Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-07, 09:25   #21
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Joda, jeg skjønner. Jeg bare er opptatt av å skille islam og kultur fordi det er viktig i islam at man skiller islam og kultur. Klart, en viss kultur har man jo i islam, men alt det som kultur står for i dag, er ikke av islam.

Jeg er jo norsk muslim, og har jo den "norske kulturen" i meg, noe har jeg lagt fra meg, andre ting har jeg beholdt. På samme måte som en pakistaner må legge fra seg det i sin kultur som strider med islam, må jo jeg legge vekk det som strider med norsk kultur.

Ja, på samme måte som du får ståpels av at hun skal være en "talskvinne for kristne", får jeg det av Kadra som "talskvinne for muslimer"...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:27   #22
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei, du synes vel kristendommen bør praktiseres på samme måte nå som den ble i middelalderen, og at de som var imot heksebrenning heller burde funnet seg en annen religion heller enn å prøve å få slutt på det

Det er vel ikke snakk om å forandre islam, bare om å endre de holdningene enkelte misbruker koranen for å underbygge, fordi det er moment i den som kan tolkes på flere måter.

Nei, det synes jeg ikke. Men jeg synes at hvis man ikke trives med katolisisme må det da være bedre å gå over til en religion som passer bedre for en selv, enn å prøve å forandre religionen.

Jeg syns det har litt med respekt for de andre å gjøre. Hvis millioner av mennesker er fornøyd med religionen, og jeg ikke er det, bør da alle de andre forandre seg for å tilfredsstille meg? Eller bør jeg heller finne en religion som passer for meg?

Sånn som Nabbe, hvis jeg ikke har misforstått helt, som er vokst opp med kristendom, og har valgt å konvertere til islam. Det er da mye mer renhårig å gjøre det, enn å forlange at kristendommen og den norske kirke skal tilpasse seg til det akkurat hun tror på.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:28   #23
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg er jo norsk muslim, og har jo den "norske kulturen" i meg, noe har jeg lagt fra meg, andre ting har jeg beholdt. På samme måte som en pakistaner må legge fra seg det i sin kultur som strider med islam, må jo jeg legge vekk det som strider med norsk kultur.

Mulig det bare er et uheldig ordvalg, men det du skriver her er på en måte at islam står over pakistansk kultur, men norsk kultur står over islam. Du mener vel at du må legge av deg det i norsk kultur som strider mot islam?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:33   #24
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ja, på samme måte som du får ståpels av at hun skal være en "talskvinne for kristne", får jeg det av Kadra som "talskvinne for muslimer"...

Ja jeg skjønner det. Jeg har feks ikke veldig sansen for Shabana Rehman... fordi hun har en respektløs adferd og totalt mangler evnen til å få i dialog de partene som er berørt i de problemstillingene hun til tider tar tak i (var den også veldig uklar tro?).

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:34   #25
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Sto opp klokka fem i dag... Sorry. Det jeg mente er at jeg må legge vekk det i norsk kultur som strider med islam...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:35   #26
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja jeg skjønner det. Jeg har feks ikke veldig sansen for Shabana Rehman... fordi hun har en respektløs adferd og totalt mangler evnen til å få i dialog de partene som er berørt i de problemstillingene hun til tider tar tak i (var den også veldig uklar tro?).

Da er vi veldig på linje.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:36   #27
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Da er vi veldig på linje.

Ikke sant .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:37   #28
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Sto opp klokka fem i dag... Sorry. Det jeg mente er at jeg må legge vekk det i norsk kultur som strider med islam...

Var det jeg regnet med, men ble en viktig detalj.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:39   #29
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ikke sant .

Det som er så trist, er jo at mange hører på det svada hun kommer med, og tror det er islam...

Litt av det samme (bortsett fra at jeg liker henne) blir det med dronning Rania av Jordan som tåkela hijab på ett Oprah-show, og nå får muslimske kvinner høre på jobben at "Jammen, dronningen av Jordan har ikke hijab, og mener det ikke er nødvendig, hvorfor må du ha det da" i USA nå...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:39   #30
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Nabbe: Du vet godt at du representerer en fllott måte å snakke om Islam på. Det har du alltid gjort, og er en god talskvinne for din religion.
Du vet også fryktelig godt at du hører til mindretallet? Ikke sant? Jeg har i hvertfall sjeldent sett dine "likekvinner/menn". Faktisk fler menn enn kvinner, når jeg tenker meg om.

Kan det ha sin årsak i at dette er noe du faktisk har valgt selv og ikke er født inn i?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:40   #31
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Nabbe: Du vet godt at du representerer en fllott måte å snakke om Islam på. Det har du alltid gjort, og er en god talskvinne for din religion.
Du vet også fryktelig godt at du hører til mindretallet? Ikke sant? Jeg har i hvertfall sjeldent sett dine "likekvinner/menn". Faktisk fler menn enn kvinner, når jeg tenker meg om.

Kan det ha sin årsak i at dette er noe du faktisk har valgt selv og ikke er født inn i?

Det morsomme er at jeg føler meg ikke i mindretall, fordi de aller fleste jeg omgir meg med, enten i RL eller på nett, er på linje med meg selv...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 09:41   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, det synes jeg ikke. Men jeg synes at hvis man ikke trives med katolisisme må det da være bedre å gå over til en religion som passer bedre for en selv, enn å prøve å forandre religionen.

Jeg syns det har litt med respekt for de andre å gjøre. Hvis millioner av mennesker er fornøyd med religionen, og jeg ikke er det, bør da alle de andre forandre seg for å tilfredsstille meg? Eller bør jeg heller finne en religion som passer for meg?

Sånn som Nabbe, hvis jeg ikke har misforstått helt, som er vokst opp med kristendom, og har valgt å konvertere til islam. Det er da mye mer renhårig å gjøre det, enn å forlange at kristendommen og den norske kirke skal tilpasse seg til det akkurat hun tror på.

Du forenkler jo problemstillingen totalt. Så lenge religion ofte henger tett sammen kultur er det problemstillinger som alltid bør belyses, debatteres og gjøres noe med for at mange skal få det bedre. Det gjelder f.eks undertrykte kvinner i forskjellige religioner, fordi menn bruker religionen som et våpen for å beholde sitt mannsdominerte samfunn. De samfunnene regjererer både i smått og stort(altså innenfor nasjoner, men også små lokale samfunn og i familiene).
Jeg kjøper aldeles ikke din kyniske holdning om at man bare kan melde seg ut av det man ikke liker, det fungerer ikke slik i praksis. Mange har ikke den valgmuligheten reelt sett.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:14   #33
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Det morsomme er at jeg føler meg ikke i mindretall, fordi de aller fleste jeg omgir meg med, enten i RL eller på nett, er på linje med meg selv...

Ok...Jeg har til gode å treffe noen, se at noen er som deg. Men er de du har rundt deg også "selvvalgte" muslimer, eller er det et miljø du oppholder deg i som er sunt og generelt oppegående? For det må det jo være?
Elementer som ødelegger for det dere står for, må da være like skremmende for dere som for oss?

:alltid like nysgjerrig på Islam:

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:15   #34
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Du forenkler jo problemstillingen totalt. Så lenge religion ofte henger tett sammen kultur er det problemstillinger som alltid bør belyses, debatteres og gjøres noe med for at mange skal få det bedre. Det gjelder f.eks undertrykte kvinner i forskjellige religioner, fordi menn bruker religionen som et våpen for å beholde sitt mannsdominerte samfunn. De samfunnene regjererer både i smått og stort(altså innenfor nasjoner, men også små lokale samfunn og i familiene).
Jeg kjøper aldeles ikke din kyniske holdning om at man bare kan melde seg ut av det man ikke liker, det fungerer ikke slik i praksis. Mange har ikke den valgmuligheten reelt sett.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:19   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Nabbe: Du vet godt at du representerer en fllott måte å snakke om Islam på. Det har du alltid gjort, og er en god talskvinne for din religion.
Du vet også fryktelig godt at du hører til mindretallet? Ikke sant? Jeg har i hvertfall sjeldent sett dine "likekvinner/menn". Faktisk fler menn enn kvinner, når jeg tenker meg om.

Kan det ha sin årsak i at dette er noe du faktisk har valgt selv og ikke er født inn i?

Dette henger nok mest sammen med hvilke land de muslimene du kjenner kommer fra (og dermed er vi tilbake til kulturen igjen). De fleste muslimene jeg kjenner kommer fra Sri Lanka, og de føler jeg er mye nærmere Nabbe i sine holdninger enn de pakistanerene jeg har møtt. Den ene familien jeg kjenner derfra kom hit til Norge fordi kona skulle få ta doktorgrad ved instituttet jeg jobber ved. Mannen hennes ble med for å være hjemme og passe barna imens. Jeg jobber også sammen med en muslimsk mann fra Bosnia, jeg kjenner heller ikke igjen han, kona eller datra hans i det som beskrives fra pakistansk eller somalisk kultur.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:28   #36
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Du forenkler jo problemstillingen totalt. Så lenge religion ofte henger tett sammen kultur er det problemstillinger som alltid bør belyses, debatteres og gjøres noe med for at mange skal få det bedre. Det gjelder f.eks undertrykte kvinner i forskjellige religioner, fordi menn bruker religionen som et våpen for å beholde sitt mannsdominerte samfunn. De samfunnene regjererer både i smått og stort(altså innenfor nasjoner, men også små lokale samfunn og i familiene).
Jeg kjøper aldeles ikke din kyniske holdning om at man bare kan melde seg ut av det man ikke liker, det fungerer ikke slik i praksis. Mange har ikke den valgmuligheten reelt sett.

Veldig enig.

Et godt eksempel er Martin Luther. Han var en dypt kristen mann som sluttet seg helt og fullt til det kristne budskapet i bibelen, og derfor ville det være utenkelig for ham å hoppe over til en annen religion, men han var imot den måten kirken og geisteligheten misbrukte religionen på for å undertrykke folket. Og han greide å gjøre noe med det, han greide til og med å reformere den katolske kirken. Uten å forandre religionen i seg selv.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 11:19   #37
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Dette henger nok mest sammen med hvilke land de muslimene du kjenner kommer fra (og dermed er vi tilbake til kulturen igjen). De fleste muslimene jeg kjenner kommer fra Sri Lanka, og de føler jeg er mye nærmere Nabbe i sine holdninger enn de pakistanerene jeg har møtt. Den ene familien jeg kjenner derfra kom hit til Norge fordi kona skulle få ta doktorgrad ved instituttet jeg jobber ved. Mannen hennes ble med for å være hjemme og passe barna imens. Jeg jobber også sammen med en muslimsk mann fra Bosnia, jeg kjenner heller ikke igjen han, kona eller datra hans i det som beskrives fra pakistansk eller somalisk kultur.

Ja, det høres veldig riktig ut.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 12:35   #38
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Ok...Jeg har til gode å treffe noen, se at noen er som deg. Men er de du har rundt deg også "selvvalgte" muslimer, eller er det et miljø du oppholder deg i som er sunt og generelt oppegående? For det må det jo være?
Elementer som ødelegger for det dere står for, må da være like skremmende for dere som for oss?

:alltid like nysgjerrig på Islam:

Jeg er mest sammen med konvertitter, eller muslimer som har bodd i Norge lenge, eller er født her. Noen av mine venner har ikke bodd her fullt så lenge, men vi har mye til felles fordet, mange av mine venner er "selvvalgte" muslimer, enten de er født muslimer eller ikke, om du skjønner.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 12:45   #39
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Jeg synes Kadra er en flott ung dame. Hun trenger ikke noen annen "legitimitet" i mine øyne enn at hun snakker for seg selv! Det er mulig at noen av hennes formuleringer blir spiss-formulerte, men da får andre grupperinger komme på banen.

Shabana Rehman er en annen person som kanskje er mer reflektert og bevisst enn Kadra, men også hun ble forsøkt stoppet med argumentet "du snakker ikke på vegne av noen". Vel, det gir heldigvis hun selv - og mange andre - en god dag i. Rehman har hatt mot til å ta opp mange av de negative sidene i de fremmedkulturelle miljøene.

Jeg er ganske sikker på at kvinnene som levde på 1800-tallet heller ikke støttet helgjertet opp rundt de få kvinnene som startet arbeidet for kvinnefrigjøringen. Men i ettertid er vi vel alle veldig fornøyde med at det ble en endring.

Kristendommen har endret seg mye - islam kan også endre seg. Det er når vi endrer kulturen (men ikke selve religionen) at vi kan komme noen vei. Det er mye som er kulturbasert og ikke religionsbasert.

De eneste som kan gjøre opprør mot kulturen man blir tvunget inn i er de unge muslimske jentene. At Kadra tørr - over lengre tid - er beundringsverdig.

Det er ren hersketeknikk - på sitt ekleste og jævligste - å påstå at hun "bare" er PR-kåt. Det spiller ingen rolle for meg - men Kadra har en soleklar rett til ytringsfrihet og jeg håper hennes mot gjør at flere unge kvinner benytter seg av ytringsfriheten til å kunne mene det se selv ønsker.

Og på sikt - leve det livet de selv ønsker.

  Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 13:03   #40
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei, du synes vel kristendommen bør praktiseres på samme måte nå som den ble i middelalderen, og at de som var imot heksebrenning heller burde funnet seg en annen religion heller enn å prøve å få slutt på det

Det er vel ikke snakk om å forandre islam, bare om å endre de holdningene enkelte misbruker koranen for å underbygge, fordi det er moment i den som kan tolkes på flere måter.

Fikk ikke prikket deg, så:

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no