Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-23, 07:38   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Utrop

Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

En professor mener forbud mot aksjehandel for politikere bør bli lovs form, så at brudd på dette kan få større konsekvenser, ikke bare som innhold i håndbok i politisk ledelse. Støre er i mot.

Argumenter for og imot?

Og hvorfor tror dere Støre er imot?

__________________
When you know better, you do better.

Sist redigert av Ine : 18-09-23 kl 07:58.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-23, 08:28   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Jeg strever med å finne argumenter mot. Så lenge det er mulig å plassere penger i fond. Det må jo være lov å spare.

Jeg skjønner ikke hvorfor Støre er i mot.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-23, 10:19   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Mulig det er noen grenseoppganger som kan bli litt innviklet - jeg eier for eksempel aksjer i den bedriften jeg jobber i, og det ville vært litt plundrete om jeg ikke kunne det. Men det bør da være overkommelig å finne ut av?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-23, 10:22   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mulig det er noen grenseoppganger som kan bli litt innviklet - jeg eier for eksempel aksjer i den bedriften jeg jobber i, og det ville vært litt plundrete om jeg ikke kunne det. Men det bør da være overkommelig å finne ut av?

Det gjeld jo alle lovverk. Det er plundrete, det er ein del grensetilfeller som ein må ta må høgde for.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-23, 10:48   #5
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

I utgangspunktet tenker jeg at dette høres ganske enkelt og fornuftig ut. Men bør dette i så fall også gjelde ektefeller?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-23, 11:04   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Jeg tenker at dersom man skal endre loven bør det utredes og sendes på høring etter vanlig prosedyre.

Tenker det er 2 forskjellige ting å drive med handel og trading, og eie langsiktige investeringer. Tror det siste er ganske vanlig og enkelt å håndtere sånn habilitetsmessig. Hvis det blir forbudt å eie aksjer for alle folkevalgte og deres nærstående, blir det en stor andel av befolkningen som ender opp som ikke valgbare. Det er kanskje heller ikke ønskelig.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-23, 11:29   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Jeg syns dette er en merkelig ting å foreslå. For det første: Hvilke politikere ser man for seg? Alle, eller bare de som sitter på Stortinget og/eller i regjering? Og hva med nærstående (ektefelle/samboer, barn, svigerbarn, barnebarn), som jo er den reelle problemstillingen her?

Problemstillingen er ikke at politikere eier aksjer. Problemstillingen er at politikere må være ekstra oppmerksomme slik at det ikke engang framstår som om de er ute etter å mele sin egen kake.

Handel med aksjer kommer i mange former. Det er ganske stor forskjell på å drive med aksjesparing til pensjon på den ene siden, og å daytrade og å aktivt vedde på børsnedgang (som Finnes gjorde). Det er også stor forskjell på å ha aksjer i et stort firma på børs (ala Telenor eller Equinor) og å ha aksjer i et lite familieselskap hvor aksjene ofte er lite likvide (altså at de i liten grad kan selges).

Problemstillingen er jo ikke egentlig om man eier aksjer eller ei. Problemstillingen er når man kjøper og selger aksjer eller tilsvarende svært aktivt og ut fra informasjon som ikke er tilgjengelig for alle. Slik det ser ut nå, så kan det være at det Finnes har gjort er innsidehandel, noe som allerede er forbudt. Det burde ikke være nødvendig å opprette en ny lov for dette!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-23, 11:34   #8
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Enig med Lille meg.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 08:28   #9
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

At en politiker og deres ektefelle/samboer o.l har aksjer er helt greit det, men jeg mener at den tid de sitter på Stortinget bør de ikke få lov til å kjøpe og selge aksjer.
Men de skal ikke måtte trenge å selge seg ut for å sitte på Stortinget.

De har for stort makt til at det er OK at de kjøper/selger aksjer. De vil alltid sitte på informasjon som vil være avgjørende.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 10:34   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Jeg syns også det KAN være problematisk at de eier, i enkelte posisjoner. Jeg syns det er dypt problematisk at Borten Moe satt i den regjeringen som tildelte hans eget oljeselskap fordeler og tok for ham fordelaktige beslutninger om for eksempel elektrisering.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 10:42   #11
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

At en politiker og deres ektefelle/samboer o.l har aksjer er helt greit det, men jeg mener at den tid de sitter på Stortinget bør de ikke få lov til å kjøpe og selge aksjer.
Men de skal ikke måtte trenge å selge seg ut for å sitte på Stortinget.

De har for stort makt til at det er OK at de kjøper/selger aksjer. De vil alltid sitte på informasjon som vil være avgjørende.

Nok en gang: Problemstillingen er ikke å eie aksjer. Det man ønsker å oppnå, er å forhindre at politikere meler sin egen kake. Dermed må politikere være flinke til å erklære seg inhabile når det kommer opp saker hvor de har egeninteresser. Og så må verken politikere eller deres nærstående drive med innsidehandel. Sistnevnte er straffbart, så den delen er allerede håndtert.

Jeg tror et forbud mot å kjøpe eller selge aksjer mens man er på Stortinget kun vil være en hvilepute, slik at man tror at habilitetsproblematikk er håndtert. Selv med en slik regel er ikke habilitet håndtert! Hvis du som politiker syns det er helt utmerket å selge NRK-tomta samtidig som du har aksjer (som du verken selger eller kjøper flere av) i et av boligselskapene som ønsker å bygge ut på tomta, så er du inhabil. Hvis du har bolig som grenser til NRK-tomta, og vet at en utbygning vil medføre at din bolig synker i verdi, så er du inhabil.

Jeg syns ikke at politikere som eier Equinor-aksjer skal få lov til å dele ut tillatelse til oljeleting i LoVeSe, men der vet jeg faktisk ikke hvordan habilitetsreglementet håndteres.

Det som har vært gjennomgående i politikersakene som har versert i pressen i det siste (bortsett fra solbrillesaken) er at politikere i alt for liten grad har vurdert sin egen habilitet. Det er det som er problemet. Ikke at man eier aksjer i seg selv.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-23, 10:45   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

LoVeSe er vernet for leting, Lille Meg.

#takkVenstre

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-23, 19:20   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns også det KAN være problematisk at de eier, i enkelte posisjoner. Jeg syns det er dypt problematisk at Borten Moe satt i den regjeringen som tildelte hans eget oljeselskap fordeler og tok for ham fordelaktige beslutninger om for eksempel elektrisering.

Dypt problematisk ja. Forsiktig sagt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no