Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnevakt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-13, 01:43   #1
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Barnevakt

Jeg er interessert i å høre ståa rundtom. Hva er vanlig? Mannen vil ikke be om barnevakt, han mener det er de som av egen interesse bør spørre om å få til å passe barna - med det resultat at det er ett år siden sist vi spurte. Kommer ingen vei med han og syn han har urealistiske forventninger . Hvordan er det egentlig vanlig at det er?

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 01:49   #2
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Barnevakt

Her går det begge veier. Vi spør foreldrene mine (svigers bor 50 mil unna) om vi trenger barnevakt, og de tilbyr seg å passe dem. I august skal mannen og jeg alene på tur, så da spurte vi foreldrene mine om de kunne passe ungene i fem dager. Og i går spurte de oss om de kunne ta ungene med på hytta i helga. Jeg hadde nok ikke vært så komfortabel med å spørre dem om det bare gikk den ene veien,

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 05:51   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevakt

Ingen i familiene våre spør om å få passe Poden helt av seg selv, nei. De har aktive, fulle liv alle besteforeldrene.
Vi spør når vi trenger barnevakt.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 08:07   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnevakt

Aldri oplevd at noen har spurt selv om å få passe jenta. Har selv spurt andre ved få anledninger.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 08:11   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevakt

Det er sjelden jeg spør selv. Jeg spør dersom det er møter jeg skal på, eller en bursdag. Det er sjelden noen spør om å ha ungene også.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 08:11   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevakt

Selvsagt spør man når man trenger eller ønsker barnevakt. Eller forventer man at besteforeldre skal holde seg oppdatert på kino- og konsertprogrammet i byen og ringe og tilby seg akkurat når det kommer noe man har lyst til å se?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 08:11   #7
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevakt

Her går det begge veier, men ønsker vi å gjøre noe så spør vi svigers. Er det lenge siden svigermor har hatt dem hos seg så hender det også at hun ber om å få dem.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 08:46   #8
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnevakt

Vi har aldri blitt spurt om noen kunne få passe barna. Spør alltid selv dersom jeg trenger det.
Nå er ungene så store at de passer seg selv, eller x og jeg bytter litt dersom det er snakk om en hel helg.
Har alltid ønsket meg at noen hadde vært mer på tilbudssiden, men har erfart at man må spørre for å få hjelp.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 09:00   #9
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnevakt

Vi spør selv hvis vi trenger barnevakt. Det har hendt at f.eks. tante har spurt om Ville vil være med på teater en dag eller at besteforeldrene spør om hun vil være med på hytta (da får vi allernådigst være med om vi vil), men de går ut fra at vi sier fra hvis det er en dag vi skal noe.

Ellers har Ville begynt å invitere seg på overnatting selv når hun synes det er for lenge siden sist hun var hos noen av besteforeldrene eller tante.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 09:12   #10
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnevakt

Vi spør selv om vi trenger barnevakt.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 09:27   #11
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevakt

Vi spør selv.
De kan jo ikke vite når vi trenger barnevakt.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 09:28   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevakt

Spørre om å få passe barna?

Her har vi besteforeldre som stiller opp nær sagt når som helt og til en hvilken som helst anledning, men det er vi som spør, selvsagt.

Hvis besteforeldrene vil ha tid med ungene, og det skjer stadig vekk, så henter de dem på skolen og har dem på ettermiddagen. Å passe dem om kvelden, når de er trøtte og skal sove, gjøres kun som en tjeneste for oss.

Hvis dere aldri spør om barnevakt, så antar vel de rundt dere at dere foretrekker å være hjemme, og da er det jo logisk at de ikke tilbyr seg av seg selv heller. (Det har da vært nok av tråder her inne fra frustrerte mødre som er oppgitt over svigermor som maser om å få passe ungene, "enda hun må skjønne at jeg ikke er klar for å dra fra gullungen ennå".)

Folk er ikke tankelesere. Hvis dere vil ha barnevakt, så må dere kommunisere det tydelig.

Den som vil hinte, eller ønskedrømme, kan gjøre det på rommet sitt, som kjent.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 09:31   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevakt

Vi spør selv i 95 % av tilfellene, og besteforeldrene sukker over hvor lite de får ha ungene. Så det er nok ikke gitt at de tilbyr seg selv om de gjerne vil ha dem.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 09:40   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevakt

Vi spør selv, ja. Alt for sjelden, riktignok, vi kunne nok bedt om barnevakt oftere. Det har vel skjedd et par ganger at noen har bedt om å få låne eldste, og det er veldig stas, men jeg forventer det på ingen måte. De vi har å spørre synes det er helt greit at vi spør, og er ærlige på om det passer eller ikke. Da er ikke terskelen så høy for å spørre heller. Våre barn er jo veldig små, så det blir vel mer aktuelt seinere, i hvert fall for minstejenten.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 09:55   #15
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnevakt

Mine foreldre sier stadig vekk at vi bare må si fra om vi trenger/ønsker pass av barn, men vi spør selvsagt selv når vi trenger hjelp. De kan jo ikke vite når vi har behovet!!

Nå er barna våre blitt så store at det stort sett er snakk om pass når vi er bortreist noen dager, oftest ifm kurs/jobbreiser.

De passer gjerne barna, men har leilighet i varmere strøk og er der mange mnd pr år. Trenger vi hjelp når de er borte, spør vi brødrene mine som gjerne passer også. Vi har også flydd inn svigermor ved noen anledninger (bor 50 mil unna) for å passe. Hun passer gjerne på forespørsel, men er nå såpass opp i årene at det spørs om det blir aktuelt i særlig grad lenger.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 10:23   #16
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnevakt

Me må spør sjølv, men siden det som regel aldri passer, betaler me nabojenter for å vera barnevakt. No er mine så store at dei antageleg kan overnatta hos vener om me treng pass ei natt.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 10:28   #17
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevakt

Jeg er bestemor og forventer virkelig at om de trenger at jeg passer barnebarnet så skal de spørre.
Jeg tar også initiativ selv for å ha henne noen timer eller på overnatting, men jeg er ikke synsk og vet ikke når de evt trenger barnevakt til noe spesielt de skal gjøre, f. eks fest, konsert , kino o.l.
Jeg synes det bli i overkant martyraktig å skulle sitte å vente på at besteforeldre o.l skal tilby barnepass av seg selv.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 10:39   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevakt

Mine nypensjonerte og spreke svigerforeldre har av egen maskin spurt om å få følge eldste på sangundervisning. Det er fordi de mener det er LIVSFARLIG å ta bussen til byen og gå 300 meter til kulturskolen og tilbake.

Men ellers: Vi spør, såklart. Ingen av de vi har tilgjengelig som barnevakter (svigers, min kusine, nabojenter) er synske, så ikke vet de hva vi har tenkt eller når vi har tenkt det.

Å vente på tilbud er jo kjemperart. Det blir litt som å ikke begynne oppussing før den ubedte snekkeren ringer på døren og spør om det var her det skulle skiftes kledning.

Hvis man vil ha noe, må man be om det. De potensielle barnevaktene sitter sikkert og venter på å bli spurt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 10:45   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevakt

Haha, det er det merkeligste jeg har hørt. Har han synske foreldre/svigerforeldre (eller andre)?

Vi spør selv, selvfølgelig. Jeg sitter ikke med kinobillettene i en hånd, telefonen i den andre og venter på at svigers skal ringe for å spørre om de kan komme og passe barna siden de har "sett" at vi skal på kino. Men jeg skulle virkelig ønske de tok litt mer initiativ til å gjøre ting sammen med ungene. I går tok svigerfar og hans italienske niese og nevø (som er på besøk i Norge i en uke nå) med seg niåringen vår på Preikestolen en tur. Det var veldig stas. Hun har jo ferie nå og er hjemme alene, så de hentet henne her og så hadde de en fantastisk dag der oppe, i strålende sol.

Vi spør sjelden om barnevakt, det er sjelden vi trenger det. Men skal vi feks. på kino eller på noe annet, spør vi svigerfar, og han sier nesten aldri nei. Så det er jo ganske greit. Min bror stiller nok også opp om jeg spør, men han har et stykke lenger å kjøre, og har litt mer å gjøre i helgene enn svigerfar, så det blir helst til at vi spør svigerfar.

Vi har aldri hatt barnevakt som vi har betalt for.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 11:00   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevakt

Vi ber svigermor eller mamma passe når vi trenger. Det må dog planlegges litt, men går som regel bra. Uten litt hjelp hadde vi aldri kommet oss på noe.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no