær tar kanskje bort muligheten å mobbe eller utestenge på grunn av klær. Men det lærer ikke mobberne noe som helst. Tvert om, det signaliserer heller at det er viktig å være likt kledt for å bli akseptert.

Vi skal ikke fjerne ulikheter for å unngå mobbing. Vi skal lære barna å akseptere ulikheter.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 16:41   #48
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Å fjerne merkeklær kan kanskje hjelpe dem som blir mobbet for mangelen av dette (men ikke dem som blir mobbet av andre grunner) på kort sikt. Jeg tenker først og fremst at det hadde vært kjekt for alle barna som ikke kan gå med Fjellraven jakke eller ekte UGGs at mobberne ble tatt tak i og stilt til ansvar. I ytterste konsekvens at mobberne ble fjernet fra skolen og tatt ut av sitt miljø. At de som ikke tør å si fra og stå opp mot mobberne, men som stilltiende ser på og aksepterer, også blir stilt til ansvar.

Jeg gikk også på skolen da det var kult med Ball og Poco Loco, og Millet dunjakker, noe jeg aldri fikk. Jeg ble ikke ertet for dette. Det tror jeg heller ingen andre ble, på min skole. Jeg ble ertet fordi jeg hadde en annen dialekt enn resten. Lurer på hvordan uniformering skulle hjulpet meg med dette.

Alle trenger ikke være med i den "kule" gjengen. Det trenger absolutt ikke å være noe mål i seg selv. Jeg ønsket ikke engang å være en del av den gjengen, jeg likte dem ikke, og hadde det gøy med mine ukule venner. Jeg ser at min datter som nå går i tredje også distanserer seg fra de "kule" jentene, og ønsker ikke å være som dem, være kledt som dem eller gjøre det samme som dem. Men utestenging og mobbing er ikke greit, uansett om grunnen er klær, dialekt eller noe annet. Å innføre like klær tar kanskje bort muligheten å mobbe eller utestenge på grunn av klær. Men det lærer ikke mobberne noe som helst. Tvert om, det signaliserer heller at det er viktig å være likt kledt for å bli akseptert.

Vi skal ikke fjerne ulikheter for å unngå mobbing. Vi skal lære barna å akseptere ulikheter.

Enig i det du sier men så er det dette med den virkelig verden, slik ting er, og hvordan det burde være slik du beskriver. Mobbere blir ikke utvist fra skolen osv.

Mitt barn har de klærene som er "innafor" men mange ganger tenker jeg på hvordan det er for alle de jentene på trinnet som må svare "nei, de er falske" når de blir spurt om det er "ekte" Converse eller ikke. Så fint det hadde vært om de alle måtte gå med samme svarte skoene så hadde ingen brydd seg om den fordømte "ekteheten" på skoene tenker jeg da samtidig som jeg er hundreprosent bevisst på at jeg er del av problemet i den grad min egen unge går med klær som er de populære merkene.

Akkurat nå er det f.eks Kånken ryggsekk som er det store og dette er altså en dårlig tøysekk til 700-800 kroner som "alle" skal ha. Jeg visste akkurat hvilke jenter som fikk dette i julegave og ikke. Det er virkelig grotesk hvor synlig dette er på trinnet synes jeg og igjen, jeg er ikke for uniform, men ser absolutt hvor fint det måtte ha vært for veldig mange som aldri får ha det de gjerne skulle ønske seg. (Ja, jeg vet disse jentene også ønsker seg disse tingene).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 10-02-14 kl 16:48.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 17:12   #49
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Du mener arbeiderpartiet? En av dem som har initiert dette her er en bekjent av meg, som er svært rød AP-mann.

Leste litt fort. OK, da er AP like dustete. Og dette er et prakteksempel på at politikere flest ikke aner en døyt om hvor skoen trykker i norsk skole. Epler! Karakterer i barneskolen! Skoleuniformer! Hva blir det neste?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 17:53   #50
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Når jeg gikk på barneskolen, så var det da egentlig karakterer i en rekke fag. "Kan bli bedre", "tilfredsstillende" og "Bra" het det vel. Var slik på alle tre barneskolene jeg gikk på, to forskjellige steder i landet, på 80-tallet. Var det noe bråk rundt dette da?

Så vidt jeg husker var dette fra ganske tidlig på barneskolen også - uten at jeg har sett i boka på mange år...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 17:56   #51
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Enig i det du sier men så er det dette med den virkelig verden, slik ting er, og hvordan det burde være slik du beskriver. Mobbere blir ikke utvist fra skolen osv.

Nei, verden er ikke slik, men vi må aldri gi opp kampen og la mobberne vinne. Aldri vakle i holdningen om at det er de som krever "ekte" merke som tar feil, og de som ikke bryr seg om dette som har rett.

Noe annet er selvsagt det praktiske, særlig i forhold til klima. Uniform som inkluderer sko? Vil det si både joggesko, gummistøvler og vintersko? Skal uniformen omfatte vinterjakker, vinterbukse, luer, hansker, ryggsekker, pennal, gymtøy, hijab, hårfarge, hudfarge, tannstilling og dialekter?

Nei, jeg holder fortsatt på at vi må ha som mål å lære ungene holdninger, ta opp kampen mot mobbing og merkepress. Gå foran og signalisere klart og tydelig at vi ikke aksepterer at andre skal bestemme hvordan vi skal kle oss.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 17:57   #52
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Når jeg gikk på barneskolen, så var det da egentlig karakterer i en rekke fag. "Kan bli bedre", "tilfredsstillende" og "Bra" het det vel. Var slik på alle tre barneskolene jeg gikk på, to forskjellige steder i landet, på 80-tallet. Var det noe bråk rundt dette da?

Så vidt jeg husker var dette fra ganske tidlig på barneskolen også - uten at jeg har sett i boka på mange år...

Ja jeg tenkte også på dette da jeg satt og bladde gjennom gamle karakterbøker her om dagen. De var blå og grønne, tre linjer med kommentarer til hvert fag.

Min datter går i femteklasse. De får jo poengsummer på prøver, 58/70 eller det står f.eks "17 ut av 19, bra jobba X". Dette blir det samme som karakterer i mine øyne. (Og jeg er glad det gjøres slik bare så det er sagt!)

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 17:57   #53
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg gikk også på skolen i Ball-genserperioden, og jeg hadde alt en unge kunne ønske seg av merkeklær og utstyr. Og likevel ble jeg mobbet. Fordi jeg var tykk (som om uniformstvang ville hjulpet mot det, liksom), fordi jeg var sosialt klønete, og av og til fordi jeg "jammen er bortskjemt som har såååå mye klær".

Mobbere finner alltids noe å ta deg for, uansett hvordan det tilrettelegges. Det er mobbingen man må jobbe med. Det nytter ikke å bare prøve å fjerne de elementene som mobberne benytter seg av.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 18:01   #54
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg tror heller ikke det er dette som skal til, verken for å fjerne mobbing eller redusere forskjellen mellom fattig og rik.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 18:07   #55
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg gikk også på skolen i Ball-genserperioden, og jeg hadde alt en unge kunne ønske seg av merkeklær og utstyr. Og likevel ble jeg mobbet. Fordi jeg var tykk (som om uniformstvang ville hjulpet mot det, liksom), fordi jeg var sosialt klønete, og av og til fordi jeg "jammen er bortskjemt som har såååå mye klær".

Det er jo også et element i henhold til uniform - når en del har kropp som ikke vil passe helt med stilen til uniformen. Kan raskt bli mobbing av det også, kontra valg av klær som kan passe bedre i henhold til kroppsfasong.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 18:12   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei, verden er ikke slik, men vi må aldri gi opp kampen og la mobberne vinne. Aldri vakle i holdningen om at det er de som krever "ekte" merke som tar feil, og de som ikke bryr seg om dette som har rett.

Noe annet er selvsagt det praktiske, særlig i forhold til klima. Uniform som inkluderer sko? Vil det si både joggesko, gummistøvler og vintersko? Skal uniformen omfatte vinterjakker, vinterbukse, luer, hansker, ryggsekker, pennal, gymtøy, hijab, hårfarge, hudfarge, tannstilling og dialekter?

Nei, jeg holder fortsatt på at vi må ha som mål å lære ungene holdninger, ta opp kampen mot mobbing og merkepress. Gå foran og signalisere klart og tydelig at vi ikke aksepterer at andre skal bestemme hvordan vi skal kle oss.

Jeg synes det var svært til problematisering av det praktiske rundt uniform. Det finnes allerede skoler her til lands som har skoleuniform, enkle bukser, t-skjorter og gensere.
Det blir for dumt å liste opp det du gjør i en problematisering av praktiske forhold.
Mennesker rundt omkring i hele verden, også på steder som er kaldere og fattigere enn Norge klarer å finne løsninger for skoleuniformer hvis de finner det hensiktsmessig å ha uniform.

Som forebyggende mot mobbing tror jeg ikke det har effekt, men jeg tror ikke kleskode bare er negativt. Det er kanskje en menneskerett å bruke tights og utringet topp med "sexy babe"-print eller singlet og saggebukse, men jeg synes en del klær med fordel kunne vært fritidsklær og ikke jobbantrekk for unger. Man kan godt ha regler mot sånt uten å ha skoleuniform.
Der jeg gikk på ungdomsskolen var det gjengtendenser og dette ble sterkt understreket med klesplagg. Klær ble brukt til å understreke distanse. Jeg tror ikke det hadde vært dumt om man i skoletiden måtte ha gått litt mer standardiserte klær, selv om det på ingen måte hadde løst opp i gjengproblematikken.
Hvis klær er en sterk faktor i gruppeidentitetsdannelse kan man lett føle seg avkledd om man ikke får bruke dette og jeg tror ikke bare det er negativt å være avkledd på den måten.

Men som sagt så tror jeg ikke uniformer løser så mye egentlig, men jeg synes heller ikke det virker bare negativt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 18:14   #57
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er jo også et element i henhold til uniform - når en del har kropp som ikke vil passe helt med stilen til uniformen. Kan raskt bli mobbing av det også, kontra valg av klær som kan passe bedre i henhold til kroppsfasong.

Tenk at det klarer man faktisk også å finne praktiske løsninger på om man vil. En bukse i skolens profilfarge behøver ikke å ha samme snitt for alle størrelser.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 18:16   #58
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes det var svært til problematisering av det praktiske rundt uniform. Det finnes allerede skoler her til lands som har skoleuniform, enkle bukser, t-skjorter og gensere.
Det blir for dumt å liste opp det du gjør i en problematisering av praktiske forhold.

Det jeg lister opp er i forhold til mobbing. Selvsagt ser jeg også for meg at det som er aktuelt vil være enkle, praktiske bukser og gensere. Og at man om vinteren uansett må stille med eget yttertøy og egne sko, dermed er man like langt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 18:27   #59
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg er helt på linje med Tallulah i denne diskusjonen. Håpløst forslag.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 19:24   #60
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er ikke prinsippielt mot skoleuniform. Men jeg ser ikke at det hjelper på problemet det vurderes innført for å løse.

Samme her.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no