Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Fordi og sidan, det nye då og når?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-18, 11:27   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Jeg sier begge deler om hverandre, og har ikke tenkt over det. I alle de eksemplene kunne jeg sagt både siden og fordi (ikke samtidig, selvsagt ).

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-18, 11:29   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Jeg tok også et søk, og det ser ut som jeg bruker det mer som en konsekvens enn kausalt?

«Vi har diskutert det mye, siden Snap har eksploderert»
«Jeg bruker færre pigger, siden jeg skal sykle så langt»

Der ville det vært veldig rart å bruke fordi for meg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-18, 11:42   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tok også et søk, og det ser ut som jeg bruker det mer som en konsekvens enn kausalt?

«Vi har diskutert det mye, siden Snap har eksploderert»
«Jeg bruker færre pigger, siden jeg skal sykle så langt»

Der ville det vært veldig rart å bruke fordi for meg.

Ja! Der sa du det!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-18, 12:05   #24
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Jeg tror ikke jeg bruker det noe særlig skriftlig, men jeg bruker det alltid muntlig - synes "fordi" høres veldig snålt ut på nordlending.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-18, 12:32   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Jeg synes «siden» betyr omtrent det samme som «ettersom», og «ettersom er for langt og gammeldags til at jeg bruker det muntlig. Det ligner jo på «fordi», men det er ikke helt det samme.

De eksemplene du kom med, nokon, der er jeg enig med Tallulah i at «siden»*fungerer fint hvis man lager én hel setning i stedet for spørsmål og svar. «Siden/Ettersom jeg var på visning i går, kunne jeg ikke komme da.» Men jeg ville brukt «fordi» i svar på spørsmålet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-18, 13:10   #26
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De eksemplene du kom med, nokon, der er jeg enig med Tallulah i at «siden»*fungerer fint hvis man lager én hel setning i stedet for spørsmål og svar. «Siden/Ettersom jeg var på visning i går, kunne jeg ikke komme da.» Men jeg ville brukt «fordi» i svar på spørsmålet.

Ja, det var noe slikt jeg prøvde å få fram også - og derfor funket eksempel 3 for meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-18, 13:42   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg trodde det var lov og greit og har aldri stusset over det. Bruker det helt sikkert selv.

Elevene mine kan si ting jeg aldri har hørt voksne si, f.eks. «Jeg var hjemme i går, siden jeg var syk.»

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-18, 23:37   #28
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Elevene mine kan si ting jeg aldri har hørt voksne si, f.eks. «Jeg var hjemme i går, siden jeg var syk.»

I den setningen kunne jeg brukt både fordi, siden, da og når.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-18, 08:36   #29
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?

Er fra nord, og det er helt normalt i vår dialekt. Har alltid brukt det.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no