Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-13, 20:27   #1
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Midt i hyling og leggingen ringte det på. Han rakk bare å smile og si hi før jeg lukket døren og sa at jeg ikke var interessert. Lurer på om det er en av disse afrikanerne som går rundt å selger bøker?
I går var det Jehovas vitne også det midt i leggingen.
Andre ganger har det vært smykker, bilder og ren og skjær tigging.

Jeg får ikke dårlig samvittighet av sector alarmfolk og de som spør etter penger uten å yte igjen. Og egentlig ikke Jehovas heller.
Men de som har laget produkter eller for eksempel han i stad. Usj...jeg synes jeg er uhøflig når jeg avviser spontant.
Men samtidig så synes jeg virkelig det er en uting å ringe på privat å selge.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 21:19   #2
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Det rister jeg fort av meg, gitt.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 21:27   #3
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Jeg har en gang hatt dårlig samvittighet. Det var en jente på ca 13 som solgte aviser en søndag formiddag. Det var strytregn og blåste og fryktelig surt og kaldt. Hun var våt som en druknet katt. Jeg hadde INGEN kontanter så jeg kunne ikke kjøpe avis av henne. Da fikk jeg dårlig samvittighet.

Ellers avviser jeg alle. Bortsett fra nabounger som selger lodd. Da kjøper jeg i det minste et lodd eller to.

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 21:28   #4
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Ja unger som selger lodd pleier jeg kjøpe av, altså.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 23:04   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Nabounger som selger lodd, kjøper jeg av. Ut over det, avviser jeg kontant alle og enhver som forsøker selge noe som helst, inkludert religion, på trappa mi.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-13, 23:18   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Dårlig samvittighet får jeg absolutt ikke nei. Jeg blir vel heller nesten sur for at de kommer. Stoler ikke på dem for fem flate øre.

Jeg vet at ikke alle er svindlere altså, men det er ikke uten grunn at politiet går ut og advarer mot selgere på dørene. De prøver å selge noe ræl, mens deres egentlige ærend er å kartlegge om akkurat den boligen er verdt å avlegge et besøk, når ingen er hjemme.

Har denne uka jagd to grupper med østeuropeere på dør. De tilbød forskjellig arbeid utendørs.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 01:29   #7
BadFurDay
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 8
BadFurDay har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Jeg får også veldig dårlig samvittighet når jeg avviser selgere. Måtte begynne med dette etter jeg endte opp med en stakkars student stående inne på kjøkkenet mitt som skulle selge vannfilter. Stakkaren var nervøs og holdt på i 20 minutter før jeg klarte å få han ut med et halvhjertet løfte om å vurdere et abonnement på filter av han.

BadFurDay er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 09:28   #8
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Jeg har samme problem, hater å åpne døra for folk som vil at jeg skal kjøpe noe. Det er en uting etter min mening og jeg sier alltid nei (unntaket er lodd for lokale lag dersom jeg har noen kontanter liggende). Men etter at de er gått tenker jeg "det er vel bedre at de går rundt og prøver å selge varer fremfor å bare sitte rundt og tigge" og så kjenner jeg meg som et enda mere usselt menneske der og da.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 15:50   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Akkurat hatt en her på døra og ikke dårlig samhvittighet for å avvise han, nei.. kjøper ikke av dørselgere, annerledes med ungene som kommer og selger lodd, de kjøper vi av.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 16:15   #10
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Har aldri kontanter, så det er ikke noe problem.

Fikk forresten en på døra her i fjor som viste fram lapp om at han trengte penger fordi han var "døvstum". Han ble mektig forvirret og forsvant raskt da jeg prøvde å snakke tegnspråk med ham.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 16:53   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Det er kanskje fordi at vi alle vet at alle trenger noe å leve av, og derfor kjenner du det i samvittigheten? Jeg tror det er derfor jeg kjenner det. Det er også derfor jeg får vondt i hjertet/magen av tiggere. Men det betyr ikke at jeg gir noe eller kjøper noe.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 17:39   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Unger som selger lodd (ja, og faktisk også den voksne damen som kom og solgte lodd forrige uke), den er grei, da skraper jeg sammen kontanter og minner meg selv på at vi må få på plass igjen den "lodd-kontanter-skåla" vi hadde i det forrige huset, vi har jo bare bodd her et drøyt år....

Men disse andre, nei, de avviser jeg. Mannen kjøpte en papegøye i tre av en slik afrikaner som solgte tin inntekt for... bøker til skolegangen sin eller noe sånn ? en gang da. Ungene syntes den var stas, (og ødela den på den på 1-2-3) men stort sett neitakk.

Stikker litt i samvittigheten min noen ganger, men minner meg selv på at vi har valgt hvilke veier vi støtter, og holder meg stort sett derfor unna de som forviller seg inn hit.

Men ja, loddselgere som har gått helt til endes i denne veien her for å finne vårt hus helt innerst i blindveien... de får solgt lodd.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 17:59   #13
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Jeg vet ikke hvorfor du kjenner det slik. Selv kjøper jeg lodd av unger, støtter tv- aksjonen osv, men dørselgerer, tiggere osv har jeg null dårlig samvittighet for å avvise.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 18:09   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor får jeg dårlig samvittighet når jeg avviser dørselgere?

Mantra: Dørselgere er også selgere. Hvis de ikke er svindlere.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no