Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kirkevalget

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-23, 11:10   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Kirkevalget

Kirkevalget er vel først og fremst valg av medlemmer til menighetsråd?

Har sett lister til dette "valget", og skjønt at de fleste menigheter setter opp like mange antall kandidater som de trenger medlemmer + vara, så da er det oftest sånn at de som er satt opp på liste blir valgt?

Hvordan foregår dette valget, stemmer man på en person av de som står på liste?

Er faktisk usikker på om jeg har meldt meg ut av den norske kirke eller ikke, er det mulig å sjekke på nett om man er medlem?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 11:15   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kirkevalget

Det er også valg til medlemmer av Kirkerådet, og der er det gjerne mer info om folk på nett, hva de står for osv. Menighetsrådet er mer ullent mht info.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 11:21   #3
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kirkevalget

Kirken har god info om kirkevalget på sine sider:
https://www.kirken.no/valg/

Tipper du finner ut om du er medlem ved å logge inn til digitalt forhåndsvalg.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 12:03   #4
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kirkevalget

I infovideo sies det at man kan stemme på kandidater som man er enig med, har verdier som man selv har, men i lokal menighet er kun navn og fødselsdato oppgitt, ingen mer info.

Og hvis de lister opp antall kandidater som de trenger + vara, blir det jo nesten ikke et valg, når alle på lista kommer inn, liksom..

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 12:10   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kirkevalget

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

I infovideo sies det at man kan stemme på kandidater som man er enig med, har verdier som man selv har, men i lokal menighet er kun navn og fødselsdato oppgitt, ingen mer info.

Og hvis de lister opp antall kandidater som de trenger + vara, blir det jo nesten ikke et valg, når alle på lista kommer inn, liksom..

Dessuten kan du ikke stryke, bare kummullere.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 12:15   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kirkevalget

Kirkerådet, der har jeg flere alternative liser å velge mellom og der har jeg et klart valg. Menighetsrådet, der har jeg bare navn og fødselsdato og bosted p dem, og det sier meg null og nada da jeg ikke kjenner dem, og det er ikke noe jeg egentlig helt ser poenget i å stemme på. De får jo inn de de vil ha.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 12:23   #7
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kirkevalget

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Menighetsrådet, der har jeg bare navn og fødselsdato og bosted p dem, og det sier meg null og nada da jeg ikke kjenner dem, og det er ikke noe jeg egentlig helt ser poenget i å stemme på. De får jo inn de de vil ha.

Nettopp, det er jo ikke noe poeng, de får inn de de vil ha.

I noen områder oppgir de ikke yrke eller bosted heller, og på langt nær oppgis det mer informasjon om kandidatene, hva de ønsker å prioritere feks, som det så fint sies i infovideo.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 12:33   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kirkevalget

det er nettopp det. Så i år tenker jeg at jeg digitalt forhåndsstemmer der jeg HAR et reelt valg i kirkevalget, og dropper det andre. Sist tror jeg at jeg stemte blankt på menighetsrådet bare for å levere NOE for jeg "kjenenr" ei av de som står der og tar mot stemene, det er søtra til en kompis av eldste, men jeg kjenner ikke til hennes ståsted på konservativ/åpen-aksen f.eks. Jeg hadde ber ikke lyst å vite henne at jeg ikke ville stemme på dem, feig som jeg er. Jeg ser ikke noe poeng i å stemme p dem når jeg altså ikke vet hva de står for og ikke har noe reelt VALG. Klart, jeg kan engasjere meg og begynne å ringe rundt til dem og spørre hva de står for, men det er litt mer enn jeg legger ned i det...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 13:23   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kirkevalget

Helt enig Ine, jeg har i flere år tenkt det samme som deg. Umulig å stemme når man ikke vet hva kandidater står for.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 13:36   #10
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kirkevalget

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

I infovideo sies det at man kan stemme på kandidater som man er enig med, har verdier som man selv har, men i lokal menighet er kun navn og fødselsdato oppgitt, ingen mer info.

Og hvis de lister opp antall kandidater som de trenger + vara, blir det jo nesten ikke et valg, når alle på lista kommer inn, liksom..

Dette er sikkert ikke likt over alt, men hos oss er det å få tak i folk som ønsker å stå på listene til menighetsråd/ sokneråd er en stor utfordring. Vi er heldige om vi klarer å fylle listene med akkurat nok folk. Det er et mål om å ha en spredning i kjønn og verdibakgrunn, men oftest må man ta de man får.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 13:46   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kirkevalget

Men det hadde uansett vært fint å vite hva folk står for, verdisyn og kjernesaker. Ellers kan det knapt kalles valg, synes jeg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-23, 14:57   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kirkevalget

Tipper det handler om å få tak i nok folk som er villige til å stille ja, men hadde vært kjekt å vite litt om hva de står for likevel ja

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no