Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-21, 09:52   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Det er vår og like sikkert som at trekkfuglene kommer, dukker sinte bønder opp i media. Og norske, sinte bønder tømmer et lass tørr møkk foran kommunehuset. På en pressening slik at det blir lett å rydde opp og ikke blir søl. Sannsynligvis de snilleste, sinte bøndene i verden.

Det er en stund siden bøndene flokket seg og drepte folk med høygafler.


Landbrukoppgjøret er landbrukets "lønnsforhandinger" og skaper varierende mengde støy hver eneste år.
Men i år har det vokst opp et grasrotopprør, løsrevet fra faglagene ( Norges Bondelag og Norges Bonde og småbrukarag) #Bondeopprør som krever endring.


Jeg føler at dette opprøret treffer en nerve i landbruket. Stadige nye (og nødvendige) krav og strengere regler. Det i seg selv er veldig bra, men det finnes ikke økonomi i næringa til å følge det opp. Landbruket i Norge er et glansbilde med pill råttent reisverk. Økonomien er så trang og har vært det så lenge at vi står ved et vendepunkt der Norge må bestemme seg for hvor og hvordan maten vår skal produseres. En kan ikke forvente at dagens unge skal jobbe 1,5-2 årsverk på en gård for å produsere mat og i TILEGG jobbe 100% ved siden av som snekker/elektriker/rådgiver/dyrlege/lærer etc. Dette er realiteten i dag. kun 12% lever av gården alene og de forsørger seg og sine på et innkomme godt under hva som regnes som fattigdomsgrensa i Norge.
Jeg tror vært få andre grupper ville akseptert at str på huset eller lønn i annen jobb var relevant når man forhandlet lønn med arbeidsgiver.

Nei, du jobber 5 timer i uka på kveldstid som leksehjelper, derfor får du ikke lønnsøkning i år. Huset ditt ligger i et område med stor verdiøkning så egenkapitalen din er såpass høy og det regner vi nå inn i lønnsgrunnlaget ditt og derfor får du ikke lønnspålegg i år.
Dette er realiteten i landbruket, selv om bonden er selvstedig næringsdrivende er næringa gjennomgående politsk styrt og inntektsgrunnlaget settes av regjering og/eller stortingen hvert år, gjennom landbruksoppgjøret.

Utarmingen av landbuket har pågått i mange, mange år og er ikke så påvirket av hvem som styrer som man skulle tro. Listhaug gjorde noen svært ødeleggende strukturelle grep, men økonomien har vært dårlig lenge før hun og Frp kom i regjering.



Jeg tror FP trenger en skikkelig landbruksdebatt. Og jeg har noe annet jeg skulle gjort, så jeg trenger å prokastinere :jepp:


Så hva tenker du?
Er bøndene sutrekopper i dyre traktorer?
Trenger vi innenlands matproduksjon?
Og, om vi skal holde oss med innenlands matproduskjon, er det greit at den produseres for knapper og glansbilder?




Og til slutt:


Uten bonden ville du vært sulten, naken og edru

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no