Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Halloween-surmuling

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-21, 08:05   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ja, men det er vel neppe pga Halloween? Det er det jeg synes er rart, at det settes opp mot hverandre.

Nei, tror det var en utdøende tradisjon da jeg var barn på 90-tallet. Jeg er enig med deg. Jeg synes også halloween er koselig, det gjør ikke noe å legge en ekstra liten fest på den kjipeste delen av året.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 08:10   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Jeg synes Halloween er gøy og julebukk er døllt, men synes folk skal få feire som de vil og ikke bli sure for at andre feirer hva nå enn de vil. Live and let live.

Når det er sagt, når andre feirer på en måte som invaderer ens eget hjem (og tigger om snop!) når man selv ikke feirer den greien, så er det mer irriterende enn å bare se på julelysene til naboen liksom. Det er ekstra viktig at kidsa og de litt mer enervererende pre-teensene blir godt drillet på regler synes jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 08:12   #23
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Lykkelig for hvert år som går hvor vi ikke får noen på døren til Halloween. For det betyr at vi fremdeles holder på bygdas "julebukk" tradisjon 12.desember. Ja, jeg er enig de. Men her er det så sterkt innarbeidet med 12.desember at det nok ikke er behov for en godte tigge dag til.

Julebukk er da i romjulen!

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 08:17   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Halloween er helt greit for meg. Men nå er altså ungene mine voksne og jeg hadde glemt hele dagen. Det er hamringen jeg irriterte meg over.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 08:42   #25
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Julebukk er da i romjulen!

Det er vel koselig uansett? Samme når.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 09:17   #26
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Jeg har vokst opp med julebukk på Nyttårsaften, men Halloween er kommet for å bli. En hyggelig høstfest for barn som jeg ikke skjønner at man ikke kan unne dem i denne kjipe mørketiden, særlig etter 1,5 år med pandemi. Jeg fikk faktisk Halloween-barn på døren for aller første gang i mitt liv (bor i bygård på toppen så det er kanskje derfor), og syntes det var veldig hyggelig selv om jeg måtte gi dem alle Lindt-sjokoladene vi hadde kjøpt til oss selv i Tyskland.

Å banke sånn på døren, synes jeg blir feil uansett dato. Jeg hadde åpnet og beklaget hyggelig at vi ikke hadde noe å gi. En lapp på døren hadde sikkert også fungert.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 09:20   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Julebukk er da i romjulen!

I noen deler av landet går man Lussi, som ikke er i romjulen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 10:21   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har vokst opp med julebukk på Nyttårsaften, men Halloween er kommet for å bli. En hyggelig høstfest for barn som jeg ikke skjønner at man ikke kan unne dem i denne kjipe mørketiden, særlig etter 1,5 år med pandemi. Jeg fikk faktisk Halloween-barn på døren for aller første gang i mitt liv (bor i bygård på toppen så det er kanskje derfor), og syntes det var veldig hyggelig selv om jeg måtte gi dem alle Lindt-sjokoladene vi hadde kjøpt til oss selv i Tyskland.

Å banke sånn på døren, synes jeg blir feil uansett dato. Jeg hadde åpnet og beklaget hyggelig at vi ikke hadde noe å gi. En lapp på døren hadde sikkert også fungert.

For å presisere, dette handler overhodet ikke om å unne barn å feire Halloween eller ikke.

Jeg åpnet vinduet ved én anledning, men når det banket, unnskyld, hamret, for det var det de drev med, omtrent tjue ganger i løpet av to timer, så orket jeg ikke si fra.

For ordens skyld, jeg fikk ingen varige mén av dette. Jeg ble bare litt irritert. I går.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 10:25   #29
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For å presisere, dette handler overhodet ikke om å unne barn å feire Halloween eller ikke.

Jeg åpnet vinduet ved én anledning, men når det banket, unnskyld, hamret, for det var det de drev med, omtrent tjue ganger i løpet av to timer, så orket jeg ikke si fra.

For ordens skyld, jeg fikk ingen varige mén av dette. Jeg ble bare litt irritert. I går.

Antar kommentaren var mest til Frøy sitt innlegg, der hun drar inn dette med julebukktradisjonen (som jeg ikke kan se har noe med halloween å gjøre). Det var i alle all min, jeg oppfattet ikke deg som noen sterk halloween-motstander.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 10:32   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Nei, det var til Liefje. Men jeg tror egentlig hun mente at jeg var det heller. Jeg ville bare presisere det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 10:44   #31
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Julebukk er da i romjulen!

Det er stengt tatt Lossi, som blir en slags hybrid mellom Halloween og julebukk.
Men lite skummel utkledning hos oss, mer søte nisser.

https://no.wikipedia.org/wiki/Lossi

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 10:52   #32
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Jeg skjønner heller ikke at det settes opp som at man enten går Halloween eller julebukk. Jeg er kanskje veldig liberal, men mine barn spiste snop en gang i uken (og mer i julen) og ikke bare en gang i året.

I Bergen lever heldigvis begge tradisjonene i beste velgående og vi får like høflige og søte barn på døren begge dagene. Og deler med stor begeistring ut snop til superskumle sjørøvere på ca 3 år.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 11:00   #33
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Feirer ikke Halloween selv, og kobler ut ringeklokke og utelys. Er så sjelden at venner og familie bruker ringeklokka, at jeg ikke har prioritert å trene hunden opp til å ignorere den. Ønsker ikke en kveld med massivt bruk ig påfølgende bjeffing, så bare av den grunn er det greit å la være å feire.

Jeg tror jeg hadde åpnet hvis noen hadde banket høyt og insisterende, og vist til reglene. Trolig ikke med min blideste stemme.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 11:46   #34
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For å presisere, dette handler overhodet ikke om å unne barn å feire Halloween eller ikke.

Jeg åpnet vinduet ved én anledning, men når det banket, unnskyld, hamret, for det var det de drev med, omtrent tjue ganger i løpet av to timer, så orket jeg ikke si fra.

For ordens skyld, jeg fikk ingen varige mén av dette. Jeg ble bare litt irritert. I går.

Og for å presisere jeg, også, trodde jeg ikke at du ikke unnet barna å feire Halloween. Det ble vel feil med en slik generell betraktning mikset sammen med ditt innlegg. Var vel med bare nederste delen av det jeg skrev som var direkte til deg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 11:49   #35
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Det er selvsagt ikke greit å dunke og bråke. Overordnet synes jeg at det er viktig at foresatte som følger bruker de første årene på å lære barna hvordan de skal oppføre seg den dagen de skal gå alene. Det opplever jeg også at de fleste gjør, men som i alle andre situasjoner har ikke alle fått det med seg.

Jeg tenker også at barn skal være ganske store før de går fritt alene rundt på Halloween og at noen får gå alene for tidlig, samt at foreldre i flere tilfeller kunne jobbet litt mer med atferden mens de hadde en sjans til det. Men igjen, det gjelder ikke alle, på langt nær.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 12:53   #36
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Halloween-surmuling

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Helt klart.

Nå har de forlengst sluttet, og jeg har nesten glemt det. Ble bare så paff av den intense bankingen. Og av så mange! Jeg tror ikke det var småunger, de hørtes noe eldre ut på stemmene.

Skjønner det altså!

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no