Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Noen som har vært i Athen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-18, 20:22   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Noen som har vært i Athen?

Vi skal dit i vinterferien. Vet at det kanskje ikke er den ideele tida, men slik ble det. Storfamilien med mange hensyn til når vi kunne dra og økonomiske hensyn.

Vi har funnet både dyrepark, fornøyelsespark, lekeplasser og de "vanlige" severdigheter. Så vi skal nok finne noe for enhver smak. Kommer til å dele oss innimellom for å tilfredstille både unge og gamle.

3 åringen vår går ikke så mye og fort. Så en eller annen vogn/trille skal vi ha med. Bruker bæresele på flyplassen, så vi kan sjekke inn vår "vanlige" vogn, en Emmaljunga Scooter (har en kolli hver, og det trenger vi egentlig ikke). Eller vi kan skaffe en superenkel paraplytrille.

Vi skal ikke leie bil. Har leilighet ganske sentralt, så vi kommer oss rundt hovedsaklig med metro (og evt trikk/buss). Så da er det store spørsmålet hvordan en vanlig liten sportsvogn fungerer på/av metro/trikk? Eller om det blir helt håpløst. Vi er mange armer/hender til å bære henne og vogn gjennom og over. Men trenger ikke være helt håpløse forhold heller da. Det bør jo være handikapvennlig siden det ikke er supergammelt?

Hvordan er fortauer og slikt? Greit å trille på? Paraplytrille er jo litt håpløst på dårlige fortau...

Det er ikke badeferie, men å rusle langs strender og leke er fullt mulig. Noen tips hvor det er fint?

Og andre tips tar vi gjerne imot. Hva er oppskrytt? Hva er glemte og gjemte perler? Regner med å slippe mesteparten av sommerkøene. Og iallefall sommervarmen.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 12:36   #2
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har vært i Aten?

Ingen?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 14:12   #3
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har vært i Aten?

Jeg har kun vært i Athen på vei til eller fra en øy, eller i forbindelse med idrettsarrangement, så jeg føler meg ikke kompetent til å svare på det du lurer på.

Paraplytrille er som regel upraktisk i forbindelse med gamle bydeler og slikt, etter min mening, så jeg ville gått for et mer praktisk trillealternativ.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 14:54   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Jeg har vært der, men tenkte dessverre ikke på fremkommelighet på offentlig transport eller fortauer, så det vet jeg ikke noe om. Kan egentlig bare anbefale Akropolis og Akropolis-museet, som i grunnen er eneste grunn til at vi har tilbrakt tid i byen.

Sist vi var der, bodde vi i Glyfada, litt sør for sentrum langs stranden. Vi var ikke på stranden selv (kom fra 2,5 ukes øyhopping og hadde egentlig fått nok strand), men det så fint ut.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 15:09   #5
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Vi var et par netter i Athen på vei hjem fra øyhopping et år. Vi likte veldig godt nasjonalmuséet, utrolig spennende for voksne og halvstore barn i alle fall. Jeg oppfattet metro-systemet som godt tilgjengelig og moderne, men vet egentlig ikke angående vogn/trille, vi var forbi det behovet da vi var der.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 19:15   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

15-åringen og jeg var der i høstferien. Vi hadde stor glede av Akropolis og Akropolis- museet, det nasjonale museet for arkeologi, tur til Delphi, shopping og annet som neppe vil engasjere en treåring nevneverdig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 19:19   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Jeg la ikke så mye merke til fremkommelighet, men det var ingenmangel på brostein, for å si det slik.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 19:20   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Hvis dere bor sentralt, kan dere gå til det meste altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 22:23   #9
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Takk for tilbakemeldinger.

Vi skal bo ca 2,5 km fra Akropolis. Helt overkommelig for de mellom 13 og 50 år å gå. De to eldste (ca 70) og yngste (2 og 3) går nok ikke så langt i tillegg til vandring der vi kommer.

Da tror jeg vi satser på vogn med gode hjul. Ikke særlig enkelt med paraplytrille på brostein, nei.

Vi får vært sammen, som er planen/idéen til den eldste, så får vi gjøre det beste ut av det. Har iallefall ikke noe hast med å se alt fortest mulig.

Skal oppdatere om hvor fantastisk vi har hatt det etterpå...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 23:08   #10
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Jeg var nettopp I Athen, og tror jeg ville tatt med vanlig vogn. Og anbefaler guidet tur til Akropolis. Og museet. Guidet. Gamlebyen var kjempefin. Var på en veldig koselig loftrestaurant utenfor sentrum også. Dvs vi kunne gå dit. Kan finne navnet. Hadde egenbrygget vin.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 08:32   #11
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Alt sagt over. Glyfada er en mange km lang strand, fin å rusle på selv på den tiden.

Athen er vakker hele året syns jeg. Blir nok ikke kaldt heller, Kos dere

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-18, 11:28   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Vi var der for mange år siden med vanlig vogn, en Bugaboo. Det var greit pga brostein, men vi måtte ofte trille i gaten fordi fortauene var smale eller det var allskens greier oppå dem slik at man ikke kom forbi med vogn, så det var absolutt litt styr. Husker også at det var forbudt å ta med vogn inn på Akropolis og ingen steder å sette den ved inngangen, så vi snudde da vår sønn var for liten til å gå lenge men for tung til å bli båret hele tiden. Dette er maaaange år siden, 12 kan jeg tenke meg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 00:25   #13
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Kan oppdatere om turen vår.

Værmessig var vi ganske fornøyd. To netter det regnet litt, og noen byger siste dagen. En del vind den dagen vi var på Akropolis, men ellers temperatur på 12-16 grader ut på dagen, og en del sol. Dagen vi reiste var det 19 grader, så det ble varmere. Men vi hadde jo ikke snø som i Roma og 25 kuldegrader som hjemme.

Leilighetene våre var vi også fornøyd med. Ryddig og nyoppusset, og veldig hjelpsomme "verter". Max 5 minutter rask gange til metrostasjonen og 2-3 matbutikker like ved.

Det var lurt med god vogn. Det som ikke var så lurt var at den fikk seg et støkk på flyturen dit, så vi får ikke lenger lagt ned ryggen helt (nå hadde vi tenkt å slutte med dagsoving i barnehagen snart, den ble bare fremskyndet). Den funker fortsatt, og hun klarte å sovne likevel et par ganger. Det var heis eller rulletrapp på så å si alle metrostasjonene vi brukte, men av og til tok vi like godt trappene med vogna mellom oss. Vi dro nesten alltid tilbake til leiligheten midt i rushet virket det som, men vi kom oss inn og ut der vi skulle (bortsett fra samboer som glemte å gå av en gang, han tok bare en stasjon tilbake). Vi ventet aldri mer enn 5-10 minutter på metroen.

Søndagen så ved på vaktskiftet ved parlementet først. Litt mange som skulle se (litt mer "fancy" på søndager kl 11, ellers vaktskifte hver time tror jeg), så det var ikke så enkelt å se så mye. men vi hørte musikken og så litt. Like ved er det er kjempefin park med lekeplass, så vi var der en stund, og spiste også lunsj. Besøkte også den gamle olympiastadion fra 1896 OL. 3 åringen syntes det var stas å stå på seierspallen og ellers springe rundt og si ha det...
Resten av dagen vandret vi litt på måfå i hovedgågata før middag.

Mandag ble en tulledag, for vi skulle ta trikken ned til havet, men når en ikke forstår greske skilt skjønte vi ikke hvor trikken startet... Etter hvert skjønte vi at den ikke gikk derfra den uka pga oppgradering av skinner. Hvor den faktisk startet fant vi aldri ut, og det kom aldri noen trikk selv om vi vandret ganske langt langs skinnegangene. Hjalp ikke at noen grekere satt ved holdeplassen og påsto at trikken gikk, mens andre sa den ikke gikk... Dagen ble etter hvert avsluttet på en restaurant der vi nok betalte altfor mye for maten (maten var god nok den, men å få slik "litt av hvert" meny, og regning på gresk ble litt uoversiktlig). Den dagen lærte vi at man må ha en plan B. Jeg sa flere ganger til samboer den dagen at "minn med på dette om jeg finner på å si at å gjenta dette er en god idé".

Tirsdag skulle vi prøve et nytt forsøk på havet, men denne gangen med metro. Det gikk bedre, og vi fikk til og med tatt trikken noen stopp langs havet til den fineste lekeplassen! Sklier og klatrestativer for 2,3 og 14 åringen, og benker og promenade langs vannet for tenåringene og vi andre. I tillegg var det skikkelig sol, vindstille og ca 15 grader i skyggen. Skikkelig vårstemning...

Onsdag dro vi på Akropolis i to puljer (noen sover lenger enn andre). Ved hovedinngangen var det mulig å sette igjen vogna, og evt låne bæresele (vi hadde med bæresele selv). 14 og 19 åringen kjedet seg nok litt der, men 3 og 17 åringen hadde det fint med oss voksne. Var en del folk, så jeg tenker på hvordan det må være på sommeren med mange folk og varme... Etter Akropolis dro vi til Lycabettus-høyden. Mine foreldre tok banen opp, men det er MANGE trapper/bratt til der den går fra. Vi andre gikk (litt mange trapper med vogn, men det var egentlig mening foreldrene mine skulle ta med minsten på banen). Utsikten var fin den, men kanskje ikke så bra som jeg trodde på forhånd.

Torsdag delte vi oss. Besteforeldrene og 17 og 19 åringen dro på Akropolis museet (og kom for sent til Agora etterpå), mens vi andre dro til en dyrepark utenfor byen. Først metro til endestasjonen, så buss derfra. I følge nettsidene deres tok bussen 10 min, vel det tok 30 min og det var TRANGT (til slutt var det 4 barnevogner/triller på bussen...). Så vi brukte over 1 time dit + venting på bussen. 14 åringen og de to små koste seg med både store og små dyr. Ganske "vanlig" dyrepark med en del dyr, delfinshow og diverse "mating" av dyrene.

Fredag dro jeg, samboer og 3 åringen til Arkeologisk museet et par timer før vi dro i lekeparken fra første dag og eller ruslet en del i gamlebyen. De samme som skulle på Agora dagen før prøvde igjen, men da var det stengt grunnet streik, så de tok en sightseeingbuss (og ble våte da det regnet...). "Gamlingene" dro da en tur tilbake til byen mens 17 og 19 åringen ruslet litt sammen i gågatene/parken. Til slutt samlet vi oss alle til middag sammen.

Dette ble jammen lenger enn jeg trodde.

Oppsummering: Bedre enn jeg fryktet, men jeg tror ikke jeg/vi vil gjenta en slik ukes tur med samme gjeng. Vi har for mange forskjellige ønsker, vi er til tider for diplomatiske (alle skal jo bli enige...), og det er 4 generasjoner nå i alle fall. En langhelg kan jeg gå med på, men jeg vil ikke bruke en hel uke av ferien der halve tida går til å planlegge/bli enige. 19 åringen var generelt noe negativ, men så savnet hun nok kjæresten og ville heller vært med han. 17 åringen fikk nok mest utbytte. Hun er interessert i "eldgamle ting". 14 åringen er som hun er, hun er med, men hadde like godt vært hvor som helst (bare det ikke er for varmt). 3 åringen fikk en del tid med besteforeldre og søskenbarnet, og bare hun fikk mat hun likte (dvs mye pulvergrøt, banan og pasta) og fikk "gå sjøl" av og til var hun fornøyd. Vi to i førtiårene syntes det var ok. Besteforeldrene koste seg (mor mi vil jo gjerne gjenta opplegget...), men har virkelig gått mye mer enn vanlig, så de er nok slitne fortsatt (begge er noe dårlig til beins). Min mobil sier over 100 000 skritt på meg (riktignok har jeg gått mer enn de)

men gresk er fortsatt gresk for meg....

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-18, 10:28   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Takk for tips! Jeg skal sammen med 10-åringen i slutten av april, med "gresk mytologi" som tema (Percy Jackson, ja...).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no