Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Palmeolje i grøter fra HIPP?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-07, 13:36   #61
Mrs Butler
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 119
Mrs Butler er litt kul
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Når det gjelder spinat, har de litt andre anbefalinger i andre land, for eksempel Danmark http://www.sst.dk/Sundhed3A/Boern.aspx Det kan jo kanskje være en grunn til at Helios-maten inneholder det?

Mrs Butler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 13:54   #62
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Hm, i Danmark sier de at barna kan spise spinat fra 6 mnd. alder.

Hvorfor skulle det unngås til 1 års alder, Maz?

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 14:35   #63
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Hvorfor skulle det unngås til 1 års alder, Maz?

Det er ikke slik at det skal unngåes, men det bør kun gies i små mengder, om jeg ikke husker feil. Det samme gjelder rødbeter. Det er fordi disse matvarene inneholder nitrat som kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet, og derfor bør de få lite av dette før de er ett år.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:15   #64
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Det er så utrolig mange anbefalinger å forholde seg til, og det er jammen ikke greit når barnematprodusentene har ingredienser i babymaten som barna ikke skal spise riktig ennå. Slik som melkeprodukter i middagsglass for 6- og 8-måneders-barna.

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Ja, både det og yoghurt i 6- og 8-månedersglass. Men det kan man jo velge å unngå ved å lese innholdsfortegnelsen.

Synes det er litt rart jeg, at barnematprodusentene ikke følger anbefalingene fra staten, men her må man altså passe på selv.

Jeg er helt enig med Sokk, dette er fryktelig rart. Jeg velger selv å unngå alle melkeprodukter i maten til lillebror fram til 10 måneder, det inkluderer da at vi ikke bruker verken melk, yoghurt, smør, kesam osv. Jeg sjekker alltid innholdsdeklarasjonene og velger kun de glassene som ikke inneholder melkeprodukter eller salt. I tillegg velger vi bort de matvarene som inneholder fisk, egg, erter. Det er faktisk beskrevet i veilederen for spebarnsernæring fra Statens ernæringsråd at man kan unngå fisk, egg, erter og nøtter fram til ett års alder hvis man har risiko for allergi i familien, og det synes jeg er greit å overholde all den tid jeg hater å være allergisk mot gress og nusselige katter.

Jeg syns også det er problematisk å bruke palmeolje på grunn av miljøet og av etiske hensyn. Bortsett fra det er palmeolje en naturlig olje, om den er herdet skal vel framgå av innholdsdeklarasjoner, så den er kanskje ikke det da tror jeg.

Egentlig synes jeg det er litt tåpelig å ha meierismør i maten til babyer. Bare fordi jeg synes man skal unngå melkeprodukter fram til 10 måneder. Det går veldig fint å bruke en olje hvis man vil tilsette litt fett til babygrøten eller hjemmelaget middagsmat, og oljen trenger man jo ikke varme opp overhodet. Det betyr at man kan velge extra virgin olivenolje av beste kvalitet, den inneholder jo mange nyttige fettsyrer og umettet fett. Hvis jeg hadde vært tilhenger av mettet fett ville jeg heller valgt en olje med mye mettet fett i stedet for smør. Dog ikke peanøttolje siden den er framstilt fra nøtter som jo er et allergen.

Det er i alle fall ikke lett dette med ernæring!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:25   #65
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

En annen ting; Skal man ikke unngå gluten helt i begynnelsen? Sjekket ingredienser på Småfolks "Min første grøt" som er for barn fra 4 mnd. Den inneholder bl.a. 9 % havremel* og siktet havremel*, hvetemel* (*Med naturlig innhold av gluten).

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:51   #66
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Kan nokon vere venleg å oppsummere:

Er Hipp ein skurk på grautfronten?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 22:47   #67
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kan nokon vere venleg å oppsummere:

Er Hipp ein skurk på grautfronten?

Jeg vet ikke. Det er ikke mulig å se ut fra pakka med grøt om de er skurker eller ikke. Kanskje veien å gå er å skrive en e-post til dem og høre hva slags olje de bruker.

Slik jeg ser det er Hipp mindre skurker enn flere andre. Men Holle er minst skurkete av seg.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 22:56   #68
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Jeg ville bare brukt Holle, den er nok den beste ja.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:46   #69
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kan nokon vere venleg å oppsummere:

Er Hipp ein skurk på grautfronten?



Vi bruker mest Hipp nå. Da storesøster var liten var Hippgrøtene utrolig søte (tilsatt sukker), men nå er de bare med "naturlig sukkerinnhold" (dvs litt søte fremdeles, men mest frukt- og melkesukker).

Det som er bra med Hippgrøtene er at de (foruten å være økologiske) inneholder morsmelkserstatning og ikke bare tørrmelk, slik som de fleste andre. Når vi snakker om å unngå kumelk her, liksom.

Ikke så skurkete, synes jeg. Men palmeolje kan det godt hende de bruker, det er bare ikke spesifisert på esken.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:51   #70
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Det som er bra med Hippgrøtene er at de (foruten å være økologiske) inneholder morsmelkserstatning og ikke bare tørrmelk, slik som de fleste andre. Når vi snakker om å unngå kumelk her, liksom.

Det er et viktig poeng. Da ztjerna spiste grøt var det kun HIPP og Holle vi kunne bruke dersom vi ville holde han unna kumelk. "Tørrmelk" på pakken betyr forøvrig kumelk, ikke MME.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:54   #71
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Det som er bra med Hippgrøtene er at de (foruten å være økologiske) inneholder morsmelkserstatning og ikke bare tørrmelk, slik som de fleste andre. Når vi snakker om å unngå kumelk her, liksom.

Men det gjelder Holle også.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 10:57   #72
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Men det gjelder Holle også.

Holle inneholder, såvidt jeg husker, ikke melk i det hele tatt. Den skal tilsettes den melken man ønsker (MME, morsmelk, kumelk) og egner seg derfor også for barn som bruker spesial-MME.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 11:02   #73
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Holle inneholder, såvidt jeg husker, ikke melk i det hele tatt. Den skal tilsettes den melken man ønsker (MME, morsmelk, kumelk) og egner seg derfor også for barn som bruker spesial-MME.

Det har du jammen meg helt rett i når jeg tenker meg om.
Jeg tenkte egentlig bare på delen med kumelk, at den ikke inneholder kumelk siden det var hovedpoenget.
Men ja, når du sier det brukte jeg jo å ha havremelk på den.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 11:03   #74
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er ikke slik at det skal unngåes, men det bør kun gies i små mengder, om jeg ikke husker feil. Det samme gjelder rødbeter. Det er fordi disse matvarene inneholder nitrat som kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet, og derfor bør de få lite av dette før de er ett år.

Takk for svar, forresten.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 14:51   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Men nå er det jo kumelkproteiner i MME også, selv om de er behandlet slik at de er lettere nedbrytbare.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 16:06   #76
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men nå er det jo kumelkproteiner i MME også, selv om de er behandlet slik at de er lettere nedbrytbare.

Ja, men de er jo nettopp behandlet for å ligne morsmelk og å passe spedbarnsmagen. Det er kumelksproteiner i morsmelk også - om mor drikker kumelk. Derfor er det mange mødre med allergiske barn som holder seg unna kumelk i sitt kosthold.

Det finnes MME uten kumelkproteiner. De er basert på soya eller mais.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 23:00   #77
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Men soya til små babyer er heller ikke bra. Da heller mais, men det kan jo også være allergifremkallende. Nutramigen er såvidt jeg vet eneste gode altenativet, men det smaker jo ugh.
Derav brukte jeg Havremelk, ikke når avkommet var baby forresten nei.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 09:31   #78
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Men soya til små babyer er heller ikke bra.

Jeg vet, og det er skummelt at helsepersonell ikke er klar over risikoene med soya-MME. Likevel, det er et alternativ for de som både reagerer på kumelk og på mais. Smaken til nutramigen er jo ganske spesiell, og jeg vet at foreldre kan ha problemer med å venne større barn til denne.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 09:34   #79
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Hm, i Danmark sier de at barna kan spise spinat fra 6 mnd. alder.

Hvorfor skulle det unngås til 1 års alder, Maz?

Jeg ser at ElinM har svart og dette vet hun langt mere om en meg. Jeg husker bare jeg fant en brosjyre eller noe der det stod at det absolutt skulle unngås. Det er jo 4 år siden og jeg husker ikke så veldig godt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 10:44   #80
Oliven
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 7
Oliven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg syns det er problematisk å bruke palmeolje også på grunn av miljøet og av etiske hensyn. Regnskog hogges ned og lokalbefolkningen fordrives for å gi plass til plantasjer for storproduksjon av palmeolje. Rasering av regnskog bidrar til klimakrisen, som sikkert de fleste har fått med seg nå.

Det er ikke så mange som vet om hvilken trussel palmeoljer kan være mot klimaet her på jorden. Dagbladet har en fin artikkel om palmeoljer, nedbrenning av regnskog og den eksplosjonen vi kan oppleve i bruk av palmeolje i fremtiden, noe som vil rasere regnskogen mange steder og frigjøre store mengder med CO2 som ligger i jordsmonnet der nå. Dere som sverger til bruk av palmeolje, "miljøriktig" biodiesel og andre ting laget av palmeolje bør lese denne artikkelen i sin helhet. Dere finner den her:

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...01/519818.html

Hva er vitsen med sunn mat med riktige fettstoffer i barnematen om ungene ikke har noen plass å vokse opp i fremtiden?

Oliven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no