Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-14, 12:45   #1
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

De skal nå diskutere muligheten for skoleuniform i skolen med skolene og FAU, før de eventuelt kommer med et forslag til bystyret, står det i Drammens Tidende.

Og jeg følger dette tildels med vantro, men ser nesten fram til at vi skal få detaljer om hvordan dette skal foregå, betales, og ikke minst i hvilken form de tenker seg dette. Det kommer til å bli et sånt leven.

Men bevares, får vi dekket alt av det ungene trenger på skolen av klær av god kvalitet, så bring it on. Men det kommer til å bli så dyrt. Så utrolig dyrt, og er det virkelig det skolen trenger som satsing?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 12:46   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg ville i hvert fall stemt for et sunt måltid hver dag lenge før skoleuniform.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 12:48   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Det var en runde om dette oppe i kommunestyret i Asker nettopp. Det ble nedstemt.

http://www.budstikka.no/nyheter/nei-...sker-1.8205672

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 12:53   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Hva er grunnen til at de ønsker dette?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 12:55   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen



De skulle lest stilene de indignerte elevene mine i Bærumsskolen skrev om dette før jul. Innføring av skoleuniform er et brudd på menneskerettightene, for tenk!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 12:56   #6
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Minske mobbing.

Men nå skiller de ikke mellom barne- og ungdomsskolen, og jeg ser heller ikke henvisninger til rapporter om skoleområder, og om det er mobbing generelt, eller spesifikk klesmobbing.

Jeg tenker dog at yttertøy og sko f.eks. kan inngå i slike saker, men tenker de å dekke alt sånt også? Det blir fort dyrt, om det skal være av en viss kvalitet. Om staten eller foreldrene skal dekke dette sies det heller ikke noe om. Men jeg tenker det må være andre måter å angripe slike saker på. Få mobberne ut av skolen. I voksenverden godtas det ikke kontinuerlig plaging på en arbeidsplass. Hvorfor skal barn måtte finne seg i så mye da?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:01   #7
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Min erfaring fra England tilsier at det ikke er kommunen som skal dekke utgiftene til skoleuniform, men foreldrene. Man får beskjed om hva slags klær som er akseptable, og så må man sørge for at ungene har det til enhver tid nødvendige utstyret til å gå uniformert på skolen.

Jeg kjenner (til min egen overraskelse) at jeg ikke er på langt nær så skeptisk til dette med skoleuniform som jeg f.eks er til karakterer i barneskolen. Hvis man finner en fornuftig uniformstype, a la t-skjorte, collegegenser og blå bukser, kan det jo ha mange fordeler. Ikke minst slippe å krangle med ungene om hva de skal ha på seg. Feel free to correct me med gode argumenter mot skoleuniform.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:08   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Minske mobbing.

Men nå skiller de ikke mellom barne- og ungdomsskolen, og jeg ser heller ikke henvisninger til rapporter om skoleområder, og om det er mobbing generelt, eller spesifikk klesmobbing.

Jeg tenker dog at yttertøy og sko f.eks. kan inngå i slike saker, men tenker de å dekke alt sånt også? Det blir fort dyrt, om det skal være av en viss kvalitet. Om staten eller foreldrene skal dekke dette sies det heller ikke noe om. Men jeg tenker det må være andre måter å angripe slike saker på. Få mobberne ut av skolen. I voksenverden godtas det ikke kontinuerlig plaging på en arbeidsplass. Hvorfor skal barn måtte finne seg i så mye da?

Jeg har null tro på dette for å minske mobbing, ei heller merkepress. Ungene er sammen utenfor skolen også, og på skolen kommer dette bare til å flytte seg til andre produkter, som for eksempel sko, hårpleie, smykker, undertøy, tilbehør osv. Jeg syns det er en unødvendig utgift som de heller kunne brukt på ulike sosiale tiltak i skolen for å få bukt med mobbingen. Når det er sagt er det få andre steder jeg har sett folk så nyrikt opptatt av merkeklær som i Drammen. Jeg tror ikke det var tilfeldig at det var en artikkel om en butikk i Drammen som satte i gang høstens debatt om merkeklær til småbarn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:09   #9
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Er det noen som har gått inn for at kommunen skal dekke skoleuniformer, altså?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:09   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg synes det blir for lettvint å tenke "ok, barn mobber, slik er det med den saken, det får vi ikke gjort noe med, så da får vi heller kle dem likt".

BARN SKAL IKKE MOBBE HVERANDRE, ferdig med det. Barn skal ikke lære at de må kle seg likt med alle andre for ikke å bli mobbet. At det riktige er at alle skal være like, og at ingen skal skille seg ut. Barn skal lære at de ikke skal mobbe hverandre UANSETT hva de har på seg. Dette med mobbing og merkepress er vanskelig å få bukt med, det er noe det må jobbes med kontinuerlig, både blant barna og foreldrene. Det er en evig kamp som man aldri må gi opp.

Det kan sikkert være andre grunner til å innføre skoleuniform, men at det skal få slutt på mobbing er ikke en av dem.


(... også synes jeg at jeg hører frp i neste omgang, i diskusjonen om det skal være tillatt med hijab til skoleuniformene )

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:19   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg lurer på, av nysgjerrighet, om det er hjemlet i lovverket å gjennomføre et sånt forslag i norsk skole? Hva skjer om man nekter å delta og bare lar barna gå på skolen med vanlige klær? Er det slik at skolen, med loven i hånd, kan ta i bruk hva som helst av sanksjoner om man nekter å delta?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:23   #12
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg har heller ingen tro på at skoleuniformer vil hindre mobbing. Jeg bare lurte på om det er noen veldig gode prinsipelle argumenter mot skoleuniformer som jeg har glemt?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:26   #13
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Min erfaring fra skole med skoleuniformer var et helsikes press på tennisracketmerker. Og importerte penal.

(Og at det ble mobbet hemningsløst basert på overvekt, undervekt, ubarberte legger, popularitet blant gutta, mangel på popularitet blant gutta, religion osv.)

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:28   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg bare lurte på om det er noen veldig gode prinsipelle argumenter mot skoleuniformer som jeg har glemt?

Har du noen gode prinsipielle argumenter for?

Mine invendinger (ikke alle prinsipielle):

  • Det er en enorm utgift for kommunen. Hvor mange skift skal de ha? Hva når de slår hull på kneet på buksa eller søler ett eller annet som ikke lar seg vaske vekk på genseren? Hva med vinterklær vs. sommerklær? Hva hvis noe forsvinner?
  • Det er svært sjelden man finner klesplagg som sitter godt på alle kropper (noe alle som har brukt uniform i jobben vet godt).
  • Jeg syns barn kan få være like individualister som voksne.
  • Jeg har enda til gode å se god forskning som sier noe om positive sider ved uniformsbruk i skolen, som ikke kan veies opp på andre måter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:29   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Hovedmerkepresset i ungdoms- og videregående skole er rettet mot ytterjakker og skolevesker. Ingen av delene vil være omfattet av en skoleuniform.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:33   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har du noen gode prinsipielle argumenter for?

Nei, egentlig ikke. Jeg er ikke tilhenger av skoleuniform sånn sett, men jeg er ikke så intuitivt mot det som jeg var før jeg fikk litt erfaring med det. Jeg ser en del praktiske fordeler, naturligvis veldig avhengig av hvordan det organiseres. Men man bør jo absolutt ha noen gode og forskningsbaserte argumenter for det hvis man skal innføre det.

Sitat:

  • Det er en enorm utgift for kommunen. Hvor mange skift skal de ha? Hva når de slår hull på kneet på buksa eller søler ett eller annet som ikke lar seg vaske vekk på genseren? Hva med vinterklær vs. sommerklær? Hva hvis noe forsvinner?
  • Det er svært sjelden man finner klesplagg som sitter godt på alle kropper (noe alle som har brukt uniform i jobben vet godt).
  • Jeg syns barn kan få være like individualister som voksne.
  • Jeg har enda til gode å se god forskning som sier noe om positive sider ved uniformsbruk i skolen, som ikke kan veies opp på andre måter.

Jeg er litt fascinert av at det automatisk antas at uniformene skal dekkes av kommunen. Det henger naturligvis sammen med gratis-skole-prinsippet. Men i et land der man ikke dekker skolemat må man jo ikke nødvendigvis velge å dekke uniformer heller.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:34   #17
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Har politikerne som går inn for dette brukt noen andre argumenter enn mobbing? Det virker svakt begrunnet i så fall. Litt sånn quick fix på en komplisert problemstilling.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:42   #18
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Jeg tenker at dette blir behandlig av symptomer, i stedet for å ta tak i de egentlige problemene. Grunnene til mobbing er jo mye, men ofte går de jo etter de som skiller seg ut på en eller annen måte. Ja, de kan da velge noen utifra klærne de går i, men det kan like godt være ting man ikke like enkelt kan endre. Som kroppsspråk, utseende, familiebakgrunn osv.... Barn og ungdommer kan være eksperter på å gjenkjenne hva som gjør noen annerledes, selv om det i voksnes øyne er snakk om bitte små forskjeller.

Jeg vil tro at dersom de innfører skoleuniform, så vil det fortsatt være ting som blir gjenkjent som kult. Eller skal de sette standard for hårfrisyrer og nekte dem accesorier? I tillegg lever jo ungdommene i en verden der de bruker mye sosiale nettverk. Er det forskjell på å bli mobbet pga. klærne du hadde på deg på skolen eller klærne du hadde på deg på bildet du postet på nettet i går? Og hvilket signal sender det om toleranse for ulikheter når voksne plutselig skal gjøre alle prikk like for å unngå mobbing?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:43   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg er litt fascinert av at det automatisk antas at uniformene skal dekkes av kommunen. Det henger naturligvis sammen med gratis-skole-prinsippet. Men i et land der man ikke dekker skolemat må man jo ikke nødvendigvis velge å dekke uniformer heller.

Hvis en kommune tvangsinnfører skoleuniformer går jeg ut i fra at de dekker dem ja. Det er tross alt i en noe annen utgiftsklasse enn mat hver dag, syns du ikke? For å ikke snakke om at unger må ha mat, enten de går på skole eller ikke.

Men jeg kan godt ta med at jeg syns det er enda mer premieidiotisk om de mener foreldrene skal dekke det. Da vil man være like langt; med ulike uniformsprodusenter slik som i England; de kjipe billige, og de dyre som sitter pent. Syns ikke du det er prisipielt feil å inføre uniform og tvinge foreldre til å ta utgiften?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 13:46   #20
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Og hvilket signal sender det om toleranse for ulikheter når voksne plutselig skal gjøre alle prikk like for å unngå mobbing?

Veldig godt poeng.

Jeg mener jo ikke å forsvare skoleuniformer altså. Ikke egentlig. Jeg bare leker litt for å fremprovosere noen argumenter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no