Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-13, 21:24   #21
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Jeg jobber med GPS-lokalisering og kan ikke anbefale det som finnes i salg nå, teknologien er der, men alt annet er umodent. Begynner å komme noen klokker, skal si fra om de fungerer. Inntil det finnes bedre løsninger anbefaler vi faktisk "find my iPhone".

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:30   #22
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Jeg kjenner at jeg har store etiske betenkeligheter med slik overvåkning. Klokke og konsekvenspedagogikk funker stort sett veldig bra på unger.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:35   #23
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg har store etiske betenkeligheter med slik overvåkning. Klokke og konsekvenspedagogikk funker stort sett veldig bra på unger.

Jeg er bekymret for utviklingen. Jobber hovedsaklig med personer med demens, der også er det er store etiske utfordringer i alle retninger. Verste jeg har sett til nå ift barn er et firma som ønsker å samarbeide med barnehager som vil tracke barna.

Når det er sagt så mener jeg GPS er et fantastisk hjelpemiddel om det blir brukt rett.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:35   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg har store etiske betenkeligheter med slik overvåkning.

Hvorfor det egentlig? Jeg har aldri hørt noen argumentere "for" betenkelighetene og spør av oppriktig nysgjerrighet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:45   #25
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Jeg er bekymret for utviklingen. Jobber hovedsaklig med personer med demens, der også er det er store etiske utfordringer i alle retninger. Verste jeg har sett til nå ift barn er et firma som ønsker å samarbeide med barnehager som vil tracke barna.

Når det er sagt så mener jeg GPS er et fantastisk hjelpemiddel om det blir brukt rett.

Ja, jeg tenker at når man har store etiske betenkeligheter med å tracke folk som ikke kan ta vare på seg selv, bør det jo være det samme med de som er adekvate, de har jo tross alt mental kapasitet til å forholde seg til samfunnet og deres forventninger til hvor man skal være til hvilken tid.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor det egentlig? Jeg har aldri hørt noen argumentere "for" betenkelighetene og spør av oppriktig nysgjerrighet.

Se svaret overfor.

Med de debattene vi har om personvern, datalagringsdirektiv synes jeg det er betimelig å spørre seg om det å overvåke barn (eller mennesker generelt) via GPS er etisk rett.
Jeg mener at det ikke er det all den tid at hvor jeg befinner meg er en strengt personlig sak, og at det er noe jeg gjerne vil at mine barn også skal oppleve.
Som sagt i mitt første innlegg, vi har da fått ungene hel hjem i alle år uten GPS, så en slik overvåkning fremstår både unødvendig og kanskje krenkende.
Jeg tror også at grensene for hva som er greit vil utvides hvis dette blir normalt å gjøre, og plutselig sitter vi her å tracker jentungen på 17 på date eller mannen som er på "fisketur", og anser det som vår soleklare rett.
Ugreit, spør du meg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:46   #26
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg har store etiske betenkeligheter med slik overvåkning. Klokke og konsekvenspedagogikk funker stort sett veldig bra på unger.

Den ser jeg ikke. Ikke i det hele tatt. Har ikke tenkt å chippe ham som 16 åring, selv om det hadde nok vært ønskelig!!
Men å kunne finne sin egen syvåring? Hvordan er det etisk mer betenkelig enn å fotfølge om det er alternativet? Man vil jo ha kontroll på hvor ungene er når de er små?
Her får min gutt løpe opp til skolen og leke i skogen, ut å sykle i nærområdet. Mens nabogutten kun får gå rett til annet hus og leke der.
Jeg ser det som en trygghet for jeg ønsker virkelig at gutten skal få utfolde seg annet enn på besøk hos andre og uten konstant overvåking av meg.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:52   #27
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Den ser jeg ikke. Ikke i det hele tatt. Har ikke tenkt å chippe ham som 16 åring, selv om det hadde nok vært ønskelig!!
Men å kunne finne sin egen syvåring? Hvordan er det etisk mer betenkelig enn å fotfølge om det er alternativet? Man vil jo ha kontroll på hvor ungene er når de er små?
Her får min gutt løpe opp til skolen og leke i skogen, ut å sykle i nærområdet. Mens nabogutten kun får gå rett til annet hus og leke der.
Jeg ser det som en trygghet for jeg ønsker virkelig at gutten skal få utfolde seg annet enn på besøk hos andre og uten konstant overvåking av meg.

Men om man trenger GPS til å finne barnet sitt er han kanskje ikke moden nok/stor nok til å slippes?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:53   #28
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Den ser jeg ikke. Ikke i det hele tatt. Har ikke tenkt å chippe ham som 16 åring, selv om det hadde nok vært ønskelig!!
Men å kunne finne sin egen syvåring? Hvordan er det etisk mer betenkelig enn å fotfølge om det er alternativet? Man vil jo ha kontroll på hvor ungene er når de er små?
Her får min gutt løpe opp til skolen og leke i skogen, ut å sykle i nærområdet. Mens nabogutten kun får gå rett til annet hus og leke der.
Jeg ser det som en trygghet for jeg ønsker virkelig at gutten skal få utfolde seg annet enn på besøk hos andre og uten konstant overvåking av meg.

Ved å fotfølge han har han reell opplevelse av å være overvåket, det har han ikke ved tracking, og vil da lettere kunne veiledes i fht hva som er greit og ugreit.
Sånn lærer man av.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:57   #29
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men om man trenger GPS til å finne barnet sitt er han kanskje ikke moden nok/stor nok til å slippes?

Joda, det er en samvittighetsfull unge. Men problemet ligger mer i at jeg IKKE ønsker å detaljstyre. Men at han kommer hjem når han er sulten, og jeg ikke forstyrrer i lek unødvendig. Men siden far ikke er tilstede i sommer, så må jeg få tak i ham når vi skal noe. Det er slettes ikke alt jeg vet om når han løper ut...
Og i dag hadde han i tillegg det så gøy at han ikke kom på fire timer, og hadde visst blitt fôret.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:01   #30
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Den ser jeg ikke. Ikke i det hele tatt. Har ikke tenkt å chippe ham som 16 åring, selv om det hadde nok vært ønskelig!!
Men å kunne finne sin egen syvåring? Hvordan er det etisk mer betenkelig enn å fotfølge om det er alternativet? Man vil jo ha kontroll på hvor ungene er når de er små?
Her får min gutt løpe opp til skolen og leke i skogen, ut å sykle i nærområdet. Mens nabogutten kun får gå rett til annet hus og leke der.
Jeg ser det som en trygghet for jeg ønsker virkelig at gutten skal få utfolde seg annet enn på besøk hos andre og uten konstant overvåking av meg.

Enig med deg. Etiske betenkeligheter når vi snakker om en sjuåring?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:04   #31
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er veldig stor forskjell på å vite sånn omtrent hvor man skal løpe og ikke. Jeg har hatt politiet etter min rømling to ganger for å si det sånn, da har jeg lett og lett med småbarn alene hjemme i sengene sine og vært helt desperat. Ingen god situasjon.

Jeg ser den, men slik jeg forstå HI var det ikke sånne situasjoner dette var tenkt til?

Mulig jeg bare er lat mamma, men jeg hadde gitt ungen min en kjip mobiltelefon og sluppet å springe etter ham. Men må innrømme at jeg sliter hardt med å se at det skal være noen privatsak for en sjuåring hvor han er, mitt barn må nok bli betraktelig eldre, sikkert nærme seg 17, før vi er der.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:06   #32
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Jeg er veldig enig med det nextlife skriver. Man flytter noen grenser når man overvåker barna på den måten. Jeg slår et slag for å heller være litt strengere overfor ungene når det gjelder hvor de får lov til å gå, og når de skal komme hjem.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:08   #33
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg ser den, men slik jeg forstå HI var det ikke sånne situasjoner dette var tenkt til?

Mulig jeg bare er lat mamma, men jeg hadde gitt ungen min en kjip mobiltelefon og sluppet å springe etter ham. Men må innrømme at jeg sliter hardt med å se at det skal være noen privatsak for en sjuåring hvor han er, mitt barn må nok bli betraktelig eldre, sikkert nærme seg 17, før vi er der.

For å si det slik, jeg hadde ganske kraftige ilinger i magen da jeg ikke hadde sett gutten på fire timer og nabogutten han løp ut sammen med var hjemme. Jeg kjenner ikke gutt nr 3, og bare sett moren på skolen, ikke snakket med henne, og ikke fant jeg noen tlf.nr.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:08   #34
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Hva gjør dere når GPS-lokaliseringen viser at poden er i sjøen? Mest sannnsynlig feilposisjonering, men likevel. Eller poden er inne i et hus og gpsen ikke greier å få sendt ut signaler? Teknologien er ikke feilfri.
Jeg mener at mobil/klokke osv er en bedre løsning enn GPS såfremt barnet ikke har behov for å bli funnet på sekundet.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:09   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Jeg ser betenkelighetene, men jeg er ikke med på en "sier du a, så må du si b og så c"-argumentasjon. Det går faktisk an å bestemme seg for at grensa går på b og holde på det. En sjuåring er stort sett i vimsealderen, men stor nok til at de kan gå fritt. Spørsmålet er hva som skjer idet de glemmer klokka. Hvis man da kan ringe til 4 utvalgte foreldre eller gå seg en runde og finne dem igjen er det ikke noe problem, men hvis man må forlate sovende småbarn og løpe rundt i boligfeltet er det ikke noe særlig. Unger er veldig forskjellige. Jeg tenker at gps-tracking kan være helt greit på yngre barn hvis teknologien er der. Idet barnet selv ikke lenger synes det er greit synes jeg heller ikke det er greit lenger. Jeg ser at grensa mellom trygghet og overvåkning er hårfin, men etter å ha vært på desperat jakt et par ganger ville jeg vurdert det dersom det hadde vært mulig. Løsningen for vår del ble mobil, jeg ser ikke helt at det er noe mindre invaderende egentlig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:09   #36
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

For å si det slik, jeg hadde ganske kraftige ilinger i magen da jeg ikke hadde sett gutten på fire timer og nabogutten han løp ut sammen med var hjemme. Jeg kjenner ikke gutt nr 3, og bare sett moren på skolen, ikke snakket med henne, og ikke fant jeg noen tlf.nr.

Men hvorfor får gutten så stor frihet til å gå rundt som han vil? Kan du ikke si at han skal komme hjemmom og si fra hvis han "bytter sted"?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:10   #37
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Enig med deg. Etiske betenkeligheter når vi snakker om en sjuåring?

Jupp.
Dessverre er barns personvern en tåkeformulert rettighet i norsk lovverk, men det har vært gjenstand for debatt. Midt inne i denne artikkelen
http://personvern.info/tag/barn/
står det noe om det, og jeg klipper ut litt relevant i denne diskusjonen:

FNs barnekonvensjon artikkel 16 bestemmer at ingen barn skal utsettes for ulovlig innblanding i sitt privatliv, og at barnet har rett til lovens beskyttelse mot slik ulovlig innblanding. Dagens gjeldende personopplysningslov har ikke direkte noen bestemmelser som begrenser slike handlinger og tiltak fra foreldre som er beskrevet her. I følge Datatilsynets blir dette, per i dag, et etisk spørsmål – ikke et rettslig spørsmål. Dermed svikter også norsk lov barna i disse situasjonene. Personvernkommisjonen pekte i sin rapport# på en rekke svakheter i forhold til barns personvern. Kommisjonen pekte også på at det er uheldig for barn og unge å vokse opp med at overvåking er et akseptabelt virkemiddel. Kommisjonen peker på at man risikerer at våre barn og unge mister perspektiver som vil være viktig for samfunnet når barnet blir voksent og skal ta del i vårt demokratiske samfunn.

Lovgiver bør sikre at barns personvern blir gitt en sterk og tydelig sikring i lov. Barns rettigheter må tydeliggjøres rettslig; også barnas rettigheter i forhold til egne foreldre. Det er tilsynelatende et behov for å balansere Barnekonvensjonens artikkel 16, som gir barn og unge en selvstendig rett til privatliv, og konvensjonens artikkel 18 som oppstiller et ansvar for foreldre å ivareta barnets behov for sikkerhet og trygghet. I dagens samfunn kan det ikke være tvil om at involvering fra foreldre er nødvendig. Utfordringen for foreldre ligger imidlertid i å involvere seg, uten og innvadere og krenke.

EU-kommisjonen la den 25. januar 2012 frem et forslag til ny personvernlovgivning. Dette er på høy tid. Den gjeldende personvernlovgivningen i EU og EØS baserer seg på et direktiv fra 1995, og teknologien har for lengst gått fra denne lovgivningen. Forslaget fra EU innebærer klarere og strengere regler for personvern, og vil styrke den enkeltes rettigheter. Her må også barns rettigheter befestes.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:11   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg ser den, men slik jeg forstå HI var det ikke sånne situasjoner dette var tenkt til?

Mulig jeg bare er lat mamma, men jeg hadde gitt ungen min en kjip mobiltelefon og sluppet å springe etter ham. Men må innrømme at jeg sliter hardt med å se at det skal være noen privatsak for en sjuåring hvor han er, mitt barn må nok bli betraktelig eldre, sikkert nærme seg 17, før vi er der.

Superenkel forskning viser at mobil ikke funker. Den ligger nemlig aldri slik at ungen hører den. Heldigvis blir de større.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:11   #39
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Hva gjør dere når GPS-lokaliseringen viser at poden er i sjøen? Mest sannnsynlig feilposisjonering, men likevel. Eller poden er inne i et hus og gpsen ikke greier å få sendt ut signaler? Teknologien er ikke feilfri.
Jeg mener at mobil/klokke osv er en bedre løsning enn GPS såfremt barnet ikke har behov for å bli funnet på sekundet.

Nei, som også andre sier, så er den ikke god nok. Så det blir nok å kjøpe mobil med lomme til belte. Vi har allerede en :kjip: en, men den sender jeg med niåringen min når hun skal ut på vift.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 22:13   #40
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg ser betenkelighetene, men jeg er ikke med på en "sier du a, så må du si b og så c"-argumentasjon. Det går faktisk an å bestemme seg for at grensa går på b og holde på det. En sjuåring er stort sett i vimsealderen, men stor nok til at de kan gå fritt. Spørsmålet er hva som skjer idet de glemmer klokka. Hvis man da kan ringe til 4 utvalgte foreldre eller gå seg en runde og finne dem igjen er det ikke noe problem, men hvis man må forlate sovende småbarn og løpe rundt i boligfeltet er det ikke noe særlig. Unger er veldig forskjellige. Jeg tenker at gps-tracking kan være helt greit på yngre barn hvis teknologien er der. Idet barnet selv ikke lenger synes det er greit synes jeg heller ikke det er greit lenger. Jeg ser at grensa mellom trygghet og overvåkning er hårfin, men etter å ha vært på desperat jakt et par ganger ville jeg vurdert det dersom det hadde vært mulig. Løsningen for vår del ble mobil, jeg ser ikke helt at det er noe mindre invaderende egentlig.

Du er reflektert og vil nok benytte det på korrekt måte. Min erfaring er at langtfra alle er det.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no