Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Langkoking av risgrøt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-06, 11:27   #1
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Langkoking av risgrøt?

Jeg pleier å stille samme spørsmålet hvert år, men jeg har ennå ikke prøvd det ut...

Er det noen som har prøvd å langkoke risgrøt i ovnen, og som har oppskrift?

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 11:33   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Jeg prøvde det en gang, etter oppskriften som står på pakken til Geisha Grøtris. Jeg syns ikke grøten ble god i det hele tatt, den ble veldig bløt. Jeg liker når riskornene har mer motstand, og kommer ikke til å prøve denne metoden igjen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 11:35   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Fant dette på NM:

Sitat:

Opprinnelig melding av m^3:

2) Dynegrøt (må planlegges kvelden i forveien).
Oppskriften til dynegrøt står gjerne på grøtrispakken: Kvelden før grøten skal spises: Kok opp vann, ha i ris og kok 10 min (etter oppskriften på pakken). Ha i melka, rør godt. Ha på lokk og sett inn i ovnen - gjerne på 30 grader etpar timer (men gjør ikke noe om ovnen er kald heller). Skru av ovnen før du går til sengs, og la hele sulamitten stå til middagstider dagen etter. Da er grøten klar!!
Grunnen til at det heter dynegrøt, er at istedetfor å sette grøten i ovnen, var det mange som satte grøten pakket inn i dyna istedet!

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 11:36   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg prøvde det en gang, etter oppskriften som står på pakken til Geisha Grøtris. Jeg syns ikke grøten ble god i det hele tatt, den ble veldig bløt. Jeg liker når riskornene har mer motstand, og kommer ikke til å prøve denne metoden igjen.

Ah! Da skal jeg ikke prøve det.
Vi skal ha hele familien på grøt i morra, og jeg lurte på om jeg skulle gjøre det på denne måten for å slippe å stå over grøtgryta fra tidlig morgen ...

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 13:16   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.483
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Jeg synes dynegrøt er aller best, men så liker jeg at grøten er skikkelig grøtete, i motsetning til Maximillia.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 13:20   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Jeg har en gryte i ovnen nå.

Det er veldig enkelt. Koker opp melk og gryn (1 l melk, 1,5 dl gryn), koker det godt, setter det i kald ovn. Lar det stå noen timer før jeg koker opp igjen, og setter det inn igjen. Når det er spisetid er det bare å koke noen få minutter, så er grøten ferdig.

Vann i risgrøten er en uting.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 13:38   #7
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Jeg bruker bare Toro sin grøt, for jeg synes den er best.

Hmm, nå må jeg tenke litt på dette. Tørr jeg å prøve det når jeg ikke kan få kjøpt inn nye grøtposer i morgen?
Jeg er sååå livredd for svidd grøt, for det er det som er største problemet her.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 17:03   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Jeg er sååå livredd for svidd grøt, for det er det som er største problemet her.

Det er nettopp det du unngår med denne metoden. Kjelen står relativt lite på platen, og de minuttene klarer du å røre hele tiden.

Toro grøt? Hva er det? Jeg bruker Geisha 45 minutters grøtris, det er det eneste som duger.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 18:51   #9
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Dynegrøt som kun står i dyna er skikkelig godt!! Altså, dropp stekeovnen, putt gryta rett i senga.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 19:16   #10
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Langkoking av risgrøt?

Jeg lager gjerne grøt i stekeovnen. Koker opp, setter kjelen inn i forvarmet ovn (80 grader eller så), og lar den stå ca dobbelt så lenge som koketiden. Koker den så opp igjen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no